• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wolontariusze uczyli kierowców ekojazdy

Michał Jelionek
17 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Zobacz akcję wolontariuszy przy wsparciu miasta i policji.


Szacunkowo aż 13 mln zł dziennie tracą Polacy stojący w ulicznych zatorach. Jak zaoszczędzić, a przy okazji rozładować zakorkowane miasta? Przez dwa dni, dzięki akcji Ekojazda nieświadomi kierowcy będą przekonywani do "zdrowszego" i tańszego prowadzenia swojego auta.



Czy ekojazda przynosi realne oszczędności kierowcy?

W piątek wolontariusze czyhający przy ruchliwych arteriach Gdańska, wyposażeni w transparenty, ulotki informacyjne i megafon edukowali nieświadomych kierowców - jak efektywnie poruszać się po drogach.

Hostessy z rajdowymi flagami szachownicami i cheerleaderki powodowały, że kierowcy przez moment mogli poczuć się jak kierowcy bolidów Formuły 1. Wolontariusze ustawili się w wyznaczonych punktach już o godz. 7:30. Kolorowe grupy osób z transparentami można było spotkać w czterech miejscach - na skrzyżowaniu Trasy WZ z al. Havla zobacz na mapie Gdańska, Trakcie Świętego Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, Hucisku zobacz na mapie Gdańskaskrzyżowaniu ul. Bażyńskiego z al. Grunwaldzką. zobacz na mapie Gdańska Pierwszy etap akcji zakończył się po dwóch godzinach.

Co o akcji sądzą zaskoczeni kierowcy? - Jestem jak najbardziej za. Odkąd ceny paliw tak drastycznie skoczyły w górę, wyedukowałem się trochę na temat oszczędnej jazdy. Kiedyś nie zwracałem na to uwagi, ale warto. Efekty widać już po miesiącu - przekonywał kierowca Dariusz.

Dzisiaj o godzinie 14:30 ponownie będzie można spotkać wolontariuszy w akcji. Ochotnicy powrócą na trasę WZ i skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z Aleją Grunwaldzką. Ponadto akcja odbędzie się na skrzyżowaniach przy Zieleniaku i ul. Miszewskiego. Potrwa dwie godziny.

- W sumie nigdy nie zwracałem uwagi na ekologiczną jazdę. Może faktycznie warto, jeśli portfel ma pozostać grubszy, a korki mniejsze? - zastanawiał się kierowca Michał.

Przerażająco wysoki koszt paliwa to podstawowy powód do zmian w naszych przyzwyczajeniach podczas prowadzenia auta. Co zrobić, żeby zredukować koszty, a przy okazji wpłynąć na płynniejszą jazdę i mniejsze korki? Wskazówek na temat ekologicznej i ekonomicznej jazdy jest multum.

Drugim dniem akcji Ekojazda będzie poniedziałek. Wolontariuszy od samego rana będzie można spotkać na Hucisku.

Prezentujemy podstawowe i skuteczne sposoby ecodrivingu:

- dostosuj prędkość do warunków ruchu tak, abyś nie musiał się zatrzymywać.
- hamuj silnikiem, zdejmując nogę z gazu z dużym wyprzedzeniem
- zadbaj o właściwe ciśnienie w ogumieniu
- nie jedź na luzie, jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu
- dbaj o właściwy stan techniczny auta
- przyspieszaj dynamicznie, po osiągnięciu 2000-2500 obr/min włącz wyższy bieg
- jeśli Twój postój potrwa dłużej niż 30 sekund - zgaś silnik
- zamień auto na komunikację miejską bądź rower!

Wydarzenia

Gdańska Eko Jazda

Opinie (98) 3 zablokowane

  • EKO BZDURY : OD PUNKTU (5)

    - przyspieszaj dynamicznie, po osiągnięciu 2000-2500 obr/min włącz wyższy bieg
    OPTYMALNA PRACA SILNIKA ZACZYNA SIĘ ZAZWYCZAJ OD 2200 OBROTOW/MIN NIŻSZE PRĘDKOŚCI POWODUJĄ LUZY NIERÓWNA PRACE ITD = KOSZTY NAPRAWY BIEG NA WYŻSZY POWINNO SIĘ ZMIENIAĆ W ZALEŻNOŚCI OD SILNIKÓW ŚREDNIO DLA BENZYNY 3250 OBROTÓW/MIN

    - jeśli Twój postój potrwa dłużej niż 30 sekund - zgaś silnik
    ODPALANIE I GASZENIE - MĘCZENIE SILNIKA - ROZRUSZNIKA - WIĘKSZE SPALANIE - MĘCZENIE AKUMULATORA ITD. AUTO TEGO KIEDYŚ NIE WYTRZYMA - WYŁĄCZ SILNIK JAK MASZ STAĆ KILKA MINUT TO JEST ROZSĄDNE ROZWIĄZANIE INACZEJ ZARŻNIEMY PODZESPOŁY

    = TE DWA PUNKTY TO PORAŻKA A NIE EKODRIVING, NA ZACHODZIE STOSUJĄ EKODRIVING TAK JAK OPISAŁEM A NIE POLSKĄ CIEMNOTĘ

    • 20 9

    • Człowieku, może w twoim Tico te 3250 br/min to jest jakiś tam ekstremalny poziom, (4)

      ale akurat w silniku 1.8 Turbo, a taki posiadam, przy prędkości obrotowej 3250 obr. zaczynają błyskać fotoradary.
      W zakresie 1750 do 4500 mam max.dostępny moment obrotowy.

      Więc się pytam, skąd masz te luzy ?

      • 4 0

      • Rado (3)

        1.8 turbo i ci chyba lampki serwisowe blyskaja debilu a nie foto radar! Kup auto z Hdi i zmieniaj biegi przy 2000 obrotow to cie serwis pokocha.

        • 1 2

        • Debil to może jesteś chłopaku razem z twoim damskim Peżodem HDI. (2)

          Poza tym, zapal se lampkę analfabeto bo z pisaniem masz problem.
          I po trzecie, jak nie miałeś do czynienia z takim silnikiem, to wcale głosu nie ośmielaj się podnosić w tej sprawie - Radziu.

          Zapytaj kumpla co też wszystko widział,i może jego kumpel coś wie, że sąsiad chyba mówił coś tam o tym.

          • 1 1

          • urazony wlasciciel 1.8t (1)

            pewnie masz 320 koni pod maska a nie vw 1.8, nie mam pezota a jak pomyslisz debilu nie uzywam znakow polskich bo nie mam takowych na klawiaturze! Pewnie do tej pory myslales ze komputery sie produkuje w polsce i tylko dla polakow! No mistrzu- oswiec mnie co masz za auto co przy 3250 obrotow przekracza na pierwszym biegu 60 km/h bo chyba umiesz zmieniac bieg na drugi nie wciskajac gazu do dechy?

            • 1 1

            • Ale przecinki dają do każdego, i duże literki również.

              No i pisać zrozumiale też można na ruskim sprzęcie.

              • 2 0

  • uwaga jakieś przy-du-pasy minusują

    pewnie autorzy akcji hahaha

    • 6 4

  • a ja czy jadę 50 km/h czy 90 km/h codziennie stoję w korku albo na estakadzie albo na końcu obwodnicy ;(

    • 1 0

  • "Lubię"

    dziecinne pomysły z angielskimi nazwami -"sposoby ecodrivingu:"

    • 15 2

  • pajace

    gdzie były te pajace jak k...a wycinali las na ujescisku pod budowe domkow, taką ekologie to moga sobie w buty wsadzic jak chca jezdzic eko to niech sie przesiada na rowery

    • 9 4

  • Ze zmianą biegów się nie zgodzę.

    Nie wiem jak jest w silnikach dieslowskich, ale ekonomiczna jazda w aucie wyposażonym w silnik benzynowy jest przy obrotach około 2400 - 2700 obr/min. Tak więc bieg powinno się zmienić na wyższy powyżej tych 2700 obr/min.

    • 6 5

  • jak uzdrowić (1)

    proponuję zlikwidować światła dzienne. zezwalać na jazdę tylko z minimum jednym pasażerem. zakazać sprzedaży pojazdów z silnikiem większym jak 1000 ccm. a wszystkim właścicielom samochodów wlepić podatek od luksusu w wysokości 1000 zł miesięcznie. wyjątkiem będą prezydenci miast i redaktorzy radia gdańsk.

    • 15 12

    • Ładnie Ci się mózg wypersfadował od tych wszystkich ekologicznych myśli. Przestań nosić ubrania, których produkcja zatruwa śrdowisko i zacznij chodzić w spódniczce z liści rabarbaru, będziesz eko.

      • 3 3

  • Akurat w tym przypadku, proponowany sposob jazdy, mimo, że opatrzony złowrogim

    przedrostkiem EKO (EKO od pewnego czasu kojarzy mi się tylko z idiotyzmem i chuligaństwem) jest jak najbardziej godny poparcia. Ruszanie dynamiczne spod świateł jest dla 80% kierowców (w tym dla 100% taksówkarzy) całkowicie obce ! Nie wspomnę już nawet o dostosowaniu prędkości do warunków i obowiązujących organiczeń. 70 można jechać po Alei Zwycięstwa i Rzeczpospolitej co najwyżej nocą. Nie sprzyjają również znaki np. dlaczego na Armi Krajowej znak dopuszczający 80 jest dopiera za wiaduktem nad ul. Pohulanka ? Jeśli mamy jechać zgodnie z logiką, to znak ten powinien być najpóźniej 100 m za węzłem Groddecka.

    • 6 1

  • nie znajduje informacji kto byl organizatorem tej akcji ???? - kolejny mistrz pora sie objawil na T...pl

    dlaczego wzięto wolontariuszy zamiast nająć do pracy młodych ludzi i im zapłacić ???
    co już za młodu przyzwyczajacie do pracy za free ,nie dziwcie sie wiec ze młodzież ucieka z tego kraju

    • 12 1

  • Chcecie zredukować korki!? (9)

    To ruszajcie du.Y!!!! Obecnie prawie każdy samochód przyspiesza od 0 do 50 w około 3s. Zróbcie sobie test i popatrzcie jak jeździcie gdańszczanie!!! Odkąd zacząłem to sprawdzać i zliczać , wyszło mi, że średnio osiągamy 50km/h po około 10-11s!!!!!! To duuuuuuuuuużo wolniej, niż można. Dzięki temu na światłach przejeżdża dużo mniej aut, i ich przepustowość jest dużo mniejsza niż być może (bo wiadomo - im dalej od świateł, tym wolniej się to rusza i tym większa odstępy). Tak więc panie redaktorze jelionek propagujcie ruszanie tyłka i nieco więcej dynamiki, a wszyscy spędzimy znacznie mniej czasu w korkach!!! Polaku, nie myśl tylko o sobie, ale także o tych, co za tobą! Oni też chcą zdążyć!
    ps. A eko jazda ma znaczenie dopiero przy pewnych przebiegach, bo na krótkich dystansach - zwłaszcza zimą - i tak auto pali jak smok żeby się rozgrzać, i żadne ekopierdoły nic nie dadzą! Dopiero powyżej iluś km zaczynąją się sprawdzać.
    ps. A ja to najbardziej kocham tych eko,co jadą wolniej niż dopuszczalne, a potem przejeżdżają na późnym żółtym/czerwonym a ty przez takiego debila musisz stać...

    • 18 4

    • sam sobie zapie.... od swiateł do świateł potem hamowanie z piskiem i ruszanie tak samo (4)

      • 6 6

      • no i zarąbiscie

        to tyle. lepiej tak niż zalać jak stara ciotka

        • 0 0

      • Widzisz ośle! I dzięki takim mądralom są takie korki! (2)

        NIKT CI NIE KAŻE ZAPIER....Ć TYLKO -SPRÓBUJ ZROZUMIEĆ - DYNAMICZNIE PRZYSPIESZYĆ DO D O Z W O L O N Y C H 50!!!!
        Rozumiesz? Bo prościej się nie da - przyspieszasz do 50 SZYBKO, ci za tobą też i szybko dużo aut opuszcza skrzyżowanie. A potem jadą tyle ile można - NIKT NIE KAŻE IM TEGO O CZYM PISZESZ. Ale osioł swoje wie, najważniejszy jest on (i tak przejedzie na żółtym albo i czerwonym) a reszta za jego plecami niech stoi...

        • 5 1

        • dokładnie chodzi o to aby na jednym zielonym ze skrzyżowania ruszyło jak najwięcej samochodów, potem można już jechać ekonomiwcznie i hamować silnikiem przed następnymi światłami, musi to wejść w krew kierowców i być stosowana w całym Trójmieście i wtedy korki będą mniejsze, dziwne ze taka kultura jazdy nie jest promowana

          • 4 1

        • w Szczecinie nie ma korków, bo jak się zapala zielone światło to od razu ruszają wszyscy a nie jak u nas w Gdańsku rusza się dopiero jak ruszy ten co stoi przed nami

          • 4 2

    • Ostatnio obserwowałem stojąc jak ruszają samochody z na skrzyżowaniu z Havla w stronę obwodnicy. Światła są tam bardzo krótkie dlatego taka dynamika o które piszesz bardzo by tam się przydała w celu rozładowania korka. Na jednej z rund zjechały dwa auta, w tym dwa ślimaki zawracające i tylko jeden wskoczył na Armii Krajowej. A tak to średnio 5 aut zjeżdżało. Porażka.

      • 1 0

    • poza tym ruszanie dymaniczne, tzn. z wciśnieciem 2/3 gazu jest zgodne z zasadami ekojazdy

      • 3 0

    • Zabij sie i wstydu oszczedz

      Bo mam wrazenie ze twoje wysokie na 50 iq juz sie wypalilo. Dobra rada- jak sie na czyms nie znasz to sie nie wypowiadaj!

      • 0 1

    • dodałbym jeszcze ruszanie na pomarańczowym, zanim auto ruszy z miejsca i tak będzie już zielone! szczególnie dotyczy to automatów!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Ferrari?

 

Najczęściej czytane