• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydom brakuje promocji, ale ich ceny spadają

BaWO, Mart
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Samochody hybrydowe - kiedyś ciekawostka, niedługo motoryzacyjna codzienność.



Najnowsza Honda CR-Z dostępna jest wyłącznie z napędem hybrydowym. Najnowsza Honda CR-Z dostępna jest wyłącznie z napędem hybrydowym.
Toyota Prius - chyba najbardziej rozpoznawalna na świecie hybryda. Toyota Prius - chyba najbardziej rozpoznawalna na świecie hybryda.
Hybrydowy Peugeot 3008 - wersja limitowana z napędem na obie osie. Hybrydowy Peugeot 3008 - wersja limitowana z napędem na obie osie.
Mercedes klasy S, też dostępny z napędem hybrydowym. Mercedes klasy S, też dostępny z napędem hybrydowym.

Jeszcze do niedawna traktowano je jak skomplikowane technicznie zabawki dla sfiksowanych na punkcie ekologii bogaczy czy miłośników nietypowych rozwiązań. Obecnie coraz więcej marek ma w swojej ofercie przynajmniej jedną "hybrydę". Auta tego typu coraz częściej trafiają też pod strzechy przeciętnych kierowców. W Polsce przeszkodą w ich ekspansji są głównie wysokie ceny.



Hybrydowy wyścig rozpoczął koncern Toyoty. A raczej na początku sam w nim wystartował. Na hybrydowe napędy pod maskami Lexusów i Toyot świat motoryzacji patrzył jak na niegroźne dziwactwo, a po cichu zazdrościł Japończykom. Bo hybrydy były też pokazem technologicznych możliwości koncernu.

Na przekór wszystkim, Toyota długo i konsekwentnie promowała hybrydy jako ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych silników. Nawet gdy większość koncernów motoryzacyjnych zaczęła promować coraz to nowsze rozwiązania w silnikach diesla czy oszczędniejsze jednostki benzynowe, japoński producent wciąż doskonalił hybrydy.

Ten upór się opłacił. Do hybryd w końcu przekonali się też inni producenci. Początkowo zaistniały głównie w segmencie premium. Po rozwiązania zastosowane w Lexusie sięgnęło BMW. Także Mercedes zaproponował hybrydową wersję S-klasy. Najpoważniejszy konkurent Lexusa, Infiniti zaprezentował właśnie model M35h o wręcz piorunujących osiągach. Na najbliższym salonie genewskim Volvo pokaże hybrydę z dieslem. Rozwiązania hybrydowe można też znaleźć w tańszych samochodach, chociażby Hondzie Jazz. Także najnowsza Honda CR-Z to hybryda. Połączenie diesla z hybrydą proponuje Peugeot w limitowanej serii modelu 3008.

Wszyscy producenci oferujący hybrydy mocno akcentują, że są to auta bardzo "eko". Emitujące mniej CO2 i zużywające mniej paliwa, zwłaszcza w miejskich korkach. Do zakupu hybryd przekonują też rządy państw Unii Europejskiej, oferując nabywcom liczne ulgi czy zwolnienia podatkowe. Śladem rządów idą też władze europejskich metropolii. Na przykład w Londynie kierowcy hybryd nie płacą za parkowanie w centrum miasta. Także tam ruszył ostatnio wspólny program Toyoty i jednej z rządowych agencji, promujący hybrydy wśród służb i instytucji publicznych. We Włoszech np. do centrum Mediolanu nie można zaś wjechać autem innym niż ekologicznym.

Jedynym krajem, który oficjalnie całkowicie pominął promocję hybryd jest... Polska. Dlatego warto odnotować parę "oddolnych" inicjatyw, np. samorządów i przedsiębiorców. W Warszawie ruszył projekt multimedialnych taksówek hybrydowych. Jedna z korporacji wprowadziła na drogi hybrydowe Priusy z m.in. hot spotami na pokładach aut. Przez pewien czas gdańska straż miejska testowała także Priusy. Przedstawiciele gdańskiego magistratu zapewniają, że są otwarci na nowe pomysły, wzorowane na tych z europejskich miast.

W Europie hybrydy sprzedają się coraz lepiej. U nas najmocniejszą przeszkodą w ich promocji są też wysokie ceny. Mimo iż hybrydowa Honda Jazz jest droższa tylko o kilka tysięcy niż model z tradycyjnym silnikiem, to w przypadku np. hybrydowego weterana Priusa, różnica w stosunku do konkurentów z segmentu kompaktów to już ponad 20 tysięcy złotych. Sprzedaż hybryd w Polsce "ciągną" do góry głównie marki luksusowe, np. w przypadku Lexusa hybrydy niedługo będą miały aż 50 proc. udział w sprzedaży.

Hybryda: jako to działa?

Napęd hybrydowy w samochodach to połączenie silnika spalinowego i silnika (lub silników) elektrycznego. Dzięki takiemu układowi można odzyskiwać część energii, która w konwencjonalnych autach jest tracona m.in. podczas hamowania. Energię odzyskiwana podczas hamowania czy jej nadwyżki wytworzone podczas pracy silnika spalinowego magazynują akumulatory o dużej pojemności. Dzięki temu auto może np. przejechać pewien dystans (np. W korkach) korzystając tylko z napędu elektrycznego. Dzięki temu mniej pali.

Obecnie na rynku funkcjonuje wiele rozwiązań stosowanych przez różnych producentów. Najbardziej zaawansowaną formą tej technologii jest tzw. "pełna hybryda" pozwalająca na wybór między napędem elektrycznym a spalinowym czy jednoczesne korzystanie z obu rodzajów napędu.


Celebryci w służbie hybrydy

Początkowo auta z napędem hybrydowym najmocniej promowane były w Stanach Zjednoczonych, gdzie kierowcy mimo umiłowania do dolnozaworowych silników benzynowych o olbrzymich mocach, otwarci są też na rozwiązanie proekologiczne. Do hybryd, oczywiście za słonym wynagrodzeniem przesadzano gwiazdy filmu czy sportu. I ten trend trwa nadal.

Obecnie twarzą najnowszego, hybrydowego Lexusa CT200h została pochodząca z Australii, księżniczka popu Kylie Minogue. W Polsce samochód promuje zaś Paweł Małaszyński. Po raz pierwszy auto tej klasy nie jest też koszmarnie drogie. Podstawowa wersja Lexusa CT200h kosztuje 106 tysięcy złotych.
BaWO, Mart

Opinie (74) 9 zablokowanych

  • Peugeot

    Osobiście śmigam po naszych szosach Peugeotem 307 2.0 HDI z 90 konnym silnikiem. W wakacje spalił mi w trasie Opole-Gdańsk 4,5l/100km i dodam że nie jechałam żądną autostradą, na autostradzie 4,3 trasa Opole-Berlin. Jak jeżdze po mieści (zakorkowane Opole) to mieszcze sie w granicy 6,5. Nigdy nie zmienie mojego dieselka na jakąs hybryde. I dla niedowiarków to nie jest pomiar z komputera tylko po zatankowaniu na fulla (60l ON). Pozdrawiam wszystkich użytkowników PEUGEOTÓW! Lwy górą :P

    • 4 5

  • I bardzo dobrze ze w Polsce nie promują hybryd!

    to nonsensowne rozwiązanie. Tylko 100% elektryczne samochody mają sens ekonomiczny, a ekologiczny to powinny jeszcze elektrownie nie byc na węgiel ale to juz inna bajka

    • 1 3

  • Nauczyli się bzdur i powtarzają (2)

    Gdzie masz w mieście bydło i wulkany? W skali globalnej CO2 z przemysłu i samochodów to może niewielki ułamek, ale w skali miasta już olbrzymi! Chyba zapominacie, że 3/4 powierzchni ziemi to morza, a jeszcze są pustkowia na lądzie. Miasto to tylko kilka % i właśnie te kilka % to działalność człowieka.

    Poza tym, coście się uparli na to CO2? Spaliny to nie tylko CO2. Zdawało mi się, że uczą tego w pierwszej klasie podstawówki na środowisku.

    Elektrownie Węglowe może i syfią, ale i tak ich sprawność jest nieporównywalna ze sprawnością silników spalinowych.

    Rozumiem jechanie po głupotach wymyślanych przez ekologów, ale róbcie z zachowaniem minimalnego rozsądku.

    • 1 1

    • a co jeszcze jest w spalinach?

      Może ołów? Tego cię w szkole uczyli?
      Skoro benzyna to węgiel + wodór to co powstanie ze spalania?

      • 0 0

    • Chyba sam nie wiesz o czym piszesz.. Powiem, że teraz w okresie grzewczym w zimie, w niektórych dzielnicach jest taki smród od ogrzewania, że chyba tyle CO2 w ciągu roku samochody nie wytwarzają....

      • 0 0

  • Etam hybrydy. Przyszłość to samochody elektryczne. (2)

    Mówienie o hybrydach to strata czasu. W styczniu do sprzedaży weszły dwa pierwsze seryjne modele samochodów elektrycznych: Nissan Leaf i Mitsubishi i-miev. To jest prawdziwa rewolucja a Toyota Honda i inni swoimi hybrydami tak naprawdę sabotują i spowalniają rewolucję w motoryzacji. To kwestia polityki i gry interesów jeżdzące samochody elektryczne mogły być w użyciu już 100 lat temu. Sabotowali je skutecznie nafciarze.

    Darmowe miejsca parkingowe dla samochodów elektrycznych plus punkty do ładowania bateri na ulicach. Panowie urzędnicy miejscy do pracy!!

    • 4 2

    • Dokladnie (1)

      Takie auto jest duzo tansze w produkcji. Nie ptrzeba wtryskow, masy przewodow, systemu wydechowego i innego badziewia. Taki silnik jest duuuzo tanszy i latwiejszy w ekspolatacji. Problem jes tylko z zasiegiem takiego auta. Narazie na dojazdy do pracy spokojnie dawalby rade. Sredni zasieg 150 km, wiec na tydzien by wystarczylo jedno ladnowanie. Koszt takiego ladowania to ok 5 zlotych

      • 0 0

      • Tak. Zasięg to obecnie problem ale nie takie problemy rozwiązywali inżynieży.

        Wystarczyło by masowo instalować punkty do ładowania przy publicznych parkingach zajazdach zatoczkach itp. Kierowcy w dłuższych trasach i tak powinni robić sobie przerwy na odpoczynek więc przy okazji mogli by ładować baterie. Problem baterii jest jednak chwilowy nowe technologie wkrótce go rozwiążą.

        • 0 0

  • ZAPYTAJCIE PRODUCENTA ILE CO2 i metali ciężkich jest wyrzucanych do środowiska

    podczas produkcji samochodu spalinowego
    samochodu hybrydowego i samochodu elektrycznego
    Okarze sie ze najbardziej trujące sa hybrydy!
    Tyle w temacie.
    W mieście powinny w centrum jeżdzić tylko pojazdy elektryczne lub na gaz CNG komunikacji zbiorowej!
    Samochody prywatne trzeba wypchnąć poza centrum!

    • 3 2

  • Eee Tam

    I tak nie długo nie będzie stać nas na benzynę

    • 4 0

  • Jeszcze kilka lat rządów obecnej ekipy

    i w Gdańsku nie będzie dróg a w kraju benzyna będzie po 50zł/litr i tematu nie będzie.

    • 4 0

  • Ale Audi A2 1.2 TDI żadna hybryda nie przebije (1)

    W mieście spalanie zimą 4,5l/100km, na trasie 3-4l (wg komputera) przy normalnym użytkowaniu. Do tego można włłączyć tryb eco z funkcją start stop co jescze bardziej redukuje spalanie. Autko bardzo dobrze wyposażone i jak na auto miejskie przy swojej wadze ma dobre osiągi. Więc może zamiast inwestować w skomplikowane i przecenione hybrydy warto skupić się na unowocześnianiu technologii spalinowych?

    • 0 3

    • Kościerzyna to znów nie takie miasto

      • 2 0

  • start stop w dieslu?

    wspolczuje zuzycia silnika w trybie ekspresowym

    • 1 0

  • a może podatek w Buszpospolitej od emisji CO2 niż pojemności ... pelnoletniego diesla...

    i troche świadomości... terenówki, vany V8 w kurortach i po miastach i inny wiejski szpan z kompleksami małego ... samochodu?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane