• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fotoradary Tristara ruszą dopiero w przyszłym roku

Maciej Korolczuk
29 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu. Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu.

Najwcześniej wiosną 2016 r. ruszą fotoradary zamontowane w ramach sytemu Tristar. Ich operatorem najprawdopodobniej będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ostatnie sporne kwestie mają jednak rozstrzygnąć ekspertyzy prawne. Na dziś fotoradarów nie chce większość kierowców i większość urzędników. Pierwsi boją się, że będą płacić mandaty jeśli nie zmienią nawyków, a drudzy twierdzą, że nie mają kadr, które mogłyby je obsługiwać.



Czy kiedykolwiek zdarzył ci się przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle to jeden z wielu elementów systemu Tristar. Urządzenia zostały zainstalowane już kilka miesięcy temu i na co dzień wykorzystywane są do szacowania natężenia ruchu i czasu przejazdu przez centrum miasta i obwodnicę. To na ich podstawie na tablicach zmiennej treści pojawiają się informacje dla kierowców. Fotoradary w dalszym ciągu nie spełniają jednak funkcji, do których zostały stworzone. Dlaczego? Bo wciąż nie został wyłoniony ich operator.

Fotoradary dla GITD?

Teoretycznie powinien się tym zająć Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Początkowo na przeszkodzie stanęły jednak kłopoty techniczne - m.in. format plików, w jakim wysyłane były dane z wykroczeniami, był niespójny z systemem, na którym pracuje GITD. Po kilku miesiącach problem z niekompatybilnym rozszerzeniem plików udało się usunąć i jak nas zapewniono - cały system informatyczny jest gotowy.

Wątpliwości urzędników budziły też kwestie formalne. Jak tłumaczą GITD zajmuje się obsługą fotoradarów na drogach krajowych, a skrzyżowania, na których zostały zainstalowane fotorejestratory w Trójmieście, w większości znajdują się na drogach należących do gminy. Jak usłyszeliśmy w gdyńskim oddziale Zarządu Dróg i Zieleni, sporne kwestie mają zostać rozstrzygnięte po ekspertyzach prawnych, które zostaną przeprowadzone dopiero w przyszłym roku.

Do tego, aby system kamer zainstalowanych na siedmiu skrzyżowaniach w Gdańsku i dwóch w Gdyni ruszył "pełną parą", potrzeba jeszcze oznakowania fotoradarów i obudowania ich w widoczne dla kierowców żółte puszki. To nastąpi jednak dopiero po wyłonieniu operatora, a do tego droga wciąż wydaje się daleka.

  • Skrzyżowania, na których zainstalowano w Gdańsku fotoradary i rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.
  • Skrzyżowania w Gdańsku, nad którymi zainstalowano kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle.
  • W Gdyni takie urządzenia zainstalowano tylko w dwóch miejscach.


Alternatywą dla GITD pozostawała jeszcze do niedawna straż miejska. Po tym jednak, jak do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy o straży gminnej, ta opcja wydaje się mało prawdopodobna. Jeśli ustawa przejdzie przez Senat, obsługa fotoradarów zostanie odebrana municypalnym.

W tym przypadku również konieczna jest opinia prawna, która będzie możliwa do przeprowadzenia dopiero po wejściu w życie nowej ustawy.

Tristar nadal z usterkami

Równolegle do kwestii legislacyjnych toczą się prace nad usunięciem ostatnich usterek systemu: m.in. fotorejestratory wciąż nie rozpoznają "obcych" tablic rejestracyjnych. Jednym z wymogów odebrania w pełni działającego systemu jest próg 95 proc. wykrywalności tablic pochodzących z krajów Unii Europejskiej. Z tym wciąż jest problem, bo system nie radzi sobie np. z różnymi czcionkami liter i cyfr używanych np. na tablicach aut zarejestrowanych w Niemczech. O szczegóły tej i innych usterek zapytaliśmy wykonawcę systemu, firmę Qumak.

- Ustaliliśmy z zamawiającym, że nie będziemy się wypowiadać w jego imieniu. O wszystkie szczegóły proszę pytać w Urzędzie Miasta w Gdyni - ucina Patryk Leszczyński, odpowiadający za kontakt z mediami.
Testy i usuwanie usterek mają się zakończyć w ciągu najbliższych kilku tygodni. We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu, rozpoczną się badania wpływu systemu Tristar na sytuację komunikacyjną. Jeśli wyniki pomiarów zostaną zatwierdzone, inwestycja zostanie ostatecznie odebrana i rozliczona.

Kiedy fotoradary w ramach systemu Tristar zostaną oznakowane i uruchomione? Może do tego dojść najwcześniej wiosną 2016 r.

- Niezależnie od nowego porządku prawnego, jesteśmy niemal gotowi, by przekazać w pełni działający system informatyczny wybranemu operatorowi, bez względu na to, czy będzie nim GITD, czy straż miejska w obu miastach - mówi Marcin Zawisza z działu Inżynierii Transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • (2)

    Skandal.
    Brak tristara na drogach rowerowych to jest stygmatyzowanie osob wybierajacych alternatywne srodki transportu.
    Po raz kolejny miasto pokazalo ze popiera tylko uzytkownikow samochodow.
    Zakupienie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do korzystania z systemu tristar.
    Miasto nie dla ludzi tylko dla rowerzystow.

    • 14 14

    • (1)

      już dawno widziałem ze rowerzysta to nie człowiek tylko inny gatunek - nieśmiertelnych wyznawców środkowego palca.

      • 7 1

      • troll

        • 1 3

  • CZy Tristar będzie również wychwytywać pedalarzy przejeżdzających po przejściach dla pieszych? (2)

    Jeśli tak jestem za.

    • 31 4

    • o to by tak nie było zadbają setki "oficerów rowerowych"

      • 6 1

    • nie

      zdecydowanie nie

      • 1 1

  • Dlaczego??? (3)

    W tym dziwnym kraju, jeżeli z jakichkolwiek powodów, uznano że posiadanie przez strażników fotoradarów jest złe, to potrzeba aż pół roku, żeby to zmienić???
    Nie ważne jaki to powód. Nieekonomiczne, niesprawiedliwe, niesłuszne, złodziejskie, itd...Uznano że złe, więc postanowiono zlikwidować.( i słusznie) Ale dlaczego daje się "złodziejom" jeszcze pół roku na ten niecny proceder, nabijania kasy ? Przecież oczywiste że teraz strażnicy będą robić wszystko aby nałapać jak najwięcej "piratów", bo od stycznia "złota"kura" padnie...

    • 14 5

    • (2)

      Ale to nie jest złe, po prostu idą wybory, a z całego raportu NIK o fotoradarach trąbiło się tylko o jednym zdaniu wyzwanym z kontekstu.

      Po drugie SM nie będzie miała fotoradarów za to ITD zamontuje kolejne 2000 nowych a w sejmie leży projekt ustawy że nie będzie trzeba karać sprawcy tylko nałoży się karę administracyjną na właściciela pojazdu.

      Podsumowując ten się śmieje kto się śmieje ostatni.

      • 7 0

      • Absurd (1)

        I do sztrasburga... Większego idiotyzm nie słyszałem, skoro ja nie popełniłem wykroczenia to nie widzę powodu żeby za nie ponosić konsekwencje.... Niech każą samochód... Ale analogicznie patrząc jeśli ktoś w autobusie ukradnie mi portfel to winnym jest właściciel autobusu? Ale czego można się spodziewać owych co takie prawo tworzą...

        • 7 2

        • Absurd?

          Można pójść dalej i karać producentów samochodów , dlaczego produkują samochody którymi można łamać przepisy drogowe ?

          • 0 0

  • oto jak robi się wałki na po-wskim pomorzu, miliony wyrzucone i nic nie działa i jeszcze nie wiadomo kiedy zacznie, jeździ się tak jak przedtem, kamery i radary nie dbają o bezpieczeństwo, teraz jeszcze będzie przejrzysty i transparentny przetarg na operatora tych kamer i za 10 lat napiszecie o sukcesie jak to złapano jednego pirata...
    oczywiście dzielne policje tajne wraz z jawnymi i prokuratury pospołu z sądami uważają że wszystko jest ok
    a drogi jak były dziurawe tak dalej są w niektórych miejscach do tego stopnia że jadąc jednośladem można stracić życie

    • 11 1

  • Wakacyjny luz na drogach?

    "We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu"
    Drogi Redaktorzyno. Kiedy ostatnio jechałeś przez trójmiasto? Chyba też masz wakacje do września, że takie bzdury wypisujesz.

    • 16 2

  • za każdy dzień opóźnienia.... (1)

    zarządzający tym czymś powinien płacić karę (10.000 pln za każdy dzień) dla miast w tym uczestniczących!!!
    tak jak z pkm i oddaniem pociągów

    • 10 1

    • A dwa lata opóźnienia tunelu na ile wyceniasz?

      • 3 1

  • Nienawidzę tego kraju (4)

    W całym cywilizowanym swiecie na skrzyżowaniach sa liczniki czasu trwania światła, na obwodnicach i autostradach wyświetlacze z ostrzezeniami o wypadkach, nakazujące zjazd lub zmniejszenie prędkości na dojedzie do korka itp itd a u nas banda pseudonaukowcow z politechniki plus banda urzedasow stworzyła za setki milionów system niewiadomo czego plus teraz fotoradary !!! To jakas paranoja !! Czy ktoś z tych idiotów jechał obwodnica w godzinach szczytu !? NIE ! Za to udowadniają ze nie jest potrzebny 3 pas bo kiedys kiedys powstanie inna obwodnica ...

    • 33 15

    • Ciekawe gdzie dokładnie bo zjeździłem całą Europę i nie widziałem. Za to w Rosji widziałem ale to nie jest cywilizowany świat.

      • 5 6

    • Nie myl kraju z panstwem.

      Patologiczne jest panstwo i 3RP powinna jak najszybciej byc zastapiona zlustrowanym i sprawnym Panstwem Polskim, gdzie urzednik odpowiada za swoje decyzje.

      • 7 0

    • Emigruj! Europa stoi otworem! Tylko się nie zdziw... PS. Po odejściu od Ojczyzny reklamacji nie uwzględnia się.

      • 0 3

    • To nie kwestia kraju a doboru tzw.elit. problem systemowy jaki się kinserwuje na mocy ustaleń z tzw magdalenki. W krajach gdzie państwo jest sprawne rządzą ludzie madrzy a u nas miernoty za to z jedynie słusznej partii. To państwo to kalka PRL tylko z amputowanym socjalem

      • 0 0

  • Czy to to Tristar tak beznadziejnie reguluje ruch na zjeździe z obwodnicy na Morską w Chylonii?? (2)

    Podczas gdy Morską śmigaja bez problem na zjeździe z obwodnicy czeka się rano przynajmniej 3-4 zmiany świateł. Czy nikt z wydziału ruchu w Gdyni tego nie zauważa?? Czy nie można zmienić cyklu świateł aby nie stać tak długo??
    czy to Tristar czy gdyńscy urzędnicy są beznadziejni - proszę o info.
    Codziennie jade tamtędy I widzę wkurzających sie kierowców.

    • 16 3

    • Info

      Ale zaraz.
      Nie może jednocześnie jechać i obwodnica i Morska. Sam piszesz, że na Morskiej jest ok. Rano jeździ tamtędy pełno samochodów. Jeśli zbyt dużo zielonego dostanie obwodnica o której wspomniałeś, to Morska na tym straci i zaraz na forum wypowie się jakiś niezadowolony kierowca, że tym razem na obwodnicy jest fajnie, a on stoi.. A tak w ogóle 3-4 zmiany świateł, to +/- 6 minut więc chyba wielkiej tragedii nie ma?

      Swoją drogą to, że coś Ci się nie podoba, wcale nie oznacza, że jest beznadziejne. Może zwyczajnie nie rozumiesz działania, więc proponuję wstrzymać się z tego typu osądami.
      Szerokości!

      • 2 0

    • Podejrzewam świadomą deregulację na wakacje

      Też prawie codziennie jeżdzę tym zjazdem i o ile w mniej więcej końca czerwca było OK to jakby ktoś specjalnie ustawił tak światła. Już parę lat temu zaszłyszałem teorię spiskową, że w związku z brakiem dofinansowania na OPAT i utrudnianiem centralnym tej inwestycji pokażemy jak stoi się turystom !!!
      Mierzyłem czas od momentu zapalenia się zielonego i przy korku do mniej więcej zakrętu trwało nieco ponad 10 sek. (tak było w pierwszych tygodniach lipca). Dziś chyba jest około 15 sek. także albo ktoś interweniował algo algorytm Tristara zaaregował.
      Piszę o godzinach porannych przed 8.00.

      • 1 0

  • Nie ma problemu z tworzeniem nowych miejsc dla kolesi.

    Obsługa tristara, to nie jest intratne stanowisko. Szkoda tracić etaty.

    • 12 1

  • ten cały tristar to jakaś kpina.... Zielona fala...hahahaha.... (1)

    • 24 4

    • No co, zielona fala od sinic ;)

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane