• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fotoradary Tristara ruszą dopiero w przyszłym roku

Maciej Korolczuk
29 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu. Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu.

Najwcześniej wiosną 2016 r. ruszą fotoradary zamontowane w ramach sytemu Tristar. Ich operatorem najprawdopodobniej będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ostatnie sporne kwestie mają jednak rozstrzygnąć ekspertyzy prawne. Na dziś fotoradarów nie chce większość kierowców i większość urzędników. Pierwsi boją się, że będą płacić mandaty jeśli nie zmienią nawyków, a drudzy twierdzą, że nie mają kadr, które mogłyby je obsługiwać.



Czy kiedykolwiek zdarzył ci się przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle to jeden z wielu elementów systemu Tristar. Urządzenia zostały zainstalowane już kilka miesięcy temu i na co dzień wykorzystywane są do szacowania natężenia ruchu i czasu przejazdu przez centrum miasta i obwodnicę. To na ich podstawie na tablicach zmiennej treści pojawiają się informacje dla kierowców. Fotoradary w dalszym ciągu nie spełniają jednak funkcji, do których zostały stworzone. Dlaczego? Bo wciąż nie został wyłoniony ich operator.

Fotoradary dla GITD?

Teoretycznie powinien się tym zająć Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Początkowo na przeszkodzie stanęły jednak kłopoty techniczne - m.in. format plików, w jakim wysyłane były dane z wykroczeniami, był niespójny z systemem, na którym pracuje GITD. Po kilku miesiącach problem z niekompatybilnym rozszerzeniem plików udało się usunąć i jak nas zapewniono - cały system informatyczny jest gotowy.

Wątpliwości urzędników budziły też kwestie formalne. Jak tłumaczą GITD zajmuje się obsługą fotoradarów na drogach krajowych, a skrzyżowania, na których zostały zainstalowane fotorejestratory w Trójmieście, w większości znajdują się na drogach należących do gminy. Jak usłyszeliśmy w gdyńskim oddziale Zarządu Dróg i Zieleni, sporne kwestie mają zostać rozstrzygnięte po ekspertyzach prawnych, które zostaną przeprowadzone dopiero w przyszłym roku.

Do tego, aby system kamer zainstalowanych na siedmiu skrzyżowaniach w Gdańsku i dwóch w Gdyni ruszył "pełną parą", potrzeba jeszcze oznakowania fotoradarów i obudowania ich w widoczne dla kierowców żółte puszki. To nastąpi jednak dopiero po wyłonieniu operatora, a do tego droga wciąż wydaje się daleka.

  • Skrzyżowania, na których zainstalowano w Gdańsku fotoradary i rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.
  • Skrzyżowania w Gdańsku, nad którymi zainstalowano kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle.
  • W Gdyni takie urządzenia zainstalowano tylko w dwóch miejscach.


Alternatywą dla GITD pozostawała jeszcze do niedawna straż miejska. Po tym jednak, jak do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy o straży gminnej, ta opcja wydaje się mało prawdopodobna. Jeśli ustawa przejdzie przez Senat, obsługa fotoradarów zostanie odebrana municypalnym.

W tym przypadku również konieczna jest opinia prawna, która będzie możliwa do przeprowadzenia dopiero po wejściu w życie nowej ustawy.

Tristar nadal z usterkami

Równolegle do kwestii legislacyjnych toczą się prace nad usunięciem ostatnich usterek systemu: m.in. fotorejestratory wciąż nie rozpoznają "obcych" tablic rejestracyjnych. Jednym z wymogów odebrania w pełni działającego systemu jest próg 95 proc. wykrywalności tablic pochodzących z krajów Unii Europejskiej. Z tym wciąż jest problem, bo system nie radzi sobie np. z różnymi czcionkami liter i cyfr używanych np. na tablicach aut zarejestrowanych w Niemczech. O szczegóły tej i innych usterek zapytaliśmy wykonawcę systemu, firmę Qumak.

- Ustaliliśmy z zamawiającym, że nie będziemy się wypowiadać w jego imieniu. O wszystkie szczegóły proszę pytać w Urzędzie Miasta w Gdyni - ucina Patryk Leszczyński, odpowiadający za kontakt z mediami.
Testy i usuwanie usterek mają się zakończyć w ciągu najbliższych kilku tygodni. We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu, rozpoczną się badania wpływu systemu Tristar na sytuację komunikacyjną. Jeśli wyniki pomiarów zostaną zatwierdzone, inwestycja zostanie ostatecznie odebrana i rozliczona.

Kiedy fotoradary w ramach systemu Tristar zostaną oznakowane i uruchomione? Może do tego dojść najwcześniej wiosną 2016 r.

- Niezależnie od nowego porządku prawnego, jesteśmy niemal gotowi, by przekazać w pełni działający system informatyczny wybranemu operatorowi, bez względu na to, czy będzie nim GITD, czy straż miejska w obu miastach - mówi Marcin Zawisza z działu Inżynierii Transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • w sam raz, akurat gwarancja na nie wygasnie i trzeba bedzie serwisowac

    • 1 0

  • (1)

    "We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu..."

    a w wakacje to niby ruch jest mniejszy....?

    • 3 1

    • usniechnij się - systemem zarzadza gdynia! ;-P

      • 0 1

  • Jedna wielka farsa...

    Jeżdżę Grunwaldzką w godzinach nocnych prawie codziennie (taka praca) i jak by nie patrzeć to tzw. "zielona fala" zestrojona jest na prędkość 80km/h (startujemy z pod pierwszych świateł i trzymamy ww. prędkość). A dozwolona to 70 a odcinkami 50 (60 w nocy), więc jak na moje komuś bardzo zależy na pieniążkach kierowców, którzy chcą sprawnie przebić się przez Gdańsk...

    • 4 0

  • Ale przewal z tym Tristarem!

    Ktos z grubych ryb niezla kase wzial za zatwierdzenie kupna tego badziewia. Po drugie nie maja operatorow. Smiac sie czy plakac. Jak nie maja kogo to niech dadza SKM, bo oni wszystko obsluguja (nie wazne czy sie znaja czy nie) ostatnio wygrali tzw przetarg na obsluge PKM (byli jedynym oferentem,bo wszystko bylo ustawione).Afera goni afere w tej POlandii.

    • 4 0

  • Tylko 3 ?

    w niemieckim Lipsku( Leipzig) jest ich 39 na stale plus nobilne codziennie na innych ulicach. Zarabiaja rocznie on. 10milionow euro ktore zasilaja kase miasta !
    http://radarfalle.de/cgi-bin/db/search.cgi?query=leipzig&art=GA&submit3=suchen&func=ort&skin=normal2

    • 1 1

  • W d*pę se wsadźcie te fotościerwa złodzieje pier*olone!!! (2)

    Ch*ja na nich zarobicie bo natężenie ruchu jest tak duże że prawie cały czas są korki!

    • 8 2

    • (1)

      czuję twój strach przed egzekwowaniem przepisów drogowych... Pewnie jesteś z tych, co po drodze slalomem, bo wszyscy inni "zawalidrogi".

      • 0 3

      • Tu nie chodzi o nie egzekwowanie przepisów drogowych!

        Tylko o to że decydenci (złodzieje) rządzący naszymi miastami wyje*ali kupę siana na nie efektywny system!!!

        • 4 0

  • Może nie mam racji ?

    Niezależnie co sobie myślimy, jesteśmy hodowani jak świnie i tak jak one mają przynosić dochód, tak my także. Już za późno na cokolwiek - robią co chcą, bo ludzie już jaj nie mają, godzą się na wszystko.

    • 1 0

  • system moze byc inteligentny jak skynet

    ale debile i połdurki które go obsługują i tak sprawią że będzie tylko powodował dodatkowe utrudnienia w ruchu. jesli debilom przekonfigurowanie jednego prostego sygnalizatora zajmuje 1.5 roku to co dopiero z tak złożonym systemem

    • 3 0

  • A co z odcinkowym na Slowackiego??

    Na zalączonych mapkach nie ma oznaczonych kamer odcinkowego pomiaru prędkości na leśnym odcinku ul.Słowackiego. Czy to pominiecie, czy miasto wycofało się z fotoradarów na tej ulicy? Wcześniej przecież stały tam aż 3 stacjonarne, bo faktycznie 70 prawie nikt tam wcześniej nie jeździł, a na ciasnych zakrętach co chwila widać pokruszone plastiki i świeże rysy.. Nie wierze, by miasto odpuscilo taki łowny teren!

    • 0 0

  • Wał jaki mało

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Type R to sportowa odmiana:

 

Najczęściej czytane