• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w SKM. Syntezator mowy ostrzega przed wsiadaniem po sygnale

Maciej Naskręt
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
SKM poprawia bezpieczeństwo na peronach, uruchamia komunikaty ostrzegające przed wsiadaniem do kolejki po sygnale. SKM poprawia bezpieczeństwo na peronach, uruchamia komunikaty ostrzegające przed wsiadaniem do kolejki po sygnale.

Pasażerowie SKM-ki od kilku dni słyszą z megafonów prośbę o niewsiadanie do kolejki po usłyszeniu sygnału zamykania drzwi. Władze SKM zarzekają się, że komunikat nie ma nic wspólnego z incydentem, do którego doszło kilka tygodni temu - wtedy kolejka ruszyła z wózkiem zakleszczonym w drzwiach.



Czy nowe komunikaty poprawią bezpieczeństwo na linii SKM?

Na peronach Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście pasażerowie od kilku dni mogą usłyszeć komunikaty podawane przez syntezator mowy. Przekazywana jest prośba o niewsiadanie do kolejki po usłyszeniu sygnału zamykania drzwi w pociągu.

Przypomnijmy: kilka tygodni temu doszło do incydentu z udziałem pasażerów na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. Gdy czteroosobowa rodzina usiłowała wsiąść do SKM, kierownik pociągu dał sygnał o zamknięciu drzwi. Problem w tym, że nikt z obsługi nie dostrzegł, że matka wsiada z trzymiesięcznym dzieckiem w wózku. W efekcie drzwi przytrzasnęły gondolę, a pociąg zaczął ruszać. Tylko dzięki przytomności ojca udało się wyciągnąć dziecko z gondoli. W efekcie tego wydarzenia SKM zawiesiła kierownika pociągu, w którym doszło do incydentu z wózkiem.

Okazuje się jednak, ze komunikat nie został wprowadzony w związku z tym incydentem.

- Mamy w tej chwili ogromny ruch turystyczny na naszej linii. Postanowiliśmy nieco poprawić standard bezpieczeństwa, szczególnie osób przyjezdnych, będących w Trójmieście na urlopach, które często korzystają z naszych usług po imprezach, kiedy czasem zapominają o zasadach obowiązujących w czasie podróży koleją - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Do tej pory pasażerowie mogli usłyszeć jedynie sygnał ostrzegawczy kilka sekund przed zamknięciem drzwi. Kolejka miała też naklejki zakazujące wsiadania do pociągu po usłyszeniu wspomnianego sygnału. Jak nowy komunikat oceniają sami podróżni?

- Dobrze, że się pojawił, powinno być bezpieczniej. Jeszcze lepiej, że jest w formie prośby, a nie nakazu, przez to przyjemniej się go słucha. Niestety minusem komunikatów jest to, że nie są one podawane w języku angielskim - mówi pani Olga, która codziennie podróżuje do centrum Gdańska SKM-ką.

Na koniec dodajmy, że SKM ze swojej strony w ramach przeprosin przekazała wspomnianej wcześniej rodzinie 2,5 tys. zł za uszkodzenie wózka, przyznała też bilety dla całej rodziny do końca roku, a także przekazała kolejkę do zabawy.

Miejsca

Opinie (140) 4 zablokowane

  • Jak można liczyć na to, że komunikaty w jakikolwiek sposób poprawią bezpieczeństwo!? (2)

    Przecież każdy prawidłowo rozwinięty człowiek zdaje sobie sprawę po co jest ten sygnał i że nie powinno się wsiadać po nim, młodzież czy dzieciaki i tak na komunikat nie zwrócą uwagi, a ci nieprawidłowo rozwinięci... no dobra, o nich zapomniałem, im się może przyda. Sukces.

    • 7 2

    • Zapominasz o wielu innych podróżujących: starsze osoby

      niepełnosprawne,
      sygnałów powinny byc 3,
      bo gdy niepełnosprawny zaczyna wchodzić do wagonu, kierownik pociągu uważa już jakby on wsiadł, bo patrząc zboku go nie widać,
      ale on jest jeszcze na linii drzwi,
      tak samo jest z rodzicami z małymi dziećmi trzymanymi za rękę,
      i z osobami sprawnymi trzymającymi pod rękę np.starszych rodziców

      • 2 1

    • Planiści i wykonawcy peronów i wagonow nie sa prawidłowo rozwinieci

      takiej 'dziury" między peronem w wejściem do wagonów nie ma w żadnych byłych demoludach

      • 3 1

  • żeby jeszcze megafony dobrze działały (1)

    np. we Wrzeszczu słychać najwyraźniej początek: "wjedzie pociąg" i potem: "nie wsiadać".

    • 4 0

    • W Oliwie przez megafony mówią mniej wyraźnie niż pani w "Misiu" z kluskami w buzi

      zastanawiam się dlaczego na dworcach w Europie zach.rozumiałam teksty z megafonów, choć po ang mówię na 3,5

      a tu dykcja "prezenterów" jest powalająca

      • 2 0

  • Safety first no smoking Takie napisy są na statkach handlowych świata

    Bezpieczeństwo jest najważniejsze,na całym świecie o tym wiedzą i pisza wielkimi literami na czerwono,właśnie po to by ludzie wbili to sobie do głowy ze to nie są żarty i trzeba się stosować do zasad dxiekuje milej podróży SKM,wiec nie narzekajcie tylko ze SKM to wszystko źle skoro robią coś dobrego to trzeba chwalić sporo się zmieniło są duże naklejki brawo i symbole rowerów ogromne piękne nowe silniki dobre przyspieszenie i wnętrze nowe wiec sporo na plus nie gadacie ze jest aż taak źle bo kłamiecie jest całkiem ok 🎧🎵📺

    • 3 1

  • chwalę SKM (2)

    a ja chwalę SKM od czasu, jak wysiadłem i zostawiłem torbę, a oni mi ją znaleźli i odwieźli, i odebrałem ją powracającą SKMką

    co prawda nazajutrz jechałem z Oliwy do Śródmieścia, automaty były znów popsute, a kierpoć mi sprzedał bilet wg taryfy odległościowej, a nie "miejski", więc skasował więcej o parę groszy, ale drobne kanciki nie podważają mojej lepszej ostatnio opinii o SKM. dostrzegam że się starają.

    nawet wysmaliłem o tym panegiryk do trojmiasto.pl, ale nie zamieścili

    • 2 1

    • kto to kierpoć? (1)

      • 0 0

      • kierownik pociągu ;-)

        100% mojego pokolenia wiedziała by, ale jak kto za młody, to nie jest jego slang

        • 1 2

  • !

    wieczne narzekania na skm! to po co jeździsz? kup sobie samochód i sam dbaj o naprawy i pełny bak. Ja tam nic do kolejki nie mam.

    • 4 5

  • (1)

    Kiedy te pacany zlikwidują przerwę pomiędzy peronem a wejściem do kolejki, przecież to skandal żeby tyle lat SKM tak funkcjonowała. Przecież to jest największe zagrożenie.

    • 11 3

    • Tylko dla ciapciaków.

      • 2 2

  • Bezproblemowa podroż kolejką to nie jest. (3)

    A kto podejmie wreszcie problem przejscia między siedzeniami. Nagminne jest tarasowanie przejścia przez wózki dziecięce i bagaże, pomijam młodzież siadajacą
    tak jak im wygodnie i urzadzającą sobie klub towarzyski w przejściu. Przejście zatarasowane przez wystające nogi i plecaki, bo po co je kłasć na półkę skoro im tak wygodnie. Na końcu jednostki znajdują sie przecież przedziały dla osób z wozkami i rowerami ale kto tego przestrzega. Mamuśki wyjmują dziecko z wózków, dziecko bawi się na całym siedzeniu, mamusia na drugim a wózek tarasuje przejście obok. Starsza osoba stoi i nie ma szans usiąść, bo na zwróconą uwage tatuś naubliża "bo dziecko musi miec miejsce", pomijając, że za wózek i dziecko nie płacą. A dwa metry dalej młodzian siedzi z nogami w poprzek przejścia bo musi prowadzic dyskusję z kolegą z drugiego rzędu ławek.
    Dlaczego na takie utrudnienia nikt z obsługi nie reaguje. Pomijam, że przy wejsciu ledwie mozna przejść, bo z obu stron drzwi stoja osoby nie wysiadające, ale zasłaniające poręcze i ledwie środkiem mozna sie przecisnać, a przecież trzeba sie czegoś stojąc. Starsi też kolejką jeżdżą.

    • 9 3

    • A kto ma reagować? Chcesz, żeby w każdym wagonie siedział ochroniarz? Reagować na takie zachowania mają współpasażerowie, grzecznie i kulturalnie.

      • 2 3

    • Bo w 99% mamy to w nosie. A nieliczni co nie się tym przejmują,

      nie histeryzują. Te przeszkody pokona nawet upośledzony delfin. Olo, znajdź sobie jakieś problemy.

      • 2 4

    • madralo

      To zrob cos z osobami pijacymi piwo i palacymi papierosy na koncu skladu, to nie bedziesz mial widoku mamusiek!

      • 2 2

  • Olga wyluzuj inteligencie

    Olga żyjemy w Polsce i komunikaty podawane są w języku Polskim. Czy jak jedziesz na wczasy obojętnie gdzie zagranicę komunikaty podawane są w języku Polskim ? Od siebie dodam, że szkoda, że komunikat nie jest mówiony w języku rosyjskim i niemieckim a i chiński też by się przydał.

    • 3 0

  • Szkoda kierownika pociagu

    Wiele lat jeżdżę kolejka i dla mnie od zawsze sygnał ostrzegawczy w kolejce SKM był sygnałem że ma ona zamiar odjechać, dlatego dla własnego bezpieczeństwa nie wysiadalam, a
    napewno już nie z wózkiem...

    • 7 1

  • Fatalna widoczność na łuku peronu 3 w Gdańsku Głównym

    Myślę, że ten nowy sygnał dźwiękowy z syntezatora to zasłona dymna, że firma SKM wyciągnęła rzekomo wnioski po incydencie z wózkiem. Byłem na peronie 3 dworca Gdańsk Główny i zauważyłem, że po przebudowie peron w kierunku Gdyni jest na łuku. Kierownik pociągu stojący w drzwiach pierwszego wagonu nie jest w stanie zobaczyć wszystkich drzwi kolejki, czy ktoś wsiada czy nie. Widoczność jest przesłonięta filarami podtrzymującymi wiatę peronu a także ludźmi wychodzącymi z kolejki i wchodzącymi do kolejki. Z uwagi na schody do tunelu ludzie przechodzą bardzo blisko wagonu kolejki i zasłaniają widoczność. Tamten incydent wydarzył się po godzinie 16, a więc w czasie szczytu komunikacyjnego.

    Kiedyś przystanek Gdańsk Główny był w miarę bezpieczny, bo był przystankiem końcowym i pociąg stał dłużej. Ludzie spokojnie mogli wsiąść i wysiąść. Teraz , gdy zbudowano przystanek Gdańsk Śródmieście pociąg na stacji Gdańsk Główny stoi tylko chwilę. A na tym właśnie przystanku wsiada i wysiada najwięcej ludzi.

    Nic ani nikt nie może zwolnić obsługi pociągu z obserwacji ruszającego składu. Gdy wszystko jest dobrze, to znaczy nikt nie wsiada i nie wysiada, dopiero wtedy obsługa może dać sygnał dźwiękowy, przez cały czas obserwując skład i gdy wszystkie drzwi są zamknięte, można dać rozkaz odjazdu maszyniście. I jeszcze przez chwilę, gdy pociąg rusza, kierownik pociągu powinien obserwować skład, by upewnić się, że jakiś spóźniony desperat chce w biegu wskoczyć, albo zagapiony podróżny w biegu wyskoczyć.

    Warunki obserwacji składu na tym peronie są fatalne. Nawet wyjście kierownika pociągu z wagonu na środek peronu nie daje wiele, wciąż słabo widać, gdy wychodzący tłumnie ludzie tłoczą się do wyjścia z peronu.
    Zaistniały incydent z wózkiem powinien być poważnym ostrzeżeniem dla władz SKM. Na szczęście dzięki przytomności umysłu ojca dziecka straty były niewielkie. Następnym razem zginie człowiek, jeśli nic nie zmienią. Zastąpienie jednego sygnału dźwiękowego innymi niewiele da. Musi być dobra widoczność wszystkich drzwi. Pamiętajmy, że są ludzie głusi, którzy nie słyszą sygnału i OBSERWACJA musi być.

    Najlepiej na tym właśnie peronie nr 3 zainstalować system kamer, który będzie przekazywał obraz do kierownika pociągu albo na peronie albo wewnątrz kolejki. Poza tym musi być sprawny system sygnalizacji zamknięcia wszystkich drzwi. Nowe kolejki chyba mają ten system. Stare kolejki, które nie mają tego systemu niech kończą bieg na Gdańsku Głównym na peronie 4.

    Zmiany trzeba wprowadzić natychmiast, by nie było kolejnego wypadku. A olbrzymia dziura pomiędzy peronem a wagonem to skandal niebywały! Utrudnia wejście i wyjście z wagonu, a więc wydłuża czas wymiany pasażerów i postoju. Stwarza potencjalne zagrożenie.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane