• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Dwie jezdnie w jedną stronę na całej obwodnicy!!!

    I nieszczęsna Metropolitalna jest zbędna

    • 1 0

  • Polak potrafi

    po wybudowaniu tego węzła polscy kierowcy udowodnią inżynierom ruchu jak bardzo się mylili co do ilości punktów kolizyjnych:) btw pomysł super

    • 4 3

  • węzeł na Łostowickiej

    a co z estakadami nad Łostowicką w ciągu Armii Krajowej, korkuje się tam przez większość dnia

    • 4 0

  • Właśnie wracam z konsultacji społecznych i... (3)

    przedstawiony projekt to jedno wielkie g... Przedstawiciel projektanta nie potrafił odpowiedzieć na proste i podstawowe pytania, jak choćby na to, jak wprowadzenie dwóch dodatkowych skrzyżowań ze światłami potrzebnych do obsługi tego diamentowego cuda ma usprawnić ruch. Na początku wspomniał, że pod uwagę brane były między innymi czynniki finansowe, ale pytanie jaka będzie szacunkowa różnica w kosztach budowy przejazdu diamentowego w porównaniu ze zwykłą koniczyną okazało się już zbyt skomplikowane. Konsultacje społeczne to zwykła ściema, największy śmiech na sali wzbudziła wiadomość, gdy ktoś w trakcie spotkania zobaczył, że na Trójmiescie już pojawił się artykuł z informacją, jaki węzeł ma zistać zaprojektowany. Oprócz tego super hiper czegoś (w całej Europie są 4 tego typu skrzyżowania + kilkadziesiąt w USA) kolejne pomysły projektantów podnosiły tylko coraz bardziej włosy na głowie. Inwestycja zrealizowana w zaproponowany sposób stałaby się potworkiem, który tylko przyczyni się do zwiększenia korków w tym rejonie.

    • 42 6

    • (1)

      Hehe pytanie o koszty na tym etapie :)
      Dobrze, ze ten projektant ze smiechu nie pekl.

      • 2 6

      • Umiesz czytać czy zaliczasz się do ciemnego ludu:

        "- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Kleina z Europrojekt Gdańsk." Gdzie te analizy ekonomiczne?

        • 5 0

    • jak znam zycie to jednemu się nie spodobało i reszta w ciemno się przyłączyła do tego głosu bez specjalnego pomyślunku. i najchętniej wszędzie ronda :)

      • 5 3

  • Słoiki z NE, NBR, NOL nie ogarną

    i będa jeżdzić pod prąd zatrzymywac się przy każdej możliwej okazji zamiast płynnie włączyć się do ruchu

    • 5 3

  • Bezsensowne rozwiązanie, skomplikowane do przejazdu i z sygnalizacją czyli korki nie znikną. Nie rozumiem co się nie podoba w pełnej koniczynie. W dodatku mają być dodatkowe jezdnie jak na Matarni więc całkowicie bezkoluzyjne.

    • 11 0

  • Społeczeństwo nam głupieje (1)

    Przecież teraz jest coraz niższy poziom w szkołach, teraz każdy głąb może studiować, zeby sprostać "oczekiwaniom społecznym" sa pseudo-szkoły i prywatne studia lansu i bansu, ludzie bez stada świateł nie umieją jeździć, nie znają juz zasady prawej strony, jak jedne światła sa uszkodzone to juz dramat, to jak mają sie poprawnie orientować na takim cud-skrzyżowaniu? Przewiduję porażkę na całej linii

    • 19 1

    • Z takim podejściem proponuję się cofnąć do Epoki Kamienia Łupanego...tam chyba damy radę:)

      • 0 3

  • Ten artykuł powinniście zamieścić w Prima Aprilis !

    Większej durnoty jeszcze w rozwiązaniach drogowych nie widziałem. Jeśli to "coś' powstanie , to rekord wypadków i stłuczek mamy w skali całego kraju zapewniony. Boże , Ty widzisz i nie grzmisz ...

    • 15 3

  • Polscy inżynierowie to niedouki (1)

    Mamy rozwiązania komunikacyjne które Europa miała 50 lat temu.

    • 5 1

    • Zapraszam na studia Pana Rolnika na PG,może się tu się spełni

      • 1 0

  • do pomysł dobry

    ci z kartuz i kościerzyny jeżdzą lepiej niż ty buraku w d*pie byłes g*wno widziałes to widać was jak jezdzicie na kaszuby w weekendy

    • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie przedświątecznym przez Trójmiasto przejeżdżają Mikołaje:

 

Najczęściej czytane