• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hamowanie: osobówka kontra ciężarówka

Michał Jelionek
6 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Czynników wpływających na długość drogi hamowania samochodu jest przynajmniej kilka. To m.in. czas reakcji kierowcy, rodzaj nawierzchni czy masa pojazdu. Jednak tym kluczowym wyznacznikiem jest... prędkość. Sprawdziliśmy, ile miejsca potrzebują pojazdy osobowe i ciężarowe do całkowitego zatrzymania na mokrej drodze.



Przewidywanie sytuacji drogowych to nadrzędna cecha wyróżniająca dobrego kierowcę. Osoby prowadzące samochód muszą przewidywać wiele ewentualności podczas codziennej jazdy, a jedną z nich jest długość drogi hamowania auta. Zdecydowana większość kierowców nie potrafi oszacować dystansu, który jest niezbędny do całkowitego zatrzymania pojazdu. Co gorsze, z reguły rzeczywista długość drogi hamowania wielokrotnie przewyższa wszelkie wyobrażenia zmotoryzowanych.

Pamiętajmy, że wydłużona o zaledwie kilka metrów droga awaryjnego hamowania stanowi często różnicę między bardzo groźnym wypadkiem a delikatną kolizją. Niestety, zmotoryzowani nie zdają sobie sprawy, jak wiele czynników ma wpływ na długość drogi hamowania. Te najważniejsze to prędkość, czas reakcji kierowcy, rodzaj nawierzchni, masa pojazdu, stan techniczny auta czy doświadczenie i umiejętności osoby prowadzącej samochód.

Czytaj także: Jak hamować samochodem z ABS?

Ciężarówka kontra osobówka Ciężarówka kontra osobówka
W sieci można znaleźć wiele wzorów, które pozwalają obliczyć długość drogi hamowania. Jednak to, co wyliczymy w internetowym szablonie nijak ma się do sytuacji, którą zastaniemy na drodze. Dlatego też ponownie odwiedziliśmy Autodrom Pomorze. Na mokrej nawierzchni sprawdziliśmy, a także porównaliśmy długość drogi hamowania samochodu osobowego i pojazdu ciężarowego. Praktyka zdecydowanie najlepiej obrazuje różnicę między dystansami niezbędnymi do zatrzymania aut o tak bardzo różnych masach. Działa również na wyobraźnię.

W naszym teście porównaliśmy długości dróg hamowania tonowej toyoty yaris oraz ważącej ponad pięć razy więcej ciężarówki. Auta wjeżdżały na płytę poślizgową trzykrotnie, za każdym razem coraz szybciej. Sprawdziliśmy w sumie trzy prędkości: 30, 50 i 70 km/h.

Rozpoczęliśmy od najniżej prędkości. Samochód osobowy poruszając się z prędkością 30 km/h potrzebował na wyhamowanie 6,5 m. Ciężarówka zatrzymała się prawie dwa razy dalej, na 12. metrze. Różnica wyniosła 5,5 m.

W drugiej próbie pojazdy rozpędziły się do 50 km/h. Toyota zatrzymała się na 15. metrze, natomiast auto ciężarowe przy tej samej prędkości potrzebowało o 8,5 m dłuższego dystansu do całkowitego wyhamowania swojej masy.

I o ile w przypadku dwóch pierwszych prób różnice nie były duże, to w ostatnim przejeździe widać, jak gigantyczny wpływ na długość drogi hamowania ma prędkość połączona z masą. Osobówka poruszając się 70 km/h zatrzymała się na 29,7 m. Ciężarówce niestety zabrakło... płyty poślizgowej. 5-tonowy pojazd zatrzymał się dopiero na 60,8 m. To o ponad 31 m dalej od auta osobowego. Przy 100 km/h ta różnica byłaby jeszcze wyraźniejsza.

- Pamiętajmy o tym, że długość drogi hamowania samochodu ciężarowego jest znacznie dłuższa od długości drogi hamowania auta osobowego. Weźmy to pod uwagę zanim wejdziemy na przejście dla pieszych, zanim wjedziemy rowerem na przejazd dla rowerzystów, ale również weźmy to pod uwagę, gdy zmieniamy pas ruchu naszym samochodem, chociażby na trójmiejskiej obwodnicy, a w lusterku widzimy rozpędzoną ciężarówkę - przestrzega Roman Nowak z ODTJ Autodrom Pomorze.

Miejsca

Opinie (59)

  • (1)

    Stara ciężarówka vs nowa Toyota.
    Sprawdźcie podobne wiekowo auta.

    • 3 4

    • nie ma różnicy

      abs się nie zmienił jakościowo od 20 lat

      • 1 0

  • dla osobowek

    Autobus przegubowy waży 16 ton pusty.z ludźmi nawet 30 ton.wiec włączcie rozum pchajac się przed takie coś. Dodatkowo autobusy mają kamerkę nagrywająca co się dzieje przed nim.

    • 0 0

  • Tir na zderzaku

    I teraz niech sobie to przemyślą kierowcy Tirów i ciężarówek którzy uwielbiają jeździć dosłownie na zderzaku samochodu osobowego jadącego przed nimi. Przy 70km/h te Wasze 5m odstępu za zderzakiem to jak wyrok śmierci na kierowcę i pasażerów samochodu z przodu! Wiecie ile to jest 30m? Nie? To radzę zmierzyć i siadając za kierownicę pamiętać. Pyskowaniem nikomu życia nie zwrócicie.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane