• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fotoradary Tristara ruszą dopiero w przyszłym roku

Maciej Korolczuk
29 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu. Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu.

Najwcześniej wiosną 2016 r. ruszą fotoradary zamontowane w ramach sytemu Tristar. Ich operatorem najprawdopodobniej będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ostatnie sporne kwestie mają jednak rozstrzygnąć ekspertyzy prawne. Na dziś fotoradarów nie chce większość kierowców i większość urzędników. Pierwsi boją się, że będą płacić mandaty jeśli nie zmienią nawyków, a drudzy twierdzą, że nie mają kadr, które mogłyby je obsługiwać.



Czy kiedykolwiek zdarzył ci się przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle to jeden z wielu elementów systemu Tristar. Urządzenia zostały zainstalowane już kilka miesięcy temu i na co dzień wykorzystywane są do szacowania natężenia ruchu i czasu przejazdu przez centrum miasta i obwodnicę. To na ich podstawie na tablicach zmiennej treści pojawiają się informacje dla kierowców. Fotoradary w dalszym ciągu nie spełniają jednak funkcji, do których zostały stworzone. Dlaczego? Bo wciąż nie został wyłoniony ich operator.

Fotoradary dla GITD?

Teoretycznie powinien się tym zająć Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Początkowo na przeszkodzie stanęły jednak kłopoty techniczne - m.in. format plików, w jakim wysyłane były dane z wykroczeniami, był niespójny z systemem, na którym pracuje GITD. Po kilku miesiącach problem z niekompatybilnym rozszerzeniem plików udało się usunąć i jak nas zapewniono - cały system informatyczny jest gotowy.

Wątpliwości urzędników budziły też kwestie formalne. Jak tłumaczą GITD zajmuje się obsługą fotoradarów na drogach krajowych, a skrzyżowania, na których zostały zainstalowane fotorejestratory w Trójmieście, w większości znajdują się na drogach należących do gminy. Jak usłyszeliśmy w gdyńskim oddziale Zarządu Dróg i Zieleni, sporne kwestie mają zostać rozstrzygnięte po ekspertyzach prawnych, które zostaną przeprowadzone dopiero w przyszłym roku.

Do tego, aby system kamer zainstalowanych na siedmiu skrzyżowaniach w Gdańsku i dwóch w Gdyni ruszył "pełną parą", potrzeba jeszcze oznakowania fotoradarów i obudowania ich w widoczne dla kierowców żółte puszki. To nastąpi jednak dopiero po wyłonieniu operatora, a do tego droga wciąż wydaje się daleka.

  • Skrzyżowania, na których zainstalowano w Gdańsku fotoradary i rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.
  • Skrzyżowania w Gdańsku, nad którymi zainstalowano kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle.
  • W Gdyni takie urządzenia zainstalowano tylko w dwóch miejscach.


Alternatywą dla GITD pozostawała jeszcze do niedawna straż miejska. Po tym jednak, jak do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy o straży gminnej, ta opcja wydaje się mało prawdopodobna. Jeśli ustawa przejdzie przez Senat, obsługa fotoradarów zostanie odebrana municypalnym.

W tym przypadku również konieczna jest opinia prawna, która będzie możliwa do przeprowadzenia dopiero po wejściu w życie nowej ustawy.

Tristar nadal z usterkami

Równolegle do kwestii legislacyjnych toczą się prace nad usunięciem ostatnich usterek systemu: m.in. fotorejestratory wciąż nie rozpoznają "obcych" tablic rejestracyjnych. Jednym z wymogów odebrania w pełni działającego systemu jest próg 95 proc. wykrywalności tablic pochodzących z krajów Unii Europejskiej. Z tym wciąż jest problem, bo system nie radzi sobie np. z różnymi czcionkami liter i cyfr używanych np. na tablicach aut zarejestrowanych w Niemczech. O szczegóły tej i innych usterek zapytaliśmy wykonawcę systemu, firmę Qumak.

- Ustaliliśmy z zamawiającym, że nie będziemy się wypowiadać w jego imieniu. O wszystkie szczegóły proszę pytać w Urzędzie Miasta w Gdyni - ucina Patryk Leszczyński, odpowiadający za kontakt z mediami.
Testy i usuwanie usterek mają się zakończyć w ciągu najbliższych kilku tygodni. We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu, rozpoczną się badania wpływu systemu Tristar na sytuację komunikacyjną. Jeśli wyniki pomiarów zostaną zatwierdzone, inwestycja zostanie ostatecznie odebrana i rozliczona.

Kiedy fotoradary w ramach systemu Tristar zostaną oznakowane i uruchomione? Może do tego dojść najwcześniej wiosną 2016 r.

- Niezależnie od nowego porządku prawnego, jesteśmy niemal gotowi, by przekazać w pełni działający system informatyczny wybranemu operatorowi, bez względu na to, czy będzie nim GITD, czy straż miejska w obu miastach - mówi Marcin Zawisza z działu Inżynierii Transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • Naiwni jestrście

    PO wyborach kadry się znajdą!

    • 6 3

  • To skandal (2)

    Może przekażcie system Zielonym Ludzikom? Jak można budować system za 150.000.000 złotych bez wcześniejszej ekspertyzy co do kompatybilności informatycznej? To są jakieś jaja, jakaś dziwna firma co nic nie wie buduje coś na czym się nie zna. Gdzie jest CBA ,CBŠ ,Urząd Skarbowy,Policja? Kto na tym zarobił, kto z władz miasta i partyjniaków maczał w tym swoje chciwe łapy? Dowiemy się? Oni już powinni płacić miastu odsetki karne. Normalna firma już byłaby w śmietniku po ostatniej rozprawie

    • 20 0

    • qumak aferzyści (1)

      wpisz w internecie frazę: "firma qumak - afery", a zobaczysz, w ile spraw prokuratorskich są zamieszani. Za afery przetargowe, za korumpowanie urzędników by wygrywać przetargi itp.
      Sprawy prokuratorskie się toczą, a firma Qumak wygrywa w Gdańsku trzy kluczowe przetargi: Na Tristar (porażka), na ECS (wystawa multimedialna, która działała dopiero kilka miesięcy po otwarciu) czy Muzeum II wojny światowej.

      • 7 0

      • To jasne

        Na Adamowicza mówi się , że to Qumaty gość.

        • 5 0

  • Pytanie

    Kto z magistratu blokuje ten projekt, jaką łapówę sobie żąda i dlaczego jeszcze nie siedzi?

    • 7 2

  • Jaja

    To jeszcze nie wymalowali tych pudeł farbą? A co to za problem? Ten Kumak i na farbie chce przyciąć grosza? Może jeszcze w kamerze nie ma elektroniki i są tam same obudowy? Czego jeszcze nie ma? Okablowania? Czuję wielki przekręt a służby zamiast już w ich kierunku dzisłać i mieć komplet kwitów dobprokuratury to pewnie dłubią we włochatych nosach poczytując tu sobie z nami przy kawusi

    • 6 1

  • założę się, że znowu wygrają jakiś przetarg - a powinni dostać wilczy bilet

    tak to jest cokolwiek robić z krakusami

    jak już mamy miec bałagan i opóźnienia, to lepiej chyba wybierać firmy z Pomorza, przynajmniej tu będzie praca, tu zarobia i tu zainwestują

    • 3 0

  • prokuratorowi liczacemu 4-rok mieszkania adamowicza, podpowiadam

    .. adamowicz oczekuje 8-mego, w rzeczywistosci prokurator liczy a adamowicz zbywa

    • 8 0

  • czyli przynajmniej do wiosny 2016 mozna jezdzic normalnie

    • 5 2

  • dojenia ciąg dalszy

    :-(
    Ale nikt nam nie zabrania przestrzegania przepisów.
    :-)

    • 2 2

  • Mistrzowie prostej mają problem

    • 5 6

  • Gdzie jest Komisja Rewizyjna Rady Miasta Gdańska?

    Czy radni Miasta Gdańska, ci z opozycji, mogą odpowiedzieć na pytanie, dlaczego przez 4 lata nie uzgodniono z GIDT zasad korzystania z fotoradarów? Tristar powstaje od 2011 roku!!! Kto personalnie odpowiada za to, że wydano publiczne pieniądze na system, którego ze względu na kardynalne błędy urzędników, nie można w pełni uruchomić?
    I drugie pytanie: na jakiej podstawie firma Qumak przedłużyła już trzykrotnie termin odbioru zadania? Czy urząd miasta naliczył kary za opóźnienie?

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się impreza, organizowana na Pomorzu, która promuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

 

Najczęściej czytane