• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do końca marca w Gdańsku będzie 210 punktów ładujących auta

Michał Jelionek
28 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W Gdańsku powstaje coraz więcej punktów ładujących auta elektryczne. Ładowarkę można znaleźć niemal pod każdym salonem samochodowym. W tym przypadku pod obiektem Nissan Zdunek. W Gdańsku powstaje coraz więcej punktów ładujących auta elektryczne. Ładowarkę można znaleźć niemal pod każdym salonem samochodowym. W tym przypadku pod obiektem Nissan Zdunek.

W czwartek Rada Miasta Gdańska przyjęła plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. A to oznacza, że do końca marca 2021 roku w Gdańsku będzie można skorzystać z 210 stanowisk ładujących.



Czy postawienie większej liczby ładowarek to dobry ruch?

Na początku tego roku na terenie Gdańska funkcjonowały 52 ogólnodostępne punkty ładowania samochodów elektrycznych. Dodatkowych 21 jest w budowie. Do 31 marca 2021 roku łączna liczba takich punktów zwiększy się trzykrotnie. Własnie zaakceptowano budowę kolejnych 138 stanowisk ładujących w 64 lokalizacjach.

Na podstawie art. 62 ust. 2 pkt 3 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w Gdańsku opracowano plan rozbudowy infrastruktury ładowania aut elektrycznych. Ustawa nakłada na gminy o liczbie mieszkańców przekraczającej 300 tys. osób obowiązek uruchomienia minimalnej liczby ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych. Dlatego też do 31 marca 2021 roku w Gdańsku działać powinno 210 terminali.

Według przyjętego w czwartek planu budowy terminali ładujących do końca marca przyszłego roku na terenie Gdańska powstanie 138 nowych stanowisk przeznaczonych do ładowania aut na prąd, które wybuduje spółka Energa Operator SA. Każdy z nich będzie dysponował mocą 22 kW.

Lista ulic, na których powstaną ładowarki, to: Rajska, Nowomiejska (parking ECS), Słowackiego (PKM Niedźwiednik), Andersa (PKM Jasień), Balcerskiego, Stryjewskiego, Krzemowa, Waryńskiego/Danusi, Szymanowskiego/Grunwaldzka, Skłodowskiej-Curie (GUMed), Słowackiego/Chrzanowskiego, Towarowa (parking Energa Operator), Piastowska, Plac Inwalidów Wojennych (park Oliwski), Czarny Dwór (molo w Brzeźnie), Hallera (CKZiU), Dywizjonu 303, Startowa, Tenisowa, Hausbrandta/Lema, Marusarzówny, Piotrkowska, Dragana, Dywizji Wołyńskiej, Królowej Jadwigi, Targ Rakowy, 3 Maja (dworzec PKS), Trakt Konny/Tuwima, Baczyńskiego, Bolesława Krzywoustego, Krynicka (Alfa Centrum), Pilotów/Hynka, Korzeniowskiego/Hallera, Dunikowskiego, Wyzwolenia, Pawia, Michałowskiego, Leszczyńskich, Damroki, Kurpińskiego 18, Powstańców Warszawskich, Dywizji Wołyńskiej (korty), Styp-Rekowskiego (d. Buczka), Piekarnicza, Bulońska, Fundamentowa, Nowotna (plaża Stogi), Srebrniki, Łostowicka (cmentarz), Pomorska 96, Reja (parking Energa Operator), Kapliczna, Grunwaldzka (Neptun), Grunwaldzka/Derdowskiego, Kartuska/Winnicka, Pod Zrębem, Kowalska, Chałubińskiego, Towarowa (SKM Politechnika), Gradowa (Centrum Hewelianum), Dmowskiego/Brzozowa, Piastowska 90E, Okrąg (węzeł Kliniczna), Zamiejska.

Największy punkt ładowania z aż 10 stanowiskami ma powstać na ul. Czarny Dwór. Cztery ładowarki zostaną oddane do dyspozycji na ul. Bolesława Krzywoustego. Natomiast w pozostałych 62 lokalizacjach dostępne będą po dwa stanowiska do ładowania.

Przedstawiono także 13 lokalizacji rezerwowych. To ulice: Rybacka, Żeromskiego, Morenowe Wzgórze, Rakoczego/Warneńska, Kartuska/Źródlana, Sadowa/Łąkowa, Trakt Konny/Orzeszkowej, Tartaczna, Wypoczynkowa, Kaczyńskiego, Wały Piastowskie (parking BRG), Dmowskiego/Brzozowa, Kurpińskiego 7.

Dodajmy tylko, że na koniec czerwca tego roku, w Gdańsku były już zarejestrowane 204 samochody elektryczne oraz 1706 hybryd typu Plug-in (PHEV).

Opinie (165) 6 zablokowanych

  • Ciekawe jakiego producenta ładowarek wybrano

    W Gdańsku siedzibię i produkcję ma Enelion.
    Żadna chińszczyzna, obudowę robi w kooperacji jeden z zakładów mechanicznych też z Gdańska, większość podzespołów z Polski, montaż w Gdańsku.
    Miło by było być patriotą i wiedzieć że swoje a nie cudze interesy wspieramy.

    • 4 1

  • Ależ tuman o tym myśli... (2)

    Ten prąd się bierze z OZE? Nie... W PL prąd się bierze w znacznej mierze z elektrowni węglowych. Gratuluję takiej ekologii. Polak to jednak tuman jest. Do tego aut elektrycznych w Gdańsku mało. Podajcie ile ich jest zgodne z danymi z wydziału komunikacji. Bo, zielonych tablic kilka na cały Gdańsk. Po, co to robić? Jaki sens ma wyrzucanie kasy na te stacje? Niech Energa sama za swoje stawia. To Ona na tym niby zarabia. :)))

    • 10 5

    • a gdzie te elektrownie węglowe? a na Śląsku!

      a gdzie teraz dymią diesle? a pod twoim oknem!

      • 6 4

    • dzban wyzywa ludzi od Tumanów A wiesz dzbanie ze W Polsce jest najmniej elektryków w europie

      Ale to Polacy są tumanami? A wiesz dzbanie ze to w Polsce najwięcej ludzi choruje przez zatrucie spalinami blachosmrodów że średni wiek auta to 20 lat i ich stan jest najgorszy w Europie ,ze tylko w Polsce wycinają katalizotory by im szkoda na wymiane..

      • 1 5

  • Jak najszybciej wprowadzic oplaty dla blachsmrodów za jazde po miescie .Szkodnik jak chce szkodzic niech placi!

    I dodatkowo za parkowanie na chodniku trawniku po 1000 zl mandatu .Albo obowiązek złomować każdego powyżej 10 lat i szybko się okaże ze miejsc do pakowania jest za wiele w mieście.
    100 % miejsc do parkowania w mieście płatnych także tych pod blokiem stawka 10zł za godzinę lub 50 zł za dobę .A jak chcesz mieć bezpłatnie to sobie kup teren na parking.

    • 4 19

  • Mam pytania. (1)

    A po jakim okresie trzeba te baterie wymieniać i jakie są tego koszty ???

    • 4 1

    • 7 - 15 tys pln

      • 1 0

  • TDI

    Zaraz jadę podładować mojego golfa TDI :-)

    • 2 3

  • Na Balcerskiego za chwilę dojdzie do rękoczynów

    Roszczeniowcy z Osowej zaraz się zatłuką - tam każdy uważa że miasto, ulica, ba! Ziemia jest tylko dla niego i jest jego wyłączna własnością

    • 5 0

  • (1)

    Przekret,wałek i korupcja jak za komuny. Mam ofertę na identyczne ładowarki o połowę tańsze a na wstępie zostałem pominięty z powodu braku kontaktow w instytucjach zaangażowanych w ten pseudo projekt dla wybrańców dobrej zmiany.

    • 4 2

    • Z taką odmową..

      ..to bez problemu wyegzekwujesz w sądzie wygraną przetargu. Chyba, że powód przegranej był inny i to twoje chore wizje.

      • 1 1

  • Przyszlosc jednak bedzie nalezec do wodoru (1)

    To wodór jest najbardziej wydajnym ekopaliwem,którego nikt i nigdy na dobre nie wprowadzi do użytku,ponieważ dotychczasowi truciciele świata zmniejszyli by swoje dochody.

    • 4 2

    • Nie ma szans, wszystko też rozbija się o logistykę

      Dlaczego autokoncerny lobbują za elektrykami, reklamują jako eko i wciskają gdzie się da starając żeby były modne? Bo elektryka znacznie łatwiej wyprodukować z logistycznego punktu widzenia niż tradycyjny silnik spalinowy. Do tego normy podbijane przez unie powodują że euro IV, limity spalin, CO2 powoli dochodzą do ściany gdzie producenci muszą wydawać gigantyczne kwoty na nowe systemy "odtruwania spalin" i "eko-jazdę". Przy elektrykach brak jest tych limitów. Do tego elektryka można sprzedać za większe pieniądze (co jest absurdem bo faktyczne koszty produkcji są niższe) no ale to już kwestie księgowe i strategie finansowe koncernów na kilkadziesiąt lat do przodu ;)

      • 0 0

  • (12)

    Toyota Auris Hybrid LPG powoduje emisję 8-8,4 kg CO2 na 100 km,
    Elektryczny Nissan Leaf powoduje emisję 16,1 kg CO2 na 100 km.

    Dziękuję, można się rozejść

    • 5 4

    • Pochwal się swoimi wyliczeniami. (10)

      • 2 2

      • on nic nie liczyl (1)

        tylko jak katarynka powtarza to co uslyszal

        • 1 1

        • Za to ty tłuku jedyne co masz do napisania to krytyka, zakompleksiony człowieczku

          • 1 0

      • Co do Toyoty sprawa jest chyba jasna, więc przedstawię skąd wynik Leafa. (7)

        Leaf zużywa 206 Wh/km, czyli 20,6 kWh/100 km - dane producenta.
        ElectricityMap Live - dzisiejsza emisja w Polsce to 585 g/kWh. Czyli wyprodukowanie 1 kWh energii powoduje emisję 0,585 kilograma dwutlenku węgla.
        Według danych Polskich Sieci Elektroenergetycznych straty na przesyle wynoszą około 20-30 %, więc żeby aby Nissan Leaf mógł przejechać 100 kilometrów i zużyć 20,6 kWh, elektrownia musi wytworzyć 27,47 kWh energii.
        Jeśli więc na 1 kWh emitujemy 0,585 kg dwutlenku węgla, to 27,5 kWh odpowiada emisji 16,1 kg.
        A teraz przeproście za swoją ignorancję.
        PS. Wyliczenia dotyczą Polski. Gdybyśmy kupowali i eksploatowali Leafa w Niemczech, ta emisja spada do połowy wartości Toyoty.

        • 4 3

        • Te wyliczenia na dziś (2)

          A tendencja się zmienia z korzyścią dla elektryków.
          Emisja w Polsce będzie spadać z roku na rok - nie ma innej opcji.
          Zobacz co się dzieje z górnictwem w Polsce... Długo nie pociągniemy w tej technologii pozyskiwania energii.
          Na moim osiedlu co trzeci dom ma instalację fotowoltaniczą która z reguły jest wystarczająca by naładować swojego elektryka do pełna przez noc.
          Mnie by wystarczyło mieć zasięg dzienny 150km, a na dłuższe wypady można wynająć za kilka stówek coś z tradycyjnym napędem.

          • 2 3

          • Hie hie (1)

            No szacun dla.kazdego sąsiada który w nocy Naładuje auto elektryczne energią z fotowoltaiki (słońca).

            Niestety na dziś brakuje tanich przydomowych magazynów energii więc w nocy pociągnąc trzeba energię z sieci (wyprodukowaną raczej w elektrowni węglowej) za.ktorą nieźle odbiorca płaci.

            • 1 4

            • Nikt nie naładuje "z fotowoltaiki" Naładuje z sieci do której sprzedaje prąd.

              • 2 0

        • Co za bzdurne wyliczenia... (3)

          Rozumiem, że paliwa są produkowane bezemisyjnie, a do ich produkcji nie są zużywane (bezpowrotnie) żadne pierwiastki ziem rzadkich? Rozumiem, że paliwo pojawia się w Twoim baku całkowicie magicznie (nie dochodzi do transportu paliw do centrów dystrybucji, a pózniej na stacje paliw, gdzie się tankujesz)? O dostępnych już obecnie technologiach ponownego wykorzystania zużytych baterii z samochodów elektrycznych czy ich recyklingu to pewnie już na pewno nie słyszałeś.

          • 2 2

          • Ale pisz na temat (2)

            O co ci chodzi?

            • 1 2

            • O emisję CO2 przy wydobyciu, uzdatnianiu, rafinacji i transporcie ropy i produktów (1)

              czy też wydobyciu, uzdatnianiu, skraplaniu i transporcie LPG/LNG.

              • 3 2

              • Ale odpowiedź dotyczy Leafa.

                Do tego pomija koszty działania elektrowni i jej emisję.

                • 1 1

    • dodatkowo

      każda wyprodukowana w polsce kilowatogodzina wykorzystana do naładowania elektrycznego pojazdu to 831,5 g szkodliwego dwutlenku węgla, a więc elektryczny pojazd niesie za sobą ogromne szkody dla klimatu o czym warto pamiętać

      • 4 2

  • Mam teslę, jezdze za friko, laduje ile chce i jezdze ekologicznie. (1)

    Mam tez specjalna ladowarke z fotowoltaiki, moge sobie doladowac auto w ciagu dnia ze słońca. A wy ile placicie za benzyne ?

    Janusz

    • 1 9

    • Mniej niż Ty za samochód.

      I to doliczając koszt mojego samochodu. I ubezpieczenia. I koszty eksploatacyjne i nawet ewentualne naprawy, jak się gwarancja skończy. I dodatkowo całe tankowanie, trwa dwie minuty.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane