• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żółte tablice na nieklasycznym aucie? To możliwe

mJ
17 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Skoda Octavia z żółtymi, zabytkowymi tablicami rejestracyjnymi? Tak, to możliwe. Skoda Octavia z żółtymi, zabytkowymi tablicami rejestracyjnymi? Tak, to możliwe.

Kilkunastoletni samochód z żółtymi tablicami rejestracyjnymi zarezerwowanymi dla aut zabytkowych - tak, to w naszym kraju możliwe. Okazuje się, że pojazd wcale nie musi być klasykiem, żeby otrzymał żółte tablice.



Kilka dni temu w naszym Raporcie drogowym jeden z czytelników udostępnił zdjęcie napotkanej w Gdańsku Skody Octavia z charakterystycznymi żółtymi tablicami rejestracyjnymi, którymi oznacza się auta zabytkowe. Samochód ze zdjęcia to druga generacja modelu, która w 2008 roku przeszła kurację odmładzającą. Model produkowany był do roku 2013. Zatem klasykiem na pewno nie jest, stąd też zdziwienie naszego czytelnika.

Czytaj też: Koszty rejestracji samochodu 2022. Ile kosztuje rejestracja samochodu?

Jakie są warunki otrzymania żółtych tablic rejestracyjnych? Konserwatorzy zabytków stosują trzy podstawowe kryteria:

  • pojazd musi mieć minimum 25 lat od daty wyprodukowania, a w niektórych województwach nawet 30 lat,
  • od końca jego produkcji musi upłynąć minimum 15 lat,
  • oryginalność pojazdu w co najmniej 75 proc.

Oczywiście konserwator ma prawo zakwestionować zabytkową rejestrację samochodu, gdy uzna, że egzemplarz jest zbyt pospolity lub zbyt młody.

Jakim cudem zatem wspomniana wcześniej Octavia porusza się z zabytkowymi tablicami? Istnieje kilka wyjątków pozwalających na rejestrację pojazdów, które nie spełniły wymogu wieku. Mogą to być pojazdy z oryginalną, nietypową historią, np. egzemplarze należące do znanych postaci albo związane ze szczególnymi wydarzeniami historycznymi. Mogą to być również pojazdy wchodzące w skład większej kolekcji muzealnej. Zdaje się, że właściciel Skody skorzystał z tej furtki i włączył Octavię do kolekcji. Stąd też żółte tablice rejestracyjne. Niestety, ale ten przepis sprawił, że zabytkowe tablice nie są już niczym wyjątkowym. Szkoda.

Zabytkowa rejestracja to szereg korzyści dla właściciela pojazdu. Te najważniejsze przywileje to brak konieczności posiadania ciągłości polisy OC i bezterminowe badanie techniczne.

Czytaj także: Żółte tablice niczym samochodowy immunitet



Klasyk przez wielkie "K" - Volvo P1800 z 1965 roku. Klasyk przez wielkie "K" - Volvo P1800 z 1965 roku.
mJ

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • i**otami sa kierowcy

    Wszyscy rozjedzaja covid wstyd

    • 0 2

  • Zbytkowe tablice (1)

    Zarejestrowanie auta jako zabytku może dotyczyć całkiem młodego samochodu (produkcja musi być zakończona) pod warunkiem że wprowadza innowacyjne rozwiązania w dziedzinie motoryzacji

    • 0 0

    • Element kolekcji.

      • 0 0

  • Polacy...

    • 0 0

  • Dlaczego tablica zamazana? (1)

    • 0 0

    • Bo ponieważ.

      • 0 0

  • Ale te tablice to też strzał w kolano. (3)

    Bo jezeli używać takie auto codziennie to w przypadku kolizji czy innego zdarzenia właściciel musi odbudować auto.
    W przypadku unikatu warto w przypadku octavii kazdej nawet tej z lat 60tych nie warto nawet malować takiego auta.

    • 14 4

    • Chory jesteś, a kto mnie zmusi to nie PRL

      jest co prawda gorzej niż za komuny ale jak mi samochód się skasuje to ja biorę odszkodowanie i moja sprawa co z tym zerobię.

      • 0 5

    • Koszt odbudowy jest pokrywany z OC sprawcy wypadku/kolizji

      • 2 0

    • Nie trzeba odbudować auta po wypadku bo to nie auto zabytkowe tylko kolekcjonerskie wiec konserwator zabytków nie ma nic do gadania

      • 1 0

  • Odwieczny problem osobowości

    Czym tu się wyróżnić ...

    • 2 0

  • Groszek? :) (1)

    • 2 0

    • jaaa? nieeee !!!

      • 0 0

  • Auto mojego kolegi, ma kolekcję baaardzo starych Skód (1)

    a Octavię zarejestrował na żółte bo może tak zrobić, stanowi poniekąd współczesne rozwinięcie kolekcji.

    • 0 0

    • może, choć osobiście nie do końca to popiera.

      • 0 0

  • jeśli mowa o tej (1)

    Oktavi to jest samochód oklejony naklejkami salonu sprzedającego Skody. Widziałem ją wielokrotnie na ulicy Marynarki Polskiej I tu właśnie jest myk kolekcjonerski gdyż kolekcja może należeć do właściciela salonu :D

    • 0 0

    • W polskim prawodawstwie nie ma pojęcia "kolekcja". Jest to określenie zwyczajowe. To auto nie jeździ już tak oklejone. Nie należy i nigdy nie należało także do właściciela salonu. Auto jest częścią zbiorów muzealnych i tylko dlatego zostało zarejestrowane jako pojazd zabytkowy choć tak na prawdę dla wielu osób nim nie jest. Nie jest nim także w odniesieniu do podstawowych przesłanek i wymagań stawianych pojazdom zabytkowych, o których mowa w artykule.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cullinan to luksusowy SUV marki:

 

Najczęściej czytane