• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O 32 proc. spadła liczba ofiar w wypadkach na Pomorzu

mJ
8 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W roku 2021 w porównaniu do roku 2020 na pomorskich drogach zginęło mniej osób. W roku 2021 w porównaniu do roku 2020 na pomorskich drogach zginęło mniej osób.

W roku 2021 w wypadkach drogowych na pomorskich drogach zginęło o 32 proc. mniej osób niż w roku 2020. Co więcej, odnotowano mniej rannych i nietrzeźwych kierowców. Optymistyczny jest fakt, że to statystyki jeszcze sprzed wprowadzenia w życie nowego, zaostrzonego taryfikatora mandatów.



Mniej wypadków, mniej ofiar śmiertelnych, więcej kolizji



Co Twoim zdaniem wpłynęło na niższą śmiertelność w wypadkach drogowych w 2021 roku?

W roku 2020 na pomorskich drogach w 146 wypadkach ze skutkiem śmiertelnym zginęło 169 osób. Analogicznie, w roku 2021 odnotowano 108 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Zginęło w nich 115 osób. 54 dramaty mniej oznacza spadek o blisko 1/3 w stosunku do roku poprzedniego.

W całym kraju w ciągu ostatnich 12 miesięcy śmierć w wypadkach drogowych poniosło 2212 osób. To średnio sześć osób dziennie. W roku 2020 ofiar śmiertelnych było 2491, czyli średnio prawie siedem na dzień.

W ubiegłym roku mniej było także wypadków drogowych i osób rannych. W 2021 r. policjanci odnotowali 1777 wypadków drogowych, w których uszczerbku na zdrowiu doznało 2065 osób. W 2020 r. doszło do 1856 wypadków na pomorskich drogach, a pomocy lekarskiej potrzebowało 2250 osób. Liczba wypadków spadła zatem o 79, natomiast rannych o 185.

Kolizji drogowych niestety było więcej. W roku 2020 pomorscy funkcjonariusze obsłużyli 23 976 kolizji. Natomiast w minionym roku drobnych zdarzeń drogowych było o ponad 2,5 tys. więcej - dokładnie 26 541. W tych zdarzeniach doszło jedynie do strat materialnych, żaden uczestnik nie został ranny.

Czytaj także:

Mandaty ostro w górę, ale czy nowe progi są rozsądne?



Mniej nietrzeźwych "za kółkiem"



W roku 2021 policjanci zatrzymali o 106 mniej nietrzeźwych oraz pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu kierowców. 79 razy mniej badanie wykazało stan po użyciu alkoholu.

Wzrosła za to liczba osób kierujących w stanie nietrzeźwości pojazdami innymi niż mechaniczne. Policjanci interweniowali 864 razy - to o 176 razy więcej niż w roku 2020.

Przypominamy, że od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje nowy taryfikator, który przewiduje mandat karny w wysokości 2,5 tys. zł za kierowanie rowerem, hulajnogą elektryczną lub innym, podobnym pojazdem w stanie nietrzeźwości. Za kierowanie takim pojazdem w stanie po użyciu alkoholu (poniżej 0,25 mg/l), nowy taryfikator przewiduje mandat w wysokości 1 tys. zł.

109 048 - tyle razy w roku 2021 mundurowi zatrzymywali do kontroli drogowej kierowców, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość. Spadła liczba kierujących, którzy przekraczali prędkość w obszarze zabudowanym o ponad 50 km/h (mniej o 978 osób).

Czytaj także:

Pierwsze "ofiary" wyższych mandatów. Rekordziści muszą zapłacić po 2,5 tys. zł

mJ

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • A ja zrobiłem o 30% mniej przebiegu.

    Może jest jakaś korelacja.

    • 0 0

  • Jeszcze jedna opcja powinna być w ankiecie

    To nie chodzi o sam mniejszy ruch, ale w dobie pandemii jeździły osoby, które albo robiły to zawodowo, albo robiły to z większej potrzeby. Zniknęła masa "niedzielnych kierowców", która niby nie należy do piratów, ale znacząco wpływa na bezpieczeństwo swoim nieprzewidywalnym zachowaniem. Korki stały się mniejsze, bo zniknęła potrzeba odwożenia dzieci do placówek, a część sklepów dla galerianek i galerianów została zamknięta. Tymczasem między miastami dalej łamano prędkość, a mniejszy ruch zwiększył jeszcze jej średnią.
    Domyślam się, że w momencie ukończenia całej trasy S6 w stronę Słupska śmiertelność spadnie jeszcze bardziej, a prędkość kierowców wzrośnie z dopuszczalnych 90 do 120 km/h.
    Ostatnio miały miejsce dwa poważne wypadki na DK6 pod Lęborkiem - w jednym przypadku pojazd owinął się wokół drzewa, a w drugim odbił się od pojazdu w trakcie wyprzedzania i trafił na czołówkę. W miejscu, gdzie można wymalować 4 pasy ruchu (po 2,8 metra, czyli szersze od standardowych miejsc postojowych 2,5 metra). Powstanie dróg ekspresowych powinno wyeliminować większość trafiania w drzewa i czołówek, choć na Obwodnicy Trójmiejskiej, gdzie dopuszczalna prędkość to maks 120, wypadki są niemal codziennie, ale ludzie giną rzadko. Ostatnie śmiertelne to było najechanie na tył stojącego pojazdu oraz trafienie w drzewo.

    • 1 0

  • Obniżenie prędkości na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa robi swoje (1)

    Wcześniej co jakiś czas wypadek śmiertelny

    • 3 1

    • Co jakiś czas czyli średnio raz na 2 lata i to związany z przeginaniem pały a nie jazdą 70kph czy nawet przekraczając do 90kph na tamtych odcinkach. :) To obniżenie dopuszczalnej prędkości na tych drogach to bzdura roku była.

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Jedną rzecz obserwuje pozytywną (5)

    Przynajmniej w Gdańsku. Kierowcy zatrzymują się przed przejsciami dla pieszych (nawet czarne BMW i białe SUV).
    Jakaś moda?

    • 27 7

    • ty chyba żyjesz w matrixie jakimś skoro tak twierdzisz (3)

      jak nie ma progu ostrego czy korka to żaden się sam z własnej nieprzymuszonej woli nie zatrzyma. W strefach zamieszkania jest jeszcze gorzej.

      • 4 12

      • Mylisz się. (1)

        zawsze się zatrzymywałem odkąd mam prawko, zarówno motocyklem jak i autem.
        Nie jestem z tego jakoś szczególnie dumny ani się nie chwalę - to po prostu fakt.
        Nie raz też widziałem, jak inni się zatrzymywali - w najróżniejszych autach, nie ma reguły.

        W ankiecie oczywiście pytanie oraz wyniki z kosmosu ;)
        Można byłoby zapytać co w _największym_ stopniu wpłynęło na niższą śmiertelność.

        A co _ogólnie_ wpłynęło? Wszystko.
        Wszystkie odpowiedzi są poprawne.

        W największym stopniu natomiast (moim zdaniem) lepsze auta.
        Inaczej jeździ się starym Bmw a inaczej nową Toyotą.
        Wystarczy że jedno koło, jedna piasta, jedna opona jest krzywa/źle wyważona, a droga hamowania rośnie nawet o kilka metrów :)

        np.
        Nie powinno być tylu opon... ani tym bardziej czegoś takiego jak "całoroczne opony"...
        Firmy powinny dzielić się technologiami poprawiającymi bezpieczeństwo.
        I tak wszyscy by zarobili na produkcji/sprzedaży.

        Analogicznie do opon 'zimówek, całorocznych, nalewek' można by było dać kilka wersji ABS:
        -na 4 koła
        -na 3 koła
        -na 2 koła

        Jest albo "najlepsze" rozwiązanie albo gorsze...

        • 3 5

        • zgodzę się z tym że więcej kierowców się zatrzymuje, ale już z twoją filozofią na temat opon nie

          jasne, opony specjalistyczne na lato i M+S są lepsze niż kompromisowe uniwersalne, ale tylko trochę lepsze. To nie wpływa mocno na bezpieczeństwo. Natomiast co do dzielenia się technologiami to jest totalny nonsens. Bo technologię trzeba opracować co jest bardzo drogie. Potem się podzielić nią za darmo? :) Żaden koncern nie miałby interesu w pracach badawczych. Opony są dlatego dobre bo jest konkurencja. A bardzo dobrych producentów opon premium masz wielu i nie odbiegają mocno od siebie osiągami. Ba mają nawet równie dobre marki średniej klasy które się trochę szybciej ścierają. Np. taki Continental i Uniroyal. Te same osiągi opon letnich (ba nawet tańszy Uniroyal minimalnie lepszy na deszczu), ale Uniroyal ma trochę mniejszą trwałość. U pozostałych producentów to samo.

          • 0 0

      • dokladnie dziennie wymuszen pierwszenstwa zliczył bym z 500!!

        • 2 0

    • Gratulacje dla korków. Ciężko w nich jechać więcej niż

      5km/h.

      • 2 0

  • Jest mniej na pewno nie dlatego, ze w woj. Pomorskim (2)

    Oddano do uzytku nowe drogi ekspresowe i ruch tranzytowy przeniosl sie na nie.

    • 20 4

    • Eeeee tam...

      115 czy prawie 150 osób zginęło w skali roku na drogach. A przez covid Dziennie Ginie po 700 osób i ludzie się.nie szczepią bo jest wolność wyboru. Dlatego postuluje na wolnością wyboru co do przestrzegania przepisów. Niech każdy sam wybiera czy będzie jeździł szybo czy wolno. Czy zatrzymać się na czerwonym czy nie. Najwyżej utworzy się dodatkowe oddziały tzw. "powypadkowe" dla osób, które ucierpiały w wyniku brawury. Następnie wprowadzimy polski ład 2.0, który podniesie składki zdrowotne na utrzymanie tego wszystkiego ;)

      • 2 0

    • Jakie to drogi oddano do uzytku w 2020 i 2021?

      • 5 1

  • Bo był lockdown, ludzie siedzieli w domu zamiast jeździć. (2)

    Magia statystyki dla ciemnego ludu.
    Brawo MON, macie swój sukces i możecie teraz dać sobie 13tki plus premie.

    • 8 4

    • Nie prawda (1)

      wbrew pozorom czym większy ruch tym bezpieczeństwo większe (mniej poważnych wypadków).
      Kierowcy bardziej uważają, prędkości są niższe.

      • 1 1

      • To by się zgadzało

        W 2021 kolizji było więcej, poważnych wypadków mniej

        • 0 0

  • (2)

    Bo wszyscy umieraja na covid.

    • 8 3

    • przez covid , nie na covid

      • 1 0

    • co się dziwić, jak ruch jest tak duży, że osiągnięcie 100km/h to staje się wygraną w lotto, a nowych dróg zero

      • 1 0

  • Prawie 30 tys. wypadków i kolizji w pomorskim robi wrażenie. (8)

    Samych kolizji jest aż 2,5 tys. więcej. Do tego dochodzą kolizje niezgłoszone na policję. Trudno ocenić to jako poprawę bezpieczeństwa na drogach. Prawdopodobieństwo udziału w zdarzeniu rośnie, jak tak dalej pójdzie stanie się większe niż namierzenie za prędkość radarem przez policję.

    • 9 2

    • nowy taryfikator mandatów (6)

      powinien pomóc

      • 7 3

      • pomoże! ludzie nie będą dzwonić po policje żeby nie płacić sporego mandatu (5)

        wiec kolizje nie będą raportowane. w tv ogłosi się sukces.

        • 7 2

        • Głupoty gadasz. (3)

          Mandat dostaje jedna osoba, w kolizji bierze udział zwykle 2+ ;]

          Ja zawsze dzwonię po bagiety bo nie mam zamiaru potem się tłuc z ubezpieczycielem a mam leasing inaczej się nie da.

          • 2 1

          • Nie zawsze. (2)

            Miałem kolizję facet zjechał do wewnętrznej i urwał mi i sobie lusterko.

            Przyjechała policja uznała, że nie może ustalić sprawcy w takim przypadku. Dała każdemu po 200 i zabrała DR.

            • 0 0

            • Nie przyjąłbym mandatu takiego w życiu.

              • 2 0

            • Sytuacja nie miałaby miejsca

              Gdybyś miał kamerkę ;]

              • 1 0

        • sprawca i tak nigdy nie dzwoni ;)

          a dzwonić trzeba, żeby nie było problemów z wypłatą odszkodowania

          • 2 0

    • POmorskie jest rajem dla piratów drogowych numer jeden pod wzgledem najwiekszej ilosci wypadków w Polsce!!

      Tylko wczoraj młody burak by mnie rozjechał na i przejściu dla pieszych bo nie chciało musie oczyścić przedniej szyby ze śniegu!! Unas pirat drogowy czuje sie bezkarny bo kontrole sa tylko od swieta.Wiec te statystyki mozna miedzy bajki włozyc!!

      • 6 4

  • Opinia wyróżniona

    Dlaczego więc podwyższono mandaty? Czy to aby działanie wbrew zasadzie proporcjonalności? (2)

    Swoją drogą w Niemczech można mieć drogi bez ograniczeń prędkości a w PL jakoś nie. To nie prędkość zabija ale jej niedostosowanie do warunków, pojazdu i miejsca oraz "wiktoriańskie" trele morele mądrali ze stowarzyszeń byłych ..licjantów popierających kolejne zarobki obok emerytury na którą przeszli po 40tce. Wypadki będą sie zdarzały gdyż ilość pojazdów się bardzo mocno zwiększa i zagęszcza, kontakcik permanentny na smartfoniku niezbędny itd Jak się ktoś skupia na prowadzeniu to i 240 km/h w dobrych warunkach pogodowych, dobrym autem na polskich autostradach ( w wybranych, luźnych miejscach) też może jechać

    • 4 5

    • Dzbanie bo były z epoki PRLu smiesznie niskie!I tak jest tylko w Niemczech! Polska jest wylegarnia takich piratów drogowych jak (1)

      I powinno sie was karac bezlitosnie

      • 2 2

      • Chciałem po ludzku, dyskutować a tu pies zaczął ujadać

        • 1 1

  • tylko dzisiaj w raporcie Dwie kolizje na Rakoczego. Nie działa sygnalizacja te sttystyki niemaj nic do rzeczywistosci (1)

    • 0 2

    • Bredzisz - dane pokazują, że kolizji jest sporo - 20 parę tysięcy. I w następnym roku te na Rakoczego będą ujętę.

      Wyluzuj.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane