• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Prawa wolna? Mało kto o tym pamięta

Tomasz
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych. Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych.

- Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych ma w teorii uspokajać ruch. W praktyce często paraliżuje go. Patrząc na zachowania kierowców z Gdyni stwierdzam, że powodem jest nieznajomość przepisów, do której nikt się jednak nie chce przyznać - pisze w liście do naszej redakcji pan Tomasz.



Masz problem z przejazdem na skrzyżowaniu równorzędnym?

Kilka miesięcy temu na części krzyżówek w centrum Gdyni, wzorem chociażby Gdańska zostało wprowadzone oznakowanie nakazujące kierowcom jazdę zgodnie z zasadami skrzyżowań równorzędnych. Choć do zmian większość kierowców powinna się przyzwyczaić, to - jak wynika z obserwacji naszego czytelnika - nadal wielu nie wie, co robić, gdy dojeżdża do takiej krzyżówki.

Oto jego obserwacje:

Pewnie jestem w mniejszości, ale podobają mi się zmiany drogowe wprowadzone w centrum Gdyni w ostatnim czasie. Chociaż wątpię, żeby w najbliższym czasie coś się zmieniło, jeśli chodzi o nawyki komunikacyjne - aut z centrum miasta nie da się tak łatwo usunąć, skoro przez tyle lat zapraszało się kierowców szerokim gestem do przyjazdu. Widać to chociażby po kontrowersjach, jakie powoduje ograniczanie miejsc parkingowych. Do dobrego człowiek łatwo się przyzwyczaja, z dobrego trudno zrezygnować bez walki, czy co najmniej sporych narzekań.

Bardzo dobrą decyzją jest wprowadzenie strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych, zwłaszcza że samochodów przybywa, więc pozwalanie nawet na jazdę 50 km/h przestaje mieć sens. Lepiej późno niż wcale, bo w Gdańsku takie rozwiązania funkcjonują od dawna. Problem w tym, że kierowcy jeżdżąc po Gdyni nie potrafią albo nie chcą się dostosować.

Za każdym razem przekonuję się o tym jadąc ul. Armii Krajowej i przecinając Abrahama zobacz na mapie Gdyni. W teorii pierwszeństwo mają jadący z mojej prawej strony i to bez względu na to, w którą stronę chcą jechać (można stamtąd jechać w trzech kierunkach).

Czytaj też: Zmiany w ruchu w Gdyni dezorientują kierowców

W 9 przypadkach na 10 zatrzymuję się, pokazuję ręką, żeby kierowcy jechali, przecież ja nie mam pierwszeństwa. Tymczasem kierowcy wyjeżdżający z ul. Abrahama czekają... no właśnie nie wiem, na co. Spotykam się z odwzajemnioną sympatią, podziękowaniami, co jest miłe, ale przecież nie o nią chodzi, gdy przepisy są jasne. Zawsze się zastanawiam, co trudnego jest w odczytaniu oznakowania przy drodze. Może to wysiłek konieczny, by je zauważyć.

Swoją drogą podobna sytuacja jest z wyjazdami z zatoczek autobusów, po przepuszczeniu okraszone podziękowaniami. To też, ale i tu przepisy powinny być znane: gdy autobus sygnalizuje kierunkowskazem wyjazd, trzeba mu ustąpić, a uprzejmość kierowcy nie ma tu nic do rzeczy.

Apelowałbym w tym miejscu do zmotoryzowanych o przewertowanie Kodeksu drogowego na haśle skrzyżowania równorzędne i dokładniejszą obserwację znaków drogowych.

Zasada "prawej ręki" jest chyba jedną z najprostszych, stosowaną przecież na wielu dzielnicowych drogach. Po zmianach w centrum słychać za to ciągle o stłuczkach albo o tym, że to zupełnie niepotrzebnie i "dobrze było, to po co majstrować", bo przez to ruch jest blokowany, a nie spowalniany?

Pewnie trochę winy w tym urzędników, bo zabrakło kompleksowej, zwiększonej informacji na temat zmian. Oczywiście, zaraz odezwą się głosy, że przecież były komunikaty i publikacje w "Ratuszu". Mimo wszystko znaki pojawiły się dość niepostrzeżenie, a mogła im towarzyszyć pozytywna promocja zmian w ruchu w Gdyni. Po wdrożeniu zmian odhaczono zadanie.

Czy bada się ich wpływ na ruch i świadomość kierowców w Gdyni? Śmiem wątpić. Zresztą teraz pewnie wielu zapytanych w centrum kierowców nie wiedziałaby, że coś się od jesieni zmieniło, bo jazda na pamięć święci triumfy.

Zabrakło też konsekwencji i odwagi. Kolejne krzyżówki w centrum czekają na takie rozwiązania. Nawet jeśli na początku okraszone będzie to kilkoma stłuczkami, to świadomość kierowców wzrośnie, prędkość zmaleje (nie spadnie do zera), jazda po centrum będzie płynniejsza, a piesi bezpieczniejsi.
Tomasz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (236) 6 zablokowanych

  • A kto ma pierwszeństwo jak jadą samochody ze wszystkich czterech kierunków na skrzyżowaniu równorzędnym?

    Odpowiedź: Tramwaj.

    • 1 0

  • Tendencyjny opis. Nikomu te zmiany sa niepotrzebne. Dodatkowe koszty. Czeste wypadki. Chyba sam twórca tej bzdury napisal do was.

    • 5 2

  • To nie wszystko

    Przykład Gdańsk os. "Słoneczna Morena" Skrzyżowania równorzędne to nie problem dla kierowców. Natomiast jednocześnie oznakowano tam kilka ulic jako Strefa Ruchu. I to niektórych przerosło. Nadal jeżdżą tak jak gdyby tej strefy nie było. Trzeba na nich uważać.

    • 0 0

  • te skrzyżowania równorzędne to kompletny bezsens

    podobnie z resztą w Gdańsku

    • 3 1

  • a nieprościej zrobić

    na środku takiego skrzyżowania krowi placek i mamy nowoczesne rondo? Już jest kilka takich nie wiadomo PO co?

    • 3 0

  • Dużo ciekawiej jest w Osowej.

    Tam większość ulic, łącznie z tymi głównymi, jest równorzędna. Dodano do tego znaki ograniczające prędkość do 30km/h i nastąpiło przegięcie z jednej skrajności w drugą! Jednocześnie nie zlikwidowano tzw. śpiących policjantów" i na mało uczęszczanych ulicach osiedlowych powstał tor motokrosowy, np. na Daru Pomorza, Afrodyty, czy Antygony. O innych ulicach (vide Wodnika) nie wspomnę. A wystarczyło odrobinę rozsądku w radzie dzielnicy, aby nie wylewać dziecka z kąpielą.

    • 3 1

  • Wiszące Ogrody

    Tutaj jest taka zasada, ale sprawę utrudniają drogi wewnętrzne, ktore również powinny ustępować pierwszeństwa, a nie zawsze tak jest. Dlatego mieszkańcy wilą zwolnić lub nawet się zatrzymać przed taką drogą bo nie wszyscy znają przepisy. A po co później udowadniać, że to ja miałem pierwszeństwo, a samochód na poboczu obity.

    • 1 0

  • Moje doświadczenia ze skrzyżowaniem równorzednym

    Na egzaminie na prawo jazdy wjeżdżałam na takie skrzyżowanie a jakiś debil mi z lewej się wepchał, tak że egzaminator musiał dać po hamulcach.

    • 2 1

  • Pernamentne wymuszanie (2)

    8/10 kierowców nie zna zasad poruszania się po takich skrzyżowaniach. Praktycznie codziennie mam sytuację wymuszenia na mnie pierwszeństwa przejazdu. Żałuję, że nie mam starego grata.... codziennie podsyłałbym komuś pracę do warsztatu !

    • 7 1

    • To samo jest na rondach!

      Permanentny brak kierunkowskazów, oglądanie się na tego z prawej strony!!!

      • 4 0

    • Wynik ankiety sugeruje coś innego

      • 1 1

  • Niebezpiecznie

    Gdansk. Skrzyżowanie równorzędne Szafarnia/Długie Ogrody. Jest tam duzy ruch i w konsekwencji na skrzyżowaniu pojawiają się auta jednocześnie z 4 kierunków. W efekcie wszyscy stoją i zastanawiają się kto ma ruszyć pierwszy a za nimi sznur aut. System może i jest dobry ale tylko przy małym natężeniu ruchu w obrębie dużej strefy 30. W Gdyni nie ma sensu ponieważ za często strefa 30/skrzyżowań równorzędnych jest przeplatana standardowym systemem. A największa paranoja to ul. Abrahama, która jest jednokierunkowa. Skrzyżowanie równorzędne powinno być symetryczne z ruchem we wszystkich kierunkach.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane