• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM darował wysokie kary GAiT-owi

Maciej Korolczuk
9 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
ZTM liczy, że GAiT umorzoną karę przeznaczy na skuteczną rekrutację nowych kierowców i motorniczych. ZTM liczy, że GAiT umorzoną karę przeznaczy na skuteczną rekrutację nowych kierowców i motorniczych.

Zarząd Transportu Miejskiego najpierw nałożył, a następnie odstąpił od egzekucji kary dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów za kwietniowe i majowe niewykonania kursów. W sumie miejski przewoźnik zaoszczędził ponad 450 tys. zł. - Powodem niewykonanych kursów były obiektywne trudności z zapewnieniem przez GAiT pełnej obsady kierowców. Spółka dokłada teraz wszelkich starań, by to zmienić, dlatego liczymy, że te środki przeznaczy np. na skuteczną rekrutację nowych pracowników - tłumaczy ZTM.



Umorzenie kary przez ZTM to moim zdaniem:

Przypomnijmy. Pierwsze kary za niewykonane kursy ZTM nałożył na GAiT w marcu. Spółka kierowana przez Macieja Lisickiego musiała zapłacić 85 tys. zł kary umownej za nierealizowanie umowy przewozowej. Zapisy mówią, że kara za niewykonane wozokilometry jest naliczana w przypadku, gdy wskaźnik wykonania spadnie poniżej 99,7 proc. Pierwsza połowa roku była pod tym względem trudna - nie tylko dla przewoźnika, ale przede wszystkim dla pasażerów, narzekających na wypadające kursy autobusów.

Problem nasilił się wiosną. Najgorszy pod tym względem był kwiecień. Tylko za ten miesiąc ZTM nałożył na GAiT karę w wysokości 306 tys. zł. W maju niewykonanych kursów było o połowę mniej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż bardzo dużo - kary wyniosły 156 tys. zł. GAiT płacić ich jednak nie musi.

- ZTM zdecydował nie nakładać kary na operatora z uwagi na to, że powodem niewykonania wozokilometrów, co jednoznacznie wykazała spółka GAiT, były trudności z zapewnieniem pełnej obsady kierowców - podkreśla Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Należy uznać to za przyczynę leżącą poza operatorem, bo sytuacja, w której karzemy operatora za problem mający zasięg krajowy, z którym również borykają się operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej w innych miastach, w naszej ocenie byłaby niedopuszczalna. Kary naliczane są wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora. Spółka GAiT zapewnia nas, że od kilku miesięcy czyni wszelkie starania, by pozyskać kierowców i ponosi związane z tym nakłady finansowe. Warto podkreślić, że problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku emerytalnego.

W ubiegłym tygodniu o stan komunikacji miejskiej w Gdańsku prezesa Lisickiego pytał Kacper Płażyński


Pierwszy i ostatni raz



Według ZTM, a więc organizatora komunikacji, miejski przewoźnik nie ma wpływu na braki kadrowe w spółce i od wielu tygodni robi wszystko co w jego mocy, by zapełnić wakaty. W tym celu szuka pracowników w innych gminach, m.in. w Kartuzach czy Kościerzynie, a także za granicą. Spółka nawiązała w ostatnim czasie ścisłą współpracę z biurami pośrednictwa pracy i szuka nowych pracowników m.in. w Gruzji i na Ukrainie.

- Wychodzimy z założenia, że te pieniądze GAiT może przeznaczyć np. na akcję promocyjną i informacyjną, by zwiększyć szansę na skuteczniejszą rekrutację nowych pracowników. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy. Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować. Liczymy, że to pierwszy i ostatni raz, gdy musimy reagować w taki sposób.
Zobacz także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Co z karami dla innego przewoźnika - firmy BP Tour, z którą ZTM także ma umowę, która przewiduje naliczanie kar za nierealizowanie kursów?

- Zapisy umowy przewozowej z BP Tour są podobne do umowy z GAiT, ale zawarcie obu umów nastąpiło w dwóch różnych trybach. Z BP Tour odbyło się to na zasadzie przetargu, a więc tu nie ma możliwości aneksowania istotnych warunków. Umowa z GAiT - jako podmiotem wewnętrznym - została zawarta w trybie powierzenia, zgodnie z zapisami unijnymi, co oznacza, że dopuszcza się jej aneksowanie - doprecyzowuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Przyjadą kierowcy z Białorusi



Jak te środki planuje spożytkować GAiT? Już teraz firma organizuje i finansuje szkolenia kierowców. Tylko na jedną osobę to koszt około 6,5 tys. zł. Warunkiem jest przepracowanie dwóch lat w GAiT po zdobyciu uprawnień. Od 2017 r. przeszkolono kilkudziesięciu kierowców i jak zapewnia spółka - większość z nich otrzymała uprawnienia i pracuje w GAiT.

- Obecnie zajęliśmy niemal wszystkie firmy szkoleniowe, uprawnienia zdobywa teraz około 30 kierowców. Współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy oraz agencją pracy sprowadzającą pracowników z zagranicy. Niebawem ma u nas zawitać grupa kierowców z Białorusi. Po krótkim szkoleniu i poznaniu miasta zasiądą za kierownicami naszych autobusów - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Planujemy też szersze działania, pozwalające dotrzeć do kierowców ze stażem, ale spoza aglomeracji trójmiejskiej. Na ten moment nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów. Jest to temat ważny dla nas od wielu miesięcy i ogromnie doceniamy fakt, iż ZTM okazuje zrozumienie dla sytuacji. Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska.

Opinie (271) 10 zablokowanych

  • w normlniejszym kraju, w XXIw

    już rozważano by automatyzację, pojazdy bez kierowców
    (skoro ponoć nie da się płacić kierowcom tyle ile by było uczciwie i konkurencyjnie)

    pewnie zaczęto by od tramwajów, skoro nie ma tu metra, a to w metrach wielu krajów nie ma motorniczych, jest za to wiele kamer, komputery, czujniki itd (nasze pseudometro, SKM opanowala czerwona zaraza ze stolocy, lepiej o jego istnieniu zapomnieć i spokojnie czekać aż samo zdechnie)

    a w naszym przaśnym bantustanie będzie rozważane po kolei: zatrudnianie kierowcow z Ukrainy, potem zatrudnianie kierowców z Wietnamu i Burundi, a potem zatrudnianie wszelkich chętnych, a na końcu łapanki w więzieniach

    tylko na Lisickim nie oszczędzają

    • 4 1

  • ???

    Białoruś, Ukraina jeszcze nam potrzeba ! O problemie wiedziano wcześniej, dziewczyna w necie napisała mam wszystkie kwalifikacje,nikt do mnie nie zadzwonił a braki niemiłosierne w pracownikach.Kpina ! Zadbajcie i szanujcie swoich nie zabierajcie premii uznaniowej za byle co ,kierowcy bez wody jeżdżą ....Nikt się z nimi nie liczy . A przecież Lisicki mówi że wszystko ok problemu nie ma

    • 8 0

  • Pamiętacie..

    jak legumina mówił o wymianie tramwajów ( ósemek i trójek ) zwłaszcza do końca 2016 roku. Oszust jeden i kłamca.

    • 7 0

  • Lisicki Panie pomysl trochę

    Ukrainka zażądała 2,200 za mc pracy i meldunek wierzysz że ktoś przyjedzie za takie pieniądze.Jezeli już przyjadą to skoczą do Niemiec pracować nie ośmieszają się wraz z Adamowiczem .

    • 6 1

  • 122

    wczoraj autobus tej linii nr 8001 nie wjechał w zatokę z przystankiem przy Hali Olivia w kierunku na lotnisko.............
    Nie zatrzymał się na wysokości tegoż przystanku .
    dzięki Bogu, że czerwone światło go zatrzymało...., że dobiegło do mnie kilka "wyrolowanych" przez rozgarniętego kierowcę osób i ten..... łaskawie otworzył drzwi i ... wpuścił nas !!!
    Łaskawca.
    Jego autobus. Jego decyzja.
    Głęboko ma pasażerów, którzy płacąc za przejazd + podatki dla tego miasta = jego pensja...
    Ztm .... robi takie przeszkody, aby napisać.... porozmawialiśmy (?) z nim.... pouczyliśmy (?) go, że....
    Komuna ma się dobrze !!!

    • 4 2

  • obudzili sie

    od 2 lat mozna na portalach i w prasie poswieconej branzy transportowej przeczytac o problemach z pozyskiwaniem kierowców. Jak zwykle Panowie z gdańskiej komunikacji (GAiT i ZTM) dostrzegaja problem z duzym opoznieniem. Moze wiec przy okazji nadchodzacych wyborów samorządowych trzeba przewietrzyć Gdańsk?

    PS- nie slyszalem o podobnych problemach w Gdyni

    • 4 1

  • Masakra

    Co się dzieje z naszą komunikacja to masakra,nie ma takiego dnia żeby coś się nie wydarzyło..żeby dojechać do pracy to trzeba czekać bo tramwaje nie jadą,z powrotem jak wracam do domu też tak jest,żeby na czas nigdy nie dojechać.a w autobusach,tramwajach sauny..nie ma czym oddychać.. zróbcie coś,dla starszych osób,dzieci,osoby chorzy , kobiety z menopauza uderzenia gorąca i do tego upały.. klimatyzacja powinna być włączona..bo te okienka w tej komunikacji to jak w piwnicach

    • 2 0

  • Lisiecki musi odejść

    To co dzieje się w GAiT to farsa, samo zmieniane nazwy było poronionym pomysłem. Syf pozostał.

    • 2 0

  • Ukraińcy już biegną.

    Za 3800 netto temat do rozważenia poniżej goń się Pan

    • 3 0

  • Jeśli brakuje kasy trzeba podnieść ceny biletów jednowyrazowych do 10 zł, a nie wprowadzać bezpłatne przejazdy dla młodzieży

    Ja mam auto i jeżdżę sobie autem po Gdańsku, nie wiem dlaczego Adamowicz jest odklejony od ekonomii tego miasta i jego spółek

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane