• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Prawa wolna? Mało kto o tym pamięta

Tomasz
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych. Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych.

- Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych ma w teorii uspokajać ruch. W praktyce często paraliżuje go. Patrząc na zachowania kierowców z Gdyni stwierdzam, że powodem jest nieznajomość przepisów, do której nikt się jednak nie chce przyznać - pisze w liście do naszej redakcji pan Tomasz.



Masz problem z przejazdem na skrzyżowaniu równorzędnym?

Kilka miesięcy temu na części krzyżówek w centrum Gdyni, wzorem chociażby Gdańska zostało wprowadzone oznakowanie nakazujące kierowcom jazdę zgodnie z zasadami skrzyżowań równorzędnych. Choć do zmian większość kierowców powinna się przyzwyczaić, to - jak wynika z obserwacji naszego czytelnika - nadal wielu nie wie, co robić, gdy dojeżdża do takiej krzyżówki.

Oto jego obserwacje:

Pewnie jestem w mniejszości, ale podobają mi się zmiany drogowe wprowadzone w centrum Gdyni w ostatnim czasie. Chociaż wątpię, żeby w najbliższym czasie coś się zmieniło, jeśli chodzi o nawyki komunikacyjne - aut z centrum miasta nie da się tak łatwo usunąć, skoro przez tyle lat zapraszało się kierowców szerokim gestem do przyjazdu. Widać to chociażby po kontrowersjach, jakie powoduje ograniczanie miejsc parkingowych. Do dobrego człowiek łatwo się przyzwyczaja, z dobrego trudno zrezygnować bez walki, czy co najmniej sporych narzekań.

Bardzo dobrą decyzją jest wprowadzenie strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych, zwłaszcza że samochodów przybywa, więc pozwalanie nawet na jazdę 50 km/h przestaje mieć sens. Lepiej późno niż wcale, bo w Gdańsku takie rozwiązania funkcjonują od dawna. Problem w tym, że kierowcy jeżdżąc po Gdyni nie potrafią albo nie chcą się dostosować.

Za każdym razem przekonuję się o tym jadąc ul. Armii Krajowej i przecinając Abrahama zobacz na mapie Gdyni. W teorii pierwszeństwo mają jadący z mojej prawej strony i to bez względu na to, w którą stronę chcą jechać (można stamtąd jechać w trzech kierunkach).

Czytaj też: Zmiany w ruchu w Gdyni dezorientują kierowców

W 9 przypadkach na 10 zatrzymuję się, pokazuję ręką, żeby kierowcy jechali, przecież ja nie mam pierwszeństwa. Tymczasem kierowcy wyjeżdżający z ul. Abrahama czekają... no właśnie nie wiem, na co. Spotykam się z odwzajemnioną sympatią, podziękowaniami, co jest miłe, ale przecież nie o nią chodzi, gdy przepisy są jasne. Zawsze się zastanawiam, co trudnego jest w odczytaniu oznakowania przy drodze. Może to wysiłek konieczny, by je zauważyć.

Swoją drogą podobna sytuacja jest z wyjazdami z zatoczek autobusów, po przepuszczeniu okraszone podziękowaniami. To też, ale i tu przepisy powinny być znane: gdy autobus sygnalizuje kierunkowskazem wyjazd, trzeba mu ustąpić, a uprzejmość kierowcy nie ma tu nic do rzeczy.

Apelowałbym w tym miejscu do zmotoryzowanych o przewertowanie Kodeksu drogowego na haśle skrzyżowania równorzędne i dokładniejszą obserwację znaków drogowych.

Zasada "prawej ręki" jest chyba jedną z najprostszych, stosowaną przecież na wielu dzielnicowych drogach. Po zmianach w centrum słychać za to ciągle o stłuczkach albo o tym, że to zupełnie niepotrzebnie i "dobrze było, to po co majstrować", bo przez to ruch jest blokowany, a nie spowalniany?

Pewnie trochę winy w tym urzędników, bo zabrakło kompleksowej, zwiększonej informacji na temat zmian. Oczywiście, zaraz odezwą się głosy, że przecież były komunikaty i publikacje w "Ratuszu". Mimo wszystko znaki pojawiły się dość niepostrzeżenie, a mogła im towarzyszyć pozytywna promocja zmian w ruchu w Gdyni. Po wdrożeniu zmian odhaczono zadanie.

Czy bada się ich wpływ na ruch i świadomość kierowców w Gdyni? Śmiem wątpić. Zresztą teraz pewnie wielu zapytanych w centrum kierowców nie wiedziałaby, że coś się od jesieni zmieniło, bo jazda na pamięć święci triumfy.

Zabrakło też konsekwencji i odwagi. Kolejne krzyżówki w centrum czekają na takie rozwiązania. Nawet jeśli na początku okraszone będzie to kilkoma stłuczkami, to świadomość kierowców wzrośnie, prędkość zmaleje (nie spadnie do zera), jazda po centrum będzie płynniejsza, a piesi bezpieczniejsi.
Tomasz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (236) 6 zablokowanych

  • (1)

    Stare miasto w Gdańsku jest praktycznie całe w rownozednych, ale muszę przyznać że zwiększa to bezpieczeństwo

    • 4 5

    • A w Brzeźnie nie.

      Wręcz przeciwnie. Przecznice są za drewnianymi płotami.

      • 1 0

  • Nie ma w prawie stref skrzyżowań równorzędnych.

    • 2 3

  • Kierowca zkm (2)

    Super sprawa Gdańsk ul Słowackiego linie autobusowe 116 i 136 sparaliżowane wprowadzeniem tego typu skrzyżowania osobowe wręcz przyśpieszają wiem że mają pierwszeństwo ale jadąc autobusem 20km/h nie mogę gwałtownie hamować a baran przyśpiesza bo wie że jak co to moja wina i tak sobie stoję aż uwaga 11 kierowca zawsze facet uprzejmie umożliwia przejazd

    • 12 3

    • Bełkot.

      • 2 3

    • Co to za bełkot?

      • 0 1

  • Niema stref skrzyżowań równorzędnych w prawie.

    • 1 4

  • Niema stref skrzyżowań równorzędnych w prawie.

    • 1 4

  • Nie mamy podstaw (2)

    Wiekszosc osob nawet nie wie lub nie chce wiedziec od kiedy do kiedy obowiazuje ogarniczenie predkosci, zakaz wyprzedzania. Co to skrzyzowanie a wyjazd z posesji. Gdy jest wysepka ze strzalka z prawej to zawracac przed nia czy za nia...

    Malo tego, nie wiedza, ze w miescie mozna wyprzedzac pojazd uprzywilejowany(nawet taki jadacy 40km/h), czy tez tego, ze autobus nie ma pierwszenstwa wyjezdzajac z przystanku(mamy mu umozliwic wyjazd).

    • 3 3

    • Rozsądek na drodze (1)

      Masz mu umożliwić włączenie się do ruchu a nie przyśpeszać często na Żołnierzy Wyklętych 2 pasy kierowca z prawego widzi autobus włączający się i zmienia na lewy a ty (nie mamy podstaw) jadąc za nim przyśpeszasz i wyprzedzaż ten samochód oraz bezczelnie uniemożliwiając włączenie się do ruchu autobusu bo jaśnie pan będzie pod siebie układał przepisy kierujący pojazdem w terenie zabudowanym jest zobowiązany do zmniejszenia prędkości oraz zachowania ostrożności aby umożliwić włączenie autobusu do ruchu Autobus przewozi około 100 osoby pomyśl co by było gdyby wszyscy jeździli samochodami - jakie korki-

      • 3 0

      • Zgadzam sie z wpuszczaniem

        Aczkolwiek autobusy bardzo niszcza jezdnie. Praktycznie wszystkie wjazdy/zjazdy do przystankow i okolic sa wybite/dziurawe. Co innego jak uderza w dziure/jezdnie auto o wadze 1tony a takie 20tonowe...

        Co do ustepowania mam zasade: niech jedzie, ja jade autem 20min a kierowca autobusu 8godzin... :)

        • 0 0

  • Przed napisaniem takiego tekstu autor powinien poznać prawo

    Prawo nie definiuję strefy skrzyżowań równorzędnych. Nie definiuję znaku. Mówi zaś, że starosta na drogach powiatowych ma ustawić znaki. Swobodna interpretacja prawa, czy uznanie wytycznych za prawo?

    • 2 3

  • Zatoczki

    Do autora, należy wpuszczać włączający się do ruchu autobus, ale przepis mówi wyraźnie, że masz mu ułatwić włączenie się do ruchu, a nie ustąpić pierwszeństwa, na kierowcy autobusu ciąży odpowiedzialność przy kolizji podczas włączania się do ruchu.

    • 8 2

  • zmiany organizacji ruchu w centrum sa kompletnie pozbawione sensu

    Gdynia rzadza niekompetentni idioci. Rownorzedne skrzyzowania to pomysl debila - teraz jest loteria - czy ten drugi zna przepisy ruchu drogowego....
    Kolejna sprawa miejsca parkingowe - na plus mozna policzyc to, ze likwiduja miejsca parkingowe na chodnikach, na minus, ze teraz zamiast parkingu na chodniku stawiaja jakies durne i szpetne donice albo slupki - tak jakby policja i straz miejska nie potrafily egzekwowac przepisow o parkowaniu w centrum. czekam az w UM Gdynia pojawi sie ktos inteligentny, kto zrozumie, ze ilosc samochodow wjezdzajacych do centrum mozna regulowac ograniczajac ilosc miejsc parkingowych i bezwzglednie egzekwujac prawidlowe parkowanie - niestety poki co rzadza idioci, ktorzy potrafia sie jedynie bawic znakami i robic zamieszanie, inwestycje sprowadzaja sie do malowania kontrapasow itp. bzdetow.... zal

    • 14 2

  • autobus z zatoczki (2)

    Gdzie tu obowiązek bezwzględnego wpuszczania autobusu z zatoczki?
    Art. 18.
    1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
    2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    • 9 6

    • sam napisałeś fragment (1)

      jasno w nim masz napisane,jakie masz obowiązki w pobliżu przystanku.

      • 3 0

      • Ale nawet jak mam suva? Nowkę? Nie żartuj.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane