• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zadbaj o "oczy" swojego auta

Michał Jelionek
27 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dobre oświetlenie pojazdu to podstawa. Dobre oświetlenie pojazdu to podstawa.

Zmotoryzowani dbając o kondycję swojego pojazdu - z reguły - zapominają o oświetleniu auta. To duży błąd. Światła to oczy naszego samochodu, a ich niesprawność, niepoprawne ustawienie czy zalegający brud mogą doprowadzić do tragicznych w skutkach zdarzeń. Pamiętajmy, że dobra widoczność to podstawa naszego bezpieczeństwa.



Jak często kontrolujesz stan oświetlenia swojego auta?

Wielu kierowców z utęsknieniem wygląda nadejścia wiosny, a tym samym zdecydowanej poprawy warunków drogowych. W dalszym ciągu mamy jednak zimę, czyli szybciej zapadający zmrok, który w połączeniu z kapryśną pogodą bywa bardzo niebezpieczny. Jak doświetlanie drogi wygląda w praktyce?

- Spełnienie minimalnych wymagań homologacyjnych gwarantuje oświetlenie drogi na odległość od około 20 m, choć w praktyce może być ona większa. Nowoczesne, dobrze wykonane światła mijania potrafią oświetlić drogę na odległość nawet 150 m, ale pod warunkiem precyzyjnego ustawienia i odpowiedniego poziomowania przy zmianie obciążenia pojazdu - wyjaśnia Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy ITS.

To jednak wciąż o wiele mniej niż zasięg ludzkiego oka. Zakres oświetlenia jest duży, pozornie duży, gdyż cała masa czynników skutecznie skraca nasze pole widzenia. Prowadzenie auta po zmierzchu przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych wyraźnie spowalnia naszą reakcję za kierownicą. Nie wspominamy o zmęczeniu, które przecież podczas jazdy w "ciemnościach" mocno daje się we znaki kierującemu.

Od 2007 roku każdy kierowca poruszający się po polskich drogach ma obowiązek używania oświetlenia w swoim aucie przez cały dzień. Problemem nie jest zapominalstwo zmotoryzowanych. Największą bolączką jest błędna konfiguracja świateł w autach.

- Według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego, zdecydowana większość testowanych aut miała nieprawidłowo ustawione światła mijania. W przypadku około 10 proc. świateł nie udało się zmierzyć ustawienia np. z powodu braku lub nieregularnej granicy światła i cienia - dodaje.

Poprawny układ reflektorów to w pewnym sensie kompromis między dobrą widocznością kierowcy a nieoślepianiem innych uczestników ruchu. Zbyt niska regulacja świateł skutecznie ogranicza doświetlanie drogi, a zasięg pola widzenia jest zdecydowanie krótszy. Z kolei zbyt wysokie nastawy powodują, że strumień światła uderza wprost w oczy kierowcy nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu.

Mogłoby się wydawać, że światła nie są podatne na zmianę swojej konfiguracji. Praca zawieszenia, jazda po nierównościach, naprawy w bezpośrednim "sąsiedztwie" z reflektorem czy chociażby wymiana żarówki mogą zmienić poprawne ustawienie świateł.

- Przede wszystkim światła należy starannie i precyzyjnie ustawić np. w stacji kontroli pojazdów. Światła, które mają nieprawidłową wiązkę świetlną trzeba zweryfikować, np. założyć prawidłową, homologowaną żarówkę, ewentualnie wymienić cały reflektor. Po każdej wymianie żarówki, naprawie lub wymianie reflektora, światła trzeba ponownie ustawić - tłumaczy Krupiński.

Światła można wyregulować ręcznie. Pamiętajmy jednak, że automatyczne korektory nie są do końca skuteczne. Precyzyjne ustawienie świateł naszego pojazdu wymaga specjalistycznego sprzętu. Warto zatem odwiedzić najbliższą stację diagnostyczną, której pracownicy przy pomocy odpowiedniego sprzętu skontrolują i ustawią "oczy" naszego pojazdu. W większości stacji tego typu badanie jest bezpłatne.

Skontroluj oświetlenie swojego auta u specjalistów. Lista trójmiejskich stacji diagnostycznych

- Kierowcy przynajmniej raz w roku powinni skontrolować ustawienie świateł swojego auta u specjalistów. Pamiętajmy również o żarówkach. Jeżeli będziemy zmuszeni wymienić żarówkę, to zainwestujmy w droższy model. Często zdarza się tak, że żarówki tańsze mocno odbiegają jakościowo. Odradzam kupowanie żarówek kolorowych. Kiedy planujemy dalszy wyjazd, warto co jakiś czas zatrzymać się na stacji benzynowej i najzwyczajniej przetrzeć reflektory szmatką. Przy trudnych warunkach pogodowych wystarczy kilometr, żeby klosze mocno się zabrudziły - zdradza Krzysztof Janisz, właściciel warsztatu samochodowego Janisz.

Powierzenie pojazdu specjalistom w szczególności zaleca się przed planowaną podróżą. Obładowana tylna oś samochodu powoduje podniesienie przodu auta, a tym samym rozregulowanie reflektorów, które teraz będą świecić wyżej. Warto "zapakowanym" autem złożyć wizytę w stacji diagnostycznej. Nie ucierpi na tym nasz napięty grafik, gdyż badanie potrwa najwyżej 10 minut. Auta wyposażone w "ksenony" automatycznie poziomują oświetlenie.

Większość samochodów poruszających się po polskich drogach ma nieprawidłowo ustawione światła mijania. Większość samochodów poruszających się po polskich drogach ma nieprawidłowo ustawione światła mijania.
- Brakuje klarownych kryteriów serwisowych pozwalających podjąć decyzję, kiedy wymienić reflektor. W zasadzie jedynie pomiar analizatorem świateł daje taką możliwość. Żarówki niespełniające wymogów homologacyjnych, zamienniki, np. ksenonowe i inne tuningowe "wynalazki" są łatwo dostępne. Wielu kierowców wierzy, że poprawiają one oświetlenie samochodu i dlatego je instaluje ze szkodą dla siebie, stwarzając przy tym zagrożenie dla innych użytkowników dróg - dodaje Krupiński.

Ustawienie oświetlenia pozostawmy profesjonalistom. Co możemy zrobić samodzielnie? Starajmy się utrzymywać klosze w należytej czystości. Wystarczy wilgotna szmatka, która efektywnie wyczyści podatny na brud plastik. Czyszczenie kloszy zaleca się podczas każdego postoju. Możemy również samodzielnie dobrać i wymienić przepaloną żarówkę.

Na elementach oświetlenia nie powinniśmy oszczędzać. Nie warto kupować tańszych zamienników, inwestujmy w produkty renomowanych firm, które zawierają homologację (w krajach Unii Europejskiej oznaczona jest literką E). W celu uniknięcia różnic w doświetlaniu, żarówki powinno wymieniać się parami.

Zakres doświetlania drogi może skrócić również zła kondycja kloszy, które podatne są na uszkodzenia mechaniczne powodowane uderzeniami np. kamieni. Żwir, piasek, kurz, para czy wysoka temperatura - to również elementy wpływające na stan przedniego oświetlenia. Z biegiem czasu klosze poliwęglanowe matowieją, co znacząco wpływa na utratę przejrzystości. Defektom mogą ulec również odbłyśniki wewnątrz lampy.

- Aktualnie w nowszych autach stosowane są klosze plastikowe, które podatne są na żółknięcie spowodowane temperaturą i warunkami atmosferycznymi. Matowienie reflektorów ogranicza doświetlanie drogi. Są jednak firmy, które specjalizują się w polerowaniu wyeksploatowanych reflektorów. Polerowanie pozwala powrócić do dobrej kondycji świateł - wyjaśnia Jakub Zadrożny, mechanik w warsztacie PHU Derwisz.

W końcu niepoprawne oświetlenie naszego auta bądź jego brak mogą skutkować nieprzyjemnościami, czyli bolesnym spotkaniem z patrolem policji. Funkcjonariusze mogą nałożyć na nas mandat w wysokości od 100 do 200 zł.

Podpowiadamy jak zadbać o oświetlenie swojego pojazdu:
- Przynajmniej raz w roku kontroluj ustawienie świateł w specjalistycznych punktach.
- Pamiętaj o czystości lamp, które są podatne na brud. Do zmycia zabrudzeń wystarczy wilgotna szmatka.
- Jeżeli jedna z żarówek się wypali - warto wymieniać halogeny parami.
- Omijaj tanie zamienniki, inwestuj w markowe produkty z homologacją.
- Wyposażanie auta powinno zawierać komplet zapasowych żarówek.
- Korektor poziomowania każdorazowo powinien być dostosowany do obciążenia pojazdu.

Miejsca

Opinie (112) 1 zablokowana

  • (5)

    Najgorsze są sieroty ze źle ustawionymi światłami. "Strzelają" prosto w oczy, nie ważne czy jadą za Tobą, czy z naprzeciwka. Jak nie jeden leflektor to dwa.

    • 42 0

    • Wiekszy zasieg swiatla wtedy. Lepiej droga oswietlona poza miastem, gdy sie jezdzi nie oswietlonymi drogami miedzy wioskami.

      • 0 0

    • (1)

      Leflektor czy refraktor pod kordłą?

      • 0 0

      • u ciebie katadioptryk

        • 0 0

    • najgorsze to są dziady z włączonymi przeciwmgielnymi w czasie deszczu (1)

      Wali wtedy w ciebie 8 punktów światła (bo od jezdni się wszystko też odbija)!!!

      • 7 1

      • I jedno i drugie złe, ale wolałbym gościa na przeciwko z halogenami, niż ze źle ustawionymi światłami.

        • 0 2

  • (4)

    A ja przechodzę mostkiem nad obwodnicą na Pustkach w Gdyni. Tam bardzo dobrze widać, bo jest ciemno, jakie oświetlenie posiadacie. Zagadką jest technika jaką stosujecie aby trafić do domu. Nie skłamię, że co trzeci ma dobre świata.Reszta gamoni wygląda jak by z 6 volt miała zasilanie.

    • 3 1

    • mam nadzieję że przechodzisz ubrany w kamizelkę odblaskową lub inne odblaski (2)

      i jesteś widoczny dla innych i nie zginiesz przez jakiegoś idiotę z żarówkami 6volt
      takSZe tego ten pamiętaj aby być mOndrym i poŻądnym obiwatelem i najlepiej zapisz się do PO lub jakiejś innej parti socjalistycznej

      • 2 4

      • Tłuku jeden, mamę poproś aby Ci zapaliła światełko nad głową 4,5V.

        • 0 1

      • Nie trzeba mieć w tamtym miejscu żadnej kamizelki odblaskowej,bo jest tam oświetlona ulica wraz z chodnikiem dla pieszych.
        Jak nie wiemy to się nie udzielamy - taka zasada.

        • 2 2

    • Na Pustkach w Gdyni...

      ...mamy wiadukt proszę pana/i.
      Most to nad rzeką.

      • 1 0

  • A mnie zastanawia kształ nowych świateł (1)

    Zwłaszcza Jadąc samochodem można poobserwować fantazyjne kształty świateł zarówno przednich jak i tylnych w nowszych samochodach.

    Czy producenci na siłę uszczęśliwiają nabywców czy nabywcy są tak durni że preferują takie właśnie cuda ? Czemu to ma służyć ? Wszystkie tego typu badziewia rozpraszają jedynie innych kierowców. A do tego wymiana "żarówki" w takim cudzie to na 100% wizyta w serwisie.

    Kiedyś każdy samochód montowane miał chlapacze, dzięki temu błoto i kamienie nie leciały na inne samochody. Dzisiaj montuje się je na żądanie właściciela co oczywiście go kosztuje. więc większość ich nie ma.

    Mniejsze koła dojazdowe też są super.

    Tylko tak dalej

    • 5 0

    • Eee tam w większości aut koło zapasowe jest już opcją.

      • 1 0

  • Akurat pierwsze zdjęcie i podpis się kłócą bo Octavia z prawej ma niesprawne oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

    • 0 1

  • Ustawianie świateł obciążonego auta? (8)

    Kto Ci człowieku podpowiedział taką głupotę?

    • 2 69

    • Jak już kupisz sobie samochód i poczytasz instrukcję, to będziesz wiedział (5)

      do czego służy mały przełącznik przy desce rozdzielczej w większości samochodów. No chyba, że jesteś z tych, co instrukcji nie czytają, bo wiedzą lepiej, a potem taki wrzuci dwa worki kartofli, czy cementu do bagażnika i świeci innym po oczach.

      • 39 0

      • jak jezdzisz starym truchlem to musisz ustawiac (2)

        nowe samochody z ksenonami maja automatyczne poziomowanie, niczym sie nie przejmujesz :)

        • 5 9

        • (1)

          Tylko ksenony

          • 6 3

          • ksenony guro

            Te najtańsze z allegro, samodzielny montaż, samodzielne ustawienie bo szkoda kasy, widuje ja takich każdego dnia i smutek mnie zalewa :(

            • 4 1

      • :-)

        ...uwaga, cytuje tekst z artykułu: "....Warto "zapakowanym" autem złożyć wizytę w stacji diagnostycznej. Nie ucierpi na tym nasz napięty grafik, gdyż badanie potrwa najwyżej 10 minut.".....tak to jest jak się nie przeczyta do końca, czegoś co powinno być dla każdego kierowcy oczywiste.

        Kyselek...gdzie masz w instrukcji napisane badanie ustawiania świateł obciążonego auta?...jak już sobie kupisz to auto to zajrzyj do instrukcji.

        • 1 1

      • Niestety nie każdy taki przełącznik ma. Nawet jak ma to zapomina o nim i nie korzysta. Zapewne gdyby moje nie ustawiały się same, też nie pamiętałbym.
        Może wyjściem jest uśrednienie obciążenia i ustawienie wtedy.

        • 3 8

    • nie ma jak activ ksenonki w mojej 7

      • 2 1

    • To chyba akurat jest logiczne gostek?

      • 18 2

  • Męcząca jest jazda nocą z pojazdami z naprzeciwka wykierowanymi światłem prosto w Twoje oczy. (1)

    Regulacja trwa średnio 1 min.

    • 13 0

    • Dokładnie

      Stacja diagnostyczna na przeglądzie rocznym nie powinna pod żadnym pozorem dopuszczać pojazdów które nie spełniają prawidłowych norm. A mam wrażenie że mimo jakiś tam przepisów jest kompletna samowolka w tym temacie.

      • 0 1

  • Za przepaloną żarówkę świateł mijania i świateł pozycyjnych w jednym reflektorze powinien być mandat 1000 zł. (8)

    Jedna przepalona żarówka - zdarza się, ale dwie, to już jest zwykłe niedbalstwo. Potem jedzie taki cyklop i nie wiadomo, czy to motocykl jedzie, czy samochód.

    • 30 5

    • Owszem-karać,ale za wszystko. (1)

      Za dyskusję przez komórkę - 1000zł i konfiskata telefonu.
      Za prędkość powyżej 50km/h - 50% zarobku,powyżej 60km/h - 60% zarobku itd...
      Za czerwone światło - 2000zł.
      Za zajeżdżanie drogi - 2000zł.
      Za jazdę na "zderzaku" - 50% zarobku.

      Będzie lepiej na drodze?
      Będzie.

      • 5 4

      • powyżej 50km/h - 50% zarobku,powyżej 60km/h - 60% zarobku itd...

        Czyli jak nie mam pracy to jeżdżę 150km/h po mieście i nie płacę nic.

        • 2 2

    • Baranie uświadom sobie że mają prawo przepalić się dwie jednocześnie a epitety użyj względem siebie

      • 2 2

    • wymiana (1)

      różne rzeczy mogą się zdarzyć, nawet przepalenie obu żarówek jednocześnie

      ważniejsze jest to że tyle słyszę o bezpieczeństwie a wymiana żarówki w niektórych modelach możliwa tylko w serwisie (po rozebraniu np. nadkola)
      skoro producenci tak dbają o nasze bezpieczeństwo, auta spełniają różnorakie normy to czemu nie ma przepisu nakazującego aby wymiana żarówki w samochodzie była łatwa do przeprowadzenia

      • 3 1

      • Chyba od 2010 r. już taki przepis obowiązuje i wymiana ma być możliwa

        samodzielnie.

        • 1 0

    • a co ci za różnica czy z przeciwka jedzie samochód czy motocykl? (2)

      ja tam wolę jak mają jedną żarówkę przepaloną, bo mniej ślepią

      • 1 9

      • Różnica jest wtedy, jak po prawej jest rowerzysta, kałuża lub dziura.

        Jak jedzie motocykl, możesz spokojnie ominąć. Jak będzie jechał samochód z jednym sprawnym światłem tylko po prawej, możesz się nieźle nadziać.

        • 6 1

      • chyba pajacyk z wyższej półki z warzywami

        • 5 0

  • Podziwiam kretynów podmieniających żarówki w starych motocyklach. (1)

    Oślepiają tym nawet pilotów nisko lecących samolotów rejsowych.

    Kolejna porcja cebulactwa to rozmaitej maści chińskie reflektory do starych audi czy nawet octavii które nie posiadają mechanizmów sterujących ani elektroniki jej obsługującej i świecą jak lampa stadionowa.
    Najlepsze w tym jest to że te przeróbki osłabiają widoczność nawet w stosunku do lamp znanych choćby z Poloneza Caro.

    Kolejna grupa to idioci którzy ufają że komputer przełączy światła z dziennych gdy zajdzie taka potrzeba.
    Jedzie taki kretyn w zamieci czy deszczu we mgle bez tylnich świateł a później się dziwi, że ktoś mu na d*pę najechał.
    Naiwniak myśli, że jak wjechał w tył to zapłaci, tyle że po wyświetleniu policji i ubezpieczycielowi filmu z najechania na tył auta z wyłączonymi światłami sprawy przyjmują inny obrót.
    Zrozumcie pajacyki, że lepiej nie mieć świateł z przodu we mgle niż wyłączone z tyłu.

    • 11 0

    • z tymi pilotami to przesadziłeś, ale co do reszty masz rację

      jestem pilotem I wierz mi światła samochodów tlą się niczym świeczka. Nawet jak by ci ktoś długimi błysnął a akurat jesteś na 1000 stóp to nie bedzie to nic niezwykłego. Natomiast kiedyś nad Sopotem jakiś cwaniak mi dał po oczach światłem laserowym, nie wiem z jakiegoś długopisu czy czegoś. 5 minut dochodizłem do siebie, zanim dobrze zobaczyłem miasto za oknem. Szczęście że tylko w jednym oku.

      • 5 0

  • I tak nic nie przebije ledowych świateł dziennych przyczepionych do zderzaka jakiejś Felicji lub Matiza. (3)

    • 44 5

    • Od Felicii się odczep bo to bardzo dobry samochód. (1)

      A chinskie ledy są faktycznie do niczego, najlepiej gdy z dwóch LEDów świeci jedna sekcja a druga miga...

      • 6 7

      • Chińskie czy nie

        Ostatnio stałem na światłach za całkiem nowym BMW i taką choinkę miał w oświetleniu tablicy rejestracyjnej. Skoro ten samochód ma takie systemy wykrywania awarii oświetlenia, to widocznie kierowcy się podobał ten efekt :)

        • 0 0

    • ja akurat widuję to w toyotach aurisach starych i renault megane

      • 1 1

  • Skoro Stacja Kontroli Pojazdów podbija przegląd auta z żarówkami przytwierdzonymi gumą do żucia zamiast sprężyn...

    ...to o czym my mówimy

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Porsche znajduje się w:

 

Najczęściej czytane