• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zbierają pieniądze na odbudowę Poloneza Jamnika

Michał Jelionek
16 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Konstrukcja Jamnika powstała z dwóch polonezów. Konstrukcja Jamnika powstała z dwóch polonezów.

Od wielu miesięcy Stowarzyszenie FSO Pomorze pracuje nad budową repliki Poloneza Jamnika. Rekonstrukcja szkieletu auta została już ukończona, a teraz wydłużony model Poloneza czekają zabiegi lakiernicze, na które niestety brakuje pieniędzy. Grupa trójmiejskich pasjonatów zorganizowała specjalną zbiórkę środków.



FSO Pomorze od dwóch lat próbuje zrekonstruować prototyp nieistniejącego już modelu Poloneza Jamnika. Przypomnijmy, że w roku 1979 w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSO w Falenicy wyprodukowano zaledwie dwa egzemplarze tego modelu. Przy projektowaniu auta wykorzystano doświadczenia zdobyte przy budowie przedłużanych Fiatów 125p.

- Wiadomo, że powstały dwa Jamniki. Jeden był biały, a drugi - mniej znany - brązowy. Niestety nie posiadamy informacji, czy ten brązowy przetrwał. Najprawdopodobniej jednak podzielił los białego. Budujemy nasz egzemplarz, gdyż chcemy kultywować tradycję polskiej motoryzacji. Po ukończeniu projektu Jamnik będzie cennym eksponatem przypominającym historię wyjątkowego pojazdu FSO - wyjaśnia Andrzej Gajewski z FSO Pomorze.
Bo blisko rocznej przerwie FSO Pomorze wznawia projekt Jamnika. Bo blisko rocznej przerwie FSO Pomorze wznawia projekt Jamnika.
W ciągu kilku miesięcy udało się stworzyć szkielet Jamnika, który zbudowano z dwóch przeciętych polonezów. Rozstaw osi został wydłużony do 3400 mm. W pierwszej fazie wzmocniono płytę podłogową, przedłużono dach oraz dorobiono dodatkową parę drzwi środkowych.

- Tak naprawdę do projektu wykorzystaliśmy łącznie cztery Polonezy. Z każdego z nich mamy pozyskane części i podzespoły. Mamy w pełni wyremontowany i sprawdzony silnik. Jest również zregenerowany częściowo układ hamulcowy. Posiadamy również kompletne wnętrze, które będziemy musieli jeszcze zregenerować u tapicera - dodaje.
Niestety, problemy z lokalem oraz kończące się środki wymusiły na pasjonatach wstrzymanie prac na blisko rok. Teraz miejsce już jest i można wznowić rekonstrukcję.

- Do tego momentu projekt finansowany był z naszych składek, a także ze środków przekazywanych przez wspierających nas przyjaciół. Dotychczas całą pracę wykonaliśmy we własnym zakresie. Nadszedł jednak etap budowy, w którym musimy wspomóc się profesjonalistami. Przygotowanie do lakierowania oraz samo lakierowanie to dla nas najtrudniejszy etap, i niestety najbardziej kosztowny. Liczymy na to, że pieniądze ze zbiórki pokryją te koszty. Nie jest to koniec wydatków, ponieważ po lakierowaniu trzeba jeszcze zająć się poskładaniem, zrobieniem tapicerki i rejestracją pojazdu. Każda uzbierana kwota przybliża nasz cel. Nawet jeżeli nie osiągniemy założonego pułapu, to zawsze będziemy bliżej - wyjaśnia inicjator.
FSO Pomorze planuje zakończyć projekt Jamnika do końca wakacji. Jednak żeby tak się stało, potrzebne są pieniądze. Osoby, które chciałyby wesprzeć budowę poloneza mogą przelać wybraną przez siebie kwotę za pośrednictwem portalu pomagam.pl. Pomysłodawcy na realizację projektu potrzebują 9 tys. zł.

- Wierzymy, że to się uda. Wspiera nas bardzo wielu ludzi, ale niestety nie wszyscy mają możliwość wsparcia nas finansowo. Wystarczy jednak, że poinformują swoich znajomych, których stać na gest wsparcia. Liczymy na dużą liczbę małych wpłat. Dodatkową zaletą portalu pomagamy.pl jest wypłata środków nawet jeżeli nie osiągniemy zakładanego celu - zakończył.
Projekt powstaje w nowej siedzibie Stowarzyszenia FSO Pomorze przy ul. Srebrniki 9 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (97) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Sorry ale nie lubię takiego kombinowania. Kupiłeś wrak masz pomysł na renowację to do dzieła a nie zaczynać od wyciągania kasy od ludzi.
    na fotce widać że auto nawet niespecjalnie oczyszczone że o pociągnięciu podkładem antykorozyjnym nie wspomnę...

    • 6 3

    • Nie masz pojęcia ile już włożone jest w ten projekt kasy, to nie oceniaj. Nie chcesz wspierać, to nie wspieraj.

      • 1 1

  • Niech wywioza go dalej od Trójmiasta to zrobią za 1/5 tutejsztch stawek.

    • 0 0

  • (1)

    Przygotowanie do lakierowania oraz samo lakierowanie to dla nas najtrudniejszy etap, i niestety najbardziej kosztowny.

    tutaj tylko trzeba zakasać rękawy chyba, że nic nie potraficie?

    • 3 2

    • Jak byś wiedział na czym polega lakierowanie samochodu, to inaczej byś mówił. Tego nie można zrobić dobrze w byle garażu czy stodole. Lakier ma być położony profesjonalnie na profesjonalnie przygotowanej karoserii.

      • 0 0

  • Najlepiej hejtować!!! (3)

    Brawo dla hejterów.
    Szkoda, że pisząc komentarz wstydzą się swojego nazwiska. A może te wszystkie hejty należą do jednego autora?

    • 5 1

    • no niestety są zazdrośnicy, którzy muszą wylać z siebie jad

      • 1 0

    • (1)

      no nie najlepiej atakować ludzi tekstami o "hejcie" i zamykać im usta

      • 2 2

      • Bo taki naród sami nic nie robią a zazdroszczą ze ktoś na pomysł

        • 2 0

  • (1)

    Wszystkim zazdrosnym o hobby innych polecam "maść na ból d*py".
    Do kupienia na Allegro.

    • 5 0

    • brawo!

      popieram w całej rozciągłości

      • 0 0

  • (1)

    Ten biały jakieś 20 lat temu jeździł w Kętrzynie jako taxi, wielokrotnie go tam widziałem.

    • 2 0

    • Tak, Tam jeździło białe Caro

      • 0 0

  • cudo polskiej motoryzacji z Żeramia, jak mówi pan lektor

    gorszego gu*na, żaden kraj nie wyprodukował, nawet Ruskie, Rumuni, czy NRD już nie mówiąc o Czechosłowacji, i oby nigdy się takie FSO nie odrodziło

    • 1 5

  • (8)

    Ja muszę w swoim Puncie zrobić hamulce i wymienić olej. Są chętni do zrzuty?
    A miejsce, to jest związane z jakąś terapią zajęciową?

    • 3 2

    • (7)

      Tak, jest to terapia zajęciowa.
      Lepiej zająć się czymś co rozwija a nie siedzieć przed TV lub komputerem i szukać zaczepki.
      Do organizacji zrzuty polecam portal pomagam.pl, myślę, że masz szanse na uzbieranie na olej i klocki hamulcowe. Sam wpłacę.

      • 1 1

      • (6)

        Ale jeszcze przydałoby się wymienić tarcze. No i bębny z tyłu - też już nie teges...
        Cały czas chętny do dorzucenia się? Na ile mogę liczyć?
        Acha, jeszcze te zaczepki w związku z terapią zajęciową...
        Nikt na oddziale nie mityguje drażliwych sytuacji?

        • 1 0

        • Spokojnie jest u nas dzisiaj, a jak na Twoim oddziale? Od kiedy jesteś na zamkniętym, bo dawno nie widziałem cię na zajęciach?
          Zaraz wpłacę 5 zł, nie wiem tylko czy masz dostęp do konta czy twój opiekun prawny?

          • 0 1

        • (4)

          Czekam na link do zbiórki.
          Mogę sam ci to Punto zrobić, tylko czy warto, przecież to tylko punto

          • 1 1

          • (3)

            O, to by się jeszcze kilka rzeczy znalazło. Sprzęgło się ślizga już lekko, chłodnica i pompa wspomagania ciekną. Alternator ma pękniętą obudowę...
            A szwagier ma Paska w TDI z 2005 i też coś narzeka.
            Do szwagra też byś się dorzucił?
            No i odpowiedz proszę na wcześniej zadane pytanie: ILE możesz dać?

            • 1 0

            • (2)

              Weź tego punto i paska na złom zawieź, lepiej na tym wyjdziesz.

              • 0 1

              • (1)

                No właśnie testuję... :-D

                • 1 0

              • lepsze własne punto niż wyżebrane auta za cudzą kasę

                • 0 0

  • Komentarze na Trójmiasto to (4)

    Co się z Wami dzieje? Macie kompleksy jakieś? Grupa ludzi realizuje swoją pasję, a Wy wylewacie na nich kubeł pomyj. Weźcie z nich przykład, klucz do ręki, spróbujcie zrobić coś samemu, a nie siedzicie przed kompem w kapciach i "oceniacie".

    • 4 1

    • może lepiej by było gdyby oni zabrali się za klucz a nie żebrali

      • 5 2

    • (2)

      Bartek, my się tym wcale nie przejmujemy. Przecież w 90% artykułów na trójmiasto.pl komentarze są podobne.
      Redakcja moim zdaniem powinna wyłączyć możliwość komentowania całkowitego artykułów lub zająć się ich moderacją.
      Przecież większość tych komentarzy pisze jedna osoba, co łatwo stwierdzić po stylu pisania.

      • 2 2

      • Nie możecie wewnętrznej korespondencji załatwiać w sposób mniej publiczny?

        • 1 1

      • jasne

        zakaz komentarzy bo andree strzeli focha bo mu inni przeszkadzają pieniązki na autko zebrać!!!

        • 0 0

  • W latach 90-tych ze szwagrem to w trzy dni robilim samochod z dwoch, albo i trzech... (3)

    ... I to razem z nowymi papierami.

    Ech to mlode pokolenie - karuzel pchac, a nie samochody skladac z kilku!

    Zrzuccie sie na 9 tysiecy PLN, a my bedziem kosic kase za wynajmy do slubow......

    ... przeciez to nie original, wiec wartosc jako youngtimera jest zadna.

    • 3 1

    • (1)

      Stowarzyszenie jest instytucją non-profi. Żadnej kasy za wożenie do ślubów nie mamy zamiaru kosić. Powstaje replika nieistniejącego już samochodu w celach głównie edukacyjnych i ekspozycyjnych.
      Wiem, że ciężko zrozumieć komuś pasjonatów, samemu nim nie będąc. Współczuję płytkiego rozumowania i oceniania innych swoją miarą.

      • 2 0

      • Dobrze że wiesz kto sie czyms pasjonuje a kto nie na podstawie wpisu w necie, faktycznie Andrzeju masz naprawdę płytkie myslenie.
        reasumując: albo podejście profesjonalne albo papractwo i zbieractwo.

        • 1 1

    • Poprawnie pisze się oryginał i składaliśmy ;) Panie kolego składający auta w trzy dni (jak cud biblijny). Takie na pewno są dopracowane i bezpieczne...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Literka M to symbol sportowych aut marki:

 

Najczęściej czytane