• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zbuduje Obwodnicę Metropolitalną i Trasę Kaszubską?

Maciej Naskręt
22 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Obwodnicą Metropolitalną i Trasą Kaszubską kierowcy pojadą najszybciej w 2020 r. Obwodnicą Metropolitalną i Trasą Kaszubską kierowcy pojadą najszybciej w 2020 r.

Zakończyła się kwalifikacja firm i konsorcjów do przetargu na projektowanie i budowę Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej. W ocenie urzędników największe doświadczenie mają firmy Budimex i Strabag. Obie inwestycje będą kosztować budżet państwa łącznie ponad 5 mld zł i powinny być ukończone do 2020 r.



Na oddanie której trasy na Pomorzu czekasz najbardziej?

22 sierpnia władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdziły listę firm i konsorcjów zainteresowanych projektowaniem i budową dwóch odcinków Obwodnicy Metropolitalnej. Nieco wcześniej taka sama lista powstała w ramach przetargu na zaprojektowanie i budowę czterech odcinków Trasy Kaszubskiej.

Analiza złożonej przez firmy dokumentacji do przetargów zajęła urzędnikom ponad pół roku.

- Przez nasze sito przeszło po 20 firm dla każdego odcinka w obu inwestycjach. Tam, gdzie chętnych podmiotów do budowy było więcej, musieliśmy je odrzucić - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Wykonawcy z dużym doświadczeniem w drugim etapie

Przy poszczególnych zdaniach, do których przystąpiło więcej niż 20 firm i konsorcjów, wprowadzono punktację. Najwyżej ocenione zostały dwie firmy: Budimex i Strabag. Ci wykonawcy wykazali się największym doświadczeniem polegającym na budowie i projektowaniu dróg, których wartość przekraczała 150 mln zł. Zdystansowały one takich konkurentów, jak Skanska, Astaldi czy MotaEngil.

By załapać się do grona 20 firm kwalifikujących się w przetargu należało wykazać się wykonaniem inwestycji drogowych na łączną kwotę ok. 10 mld zł. Takim finansowym wynikiem nie mogła się pochwalić firma z Czech - Metrostav, która obecnie buduje drogę ekspresową S7 z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego i właśnie wygrała przetarg na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z podziałem na odcinki. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z podziałem na odcinki.
Kiedy poznamy ostateczne oferty cenowe?

Władzom gdańskiego oddziału GDDKiA po zakwalifikowaniu firm i konsorcjów pozostaje teraz zaprosić je do składania ofert. Przypomnijmy, że przy wyborze najkorzystniejszej propozycji zamawiający będzie stosować kryterium ceny (90 proc.), okresu gwarancji jakości (5 proc.) i terminu wykonania (5 proc.).

Drogowcy planowali wysłać zaproszenia w przetargu na budowę Trasy Kaszubskiej w połowie sierpnia, ale tego terminu nie udało się dotrzymać.

- Zaproszenia wyślemy do końca września. Zmiana w terminie wynika z wewnętrznych procedur. Musimy jeszcze uzyskać decyzję zatwierdzającą koncepcję programową Trasy Kaszubskiej przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Marszałek.
Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić zaraz po Nowym Roku. Rozpocznie się wtedy projektowanie trasy. Prace budowlane powinny rozpocząć się w 2018 r. i potrwać do 2020 r.

Jeśli natomiast chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, zaproszenia powinny być wysyłane w listopadzie. Cały proces budowlany również powinien się zakończyć w 2020 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na cztery odcinki. Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na cztery odcinki.
64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.



30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna

Jej budowa ma pochłonąć nieco mniej, niż dotąd planowano. Przed rokiem koszt jej budowy szacowano na 3 mld zł. Najnowsze wyliczenia mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, do czego trzeba doliczyć 450 mln zł na odszkodowania z tytułu wywłaszczenia terenu. Podkreślmy, że droga ma być wykonana w technologii betonowej.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze dla drogowców.

Na tym odcinku projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.



Opinie (207) 2 zablokowane

  • (2)

    budowa dwu tras z nikąd do nikąd, bez obwodnic Chwaszczyna i Żukowa kończących się na zawsze zakorkowanej ul Wielkopolskiej, bez połączania z żadnym z portów, nie rozwiązujących żadnego z problemów komunikacyjnych województwa pomorskiego i trójmiasta za to skutecznie niszczących walory estetyczne i lokalną sieć komunikacyjną kaszub
    ileż osób by się przesiadło na komunikację zbiorową gdyby ją zasilić taką kasą...
    ale nie o to tu chodzi tylko o to by tłuste misie zarobiły...

    • 21 5

    • dokładnie.

      Bardziej pożądany jest OPAT. Przyda się turystom w okresie kwiecień-październik. Mieszkańcom dojeżdżającym do pracy z Małego Trójmiasta Kaszubskiego. Ułatwi dojazd w przemysłowe dzielnice Gdyni. Wpłynie pozytywnie na czystość powietrza wiecznie zakorkowanej Rumii i Redy. Wiadomo samochody stojące w korku bardzo zanieczyszczają powietrze a skoro jesteśmy ekologiczni to należy popierać OPAT. A i dla okolicznych sklepów będzie miało dobry wpływ, bo tacy stojący w korku mieszkańcy dużo wydają na paliwo kosztem zakupu innych produktów. same zalety :)

      • 7 4

    • Odp

      Proszę przejrzeć koncepcje programowa dotycząca węzła w Karwinach i nie pieprzyć
      Dąbrowa i Karwiny to bedą dzielnice które w sposób nieograniczony i bezkolizyjny bedą miały dostęp do ekspresowki w całej Gdyni i trojmiescie

      • 4 4

  • Tuskistruk

    • 1 0

  • mam nadzieję, że zabraknie kasy na te bzdury - ekspresówki są niepotrzebne

    wystarczy kilka obwodnic i tyle. Głównym problemem nie jest liczba pasów tylko brak płynności wskutek przejazdów przez miejscowości jak Żukowo, Kartuzy itd. Obwodnice plus w paru miejscach pasy do wyprzedzania spokojnie wystarczy.

    • 9 8

  • pan.P

    Czyli koleś budynia

    • 2 2

  • Odpowiedź na pytanie w tytule

    Podatnicy.

    • 4 1

  • Komentarz (2)

    A nie mówiłem ze BUDIMEX
    Już sobie wlicza koszty naprawy nasypow PKM w koszty kontraktu budowy S6 a powinni to bez łachy naprawić po ulewie bo budowali w systemie zaprojektuj i zbuduj ale wystarczy mieć dopra kancelarie zatrudnić by udowodniła ze ulewa zdarzenie bezprecedensowa

    • 4 6

    • budimex tylko stawial pkm
      projektowal ktos zupelnie inny
      przystanki tak samo
      parkingi niby miala robic skanska ale cos zdechlo i nie ma ich wcale

      • 1 1

    • jak przypale budyn to czyja wina

      czy producenta budyniu? Nie moja bo to ja POwinnam wiedziec jak go mieszac - tak samo jak BUDIMEX brac odpowiedzialnosc za swoja prace

      • 0 2

  • eko jazda (2)

    Moje zasady eko jazdy są następujące :
    1. załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
    2. Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
    3. Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
    4. Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
    5. Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
    6. Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
    7. Porada na zimę . Pozwól silnikowi nagrzać się zanim włączysz ogrzewanie zimny silnik nie da ciepła . Ewentualnie w miarę podgrzewania możesz ewentualnie dodawać temperatury - on się chętnie podzieli i w razie mrozów nie będzie go tracić na początku jeśli max ;
    8. Traktuj podgrzewanie jak prędkościomierz - w zasadzie jak turbo nagrzany kierowca ma więcej p.....e w głowie dłużej pojeżdzisz na swoim silniku , o ile jeszcze nie nadaje się na żyletki .
    9. Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .
    10. Dzięki wolniejszej jeździe unikniesz na dłużej stłuczenia przedniej szyby .
    11. Częściowo te zasady można zastosować na rowerze .
    12. Nie zajeżdżajcie drogi TIRom , one ważą 30 ton i kierowca musi kopać w hamulec , a jak mu się nie uda to w was wjeżdża .

    • 0 12

    • Dziękujemy, kapitanie Oczywisty!

      • 1 0

    • bredzisz, szerzysz mity etc.

      • 0 0

  • Obwodnicę Metropolitalną?

    Mam nadzieję, że nikt.

    • 6 4

  • wiecej drog nie rozwiazuje problemow

    tylko tworzy kolejne = wiecej samochodow.. zniszczony krojobraz.. gorsza jakosc powietrza..

    • 7 5

  • Pytanie zasadnicze

    Czy Paweł a. Oraz inni urzędnicy nabyli już działki na trasie ? Założę siè, że tak.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane