• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Żeby tylko nie skończyło się tak jak z rondem przy Auchan po którym nie da się jeździć zgodnie z przepisami bo komuś się wizja z narkowizją pomyliła

    • 42 3

    • znając naszych projektantów to z diamentowego węzła zostanie tylko nazwa a funkcjonalność uleci jak przy prawie turbinowym rondzie przy Auchana

      • 11 1

    • Dokladnie (1)

      Z rondem turbinowym ludzie mają problemy, a tu takie obce wynalazki wprowadzają. Idea jestem dobra, bo włączyć sie do ruchu to czasem ciężko.

      • 2 1

      • największe problemy z rondem turbinowym mają nasi projektanci bo to rondo przy Auchanie to ma tyle wspólnego z rondem turbinowym co g*wno z twarożkiem

        • 11 0

  • Ten wezel

    To paranoja. Gratuluje projektantowi, musial byc chyba pod duzym wplywem alkoholu, bo troche mu sie wszystko pomieszalo...

    • 24 8

  • Czarnowidzę

    Korki, korki wszędzie widzę korki. A serio to może będzie to działać ..... jak wybudują ok 2039r

    • 7 1

  • już widzę januszy jadących pod prąd.

    • 20 0

  • N16 (1)

    Teraz wystarczy niebieskie i granatowe strzałki poprowadzić na różnicy poziomów 5m i mamy 6 punktów kolizyjnych oraz zero świateł.
    Albo kopia dużego węzła Karczemki i jest całkiem pięknie.

    • 19 2

    • To by było zbyt piękne. Janusze projektanci muszą świateł nastawiac. By lepiej się żyło.

      • 8 2

  • Dokładnie będą wypadki i korki

    z mapki myślałem, że będą wiadukty, a tu po prostu nastawiają sygnalizatorów, pokreślą pasy i strzałki, takie zjazdy powinny być jak najdłużej bezkolizyjne

    ale jestem zaskoczony z trzech pasów na obwodnicy

    • 24 4

  • (2)

    Fajno będzie więcej wypadków

    • 46 23

    • Jakie będzie? Jak na razie ktoś coś wymyślił,a ty bredzisz jak by ten węzeł budowano.

      • 4 5

    • Bie kracz, nie kracz bo sie zes....

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?

 

Najczęściej czytane