• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moto-poradnik: hamowanie

mayk
10 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Zobacz praktyczny poradnik o hamowaniu

Hamowanie - niby nic trudnego, niby każdy kierowca doskonale wie, jak to się robi. Czy aby na pewno? Niekoniecznie. Wielu zmotoryzowanych ma poważne problemy z poprawnym operowaniem pedałem hamulca, ale również z oceną drogowych zdarzeń. Jak na dłoni widać to na naszych, polskich drogach. Prezentujemy filmowy poradnik efektywnego hamowania.



Czy kiedykolwiek byłe(a)ś zmuszon(a)y do hamowania awaryjnego?

Z pewnością większość osób po obejrzeniu poradnika zada sobie pytanie: po co nagrywać film o hamowaniu, przecież to oczywiste. Dla wielu być może tak, jednak hamowanie to nie tylko wciśnięcie hamulca do deski. Warto wyuczyć w sobie dobre nawyki hamowania.

- Hamowanie to bardzo ważny element bezpieczeństwa. Właściwa reakcja pozwala skrócić drogę hamowania do minimum. W sytuacji zagrożenia, nie ma czasu na głęboko przemyślane i zaplanowane reakcje, pozostają odruchy. Jeśli wypracujemy odruch szybkiego i właściwego hamowania w sytuacji zagrożenia - doskonale. Jednak wcześniej musimy sobie uświadomić, czym w ogóle jest hamowanie - wyjaśnia Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.

Hamowanie to czynność, którą każdy kierowca wykonuje instynktownie. A czy zastanawialiście się kiedykolwiek czy robicie to poprawnie?

Hamowanie to nierozłączny element jazdy samochodem. Hamujemy dojeżdżając do świateł, zatrzymując się przed przejściem dla pieszych, poruszając się w korku czy zwyczajnie chcąc spowolnić prędkość pojazdu. Na skuteczność hamowania wpływ ma bardzo wiele czynników, począwszy od umiejętności kierowcy, po warunki atmosferyczne i przyczepność opon, skończywszy na losowych zdarzeniach drogowych. Pamiętajmy, że odpowiednie hamowanie podnosi poziom naszego bezpieczeństwa, ale również pozostałych uczestników ruchu. Dlatego o tym, jak istotne jest efektywne hamowanie - nie musimy nikogo przekonywać.

Niestety, problem leży gdzie indziej. Wielu kierowców zbyt lekceważąco podchodzi do czynności hamowania, popełniając przy tym szereg błędów. Najbardziej rażącym problemem jest niewłaściwe używanie sprzęgła, a w zasadzie - hamowanie "na luzie" (z wyjątkiem hamowania awaryjnego), przez co droga zatrzymania pojazdu znacząco się wydłuża. Kierowcy mają również trudności z poprawną oceną odległości od przeszkody oraz właściwym momentem rozpoczęcia hamowania. W końcu, błędem popełnianym przez sporą część zmotoryzowanych jest niewłaściwe hamowanie autem wyposażonym w ABS. Robimy to za krótko, a dodatkowo ze zbyt słabym naciskiem na hamulec. To złe nawyki, których należy się oduczyć.

Dlatego też, stworzyliśmy poradnik poprawnego hamowania, w którym opowiedzieliśmy o trzech różnych rodzajach zatrzymywania pojazdu: klasycznym, silnikiem oraz awaryjnym.

Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa. Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa.
Chyba najistotniejszym typem hamowania jest nieplanowane zatrzymanie samochodu w awaryjnych sytuacjach. Kierowca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności i zdarzeń na drodze. W każdym momencie przed maskę naszego auta może wyskoczyć człowiek czy zwierzę. Naszą czujność może sprawdzić również jadący przed nami samochód, który gwałtownie wyhamuje do zera. Wówczas liczy się refleks i wyuczone zachowanie. Bez zastanowienia, z całej siły obiema nogami równocześnie uderzamy w pedały hamulca i sprzęgła, aż do całkowitego zatrzymania. Wciąż uruchomiony silnik pozwoli na ewentualną ucieczkę przed samochodami, które napędzone, mogą nas staranować od tyłu.

- Hamowanie awaryjne jest hamowaniem nieplanowanym. Przykładowo, nagle, znienacka na drogę wybiegnie nam człowiek. Efektywne hamowanie pozwoli uratować nas i innych z opresji. Zawsze powtarzamy wszystkim kursantom: hamowanie awaryjne to silne, zdecydowane kopnięcie w pedały - tłumaczy Ciepliński.

Trzecią metodą skutecznego zatrzymania auta jest hamowanie silnikiem, które jakiś czas temu opisaliśmy w oddzielnym artykule, który przeczytasz tutaj.

- Podczas hamowania silnikiem wykorzystywane są opory silnika w celu zmniejszenia prędkości jazdy, zaoszczędzenia podzespołów pojazdu oraz oczywiście zwiększenia bezpieczeństwa. Hamowanie silnikiem stosujemy jedynie w sytuacji, gdy jest to hamowanie w pełni zaplanowane - dodaje.

Pamiętajmy jednak, że umiejętność poprawnego hamowania to połowa sukcesu. Warto również sumiennie kontrolować stan techniczny klocków czy tarcz hamulcowych naszego samochodu.

O tym wszystkim dowiecie się oglądając nasz moto-poradnik hamowania.

mayk

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • Co jeden to mądrzejszy

    a okazuje się, że tak właściwie to nie wiecie jak zatrzymać auto.

    Normalnie nie wierzę skąd wy się bierzcie.

    • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    eko jazda (2)

    zupełnie inaczej jeździ się dzięki eko drivingu :
    1. jazda bez wiraży na zakrętach .
    2. lekkie "popychanie " pedału gazu , a nie wciskanie go do dechy albo do połowy z całej siły - ograniczenie prędkości do podawanej przez producenta 90km/h albo i mniej w dojazdach do pracy co daje spalanie nie 8 /100 ale 5,5 /100 ( sprawdzałem tankowaniem pod korek ). A reszta korzyści to mniej więcej taka , że cały silnik po prostu nie ROZLECI SIĘ po 150 tyś km .
    3 . sprawa hamulców - wystarczy przy dohamowaniu nie "zakleszczać " hamulca na tarczach . rozum wskazuje , że dłużej pożyją . Należy również popychać hamulec tak jak gaz unikając używania systemu ABS w zimie ten system też się zużywa .
    4. dojeżdzanie do skrzyżowania na luzie i z górki - to jedyny czynnik wpływający na zmniejszenie spalania w instalacji gazowej - oczywiście oprócz ustawienia listwy gazu w serwisie ( nie musi palić 10 l/100 - 7 też , wystarczy poprosić serwis )

    • 1 10

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

      Na luzie?! To chyba w gażniku jeszcze.

      • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

      eko jazda

      Eko jazda wcale nie jest eko. Podstawowym założeniem jest jazda na jak najwyższym biegu oczywiście bez przeciążania silnika ale założenie jest właśnie takie. Taksówkarze w taki sposób jeżdżą i faktycznie spalanie paliwa spada. Problemem związanym z tego typu jazdą jest konstrukcja samochodu mam na myśli dwumas, który takiego eksperymentu nie wytrzyma i się rozleci.

      • 0 0

  • Tarcze, klocki,... ALE?

    Ale jeszcze stan zacisków\tłoczków, stan przewodów hamulcowych(!) w tym elastycznych(!), kiedy ostatnio był wymieniany płyn? Nie mniej ważne.
    Korozja przewodów-->wyciek-->zero hamowania.

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    Drogie rozwiazanie

    Jak bedziesz na codzień hamować silnikiem przy redukcji biegow musi byc płynność bo początkiem sprzęgła do wymiany

    • 5 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    Materiał jedynie ociera się o tę tematykę

    Totalnie po łebkach, żeby tylko móc coś wystawić na stronę.

    • 2 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    haha

    Kabaret

    • 1 5

  • Hamowanie awaryjne to chyba nie tak. (1)

    hamowanie awaryjne podczas egzaminu należy samochód rozpędzić do prędkości, co najmniej 50 km/h i po usłyszenie sygnału STOP lub podobnego osoba egzaminowana musi energicznie nacisnąć hamulec, doprowadzić do zatrzymania pojazdu w jak najkrótszym czasie, w ostatniej fazie hamowania wcisnąć pedał sprzęgła, aby nie dopuścić do unieruchomienia silnika.

    Nigdy nie słyszałem że przy awaryjnym naciskamy dwa pedały.

    • 2 1

    • Co instruktor to inna szkoła ;) Jedna lepsza druga gorsza.

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie przedświątecznym przez Trójmiasto przejeżdżają Mikołaje:

 

Najczęściej czytane