• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wolontariusze uczyli kierowców ekojazdy

Michał Jelionek
17 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Zobacz akcję wolontariuszy przy wsparciu miasta i policji.


Szacunkowo aż 13 mln zł dziennie tracą Polacy stojący w ulicznych zatorach. Jak zaoszczędzić, a przy okazji rozładować zakorkowane miasta? Przez dwa dni, dzięki akcji Ekojazda nieświadomi kierowcy będą przekonywani do "zdrowszego" i tańszego prowadzenia swojego auta.



Czy ekojazda przynosi realne oszczędności kierowcy?

W piątek wolontariusze czyhający przy ruchliwych arteriach Gdańska, wyposażeni w transparenty, ulotki informacyjne i megafon edukowali nieświadomych kierowców - jak efektywnie poruszać się po drogach.

Hostessy z rajdowymi flagami szachownicami i cheerleaderki powodowały, że kierowcy przez moment mogli poczuć się jak kierowcy bolidów Formuły 1. Wolontariusze ustawili się w wyznaczonych punktach już o godz. 7:30. Kolorowe grupy osób z transparentami można było spotkać w czterech miejscach - na skrzyżowaniu Trasy WZ z al. Havla zobacz na mapie Gdańska, Trakcie Świętego Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, Hucisku zobacz na mapie Gdańskaskrzyżowaniu ul. Bażyńskiego z al. Grunwaldzką. zobacz na mapie Gdańska Pierwszy etap akcji zakończył się po dwóch godzinach.

Co o akcji sądzą zaskoczeni kierowcy? - Jestem jak najbardziej za. Odkąd ceny paliw tak drastycznie skoczyły w górę, wyedukowałem się trochę na temat oszczędnej jazdy. Kiedyś nie zwracałem na to uwagi, ale warto. Efekty widać już po miesiącu - przekonywał kierowca Dariusz.

Dzisiaj o godzinie 14:30 ponownie będzie można spotkać wolontariuszy w akcji. Ochotnicy powrócą na trasę WZ i skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z Aleją Grunwaldzką. Ponadto akcja odbędzie się na skrzyżowaniach przy Zieleniaku i ul. Miszewskiego. Potrwa dwie godziny.

- W sumie nigdy nie zwracałem uwagi na ekologiczną jazdę. Może faktycznie warto, jeśli portfel ma pozostać grubszy, a korki mniejsze? - zastanawiał się kierowca Michał.

Przerażająco wysoki koszt paliwa to podstawowy powód do zmian w naszych przyzwyczajeniach podczas prowadzenia auta. Co zrobić, żeby zredukować koszty, a przy okazji wpłynąć na płynniejszą jazdę i mniejsze korki? Wskazówek na temat ekologicznej i ekonomicznej jazdy jest multum.

Drugim dniem akcji Ekojazda będzie poniedziałek. Wolontariuszy od samego rana będzie można spotkać na Hucisku.

Prezentujemy podstawowe i skuteczne sposoby ecodrivingu:

- dostosuj prędkość do warunków ruchu tak, abyś nie musiał się zatrzymywać.
- hamuj silnikiem, zdejmując nogę z gazu z dużym wyprzedzeniem
- zadbaj o właściwe ciśnienie w ogumieniu
- nie jedź na luzie, jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu
- dbaj o właściwy stan techniczny auta
- przyspieszaj dynamicznie, po osiągnięciu 2000-2500 obr/min włącz wyższy bieg
- jeśli Twój postój potrwa dłużej niż 30 sekund - zgaś silnik
- zamień auto na komunikację miejską bądź rower!

Wydarzenia

Gdańska Eko Jazda

Opinie (98) 3 zablokowane

  • EKO BZDURY : OD PUNKTU (5)

    - przyspieszaj dynamicznie, po osiągnięciu 2000-2500 obr/min włącz wyższy bieg
    OPTYMALNA PRACA SILNIKA ZACZYNA SIĘ ZAZWYCZAJ OD 2200 OBROTOW/MIN NIŻSZE PRĘDKOŚCI POWODUJĄ LUZY NIERÓWNA PRACE ITD = KOSZTY NAPRAWY BIEG NA WYŻSZY POWINNO SIĘ ZMIENIAĆ W ZALEŻNOŚCI OD SILNIKÓW ŚREDNIO DLA BENZYNY 3250 OBROTÓW/MIN

    - jeśli Twój postój potrwa dłużej niż 30 sekund - zgaś silnik
    ODPALANIE I GASZENIE - MĘCZENIE SILNIKA - ROZRUSZNIKA - WIĘKSZE SPALANIE - MĘCZENIE AKUMULATORA ITD. AUTO TEGO KIEDYŚ NIE WYTRZYMA - WYŁĄCZ SILNIK JAK MASZ STAĆ KILKA MINUT TO JEST ROZSĄDNE ROZWIĄZANIE INACZEJ ZARŻNIEMY PODZESPOŁY

    = TE DWA PUNKTY TO PORAŻKA A NIE EKODRIVING, NA ZACHODZIE STOSUJĄ EKODRIVING TAK JAK OPISAŁEM A NIE POLSKĄ CIEMNOTĘ

    • 20 9

    • Człowieku, może w twoim Tico te 3250 br/min to jest jakiś tam ekstremalny poziom, (4)

      ale akurat w silniku 1.8 Turbo, a taki posiadam, przy prędkości obrotowej 3250 obr. zaczynają błyskać fotoradary.
      W zakresie 1750 do 4500 mam max.dostępny moment obrotowy.

      Więc się pytam, skąd masz te luzy ?

      • 4 0

      • Rado (3)

        1.8 turbo i ci chyba lampki serwisowe blyskaja debilu a nie foto radar! Kup auto z Hdi i zmieniaj biegi przy 2000 obrotow to cie serwis pokocha.

        • 1 2

        • Debil to może jesteś chłopaku razem z twoim damskim Peżodem HDI. (2)

          Poza tym, zapal se lampkę analfabeto bo z pisaniem masz problem.
          I po trzecie, jak nie miałeś do czynienia z takim silnikiem, to wcale głosu nie ośmielaj się podnosić w tej sprawie - Radziu.

          Zapytaj kumpla co też wszystko widział,i może jego kumpel coś wie, że sąsiad chyba mówił coś tam o tym.

          • 1 1

          • urazony wlasciciel 1.8t (1)

            pewnie masz 320 koni pod maska a nie vw 1.8, nie mam pezota a jak pomyslisz debilu nie uzywam znakow polskich bo nie mam takowych na klawiaturze! Pewnie do tej pory myslales ze komputery sie produkuje w polsce i tylko dla polakow! No mistrzu- oswiec mnie co masz za auto co przy 3250 obrotow przekracza na pierwszym biegu 60 km/h bo chyba umiesz zmieniac bieg na drugi nie wciskajac gazu do dechy?

            • 1 1

            • Ale przecinki dają do każdego, i duże literki również.

              No i pisać zrozumiale też można na ruskim sprzęcie.

              • 2 0

  • uwaga jakieś przy-du-pasy minusują

    pewnie autorzy akcji hahaha

    • 6 4

  • a ja czy jadę 50 km/h czy 90 km/h codziennie stoję w korku albo na estakadzie albo na końcu obwodnicy ;(

    • 1 0

  • "Lubię"

    dziecinne pomysły z angielskimi nazwami -"sposoby ecodrivingu:"

    • 15 2

  • pajace

    gdzie były te pajace jak k...a wycinali las na ujescisku pod budowe domkow, taką ekologie to moga sobie w buty wsadzic jak chca jezdzic eko to niech sie przesiada na rowery

    • 9 4

  • Ze zmianą biegów się nie zgodzę.

    Nie wiem jak jest w silnikach dieslowskich, ale ekonomiczna jazda w aucie wyposażonym w silnik benzynowy jest przy obrotach około 2400 - 2700 obr/min. Tak więc bieg powinno się zmienić na wyższy powyżej tych 2700 obr/min.

    • 6 5

  • jak uzdrowić (1)

    proponuję zlikwidować światła dzienne. zezwalać na jazdę tylko z minimum jednym pasażerem. zakazać sprzedaży pojazdów z silnikiem większym jak 1000 ccm. a wszystkim właścicielom samochodów wlepić podatek od luksusu w wysokości 1000 zł miesięcznie. wyjątkiem będą prezydenci miast i redaktorzy radia gdańsk.

    • 15 12

    • Ładnie Ci się mózg wypersfadował od tych wszystkich ekologicznych myśli. Przestań nosić ubrania, których produkcja zatruwa śrdowisko i zacznij chodzić w spódniczce z liści rabarbaru, będziesz eko.

      • 3 3

  • Akurat w tym przypadku, proponowany sposob jazdy, mimo, że opatrzony złowrogim

    przedrostkiem EKO (EKO od pewnego czasu kojarzy mi się tylko z idiotyzmem i chuligaństwem) jest jak najbardziej godny poparcia. Ruszanie dynamiczne spod świateł jest dla 80% kierowców (w tym dla 100% taksówkarzy) całkowicie obce ! Nie wspomnę już nawet o dostosowaniu prędkości do warunków i obowiązujących organiczeń. 70 można jechać po Alei Zwycięstwa i Rzeczpospolitej co najwyżej nocą. Nie sprzyjają również znaki np. dlaczego na Armi Krajowej znak dopuszczający 80 jest dopiera za wiaduktem nad ul. Pohulanka ? Jeśli mamy jechać zgodnie z logiką, to znak ten powinien być najpóźniej 100 m za węzłem Groddecka.

    • 6 1

  • nie znajduje informacji kto byl organizatorem tej akcji ???? - kolejny mistrz pora sie objawil na T...pl

    dlaczego wzięto wolontariuszy zamiast nająć do pracy młodych ludzi i im zapłacić ???
    co już za młodu przyzwyczajacie do pracy za free ,nie dziwcie sie wiec ze młodzież ucieka z tego kraju

    • 12 1

  • Chcecie zredukować korki!? (9)

    To ruszajcie du.Y!!!! Obecnie prawie każdy samochód przyspiesza od 0 do 50 w około 3s. Zróbcie sobie test i popatrzcie jak jeździcie gdańszczanie!!! Odkąd zacząłem to sprawdzać i zliczać , wyszło mi, że średnio osiągamy 50km/h po około 10-11s!!!!!! To duuuuuuuuuużo wolniej, niż można. Dzięki temu na światłach przejeżdża dużo mniej aut, i ich przepustowość jest dużo mniejsza niż być może (bo wiadomo - im dalej od świateł, tym wolniej się to rusza i tym większa odstępy). Tak więc panie redaktorze jelionek propagujcie ruszanie tyłka i nieco więcej dynamiki, a wszyscy spędzimy znacznie mniej czasu w korkach!!! Polaku, nie myśl tylko o sobie, ale także o tych, co za tobą! Oni też chcą zdążyć!
    ps. A eko jazda ma znaczenie dopiero przy pewnych przebiegach, bo na krótkich dystansach - zwłaszcza zimą - i tak auto pali jak smok żeby się rozgrzać, i żadne ekopierdoły nic nie dadzą! Dopiero powyżej iluś km zaczynąją się sprawdzać.
    ps. A ja to najbardziej kocham tych eko,co jadą wolniej niż dopuszczalne, a potem przejeżdżają na późnym żółtym/czerwonym a ty przez takiego debila musisz stać...

    • 18 4

    • sam sobie zapie.... od swiateł do świateł potem hamowanie z piskiem i ruszanie tak samo (4)

      • 6 6

      • no i zarąbiscie

        to tyle. lepiej tak niż zalać jak stara ciotka

        • 0 0

      • Widzisz ośle! I dzięki takim mądralom są takie korki! (2)

        NIKT CI NIE KAŻE ZAPIER....Ć TYLKO -SPRÓBUJ ZROZUMIEĆ - DYNAMICZNIE PRZYSPIESZYĆ DO D O Z W O L O N Y C H 50!!!!
        Rozumiesz? Bo prościej się nie da - przyspieszasz do 50 SZYBKO, ci za tobą też i szybko dużo aut opuszcza skrzyżowanie. A potem jadą tyle ile można - NIKT NIE KAŻE IM TEGO O CZYM PISZESZ. Ale osioł swoje wie, najważniejszy jest on (i tak przejedzie na żółtym albo i czerwonym) a reszta za jego plecami niech stoi...

        • 5 1

        • dokładnie chodzi o to aby na jednym zielonym ze skrzyżowania ruszyło jak najwięcej samochodów, potem można już jechać ekonomiwcznie i hamować silnikiem przed następnymi światłami, musi to wejść w krew kierowców i być stosowana w całym Trójmieście i wtedy korki będą mniejsze, dziwne ze taka kultura jazdy nie jest promowana

          • 4 1

        • w Szczecinie nie ma korków, bo jak się zapala zielone światło to od razu ruszają wszyscy a nie jak u nas w Gdańsku rusza się dopiero jak ruszy ten co stoi przed nami

          • 4 2

    • Ostatnio obserwowałem stojąc jak ruszają samochody z na skrzyżowaniu z Havla w stronę obwodnicy. Światła są tam bardzo krótkie dlatego taka dynamika o które piszesz bardzo by tam się przydała w celu rozładowania korka. Na jednej z rund zjechały dwa auta, w tym dwa ślimaki zawracające i tylko jeden wskoczył na Armii Krajowej. A tak to średnio 5 aut zjeżdżało. Porażka.

      • 1 0

    • poza tym ruszanie dymaniczne, tzn. z wciśnieciem 2/3 gazu jest zgodne z zasadami ekojazdy

      • 3 0

    • Zabij sie i wstydu oszczedz

      Bo mam wrazenie ze twoje wysokie na 50 iq juz sie wypalilo. Dobra rada- jak sie na czyms nie znasz to sie nie wypowiadaj!

      • 0 1

    • dodałbym jeszcze ruszanie na pomarańczowym, zanim auto ruszy z miejsca i tak będzie już zielone! szczególnie dotyczy to automatów!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane