- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (71 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (265 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (79 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Urzędnicy: Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście
- Dzięki systemowi Tristar kierowcy tracą mniej czasu w korkach - twierdzą urzędnicy. Ma to jednak swoją cenę. "Płacimy" dłuższą podróżą pojazdami komunikacji publicznej. System będzie jednak rozbudowywany poprzez włączanie do niego kolejnych skrzyżowań.
Z jednej strony urzędnicy zapewniają, że jeździ się płynniej, a niektóre skrzyżowania w ciągu godziny pokonuje więcej aut niż wcześniej, w grudniu 2015 roku było to nawet o 18 proc. Z drugiej: korki pojawiły się tam, gdzie do tej pory nigdy ich nie było.
Czytaj więcej: Zaskakujące wyniki działania systemu Tristar.
Urzędnicy zarówno z gdańskiego, jak i gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że system Tristar spełnia swoją rolę, więc postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście.
Komunikacja publiczna: mogłoby być szybciej
Dzięki Tristarowi komunikacja publiczna miała zyskać na czasie przejazdu i stać się realną konkurencją dla samochodów. System miał m.in. dać możliwość stworzenia "zielonej fali" dla pojazdów transportu zbiorowego.
Według danych Krzysztofa Łutowicza z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, autobusy, trolejbusy i tramwaje przyspieszyły o ok. 9 proc., ale trudno znaleźć potwierdzenie tych wyników w codziennym podróżowaniu.
Nawet jeśli porównalibyśmy górne granice przyspieszenia, okaże się, że samochody zyskały dwukrotnie więcej niż komunikacja.
System Tristar pozwala na rozpoznawanie pojazdów transportu publicznego, a nawet kontrolę zgodności z rozkładem jazdy. Nie spowodowało to jednak znaczącego przyspieszenia kursowania autobusów, bo nawet mimo udanych testów, priorytet udzielany jest tylko opóźnionym pojazdom.
- W przypadku pojazdów jadących zgodnie z rozkładem z reguły nie jest nadawany priorytet, dopiero przy opóźnieniu na poziomie 2 minut i więcej, priorytet jest nadawany w zależności od możliwości, jakie występują na skrzyżowaniu - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego Urzędu Miasta.
Priorytet bez problemu udzielany jest w dwóch miejscach w Gdyni: na końcu buspasa przy ul. Kieleckiej i na śluzach węzła Wzgórze św. Maksymiliana . Tylko że w tych miejscach pojazdy komunikacji publicznej w korkach nie stoją i nie łapią opóźnień.
Ściganie wykroczeń? Nie ma i nie będzie
Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni oraz 12 w SopocieCzęścią systemu miało być karanie kierowców łamiących prawo. Jedną z przyczyn korków jest bowiem m.in. wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co często kończy się brakiem możliwości jego opuszczenia. Takie sytuacje na drogach Trójmiasta każdy kierowca widuje codziennie. I wszystko wskazuje na to, że jeszcze się na nie napatrzymy, bo kierowcy mający "w poważaniu" pozostałych, nie będą karani za swoje przewinienia.
Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni i 12 w Sopocie. Ich głównym zadaniem jest obliczanie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi punktami na podstawie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Część z nich ma jednak też dodatkowe możliwości. 24 kamery mogą służyć jako fotoradary (15 w Gdańsku, 7 w Gdyni i 2 w Sopocie), 32 mogą rejestrować przejazdy na czerwonym świetle (16 w Gdańsku, 15 w Gdyni i 1 w Sopocie), a dodatkowo w Gdańsku i Gdyni gotowa jest infrastruktura do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego i Wielkopolskiej.
Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która może nakładać na kierowców kary za zarejestrowane przez kamery i fotoradary wykroczenia, do dziś nie przejęła jednak urządzeń. A mandaty może wysyłać tylko wtedy, gdy ujawni wykroczenie samodzielnie. Nie może więc korzystać z infrastruktury, której nie jest właścicielem. I jej nie przejmie, bo nie pozwalają na to unijne przepisy - groziłoby to koniecznością zwrócenia unijnego dofinansowania, które w przypadku wartego 158 mln zł Tristara wyniosło 134 mln zł.
Fotoradarów nie będzie też obsługiwać Straż Miejska, bo od 1 stycznia 2016 roku nie może tego robić.
Czytaj więcej: Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki wypadków i kolizji.
Ale na zmiany się nie zanosi. Urzędnicy odpowiedzialni za drogi już w 2016 roku uznali, że problemu nie da się rozwiązać.
- Zdaniem ZDiZ, jedynie uściślenie przepisów prawnych tak, aby nie pozostawiały wątpliwości i pola interpretacji odnośnie możliwości egzekwowania wykroczeń przez GITD, na podstawie danych z urządzeń/systemów, które nie są w ich posiadaniu, mogłoby stanowić podstawę do dalszej korespondencji, uzgodnienia formatu danych i procedur oraz uruchomienia i wykorzystania tych funkcjonalności przez GITD - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.
Będzie rozbudowa systemu Tristar
Mimo kłopotów z pełnym wykorzystaniem możliwości systemu, jest i będzie on nadal rozbudowywany. Sukcesywnie włączane są do niego kolejne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstające na jego obszarze, rozszerza się też pole jego działania. W przyszłym roku kierowcom pomóc ma m.in. na wiecznie zakorkowanym skrzyżowaniu ul. Dąbka i Kwiatkowskiego w Gdyni. Powstaną też nowe tablice informacyjne dla pasażerów komunikacji publicznej oraz dla kierowców z informacjami o korkach, czasie przejazdu, liczbie wolnych miejsc parkingowych i ewentualnych wypadkach czy objazdach.
Centrum sterowania systemu Tristar w Gdyni obsługuje trzech operatorów, dwóch inżynierów ruchu, jeden informatyk i dwie osoby odpowiedzialne za utrzymanie systemu. Na każdej zmianie jest minimum trzech pracowników. Dwa razy więcej osób pracuje w centrum sterowania w Gdańsku.
Cena Tristara
Całkowity koszt budowy i wdrożenia systemu Tristar to 160 mln 815 tys. zł. Projekt został dofinansowany na poziomie 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł). Gdańsk wydał na system ok. 84,9 mln zł, z czego odzyskał ok. 72,3 mln zł. W Gdyni z budżetu wypłynęło ok. 62 mln zł z czego ok. 57 mln zł to koszty kwalifikowane podlegające zwrotowi. Sopocka część Tristara to koszt rzędu 7,8 mln zł, a zwrot z unijnej kasy 6,6 mln zł.
Budowa systemu ruszyła w 2011 roku, a po roku system zaczął działać na większości głównych skrzyżowań w Trójmieście.
Tak działa system Tristar.
Opinie (248) 5 zablokowanych
-
2017-08-23 12:58
Haha światła są takie same jak 10 lat temu nic się nie zmieniło
- 10 2
-
2017-08-23 12:59
no tak....
trzeba glosno i dobitnie odtrabic sukces....chociaz na kazdym kroku widac ze 160 mil Trojmiasto wyrzucilo w bloto,a jesli cos sie skrocilo....to jedynie czas na przejcie pieszych przez ulice.Na zielone czeka sie srednio 1,5minuty a potem klus lub galop bo panom kierowcom robia sie pdciski na d... od siedzenia
- 13 0
-
2017-08-23 13:02
Pani Małgorzata z gdyńskiego magistratu (1)
mogłaby powtórzyć reguły języka polskiego. Używamy "odnośnie DO" czegoś. Samo "odnośnie" w języku polskim nie istnieje.
- 3 2
-
2017-08-24 22:37
właśnie jest dokładnie odwotnie
Poczytaj słownik
- 1 0
-
2017-08-23 13:11
HahahahahahahHHAaaaaa
Dobra pompa buhahaha!!!
- 9 0
-
2017-08-23 13:16
Urzędasy jak zwykle swoje
a kierowcy swoje.
Najgorsze , że niektórzy urzędnicy to też kierowcy i kłamią w żywe oczy!- 16 0
-
2017-08-23 13:19
Kpina
Jeżeli przybyło samochodów to należało to przewidzieć i zamiast miliny wydawać na prywatny Tristar należało budować i remontować drogi ale jeżeli lobby świateł n a skrzyżowanych i Tristara ma wpływy w urzedach to mamy to co mamy
- 14 1
-
2017-08-23 13:22
ciągle rośnie liczba samochodów w Trójmieście, nie można więc sensownie porównać danych z różnych lat.
Hmm a policja jak porownuje dane z roznych lat? Ilosc aut wzrasta a wydajnosc systemu tez czy maleje?
- 12 0
-
2017-08-23 13:23
W końcu prawie już nie ma korków w trójmieście (1)
dzieki temu supersystemowi niewielki korek czasami jest na Kwiatkowskiego a tak to działa bardzo dobrze.
- 2 11
-
2017-08-23 14:59
Ty, nie wypowiadaj się w kwestii systemu tristar.
Siedzisz w domu i komentujesz, więc tristar znasz z tego, co wyczytasz na Trójmieście. To portal dla ludzi, a nie dla debili. Widziałem dziś kilka twoich komentarzy pod różnymi artykułami oczywiście każdy komentarz z innego nicka.
- 2 0
-
2017-08-23 13:30
ZATOR-STAR
W Gdyni na ul. Morskiej-to całą dobę pracuje na jednej częstotliwości. Nic się nie zmienia. Czy to poranny lub wieczorny "szczyt"-jest tak samo. Nawet w nocy...A przyspiesza to "ruchy"-pieszym
szczególnie na przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu ul.Morska/ul.Mireckiego (KAUFLAND)!
Przejście dla pieszych jest jedno-etapowe -dwie jezdnie itp. Pieszy musi pokonać odcinek o długości ze 30 metrów w ... 26 sekund ! Ja mimo , że jestem sprawny zazwyczaj ostatnie 4-6 metrów przechodzę na...czerwonym świetle. A co dopiero kobieta z małym dzieckiem,osoba niepełnosprawna???Trzeba doginać ostro- ponad 1 m/s-to szybciej niż rozruch SKM-ki...- 15 0
-
2017-08-23 13:34
Oszustwo
KTo robi te badania . Na aleja zwycięstwa w Gdańsku stoi się od świateł do świateł. Zwariować można a oni piszą takie głupoty !!!!
- 15 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.