• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy jeździmy coraz wolniej?

mJ
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy faktycznie Polacy mają coraz "lżejsze stopy"? Czy faktycznie Polacy mają coraz "lżejsze stopy"?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego - polscy kierowcy w roku 2014 zwolnili nieco tempo. Jeździmy coraz wolniej. Analizy dokonano w blisko 100 punktach pomiarowych zlokalizowanych na terenie całego kraju, w których zbadano łącznie ponad 900 tys. samochodów.



Czy prowadząc auto często przekraczasz dozwoloną prędkość?

Głównym celem badania przeprowadzonego we wrześniu i październiku ubiegłego roku przez ITS było sprawdzenie, z jaką prędkością poruszają się polscy kierowcy. Ponadto zbadano, czy jeździmy z zachowaniem odpowiednich odstępów między autami. Pomiarów dokonano w 94 punktach w całej Polsce zlokalizowanych na drogach różnej kategorii: autostradach, ekspresowych, wojewódzkich oraz powiatowych na obszarze zabudowanym i niezabudowanym. Co istotne, to pierwsze od pięciu lat badanie tego typu przeprowadzone na tak dużą skalę.

Analiza w każdym z punktów trwała dobę, dzięki czemu udało się zgromadzić informacje dotyczące 900 tys. pojazdów. Badanie przeprowadzono za pomocą automatycznych urządzeń pomiarowych rejestrujących ruch w trybie "pojazd za pojazdem", które wykorzystują technologię radaru prostopadłego o wysokiej częstotliwości. Inteligentny system biorąc pod lupę badany pojazd, rejestrował następujące dane: czas przejeżdżającego przez przekrój drogi auta, prędkość, długość (8-klasowa klasyfikacja), pas oraz kierunek ruchu.

- Obserwujemy pozytywne zmiany w zachowaniu kierowców, w tym także w zakresie przestrzegania obowiązujących limitów prędkości. Wynika to w dużej mierze z rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowej, intensyfikacji działań służb w obszarze nadzoru, podjęcia szeregu inicjatyw w zakresie edukacji mających na celu uświadomienie kierowcom zagrożeń wynikających z nadmiernej prędkości czy usprawniania systemu ratownictwa. Należy pamiętać jednak, że tylko jednoczesne prowadzenie działań we wszystkich tych obszarach może przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na polskich drogach - tłumaczy Agata Foks, Sekretarz KRBRD.

Czytaj także: Kierowców czeka rewolucja mandatowa?

Co wykazało badanie? Najistotniejszym wynikiem analizy jest spadająca względem roku 2013 liczba kierowców przekraczających dopuszczalny limit. W 2014 roku 57 proc. zbadanych przekroczyło prędkość (rok wcześniej ten wynik wyniósł 64 proc.). W minionym roku blisko co trzeci badany jechał z prędkością przynajmniej o 10 km/h wyższą niż dozwolona.

Poniższe zestawienie prezentuje liczbę badanych (procentowo), którzy przekroczyli dozwoloną prędkość na różnego typu drogach.
Autostrady (limit 140 km/h) - 50 proc. badanych przekroczyło prędkość (w tym 27 proc. o ponad 10 km/h)

Drogi ekspresowe (120 km/h) - 49,7 proc. (24,5 proc. o ponad 10 km/h)

Drogi poza obszarem zabudowanym (90 km/h):
- krajowe - 42,1 proc. (22,7 proc. o ponad 10 km/h)
- wojewódzkie - 40,5 proc. (22,1 proc. o ponad 10 km/h)
- powiatowe - 14,7 proc. (5,9 proc. o ponad 10 km/h)

Drogi w terenie zabudowanym (dzień: 50 km/h, noc: 60 km/h)
- dwujezdniowe ulice w stolicach województw - 71,9 proc. (40,4 proc. o ponad 10 km/h)
- jednojezdniowe ulice w stolicach województw - 45 proc. (21,7 proc. o ponad 10 km/h)
- przejścia dróg krajowych przez wsie i małe miasta - 70,8 proc. (33,9 proc. o ponad 10 km/h)
- przejścia dróg wojewódzkich przez miasta powiatowe - 70,6 proc. (35,3 proc. o ponad 10 km/h)
- przejścia dróg powiatowych przez wsie i małe miasta - 62,1 proc. (36,3 proc. o ponad 10 km/h)

Rezultat na poziomie 57 proc. przekraczających prędkość w porównaniu do roku 2013 można uznać za optymistyczny. Pamiętajmy jednak, że wciąż ponad połowa z nas jeździ nieprzepisowo. Wynik zdecydowanie zawyżają kierowcy z "cięższą stopą" poruszający się w terenie zabudowanym na drogach dwupasowych (72 proc. przekraczających prędkość), jak również w niewielkich mieścinach, na drogach krajowych i wojewódzkich (71 proc.). Na autostradach i drogach ekspresowych średnio co drugi kierowca przekracza dopuszczalną prędkość. Zdecydowanie najrozsądniej poruszamy się po drogach powiatowych (jedynie 15 proc. kierowców przekroczyło limit).

Średnie prędkości na poszczególnych typach dróg na obszarach zabudowanych i niezabudowanych z podziałem na dzień, noc i dobę. Zestawienie porównujące lata 2013 i 2014. Średnie prędkości na poszczególnych typach dróg na obszarach zabudowanych i niezabudowanych z podziałem na dzień, noc i dobę. Zestawienie porównujące lata 2013 i 2014.
Jeździmy wolniej, a wymownym potwierdzeniem tych słów jest powyższe zestawienie, w którym porównane zostały średnie prędkości kierowców w minionym roku i sprzed dwóch lat. Na drogach, na których możemy wcisnąć pedał gazu najmocniej, czyli autostradach, średnia prędkość w roku 2014 wynosiła 113 km/h. To aż o prawie 9 km/h mniej niż rok wcześniej. Wyraźny spadek odnotowano również na drogach krajowych i powiatowych oraz w terenie zabudowanym w niewielkich miejscowościach.

O ile km/h przekraczamy dozwoloną prędkość? O ile km/h przekraczamy dozwoloną prędkość?
A jak na tle ogólnopolskich statystyk wypada województwo pomorskie?

Powyżej przedstawiono udział przekroczeń prędkości dopuszczalnej bez uwzględnienia średnich prędkości pojazdów na autostradach, drogach ekspresowych oraz drogach powiatowych na obszarze niezabudowanym, na których prowadzono pomiary tylko w wybranych województwach. Powyżej przedstawiono udział przekroczeń prędkości dopuszczalnej bez uwzględnienia średnich prędkości pojazdów na autostradach, drogach ekspresowych oraz drogach powiatowych na obszarze niezabudowanym, na których prowadzono pomiary tylko w wybranych województwach.
Podczas badania na Pomorzu, 54 proc. kierowców przekroczyło dopuszczalną prędkość. Porównując wynik naszego regionu z pozostałymi województwami - wypadamy naprawdę nieźle, plasujemy się na 10. miejscu. Pamiętajmy, że im niższa lokata - tym lepiej. Dlatego też jeszcze korzystniej wygląda ranking zmotoryzowanych, którzy przekroczyli limit o minimum 10 km/h. W tym zestawieniu województwo pomorskie jest dopiero 13. (co czwarty kierowca z Pomorza zalicza się do tej niechlubnej grupy).

Procent badanych kierowców, którzy nie zachowali bezpiecznego odstępu między autami. Procent badanych kierowców, którzy nie zachowali bezpiecznego odstępu między autami.
Na koniec przyjrzyjmy się niebezpiecznym odstępom między jadącymi samochodami. Ze statystyk jasno wynika, że na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych zanotowaliśmy wyraźne skoki wśród zmotoryzowanych, którzy nie zachowują odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Najwięcej tego typu przypadków obserwujemy na "krajówkach", na których co piąty kierowca jedzie zbyt blisko drugiego. Niestety, w województwie pomorskim, 25 proc. badanych poruszało się bez zachowania bezpiecznego odstępu. To drugi, najgorszy wynik w kraju.
mJ

Opinie (56) 1 zablokowana

  • Szczególnie na pomiarowych odcinkach prędkości na Słowackiego lub Wielkopolskiej. (15)

    Wyścig od samej góry, pierwsze kamery to linia startu i rura jeden za drugim w dół. Ale przed dolnymi kamerami ostre hamowanie i pomiar. Tylko, że to nie fotoradar jak większość z asów sobie myśli.

    • 25 1

    • (5)

      Oby jak najszybciej uruchomili ten odcinkowy pomiar i zaczęli wystawiać mandaty to się asy zdziwią.

      • 7 10

      • (4)

        Nie każdy ma anemie .

        • 10 8

        • (3)

          Również nie każdy ma rozum

          • 8 7

          • (2)

            Gka.gwe= zagrożenie na drodze

            • 6 3

            • powinni takie czerwone trupie główki mieć na tylnej szybie ! (1)

              • 4 0

              • Zakaz wjazdu do miasta powinni mieć !

                • 6 0

    • ja jezdze tak jak znaki pozwalaja (1)

      na zlosc PO

      • 7 2

      • ja też ciągnę du..ę

        jak 30 to 33 jak 50 to max 55.
        wolniutko spokojniutko.
        też na pohybel włodarzom

        • 4 1

    • tylko że to nie fotoradar... (1)

      i tu się mylisz, jeśli na pierwszym pomiarze będziesz miał przekroczoną prędkość to zapłacisz - bo to jest również fotoradar i nie znaczenia że później zwolnisz na odcinku

      • 3 2

      • Czytaj ze zrozumieniem. Chyba logiczne aby cały odcinek od kamer do kamer należy przejechać z określoną prędkości.

        • 1 0

    • jest jak za komuny (3)

      paliwo to towar luksusowy to i się oszczędza.
      Jak baryłka kosztowała 120 USD to paliwo było po 5 złotych , jak jest po 42 USD to paliwo kosztuje 4 złote...

      • 5 2

      • PO wytłumaczy ci to kursem dolara i coś tam jeszcze nakłamie... (1)

        • 5 2

        • Donald jak wygrał to rzucił słynne:

          ,,a teraz to paliwo może być i po 7 złotych,,
          ...kurcze znowu nie dotrzymał słowa
          i uciekł.

          • 2 4

      • G... prawda...

        Baryłka ropy to tylko 20% kosztów produkcji, ale do domorosłych, zacietrzewionych pseudoekonomistów to ciągle nie dociera... To raz. Dwa - jak była po 120$, to dolar był po 2.50zł. Teraz jest po 52$, ale dolar po prawie 4zł. Uruchom teraz kalkulator, bo w pamięci nie dasz rady...

        • 2 1

    • Tyle dziur w jezdni ze człowiek zamiast patrzeć na znaki nie odrywa oczu od jezdni żeby zawieszenia nie urwać.

      • 7 0

  • W zabudowanym przekraczają najbardziej. (1)

    Zero logiki. Szkoda, że nie zgodzili się na fotoradary w Tristarze. Przynajmniej coś by działało i było pożyteczne.

    • 15 18

    • fotoradary w liniach tristaru są zbędne

      Bardziej by się przydały na ulicach bez sygnalizacji przed pasami jak na Hallera gdzie śmierć na pasach jest prawie pewna

      • 7 2

  • Jeździmy coraz lepiej.

    Jednak niestety nie idzie za tym progres związany z kretyńsko ustawianymi znakami 30 czy 40 km/h. Wystarczy, że w jakimś miejscu wydarzy się wypadek i sru, bez ładu i składu ograniczenie dla wszystkich, jak wiadomo kretyni i przy ograniczeniach i znakach, spowalniaczach zawsze dadzą z siebie wszystko.

    • 21 4

  • Pomorskie (2)

    Odstępy przyzwyczajeniem z obwodnicy.

    • 4 0

    • To jedź szybciej baranie (1)

      Wtedy nikt ci na d*pę nie wsiądzie. Codziennie widzę takich asów co wleką się z prędkością TIR-a lewym pasem, więc nic dziwnego że peleton jedzie zderzak w zderzak.

      • 2 1

      • To prawda. Jezdze codziennie obwodnica i szlag mnie trafia jak widzie osoby jade 90 lewym pasem

        • 2 0

  • Ważne żeby państwo zadbało o absolutny racjonalizm w nakazach i zakazach drogowych. (3)

    Jeśli kierujący będą widzieli, że wszystko jest zorganizowane mądrze to jest szansa, że sami łatwiej się zmienią i będą bardziej skłonni przestrzegać przepisów. Bo w sytuacji kiedy co chwila każdy słusznie wytyka, że to jest zbędne, to sprzeczne a to wręcz głupie i ma w tym nawet sporo racji to następuje swoista demoralizacja i zniechęcenie a co za tym idzie chęć robienia po swojemu, bo człowiek czuje się mądrzejszy od prawa. Powinniśmy też się coraz bardziej cywilizować - brać przykład choćby ze Skandynawów - kultura, życzliwość, uprzejmość a nie z ruskich - jazdy rodem z dzikiego wschodu, byle szybciej, z pogardą dla innych użytkowników.

    • 27 0

    • (1)

      Widząc organizację ruchu w niektórych miejscach czasami się zastanawiam, czy osoby, które to projektują i zatwierdzają skończyły przynajmniej podstawówkę...

      • 14 1

      • A podasz jeszcze jakieś przykłady? Jeśli chcesz być wiarygodny. Być może okaze się ze podanym przykładem niechcący udowodnisz ze pisałeś o sobie.

        • 1 10

    • w samo sedno trafiłeś !!!

      Dokładnie tak jest. Robię w Lotosie, po zmianie świateł na " tristarowe" od stadionu GKSu w stronę makro taki jest bałagan że nie idzie jechać. Na każdych światłach stoisz, czy pojedziesz 30,50,70 km/h łapiesz czerwone. Aż chce się złamać przepisy i na tym czerwonym przejechać( często puste skrzyżowania). Klnę i hamuję bo co mam zrobić. Aby do wiosny, wskakuję na rower bo naprawdę więcej stoisz jak jedziesz. MASAKRA!!!

      • 13 0

  • Najszybciej jeżdżą zdezelowane Golfiki i Hondy z kierowcami, którym ledwo wąs się wylęgł.

    • 16 3

  • Koln (6)

    A ja regularnie jeżdżę do pracy 210 km/h i nie jestem piratem drogowym.
    Widzę, że w Polsce nadal jest nastawienie, że to prędkość zabija a nie stan dróg.
    Kierowcy maszynka do zarabiania pieniędzy, a Kopacz chce wam euro wprowadzić. Chyba źle się tam dzieje w Polsce co?

    • 18 29

    • (1)

      Ty to najwyżej na ręcznym jeździsz.

      • 15 3

      • Chyba ty cebulaku :)

        • 3 15

    • Jasne, stan dróg powoduje przekraczanie prędkości...
      Każdy pretekst jest dobry żeby zapierd%$# na drodze...

      • 9 3

    • a ty w kopytkowa do swąrożyna dojeżdżasz

      • 1 2

    • (1)

      Jak ty jesteś z Köln i walisz 210km/h do roboty codziennie to ja zabiłem Kennedy' ego :)
      Zdradziło cię to CEBULAKU, polacy z Niemiec mają zdecydowanie więcej kultury

      • 12 2

      • ale wy jestescie zalosni :)

        • 1 3

  • Jezdzimy teoretycznie wolniej.

    Praktycznie wciąż przybywa aut na drogach, czyli jest większy tłok i wymusza to wolniejszą jazdę.

    A że kierowcy mają manię siedzenia sobie na d*pie, to utrudnia to innym wyprzedzanie!

    • 14 0

  • W Trójmieście zero kultury. (3)

    Przekraczanie prędkości, siedzenie na zderzaku, nie przepuszczanie pieszych na przejściu dla nich, zajeżdżanie drogi, wymuszanie pierwszeństwa - to w Trójmieście codzienność. Zero kultury, zero wyobraźni, zero logiki. Tylko chamstwo.

    • 22 5

    • Szkoda, że to wszystko to prawda.

      • 4 3

    • I niestety

      Niewiele osób wie co to kierunkowskaz.

      • 10 1

    • pocieszę Cię tylko że w stolicy jest o wiele gorzej niż u nas

      tam z kolei gdańska szkoła jazdy to wersal...

      • 4 0

  • Przekraczasz o 0.5km/h czy o 50km/h = mandat 5000zł (4)

    I będzie spokój.

    • 8 27

    • (2)

      Mało ci policyjnego kraju? Chcesz obozów?

      • 14 6

      • Chcesz totelanej wolności na drodze? Chcesz anarchi kierowców? (1)

        • 5 10

        • Chce taka wolnośc jak ma rząd w rządzeniu ! Czyli róbta co chceta

          • 1 0

    • ale ty jestes Po.,&s@#%ny

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Stelvio to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane