• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • kowale

    ja zawsze myślałam że mieszkam "na" kowalach- jeszcze nikt mnie nie poprawił ale, też tego nie sprawdzałam.

    najgorszy jest wjazd ze strony A1, przydały by się tam światła.

    • 0 0

  • przydałby sie wiadukt nad rondem Jana de la salle w kierunku lotniska (18)

    tam są ogromne korki codzienie

    • 86 16

    • Może najpierw przydałoby się normalne RONDO właśnie

      Może najpierw przydałoby się normalne RONDO właśnie w tym miejscu bo na ten moment mamy zwykłe skrzyżowanie ale TYLKO nazwane rondem.
      Jeśli zwykłe skrzyżowanie nazwie się "rondo imienia czegoś tam" to nie znaczy że to jest rondo !

      • 0 0

    • tak jak na Łostowicka/AK (10)

      • 26 3

      • (5)

        I metro!

        • 13 0

        • i podziemna magnetyczna nadźwiękowa kolej imienia imć Budynia

          • 2 0

        • I ruchome chodniki (3)

          • 9 1

          • i teleportacja (2)

            • 20 0

            • (1)

              może lotnisko przenieść do de la salle?

              • 14 0

              • dobrze kombinuje

                • 8 0

      • I nasyp Gierek przygotował jak jeździły syrenki i maluchy:-) (1)

        • 5 0

        • Jaki Gierek ?

          • 0 0

      • taka sama sytuacja- celowo nie zbudowano wiaduktu bo korek przeniósłby sie bliżej centrum (dzisiaj to okolica Forum Gdańsk) (1)

        • 8 3

        • pomysl troche

          nie chodzi o wiadukty w obu kierunkach, tylko wiadukt wyprowadzajacy ruch z AK do obwodnicy - tu nie ma ograniczen przez czerwone swiatla. W strone centrum pewnie by tak bylo jak piszesz. Podobnie post wyzej - tylko w kierunku na lotnisko

          • 11 0

    • celowo tam nie ma wiaduktu. Gdyby był to korek przeniósłby sie do Wrzeszcza. Nie ma cudów. (2)

      • 10 3

      • pomysl

        chodzi o wiadukt wylacznie w strone obwodnicy

        • 0 0

      • chodzi o drugi kierunek (do lotniska), tylko.

        • 1 0

    • w mieście to lepiej tunel pod skrzyżowaniem bo się FRAGi zapłaczą, że miasto jest niszczone.

      • 3 0

    • Tylko auta z GTC dadzą radę!!!!

      • 1 0

    • Korki to będą wszędzie jak otorza nowe centrum handlowe radunia.

      • 7 0

  • skrzyżowanie (1)

    Ci panowie projektanci to totalni ignorancji i chyba angielskiego nie znają . W ZAMIESZCZONYM PRZEZ NICH filmie jest mowa że te skrzyżowania są odpowiednie w przypadku kiedy mamy już kolizyjne skrzyżowania przy zjazdach a nie ma funduszy na wykonanie ślimaków i łącznic. Wtedy przerabia się te kolizyjne skrzyżowania 'na krzyż', dodaje sygnalizację i jest to najtańszy wtedy sposób na poprawę parametrów . Ale absolutnie nie jest on lepszy od modelu ślimakowo łącznicowego tzw. pełna konieczna który jest bezsygnalizacyjny i w pełni bezkolizyjny. Poza tym jako jedyny umożliwia zwrócenie na każdym możliwym kierunku .... . Dodatkowo węzeł kowale już pół kończyny ma - a oni chcą te obecne ślimaki zlikwidować...... paranoja! To się nadaje do prokuratora!

    • 8 2

    • idź chłopie do szkoły.
      Jak chcesz wykorzystać istniejące łącznice przy rozbudowie OT o 3 pas + jezdnie zbierająco rozprowadzające i jeszcze zmianę przekroju na dwie jezdnie dla DW221. Ale oczywiście najlepiej najpierw marudzić i straszyć. Koszmarny jesteś człowieku

      • 0 0

  • Mieszkaniec Kowal

    Za dużo świateł - kiepskie rozwiązanie ? Powinno być bezkolizyjne bo światła nadal będą powodować spiętrzenie. Światła przy Zeusa światła przy Orlenie i tu znów światła . Chyba ktoś ma źle w głowie.
    A co z wylotem Zeusa na Staropolską ? - tu jest problem.
    A mieszkań w okolicy przybywa. Olbrzymia rezerwa, która za kilka lat się wypełni.

    • 2 0

  • Gdyby

    Znając naszych specjalistów od sygnalizacji świetlnej światła będą ustawione tak, że korki jak były tak będą. xD

    • 0 0

  • Czy to nie jest sprzeczne z klauzulą sumienia aby ?

    • 1 1

  • I koniecznie wyczerpujące oznakowanie!!

    Oznakowanie na naszych drogach włącznie z obwodnica jest fatalne. Gdy akurat wyprzedzasz TIR-a to nie dojrzysz informacji o zjeździe. Drugie oznaczenie jest zwykle tuż przed skrętem i już zjechać nie zdążysz.. takich przykładów można mnożyć.

    • 1 0

  • ronda dwupasmowe i zjazdy bezkolizyjne

    • 0 1

  • Korki na Zeusa

    Dla mnie niech robia co chca byle zrobic dodatkowy wjazd na obwodnice z Zeusa, ktora strasznie sie korkuje. Dodatkowe pasy tez powinny pomoc. Ten rejon to jeden wielki korek, a buduja sie nowe budynki...

    • 2 0

  • (2)

    Kowale powinny być dzielnicą Gdańska ! Kolbudy nic nie robią !

    • 28 6

    • A Wejherowo stolicą Europy.

      • 0 0

    • a Wilmo i Lwów powinno być częscia Polski

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane