- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (256 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (245 opinii)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (148 opinii)
Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu
W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.
Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.
Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.
W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.
Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu
Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo
- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.
Co na to prawo?
Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?
- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:
- poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
- na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"
Opinie (308) 10 zablokowanych
-
2018-04-13 11:37
Nawet jak by miał koguta na dachu nic by to nie dało
Nie wiem co kierowca dostawczaka robił ale na pewnoe nie patrzył przed siebie (chyba ze slepy niedowidacy :) na bank bawil sie telefonem i nie patrzył na droge
- 11 1
-
2018-04-13 11:48
ta akurat, na głupich zap**cych nie ma rady (1)
pomogla by obecnosc policji na gdanskich drogach
- 3 1
-
2018-04-14 13:40
Kulsony nie mają czasu
Szykują konfetti dla tłustego Zielińskiego, inni kroją adidasy dla jojo!
- 1 0
-
2018-04-13 11:57
Czyli co wg policji jak stoje w mieście na światłach to mam awaryjne włączyć?
- 3 3
-
2018-04-13 11:59
chyba jest to próba zwalenia odpowiedzialności
Co powinna zrobić obsługa widząc korek na pół tunelu?
1. Zamknąć tunel?
2. Zamknąć wjazd na 1 pas?
3. Wyłączyć kamery?
4. Wyjrzeć przez okno i udawać, ze nic się nie dzieje?
To nie dziwmy się, ze w tak oczywistej sytuacji brak reakcji obsługi może doprowadzić do jeszcze większej tragedii
Obsługa tunelu powinna sterować oświetleniem i napisami na tablicach na bieżąco - po to tam są i biorą za to kasę - nie za samo siedzenie!
Oczywiście kierowca dostawczaka ponosi 100% winy za kolizję, ale...- 3 1
-
2018-04-13 12:10
Mniej wyzywający ubiór mógł zapobiec gwałtowi!
Jakaś różnica między powyższym stwierdzeniem a tytułem artykułu? Logika podobna.
- 8 0
-
2018-04-13 12:13
Niektorzy tu zauwazaja ze "nie ma obowiazku" a ja ich zapytam czy myslenie jest obowiazkowe? Myslenie jak ocalic wlasny tylek przed niepotrzebnym? Jest czy nie?
- 2 1
-
2018-04-13 12:27
Znowu (1)
To ofiara jest winna a nie pirat drogowy
- 10 0
-
2018-04-14 13:44
No przecież dojarka z przecieszyc
Pokazała jak to się robi! Oświęcim! I głupią jeszcze udawała w szpitalu poszkodowaną! Debilna zdzira!
- 1 0
-
2018-04-13 12:28
ten w dostawczaku to zwykły bandyta drogowy
- 2 1
-
2018-04-13 12:29
kierowca auta dostawczego to kretyn (1)
Jak można tak bezmyślnie zapier....ć? Typowy przygłupi polski mistrz kierownicy
- 3 0
-
2018-04-13 12:41
Nie mistrz A miszcz
- 2 0
-
2018-04-13 12:31
policja
kierowcy reno zabrać prawko samochód i co jeszcze.wydaje sie ze jazda samochodem to powoli jakies polowanie na czarownice
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.