• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwa dyskusja o przyszłości Starowiejskiej

Michał Sielski
2 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Podczas próbnego zamknięcia ul. Starowiejskiej, nie zabrakło na niej wylegujących się na leżakach oraz spacerowiczów. Podczas próbnego zamknięcia ul. Starowiejskiej, nie zabrakło na niej wylegujących się na leżakach oraz spacerowiczów.

Część mieszkańców i przedsiębiorców z ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni chciałaby, żeby powstała tam strefa, która preferowałaby ruch pieszych. Tymczasem na tej samej ulicy zawiązuje się również opozycja. - Nie wyobrażam sobie żebym nie mógł dojechać do własnego domu - mówi mieszkający tam od 28 lat pan Roman. Pomysłodawcy strefy pieszej uspokajają, że ruch pojazdów nie będzie zakazany.



Czy na ul. Starowiejskiej w Gdyni należy ograniczyć ruch samochodowy?

Jak obecnie wygląda ul. Starowiejska? Sporo ciekawych sklepów, restauracji, punktów gastronomicznych, Domek Abrahama i szeroka, jednokierunkowa brukowana arteria, obstawiona z obu stron samochodami. O takich miejscach zwykło się mówić, że mają potencjał. I najczęściej niewiele z niego wynika.

Stowarzyszenie chce zmienić Starowiejską


Postanowiła to zmienić grupa mieszkańców i przedsiębiorców, którzy zawiązali Stowarzyszenie Starowiejska. Ich cel to rewitalizacja ulicy oraz utworzenie strefy pieszej. Od początku podkreślają, że nie oznacza to całkowitego ograniczenia ruchu samochodowego - mieszkańcy nadal mogliby dojeżdżać na wewnętrzne podwórka, ale pierwszeństwo mieliby piesi.

- Nie ma wątpliwości, że ulica Starowiejska potrzebuje zmian, a najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie większego obszaru dla pieszych i ograniczenie liczby miejsc parkingowych na ulicy. Konieczna jest jednak wcześniejsza rewitalizacja - mówi Łukasz Piesiewicz, inicjator powstania stowarzyszenia na rzecz ul. Starowiejskiej.

Wizje jeszcze nie przekształciły się w konkretne plany, a już wzbudzają ogromne emocje. Podczas sobotniego spotkania mieszkańców i przedsiębiorców, zorganizowanego by przedyskutować pomysł strefy pieszej, pojawiło się ich wiele.

Jak wyglądałaby ul. Starowiejska bez samochodów? Na razie możemy sobie tylko wyobrazić. Jak wyglądałaby ul. Starowiejska bez samochodów? Na razie możemy sobie tylko wyobrazić.
Część mieszkańców i przedsiębiorców protestuje

- Nie wyobrażam sobie żebym nie mógł dojechać do własnego domu - mówi mieszkający tam od 28 lat pan Roman. - Po co jakieś rewolucje? Trzeba wyremontować ulicę i chodniki, a nie zablokować wszystkim wjazd, by ulica umarła - denerwował się.

Taki pogląd pokutuje nie tylko wśród starszych mieszkańców. Część przedsiębiorców także boi się nie tylko deptaka, ale i strefy pieszej. Wszystkie przykłady z całego świata wskazują jednak, że po wprowadzeniu deptaka obroty przedsiębiorców rosną, często nawet znacznie. Zresztą nie trzeba jeździć po Europie, by to stwierdzić. Najlepszy przykład mamy na ul. Długiej w Gdańsku i Monte Cassino w Sopocie. To jednak nie przekonuje oponentów, którym dziwi się Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni, który był obecny na sobotnim spotkaniu.

"Utrzymanie stanu obecnego to klęska dla tej ulicy"

- Na pewno dobrze, że udało się uruchomić dyskusję o ulicy, jej potencjale i szansach. Decyzje o mieście powinna poprzedzać debata. Osobiście żałuję, że ta w Gimnazjum nr 1 to raczej zestaw monologów, mało słuchania siebie nawzajem i prób zrozumienia różnych racji. Wierzę - i to powiedziałem na spotkaniu - że jeśli środowisko wypracuje jeden spójny pogląd, zdecydowanie wzrosną szanse na rewitalizację Starowiejskiej. By to było możliwe, musimy wszyscy wiedzieć w jakim kierunku chcemy iść. Utrzymanie stanu obecnego to klęska tej ulicy - zaznacza Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Tymczasem za ograniczeniem ruchu na ul. Starowiejskiej w różnym zakresie opowiedziało się w organizowanej przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni ankiecie aż 63 proc. osób. Wzięli w niej udział mieszkańcy ulicy, działający tam przedsiębiorcy, ale też pozostali mieszkańcy Trójmiasta, którzy np. przejeżdżają przez tę ulicę samochodem.

Badania za unijne pieniądze sprawdzą preferencje

Kiedy jest szansa na zmiany? Na razie trwają kosmetyczne prace w postaci wyrównywania chodników i wymiany najbardziej połamanych płyt. Co dalej?

- Wszystko zależy od sytuacji budżetowej. W tym roku rewitalizacji ul. Starowiejskiej na pewno nie będzie - powtarza jak mantrę Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Wiele zależy od efektów badań realizowanych w ramach unijnego programu Civitas Dynamo. Określi on nastawienie do ograniczeń dla samochodów na Skwerze Kościuszki, ul. Świętojańskiej oraz ul. Starowiejskiej. Na razie wyniki dla Starowiejskiej są podzielone, ale większość chce różnych form ograniczenia ruchu. Według 2/3 badanych - miałaby być zamknięta na całej szerokości przez cały rok. 25 proc. skłania się, by była deptakiem na odcinku od ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni do ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (116)

  • Rewitalizacja Starowiejskiej - pomysł na biznes Pana Piesiewicza .

    Remont chodników , progi zwalniające dla samochodów i kilka ławek w najszerszych miejscach ulicy . Cała reszta to pomysł na biznes Pana Piesiewicza .Chodniki na Starowiejskiej są wystarczająco szerokie aby była tam strefa piesza .Uspokojenie ruchu samochodów przez progi zwalniające , a nie przez zakaz . Zamknięcie Starowiejskiej zablokuje ruch w Centrum , przez blokadę ulic dojazdowych do Starowiejskiej . Pan Piesiewicz powiedział - Jak ja nie mogę zaparkować pod domem , bo jest duży ruch - to nikt inny też nie zaparkuje bo postawimy tam ławeczki i będę się opalał .

    • 13 1

  • szczurek i jego ekipa

    niestety za co się wezmą to klapa. Dawniej Gdynia żyła, przyjeżdżali tu ludzie na zakupy. Obecnie polityka "władz" zmierza do zabicia naszego miasta. Handel polski upada, wprowadzają same marki zagraniczne (namioty koło fontanny). Dworzec kolejowy świeci pustkami, hala targowa upadła, ulice wyludnione.

    Chyba, że to ma napędzić klientów do galerii na wzgórzu, wówczas szczurek dzieła zgodnie z planem.

    • 16 2

  • to najbardziej dziadowska ulica!

    nie ma tam nic ciekawego! sklepy-podrzędnych marek, fasady- koszmarnie zaniedbane!, kiedyś....jeszcze w latach 80-tych, ta ulica tętniła życiem, prawdziwym życiem , , zresztą jak cała Gdynia, która coraz bardziej zamienia się w miasto - widmo, wyludnione, podupadle , szarobure , odpychające. Moja kochana Gdynia!

    • 18 4

  • Kolejny absurd

    Tak jak bus pas na Kieleckiej, nie wspominając tego na Morskiej. Tam jeden pas do jazdy na wprost jest zakorkowany, ponieważ blokują go samochody skręcające do Obłuże. Muszą wpychać się przed autobusy stojące na przystanku. A autobus nie pojedzie prosto, bo ma przed sobą te samochody. Jaki był sens tej budowy?
    Trzeba za kilka lat znowu głosować na ekipę Szczurka! Albo rozliczyć ich z tych durnych decyzji. Najlepiej przez organy ścigania.

    • 15 2

  • Swietojańska to ie piata aleja ani nawet Piotrkowska w Lodzi!

    W łodzi elewacje budynków powalają, choćby to. A w Gdyni? Smutno, nie ma nic na poziomie oczu, co mogłoby zachwycić , ani nie ma za czym zadzierać głowy, ponad drzewami. Tęsknię za moja kolorowa Gdynia z lat 60, 70, 80.Mieszkanie w Gdynie było nielada honorem.

    • 13 0

  • Kolejny raz będę powtarzał tu z uporem maniaka, że wymagane jest nowe spojrzenie (5)

    na problem myśląc o przyszłości, warto abyśmy dostrzegli, że między przestrzenią a postawami i wartościami istnieje sprzężenie zwrotne. Więc powinno się do tej rewitalizacji podejść kompleksowo i wielowymiarowo mając na myśli także rewitalizacje społeczną. Z jednej strony przestrzeń je odzwierciedla, z drugiej określony jej poprzez kształt i markę miejsca co może przyczyniać się do sukcesu i przyspieszenia zmian kulturowo­mentalnych, których tu potrzebujemy.

    Otóż musimy w pierwszej kolejności zrobić porządek z Pl.Przydworcowym, a więc cały transport puścić pod ziemię na ziemi zostawić ew.trajtki, rowery nie koniecznie taksówki i ew. samochody z napędem elektr. gaz., zrobić plac z prawdziwego zdarzenia wzorcowy i połączyć go deptakiem (od godz. 24;oo do 530 wykorzystywanym przez samochody zaopatrzeniowe).

    Oczywiście już obecnie przytapienie do opracowania koncepcji architektonicznej oraz dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla zadania Kompleksowa rewitalizacja obszaru miasta rejonu ulicy Starowiejska realizowanego w ramach projektu Wzmocnienie Modernizmu i spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Gdynia Pl.Przydworcowy - Pl.Kaszubski i dalej N.Śród miasto Morskie.

    Jeden z flagowych budynków powinna być "Checz Abrahama" wkomponowana w pozostałe projekty modernizmu morskiego miasta w zakresie rewitalizacji zabytkowych i zarazem odtworzeniowych zaniedbanych terenów i podwórek oraz przecznic. "Lifting" domów zwłaszcza mających klasę architektoniczną, a innym proponowane dostosowanie i dogodne zachęty finansowe wraz z możliwością ciekawego zwieńczenia na gorze strychu i przyziemi czy adaptacji piwnic na ciekawe stylowe zagospodarowanie. Wtedy najstarsza stanie się jedną z ładniejszych ulic i odmieni się nie do poznania - liczne ławki, meble miejskie, chodniki z granitowej płyty i kamiennej kostki, eleganckie zatoczki, to tylko niektóre z przykładów nowego oblicza ulicy.

    • 7 6

    • co ja bym widział, oprócz modernistycznych budynków (3)

      Wszystko to co ma podnieść atrakcyjność turystyczną najstarszej ulicy miasta, uznanego w tym roku tydzień temu za PERŁĘ Samorządu.
      Inwestycja powinna "nadać miastu całkiem nowe oblicze", co ma związek z planami utworzenia Morskiego Śródmieścia i przyciągnięcia większej liczby turystów, a dla mieszkańców winno byc miejscem rekreacji i wypoczynku. Warto by ze zdaniem jakich zmian oczekiwaliby mieszkańcy się zapoznać, bo deptak to za mało i zabytkowy charakter.Ta ulica od wielu lat była w bardzo złym stanie.
      Powinna znaleźć się w centralnym miejscu fontanna z podświetlanymi, tryskającymi z posadzki strumieniami wody w kształcie fal morskich. W nawierzchni powinny zaprojektowane być koliste muszelki pasy flory i fauny z ciemnej granitowe szarej i jasnej kostki, przypominające dno morza. Gdzie staną ławeczkia przy knajpkach trapy i podwyższone gretingi symbolizując statki pokłady itd. Wokół posadzone szpalery ciekawych drzew i krzewów, podświetlanych po zmroku lampami wbudowanymi w bruk i konstrukcje. Teren powinien być objęty całodobowym monitoringiem i siecią bezprzewodowego internetu.

      • 3 2

      • Gdynia jest PERŁA Samorządu w Polsce

        Starowiejska powinna być taką gdyńską perełką.

        • 1 2

      • Hipokryzja (1)

        To wyżej jest jakimś chorym bajdurzeniem na temat rzekomej symboliki na temat morza i statków, podczas, gdy z drugiej strony marzy się wam wpychanie na tereny portowe.

        • 1 3

        • Bo port nie wpycha się w MORZE,

          a dziś w ten właśnie sposób rozbudowuje sie nowoczesną i ekonomicznie opłacalną bazę portową.

          Tylko do takich przedsięwzięć trzeba być mądrym, kreatywnym, przewidującym,... po prostu drugi Wenta, a nie tylko zarządcą.

          • 1 2

    • W pełni popieram

      • 3 2

  • (1)

    Należy uwzględnić tylko ruch rowerowy. Musimy dbać o czystość powietrza.

    • 3 11

    • nie każdy może jeździć rowerem, choćby:

      - inwalidzi
      - osoby z czasowymi kontuzjami stawów
      - kobiety w ciąży
      - niemowlaki
      - osoba z bagażem większym niż mini plecaczek
      - starsi i ogólnie schorowani
      itp itd

      więc nie porównuj wszystkich do siebie.

      • 4 0

  • Zdziwiony (2)

    Dziwi mnie że mieszkańcy zamiast dążyć do tego aby móc oddychać świeżym powietrzem wolą wdychać smród spalin... W wielu miastach Europy i Świata takie śródmiejskie ulice są zamykane dla ruchu pojazdów bądź ich ruch jest ograniczany np. w taki sposób, że od pewnych godzin są wprowadzane zakazy /poza mieszkańcami oczywiście/ a ruch odbywa się tylko poprzeczny i umożliwiający opuszczenia miejsca postoju... Od tego są różne policje, straże miejski i inne instytucje miejskie, które tego pilnują i nikt nie narzeka, a na pewno już nie turysta, który ma pełną swobodę poruszania... I w takich miejscach także Polak potrafi się odnaleźć, ale jak już jest u siebie to to najchętniej z wygody wjechałby do sklepu i zrobił zakupy przez okno w aucie... malkontenci... myślę, że czas brać przykłady sprawdzone na Świecie i iść z postępem a nie ciągle machać przysłowiową "szabelką" gdy wszyscy przesiedli się do czołgów... Spacer jeszcze nikomu nie zaszkodził, a smrodek owszem...

    • 9 12

    • samochod najwazniejszym zyciowym osiagnieciem jest dla nich

      kit, moga zadusic siebie, swoje dzieci, ale jaka satysfakcja, wkoncu lecza swoje traumy biednego wschodnioeuropejczyka z PKSu, ma swoja bryke i bedzie jezdzil zawsze i wszedzie

      • 2 7

    • Smordki są różne

      Lepsza biomasa. Idealna na spacery deptakiem starowiejskim ;)

      • 2 1

  • ale te leżaki można postawić na szerokich po obu stronach chodnikach

    albo się kopsnąć 500m na plażę,,,,, tylko wtedy nie możnaby doj... nikomu, co?

    • 4 0

  • ładne pozoranctwo na tych leżakach

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane