• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fotoradary Tristara ruszą dopiero w przyszłym roku

Maciej Korolczuk
29 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu. Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu.

Najwcześniej wiosną 2016 r. ruszą fotoradary zamontowane w ramach sytemu Tristar. Ich operatorem najprawdopodobniej będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ostatnie sporne kwestie mają jednak rozstrzygnąć ekspertyzy prawne. Na dziś fotoradarów nie chce większość kierowców i większość urzędników. Pierwsi boją się, że będą płacić mandaty jeśli nie zmienią nawyków, a drudzy twierdzą, że nie mają kadr, które mogłyby je obsługiwać.



Czy kiedykolwiek zdarzył ci się przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle to jeden z wielu elementów systemu Tristar. Urządzenia zostały zainstalowane już kilka miesięcy temu i na co dzień wykorzystywane są do szacowania natężenia ruchu i czasu przejazdu przez centrum miasta i obwodnicę. To na ich podstawie na tablicach zmiennej treści pojawiają się informacje dla kierowców. Fotoradary w dalszym ciągu nie spełniają jednak funkcji, do których zostały stworzone. Dlaczego? Bo wciąż nie został wyłoniony ich operator.

Fotoradary dla GITD?

Teoretycznie powinien się tym zająć Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Początkowo na przeszkodzie stanęły jednak kłopoty techniczne - m.in. format plików, w jakim wysyłane były dane z wykroczeniami, był niespójny z systemem, na którym pracuje GITD. Po kilku miesiącach problem z niekompatybilnym rozszerzeniem plików udało się usunąć i jak nas zapewniono - cały system informatyczny jest gotowy.

Wątpliwości urzędników budziły też kwestie formalne. Jak tłumaczą GITD zajmuje się obsługą fotoradarów na drogach krajowych, a skrzyżowania, na których zostały zainstalowane fotorejestratory w Trójmieście, w większości znajdują się na drogach należących do gminy. Jak usłyszeliśmy w gdyńskim oddziale Zarządu Dróg i Zieleni, sporne kwestie mają zostać rozstrzygnięte po ekspertyzach prawnych, które zostaną przeprowadzone dopiero w przyszłym roku.

Do tego, aby system kamer zainstalowanych na siedmiu skrzyżowaniach w Gdańsku i dwóch w Gdyni ruszył "pełną parą", potrzeba jeszcze oznakowania fotoradarów i obudowania ich w widoczne dla kierowców żółte puszki. To nastąpi jednak dopiero po wyłonieniu operatora, a do tego droga wciąż wydaje się daleka.

  • Skrzyżowania, na których zainstalowano w Gdańsku fotoradary i rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.
  • Skrzyżowania w Gdańsku, nad którymi zainstalowano kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle.
  • W Gdyni takie urządzenia zainstalowano tylko w dwóch miejscach.


Alternatywą dla GITD pozostawała jeszcze do niedawna straż miejska. Po tym jednak, jak do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy o straży gminnej, ta opcja wydaje się mało prawdopodobna. Jeśli ustawa przejdzie przez Senat, obsługa fotoradarów zostanie odebrana municypalnym.

W tym przypadku również konieczna jest opinia prawna, która będzie możliwa do przeprowadzenia dopiero po wejściu w życie nowej ustawy.

Tristar nadal z usterkami

Równolegle do kwestii legislacyjnych toczą się prace nad usunięciem ostatnich usterek systemu: m.in. fotorejestratory wciąż nie rozpoznają "obcych" tablic rejestracyjnych. Jednym z wymogów odebrania w pełni działającego systemu jest próg 95 proc. wykrywalności tablic pochodzących z krajów Unii Europejskiej. Z tym wciąż jest problem, bo system nie radzi sobie np. z różnymi czcionkami liter i cyfr używanych np. na tablicach aut zarejestrowanych w Niemczech. O szczegóły tej i innych usterek zapytaliśmy wykonawcę systemu, firmę Qumak.

- Ustaliliśmy z zamawiającym, że nie będziemy się wypowiadać w jego imieniu. O wszystkie szczegóły proszę pytać w Urzędzie Miasta w Gdyni - ucina Patryk Leszczyński, odpowiadający za kontakt z mediami.
Testy i usuwanie usterek mają się zakończyć w ciągu najbliższych kilku tygodni. We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu, rozpoczną się badania wpływu systemu Tristar na sytuację komunikacyjną. Jeśli wyniki pomiarów zostaną zatwierdzone, inwestycja zostanie ostatecznie odebrana i rozliczona.

Kiedy fotoradary w ramach systemu Tristar zostaną oznakowane i uruchomione? Może do tego dojść najwcześniej wiosną 2016 r.

- Niezależnie od nowego porządku prawnego, jesteśmy niemal gotowi, by przekazać w pełni działający system informatyczny wybranemu operatorowi, bez względu na to, czy będzie nim GITD, czy straż miejska w obu miastach - mówi Marcin Zawisza z działu Inżynierii Transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • PO nie chce przed wyborami

    Platforma Obywatelska nie chce uruchomić tristara przed wyborami i to wszystko- cała reszta opinii to bzdura!!!!!

    • 6 2

  • Każda inwestycja to wałek

    • 6 0

  • (1)

    Czy TriStar ruszy? Watpie. Za wdrożenie jest odpowiedzialny szczuras stempa a ten rzadko doprowadza projekty do szczęśliwego finału. Zresztą tym razem także ten projekt można juz uznać za klapę bo nie został zrealizowany w terminie i z zachowaniem zakładanego budżetu. Co do wykonawcy to trudno mieć pretensje skoro zamawiający się miota a przecież to właśnie on wybrał te firmę. Znamienne jest, ze wykonawca odmawia komentarzy i odsyła do UM Gdyni. Pewnie się juz ułożyli i w zamian za nie obnażanie niekompetencji zostanie im odebrany ten gniot. Licze, ze Gdańsk nie dopuści do tego i ten TriStar będzie robił porządnie to co miał robić, tzn.rzetelnie informować o sytuacji na drodze, wyświetlać info o kursowania komunikacji i tak sterować ruchem żeby korki ograniczyć

    • 3 2

    • system nie bedzie sam niczego robił

      to żeby mógł 'inteligentnie sterować ruchem' konieczne będzie aby ludzie to obsługujący 'inteligentnie go obsługiwali. ale to mało prawdopodobne - kadra to półgłówki i debile którzy wyznają zasadę - nic nie ruszc, nic nie dotykac, nic nie zmieniac, bo nie znają się na tym

      • 3 0

  • A co rządowym planem (1)

    odebrania fotoradarów gminom? Jeśli zyski mają iść do państwowej kasy to jaki sens ma ta inwestycja dla miasta ?

    • 5 1

    • bo tu nie chodzi o kasę

      chodzi o mniejsze korki, mniej wypadków, priorytet dla komunikacji miejskiej

      kończą się czasy eldorado dla kierowców zza obwodnicy, którzy nawet nie płaca tu podatków

      • 1 5

  • system może być najinteligentniejszy na swiecie

    ale będzie bezsilny wobec debili i niedorobionych pociotków, którzy to mają obsługiwać. ci kretyni mogą tylko zrobić nam wszystkim gorzej - zobaczycie.

    • 4 1

  • Coś z tą mapką nie halo!

    W rzeczywistości jest więcej.

    • 1 0

  • Inwestycje PO w Gdansku

    1. Przewałka z Tristarem - gruba kasa dla kolesi
    2. Przewałka z Tunelem po MW - gruba kasa dla kolesi
    3. Przewałka z terenami nadmorskimi - gruba kasa dla kolesi
    4. Przewałka z ECS - gruba kasa dla kolesi
    5. Przewałka z mieszkaniami komunalnymi - gruba kasa dla kolesi

    AlCapone z mieszkaniami ktorych sam nie moze sie doliczyc na czele.

    itp itd

    mafia i tyle

    • 11 4

  • Słyszałem, że Tristar ma być tak inteligentny

    jak SKYNET!

    • 6 1

  • sposób na fotoradary (1)

    oświadczasz że jechał mustaffa z ugandy, od razu umorzą mandat

    • 6 2

    • przecież w zeszły piątek sejm przgłosował zmiany i nie będzie mandatów z fotoradarów

      będzie za to kara administracyjna dla właściciela pojazdu

      nowe przepisy wchodzą w życie od 1 stycznia 2016

      • 3 0

  • Skorumpowana banda

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane