• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Prawa wolna? Mało kto o tym pamięta

Tomasz
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych. Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych.

- Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych ma w teorii uspokajać ruch. W praktyce często paraliżuje go. Patrząc na zachowania kierowców z Gdyni stwierdzam, że powodem jest nieznajomość przepisów, do której nikt się jednak nie chce przyznać - pisze w liście do naszej redakcji pan Tomasz.



Masz problem z przejazdem na skrzyżowaniu równorzędnym?

Kilka miesięcy temu na części krzyżówek w centrum Gdyni, wzorem chociażby Gdańska zostało wprowadzone oznakowanie nakazujące kierowcom jazdę zgodnie z zasadami skrzyżowań równorzędnych. Choć do zmian większość kierowców powinna się przyzwyczaić, to - jak wynika z obserwacji naszego czytelnika - nadal wielu nie wie, co robić, gdy dojeżdża do takiej krzyżówki.

Oto jego obserwacje:

Pewnie jestem w mniejszości, ale podobają mi się zmiany drogowe wprowadzone w centrum Gdyni w ostatnim czasie. Chociaż wątpię, żeby w najbliższym czasie coś się zmieniło, jeśli chodzi o nawyki komunikacyjne - aut z centrum miasta nie da się tak łatwo usunąć, skoro przez tyle lat zapraszało się kierowców szerokim gestem do przyjazdu. Widać to chociażby po kontrowersjach, jakie powoduje ograniczanie miejsc parkingowych. Do dobrego człowiek łatwo się przyzwyczaja, z dobrego trudno zrezygnować bez walki, czy co najmniej sporych narzekań.

Bardzo dobrą decyzją jest wprowadzenie strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych, zwłaszcza że samochodów przybywa, więc pozwalanie nawet na jazdę 50 km/h przestaje mieć sens. Lepiej późno niż wcale, bo w Gdańsku takie rozwiązania funkcjonują od dawna. Problem w tym, że kierowcy jeżdżąc po Gdyni nie potrafią albo nie chcą się dostosować.

Za każdym razem przekonuję się o tym jadąc ul. Armii Krajowej i przecinając Abrahama zobacz na mapie Gdyni. W teorii pierwszeństwo mają jadący z mojej prawej strony i to bez względu na to, w którą stronę chcą jechać (można stamtąd jechać w trzech kierunkach).

Czytaj też: Zmiany w ruchu w Gdyni dezorientują kierowców

W 9 przypadkach na 10 zatrzymuję się, pokazuję ręką, żeby kierowcy jechali, przecież ja nie mam pierwszeństwa. Tymczasem kierowcy wyjeżdżający z ul. Abrahama czekają... no właśnie nie wiem, na co. Spotykam się z odwzajemnioną sympatią, podziękowaniami, co jest miłe, ale przecież nie o nią chodzi, gdy przepisy są jasne. Zawsze się zastanawiam, co trudnego jest w odczytaniu oznakowania przy drodze. Może to wysiłek konieczny, by je zauważyć.

Swoją drogą podobna sytuacja jest z wyjazdami z zatoczek autobusów, po przepuszczeniu okraszone podziękowaniami. To też, ale i tu przepisy powinny być znane: gdy autobus sygnalizuje kierunkowskazem wyjazd, trzeba mu ustąpić, a uprzejmość kierowcy nie ma tu nic do rzeczy.

Apelowałbym w tym miejscu do zmotoryzowanych o przewertowanie Kodeksu drogowego na haśle skrzyżowania równorzędne i dokładniejszą obserwację znaków drogowych.

Zasada "prawej ręki" jest chyba jedną z najprostszych, stosowaną przecież na wielu dzielnicowych drogach. Po zmianach w centrum słychać za to ciągle o stłuczkach albo o tym, że to zupełnie niepotrzebnie i "dobrze było, to po co majstrować", bo przez to ruch jest blokowany, a nie spowalniany?

Pewnie trochę winy w tym urzędników, bo zabrakło kompleksowej, zwiększonej informacji na temat zmian. Oczywiście, zaraz odezwą się głosy, że przecież były komunikaty i publikacje w "Ratuszu". Mimo wszystko znaki pojawiły się dość niepostrzeżenie, a mogła im towarzyszyć pozytywna promocja zmian w ruchu w Gdyni. Po wdrożeniu zmian odhaczono zadanie.

Czy bada się ich wpływ na ruch i świadomość kierowców w Gdyni? Śmiem wątpić. Zresztą teraz pewnie wielu zapytanych w centrum kierowców nie wiedziałaby, że coś się od jesieni zmieniło, bo jazda na pamięć święci triumfy.

Zabrakło też konsekwencji i odwagi. Kolejne krzyżówki w centrum czekają na takie rozwiązania. Nawet jeśli na początku okraszone będzie to kilkoma stłuczkami, to świadomość kierowców wzrośnie, prędkość zmaleje (nie spadnie do zera), jazda po centrum będzie płynniejsza, a piesi bezpieczniejsi.
Tomasz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (236) 6 zablokowanych

  • We wszystkich ankietach 90% twierdzi ze zna przepisy doskonale,a jest zupełnie odwrotnie (1)

    90% powoduje wypadki i łamie przepisy.

    • 6 1

    • opinia

      Niestety ale rzadko która pani wie gdzie prawa a gdzie lewa !

      • 0 1

  • jakim cudem wolaki dostaja prawo jazdy? (1)

    codzien kolejne doniesienie o pijakach, bandydatch, psychicznie chorych, ludziach nieznajacych podstawowych przepisow.

    Polska zbyt latwo rozdaje uprawnienia do kierowania 1,5 tonowym pociskiem, zdolnym zabic mase ludzi, kiedy aby dostac bron, trzeba przejsc szereg badan i wydac naprawde duzo pieniedzy, Skonczmy z tym mitem, ze kazdy moze i powinien jezdzic samochodem

    • 2 4

    • dobra, bez przesady

      W Polsce jest relatywnie trudno o uzyskanie prawa jazdy w porównaniu z innymi krajami. I nie tędy droga - bandyci itp i tak będą jeździć bez uprawnień.

      • 2 0

  • nie zawsze prawą mam wolną

    • 1 0

  • Z niektórych wypowiedzu wynika, że najlepiej okroić przepisy drogowe do tych bardziej wygodnych dla kierowców (1)

    i po sprawie. A myślenie ? Po co myśleć za kierownicą skoro można w tym czasie pogadać przez telefon z koleżanką lub zrobić makijaż przed lusterkiem wstecznym

    • 6 1

    • Im prościej tym lepiej

      Im mniej myślenia się wymaga od ludzi tym lepiej - innego wyjścia nie ma, rozumu im nie dodasz.

      • 1 1

  • Znowu to samo.
    Ludzie nie wiedza co to znaczy prawa wolna???
    No litosci!
    W takim razie na hulajnogi sie przesiasc a nie do maszyny prujacej 100km/h!

    • 1 1

  • To samo jest w Gdańsku.

    Matoły jeżdżą bez refleksji i jeszcze pukają się w głowę jak zwrócisz uwagę. Prawie cała Starówka oraz Dolne Miasto są strefami dróg równorzędnych. Gdybym chciał to mógłbym żyć z wypłat ubezpieczeniowych.

    • 3 1

  • W Gdańsku na Szerokiej maślaki GDA i buraki GST

    w ogóle nie mają orientacji nt. pierwszeństwa przejazdu (wszystkie skrzyżowania są równorzędne). Do tego ci sami nie włączają kierunkowskazów przy zjeździe z ronda np. w Straszynie i tworzą korki

    • 2 0

  • Autobus nie jest pojazdem uprzywilejowanym...

    Autobus nie jest pojazdem uprzywilejowanym jak karetka! Nie ma obowiązku ustąpić, hamować, wstrzymać cały ruch, bo autobus włączył kierunek...

    • 1 3

  • umożliwić autobusom....

    Witam
    nie ustąpić autobusom wyjeżdżającym z zatoki a umożliwić im opuszczenie tej zatoki (poprzez zatrzymanie się jak i przejechanie obok aby zwolnić pas na którym się jest...)

    • 1 2

  • Sprawa ze skrzyżowaniami równorzędnymi jest trudniejsza niż się wydaje

    Paradoksalnie przez to co skrzyżowania równorzędne próbują uspokoić. Większy ruch oznacza więcej samochodów, a to więcej kierowców. Często też niedoświadczonych. Na skrzyżowaniu równorzędnym zasada jest ustępować pierwszeństwa z prawej strony, ale jak wiemy punkt widzenia zależy od punktu siedzenia dlatego też wprowadzenie takich skrzyżowań w mieście najczęściej powoduje większe zamieszanie.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane