• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W życie weszła norma spalin Euro 6d. Będą ograniczenia i kary

mJ
2 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska. Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska.

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje norma Euro 6d dotycząca spalin. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że nowe samochody emitujące ich nadmierną ilość i nieposiadające urządzeń monitorujących zużycia paliwa lub energii elektrycznej nie będą dopuszczone do ruchu. Nie będzie można ich zarejestrować.



Ile lat ma twoje auto?

Z informacji przekazanych przez Instytut Transportu Drogowego wynika, że transport kołowy ma 10 proc. udziału w zanieczyszczaniu powietrza w Polsce. Analizy dowodzą także, że w centrach dużych miast wskaźnik ten osiąga nawet 80 proc. Blisko 30 lat temu w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji wprowadzono pierwszą normę emisji Euro dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Początkowo dla aut napędzanych wyłącznie olejem napędowym, a nieco później dla aut z silnikami benzynowymi. Następne progresywne normy z kolejnymi numerami Euro wchodziły w życie mniej więcej co 5 lat, limitując dopuszczalne wartości zanieczyszczeń pochodzących ze spalin.

1 stycznia 2021 r. w krajach Unii Europejskiej w życie weszły kolejne zmiany - norma Euro 6d-ISC-FCM. Tyczy się ona większości nowych samochodów osobowych. Dla pojazdów dostawczych te same wymogi zaczną obowiązywać od 2022 r. Nowa norma obliguje producentów pojazdów do stosowania efektywniejszych technologii oczyszczania spalin, które umożliwią dalszą redukcję szkodliwych związków. By nie płacić kar za zbyt dużą emisję, koncerny motoryzacyjne powinny utrzymać średni poziom emisji dwutlenku węgla - dla wszystkich produkowanych pojazdów - na poziomie 95 g/km. Przypomnijmy, że do końca 2020 r. 95 proc. aut sprzedawanych na terenie UE spełniało ten limit. Teraz obejmie on wszystkie samochody.

Fakt, że emisja CO2 jest pochodną zużycia paliwa, oznacza, że nowy pojazd powinien zużywać średnio 4,1 litra benzyny lub 3,6 litra oleju napędowego
na 100 km
.

Dodatkowym wymogiem dla producentów aut będzie konieczność montowania urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Aby urealnić parametry emisji zanieczyszczeń, norma zmniejsza także współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NO X) pomiędzy badaniami aut w laboratorium i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (badania RDE).

Pojazdy mają być mniej uciążliwe dla środowiska nie tylko, gdy są nowe, ale także podczas późniejszej, wieloletniej eksploatacji. Pozostałe wartości emisji dopuszczalnej w ramach normy Euro 6 pozostają bez zmian. Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych oznaczać będzie, że nowe auto nie może zostać zarejestrowane i dopuszczone do użytku po 1 stycznia 2021 r.

Norma Euro 6d obowiązywać będzie na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Przepisy nie obejmują producentów pojazdów specjalnych, np. opancerzonych, karawanów czy przystosowanych do przewozu wózków inwalidzkich, oraz drobnych producentów wytwarzających do 1 tys. egzemplarzy aut rocznie (nie wymaga się od nich badań drogowych w zakresie emisji).

Warto przypomnieć, że oddzielnymi przepisami objęte są koncerny wytwarzające pojazdy ciężarowe. W ich przypadku konieczna jest redukcja szkodliwych zanieczyszczeń o 30 proc. (w ciągu najbliższej dekady) w stosunku do wskaźników z 2019 r.

Dodajmy, że dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym z końcem grudnia 2020 r. straciły ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia 2020 r. norma Euro 5 (dla nowych typów) wprowadziła szereg restrykcji pod kątem zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu.
mJ

Opinie (399) ponad 10 zablokowanych

  • srednio 3-4l/100km ?

    juz widze jak Ferrari czy inne BMW M5 / mercedes itd spelniaja te "normy"

    • 3 0

  • Mogliby się jeszcze zabrać za te samochody, które wypuszczają chmury spalin na drogach - nie wiem, co ich właściciele wlewają do baków albo co jest popsute, ale czasem się zastanawiam, jakim cudem takie samochody przechodzą w ogóle badania techniczne? Czy nie można skontrolować takich aut i kierówców? W tym momencie wyśrubowane normy dla nowych samochodów, kiedy w tym samym czasie po ulicy jeżdżą kopciuchy w czarnej chmurze spalin, to kpina z systemu i innych kierowców....

    • 4 1

  • ten nowy hybrydowy yaris spala tylko koło 3,5l także są auta spełniające te normy, no ale jakieś większe wozy na pewno nie będą tylko tyle palić

    • 1 0

  • Dzieki za to ze chcieliscie do uni - teraz ...wychodzi.

    same koszty,zakazy,nakazy............nie po to czlowiek wychodzil na ulice w 81 roku. wiedzialem ze ta unia to same problemy ...podwyzki i ...ehhhh coraz gorzej.

    • 3 1

  • glupoty wypisujom

    diselek jest lepszy jak benzynka mniej smierdzi

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane