• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fiat 500: jazda na włoskim sentymencie

Marcin Tymiński
14 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 11:06 (14 grudnia 2007)
Nowoczesność, fajny design plus odrobinka nostalgii. Fiat 500 z sukcesem wkracza na rynki Europy Nowoczesność, fajny design plus odrobinka nostalgii. Fiat 500 z sukcesem wkracza na rynki Europy
Włoskiego dziadziusia spełniony sen o motoryzacji, czyli Fiat 500 sprzed 50 lat Włoskiego dziadziusia spełniony sen o motoryzacji, czyli Fiat 500 sprzed 50 lat
W nowym autku nie brakuje ekstrasów. Lista wyposażenia dodatkowego jest imponująca W nowym autku nie brakuje ekstrasów. Lista wyposażenia dodatkowego jest imponująca
Fiat 500 właśnie trafił do sprzedaży w Polsce. Nawet jeśli nad Wisłą nie odniesie marketingowego sukcesu, to i tak powinniśmy się cieszyć. Auto powstaje przecież w Tychach.

Fiat 500 został autem roku 2008. Trzeba Włochom przyznać: to autko po prostu im się udało. Już dawno w całej Europie żaden nowy samochód nie wzbudził takiego zainteresowania. A zasługą to jest nie tylko sprawnej maszyny PR-owo-marketingowej Fiata. Choć pomysł, by przy produkcji nowego modelu odwołać się do motoryzacyjnego sentymentu Włochów, okazał się strzałem w dziesiątkę.

Pierwszy Fiat 500 pojawił się we Włoszech 4 lipca 1957 roku. Samochodzik szybko stał się symbolem nowych Włoch, odradzających się i dynamicznie rozwijających po II wojnie światowej. Udana konstrukcja podbiła serca Włochów.

Fiata 500 sporadycznie można było wówczas spotkać także na polskich drogach, choć wówczas nie budził on takich emocji, jak wśród mieszkańców Italii. Rewolucja motoryzacyjna rozpoczęła się u nas wraz z masową produkcją Fiata 126p. I jednego możemy być pewni - w rywalizacji na sentymenty, Włosi z pewnością z nami nie wygrają. Oni nie musieli zapisywać się na samochody, nie ronili łez nad talonem na wymarzone "cztery kółka", a zimą do odpalenia automobilu nie używali kija od szczotki...

Pięćsetkę wyposażono w całą gamę silników (benzynowe: 1.2 o mocy 69 KM i 1.4 16v o mocy 100 KM oraz turbodiesel 1.3 Multijet o mocy 75 KM) przystosowanych do spełnienia limitów normy emisji zanieczyszczeń Euro 5.

Nadwozie samochodu występuje w dwunastu kolorach. Wśród nich jest sześć kolorów pastelowych "Vintage", nawiązujących do lat 50. i 60.. Piętnaście rodzajów tapicerki wnętrza (a w tym wysokiej jakości pokrycia tapicerskie Cordura i Pelle Frau), dziewięć typów obręczy kół. Klienci mogą wybierać wśród dziewiętnastu oryginalnych naklejek do ozdobienia boków, dachu lub pokrywy silnika, wybrać chromowane osłony lusterek zewnętrznych i ozdobne listwy. Wszystkie te elementy pozwalają na skomponowanie ponad 500 tys. indywidualnych wersji samochodu. Do tego trzeba jeszcze doliczyć setkę akcesoriów zaprojektowanych specjalnie dla Fiata 500, wśród których najoryginalniejsze to elektryczny dozownik zapachów z trzema różnymi perfumami do wyboru, lub kolorowe wymienne obudowy na kluczyki, pozwalające dopasować je do barwy nadwozia.

Niestety takie miłe autko pozostawi całkiem niemiły przeciąg w naszych kieszeniach. Bo Fiat 500 będzie u nas droższy niż np. w Niemczech, Francji, Włoszech czy Hiszpanii. Już podstawowa wersja Fiacika jest u nas o kilkaset euro droższa (np. model POP z silnikiem 1,2 litra u nas kosztuje prawie 11 tys. euro, w Niemczech 10,5 tys. euro).

Na otarcie łez Fiat przygotował dla nas wersję o bezwstydnej nazwie "Naked" (już za tę nazwę marketingowcom Fiata powinni zabrać premię). Taki golas, wyposażony np. w dwie poduszki powietrzne zamiast siedmiu kosztować będzie w Polsce ok 35 tysięcy złotych.

W przyszłym roku zakładu w Tychach opuści prawie 500 tys. "pięćsetek". Planowana sprzedaż w Polsce to kilkaset sztuk rocznie.

Już teraz autko można zamawiać z katalogu Fiata poprzez stronę internetową, a na żywo oglądać w warszawskiej Galerii Mokotów.

- W naszych salonach pierwsze egzemplarze pojawią się w połowie lutego przyszłego roku - mówią trójmiejscy dilerzy Fiata.

Opinie (46) 3 zablokowane

  • Nie ojciec

    On ma taki super wielki plakat na scianie w pokoju... passat super extra duble hiline. I przestancie byc zazdrosni

    • 0 0

  • Fiat 500 to gowno

    W porownaniu do mojego golfa IV golf miazdzy fiata no i mam ciemne szyby a tata mi jeszcze spojler kupi.

    • 0 0

  • "...........cnota nad cnotami trzymać język za zębami......."
    Wbijcie se do głowy prostaki "tego" pokroju.

    • 0 0

  • No nie. Nawet DAreck złapał bakcyla Adasia. Koniec świata Pani Popiołkowa, koniec świata.

    • 0 0

  • Adasiu i Mareczku jak bedziecie grzeczni to od Mikolaja pod choinke dostaniecie po ladnym nowym Subaru Impreza WRX STi, i pamietajcie z kartonikow zrobcie dla nich garaze.

    • 0 0

  • Fajne autko jako drugie czy trzecie w rodzinie ale nie za taka kasę!!!

    • 0 0

  • Zastava

    W tych dawnych Fiatach 500 i Zastavach drzwi otwierały się do przodu, tak samo jak w Syrenkach. Jugosłowianie po zakończeniu produkcji kopii Fiata 500 stworzyli nowszy model Zastavy-była większa, kanciasta i już nie przypominała Fiata.

    W 1980 przejeżdżaliśmy naszym Fiatem 125P przez Jugosławię. Tubylcy byli bardzo przyjaźni-a nasze auto budziło ich wielki entuzjazm! Mówili, że u nich ten samochód jest bardzo rozpowszechniony i ceniony.

    • 0 0

  • Pamietam p>Sowe jezdzacego na motocrosie, byl dobry motor to angielska BSA.

    • 0 0

  • ladne autko

    na szczescie Wlosi znowu zaczynaja robic ladne samochody bo wpadka ze "proniemieckim stilo" odbila sie dla nich powazna czkawka...

    • 0 0

  • i jeszce każą zato płacić??

    przecierz to wyglada jak jakaś MYDELNICZKA!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane