• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 9 zł/h na miejskich parkingach w centrum

Patryk Szczerba
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej. Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej.

Sejm przyjął nowelizację ustawy pozwalającej samorządowcom naliczać opłatę parkingową w wysokości nawet 9 zł w centrach miast. Dodatkowe strefy parkingowe, funkcjonujące także w soboty mogą pojawić się w kilkudziesięciu miastach w Polsce, w tym w Gdańsku i Gdyni.



Czy wyższe opłaty za postój w centrach dużych miast to dobry pomysł?

Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zakłada m.in. wprowadzenie dodatkowych tzw. śródmiejskich stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic.

Maksymalna możliwa stawka za parkowanie w Gdańsku i Gdyni 9 zł



Początkowo projekt zakładał wprowadzenie stref w największych aglomeracjach - powyżej 200 tys. mieszkańców. Na wniosek samorządowców ten próg obniżono. Zmiany mogą dotyczyć mieszkańców kilkudziesięciu polskich miast, w tym Gdańska i Gdyni.

Czytaj też: 'Potrzebne identyfikatory na Orłowskiej'

Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.

Czym będzie wyróżniać się nowa strefa parkingowa?

- Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście" - można przeczytać w projekcie ustawy.
Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami, co wzbudzało przez kilka miesięcy sporo kontrowersji w Trójmieście.

Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.

Zobacz też: Galeria "mistrzów" parkowania w Trójmieście

Progresywne narastanie opłat



Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Najbliższy czas pokaże, czy władze Gdańska i Gdyni podniosą stawki. W zeszłym roku urzędnicy odnosili się do sprawy sceptycznie.

- Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: my tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał w marcu 2017 roku na Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj również: nawet 9 zł za parkowanie w centrum Gdańska i Gdyni

Urzędnicy odpowiedzialni za drogi przyznawali z kolei, że potrzebne są analizy w tej sprawie.

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentował rok temu Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (652) 6 zablokowanych

  • Kompromis (3)

    Moga byc platne,ale zrobcie tez i bezplatne dla tych biedniejszych.

    • 0 7

    • Dokładnie (1)

      Bezdomni powinni móc za darmo parkować swoje mercedesy.

      • 6 0

      • zaparkuje taki

        a potem umrze.......

        • 0 2

    • A haha, aż prychnalem ze śmiechu, dawno czegoś tak głupiego nie przeczytalem :D

      • 1 2

  • (1)

    Ciekawe jak miasto chce wyeliminować komunikacje oparta na oleju napędowym - największym trucicielu ludzi. Czy nie czas kupować autobusy elektryczne. Włodarz powinien dać przykład. jak wymienimy autobusy na elektryczne zagłosuje na Włodarza. Przecież u nas w dni bez wiatru smog jest porównywalny ze Śląskiem. Czy Włodarz i jego ekipa ma pomysł jak oczyścić miasto ze smogu?

    • 3 2

    • Tak, strzelać do tych co palą guanem w piecach

      • 4 0

  • A jak to sie robi w Europie Zachodniej? (6)

    W Szwajcarii juz chyba z 20 lat temu zakazano poruszania sie aut bez katalizatora.

    Portugalia.
    Maluchem, syrenką lub wartburgiem do Lizbony nie wjedziesz. Miasto wprowadziło zakaz poruszania się po ulicach autami liczącymi 20 i więcej lat. Ponadto ratusz wymienił całą flotę aut dla urzędników. Teraz będą jeździć pojazdami zasilanymi prądem.

    Stolica Portugalii wydaje walkę spalinom samochodowym. Władze Lizbony nie zamierzają już pobłażać trucicielom. Od kwietnia obowiązuje zakaz wjazdu do centrum stolicy samochodów, które zostały wyprodukowane przed 1992 r. i nie mają katalizatora. Wyjątek stanowią weekendy oraz godziny nocne.
    Autobusy i taksówki też z ograniczeniami

    Surowsze zasady dotyczą również autobusów miejskich i taksówek. W przypadku pierwszych zakaz wjazdu do centrum stolicy mają pojazdy wyprodukowane przed 2000 r., wśród drugich - te, które zjechały z linii produkcyjnej przed 1996 r.

    - Być może podwyższymy nieco granicę wieku dla taksówek poruszających się w centrum, ale nie będzie to drastyczna zmiana - zapowiedział Fernando Nunes da Silva z lizbońskiego ratusza.

    Urzędnicy pojadą na prąd

    Aby nie być gołosłownymi w walce ze spalinami, stołeczne władze kupiły w marcu nową flotę samochodową dla urzędu miejskiego. Wszystkie 54 pojazdy, które kosztowały łącznie 3,2 mln euro, napędzane są energią elektryczną. Zastąpią one 118 samochodów spalinowych dotychczas wykorzystywanych przez lizbońskich urzędników.

    Chcą zarobić na ekologii

    Zamiana ma okazać się korzystna nie tylko dla jakości stołecznego powietrza, ale również zawartości miejskiej kasy. Nowa flota ma bowiem obniżyć zawartość spalin o 270 ton rocznie i umożliwić zaoszczędzenie na zakupie paliwa 180 tys. euro. Dodatkowe 33,4 tys. euro miasto zarobi na wynajmie swoich aut o napędzie spalinowym.
    - Oczekujemy nie tylko dalszej zmiany przepisów i ich szybkiej egzekucji, ale także wzrostu świadomości ekologicznej i zrozumienia, że bez konkretnych działań nie uda nam się obniżyć wysokiego skażenia powietrza w Lizbonie. Od 2005 r. znacznie przekracza ono dopuszczalne limity nasycenia dwutlenkiem azotu - powiedział Liberio Sobreira z ekologicznej organizacji Quercus.

    Informację o nadmiernym skażeniu Lizbony spalinami potwierdza studium badawcze przeprowadzone przez Portugalską Agencję Środowiska.

    • 10 8

    • (1)

      Gdańsk to nie Lizbona. Jak się nie podoba to wyjazd do Portugalii.

      • 4 2

      • Ani też Bangladesz, jak się nie podoba to wyjaz

        • 1 3

    • Gdańsk to nie Lizbona. Nie podoba się to wyjazd.

      • 3 2

    • Podziel się tym, co bierzesz

      Też chętnie odlecę

      • 3 2

    • Ale tu nie Portugalia!

      • 3 2

    • Nie przetlumaczysz

      W trójmiejskie nadal panuje mentalność amerykana lat 50 - wszędzie wjechać samochodem. Zrobić tu jeszcze tylko sieć restauracji, gdzie kelnerka przynosi zamówienie na tacy przyczepianej do okna samochodu - sukces murowany

      • 4 4

  • (1)

    O co ten płacz. Czy naprawdę na gdańską starówkę trzeba wjeżdżać autem, czy na skwer tylko samochodem? Tylko powinno być uczciwie a nie ze pracownicy urzędu miejskiego będą mieli parkingi za darmo a pracownicy z baru obok po 9 zeta za godzinę.

    • 8 3

    • Przeca nie wsiądą Ci do tramwaju, jak ich stać na samochód

      • 3 2

  • a za rozjeżdżanie resztek trawników i zieleńców tylko by "parkować" na krzywy ryj

    walić takie kary że cham dwa razy przemyśli czy warto

    • 7 1

  • Czy opłatami zostaną obłożone jeszcze parkingi dla urzędników?

    • 5 1

  • (1)

    znaleźli sobie kolejny sposób żeby wydoić podatnika na realizację swojej „ dobrej zmiany”, która w większości polega na wspieraniu patologii i leniwców. Opłata za parking, która obowiązuje teraz jest adekwatna do zarobków przeciętnego Polaka, a nowa stawka podchodzi pod status cywilizowanej Europy do której pod względem finansowym się nie zaliczamy. A malkontentom, zazdrośnikom i nieudacznikom, którym przeszkadzają auta bo sami ich nie posiadają proponuję wyprowadzkę do lasu tam bedą mieli ciszę, świeże powietrze i brak korków bo mi korki i spaliny nie przeszkadzają prowadząc samochód.

    • 9 8

    • A ja proponuję wyprowadzkę na obwodnice

      jak ci korki i spaliny nie przeszkadzają

      • 6 4

  • No to w końcu meleksy turystyczne blokujące parkingi i ruch uliczny zaczną płacić bo jak długo można im pozwalać na samopas.

    • 3 0

  • Zobaczymy co powiedzą kupcy przy hali jak nikt do nich nie będzie jeździł po zakupy kiedy parking będzie kosztował 9 zł

    • 7 1

  • Płatne parkingi. (2)

    Dlatego od dawna nie kupuje nic w centrum i wogóle nie jeżdze do centrum gdyni gdanska czy sopot ,
    Płacic za plac?.
    KASA ogromna z tego - co ?

    • 6 2

    • Szkoda, w centrum Gdańska są księgarnie, a w nich niedrogie słowniki.

      • 2 3

    • I bardzo dobrze!

      Już jeden mniej do blokowania centrum

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane