- 1 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (19 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (277 opinii)
- 3 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (3 opinie)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (134 opinie)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (16 opinii)
Zobacz praktyczny poradnik o hamowaniu
Hamowanie - niby nic trudnego, niby każdy kierowca doskonale wie, jak to się robi. Czy aby na pewno? Niekoniecznie. Wielu zmotoryzowanych ma poważne problemy z poprawnym operowaniem pedałem hamulca, ale również z oceną drogowych zdarzeń. Jak na dłoni widać to na naszych, polskich drogach. Prezentujemy filmowy poradnik efektywnego hamowania.
- Hamowanie to bardzo ważny element bezpieczeństwa. Właściwa reakcja pozwala skrócić drogę hamowania do minimum. W sytuacji zagrożenia, nie ma czasu na głęboko przemyślane i zaplanowane reakcje, pozostają odruchy. Jeśli wypracujemy odruch szybkiego i właściwego hamowania w sytuacji zagrożenia - doskonale. Jednak wcześniej musimy sobie uświadomić, czym w ogóle jest hamowanie - wyjaśnia Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.
Hamowanie to czynność, którą każdy kierowca wykonuje instynktownie. A czy zastanawialiście się kiedykolwiek czy robicie to poprawnie?
Hamowanie to nierozłączny element jazdy samochodem. Hamujemy dojeżdżając do świateł, zatrzymując się przed przejściem dla pieszych, poruszając się w korku czy zwyczajnie chcąc spowolnić prędkość pojazdu. Na skuteczność hamowania wpływ ma bardzo wiele czynników, począwszy od umiejętności kierowcy, po warunki atmosferyczne i przyczepność opon, skończywszy na losowych zdarzeniach drogowych. Pamiętajmy, że odpowiednie hamowanie podnosi poziom naszego bezpieczeństwa, ale również pozostałych uczestników ruchu. Dlatego o tym, jak istotne jest efektywne hamowanie - nie musimy nikogo przekonywać.
Niestety, problem leży gdzie indziej. Wielu kierowców zbyt lekceważąco podchodzi do czynności hamowania, popełniając przy tym szereg błędów. Najbardziej rażącym problemem jest niewłaściwe używanie sprzęgła, a w zasadzie - hamowanie "na luzie" (z wyjątkiem hamowania awaryjnego), przez co droga zatrzymania pojazdu znacząco się wydłuża. Kierowcy mają również trudności z poprawną oceną odległości od przeszkody oraz właściwym momentem rozpoczęcia hamowania. W końcu, błędem popełnianym przez sporą część zmotoryzowanych jest niewłaściwe hamowanie autem wyposażonym w ABS. Robimy to za krótko, a dodatkowo ze zbyt słabym naciskiem na hamulec. To złe nawyki, których należy się oduczyć.
Dlatego też, stworzyliśmy poradnik poprawnego hamowania, w którym opowiedzieliśmy o trzech różnych rodzajach zatrzymywania pojazdu: klasycznym, silnikiem oraz awaryjnym.
Chyba najistotniejszym typem hamowania jest nieplanowane zatrzymanie samochodu w awaryjnych sytuacjach. Kierowca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności i zdarzeń na drodze. W każdym momencie przed maskę naszego auta może wyskoczyć człowiek czy zwierzę. Naszą czujność może sprawdzić również jadący przed nami samochód, który gwałtownie wyhamuje do zera. Wówczas liczy się refleks i wyuczone zachowanie. Bez zastanowienia, z całej siły obiema nogami równocześnie uderzamy w pedały hamulca i sprzęgła, aż do całkowitego zatrzymania. Wciąż uruchomiony silnik pozwoli na ewentualną ucieczkę przed samochodami, które napędzone, mogą nas staranować od tyłu.
- Hamowanie awaryjne jest hamowaniem nieplanowanym. Przykładowo, nagle, znienacka na drogę wybiegnie nam człowiek. Efektywne hamowanie pozwoli uratować nas i innych z opresji. Zawsze powtarzamy wszystkim kursantom: hamowanie awaryjne to silne, zdecydowane kopnięcie w pedały - tłumaczy Ciepliński.
Trzecią metodą skutecznego zatrzymania auta jest hamowanie silnikiem, które jakiś czas temu opisaliśmy w oddzielnym artykule, który przeczytasz tutaj.
- Podczas hamowania silnikiem wykorzystywane są opory silnika w celu zmniejszenia prędkości jazdy, zaoszczędzenia podzespołów pojazdu oraz oczywiście zwiększenia bezpieczeństwa. Hamowanie silnikiem stosujemy jedynie w sytuacji, gdy jest to hamowanie w pełni zaplanowane - dodaje.
Pamiętajmy jednak, że umiejętność poprawnego hamowania to połowa sukcesu. Warto również sumiennie kontrolować stan techniczny klocków czy tarcz hamulcowych naszego samochodu.
O tym wszystkim dowiecie się oglądając nasz moto-poradnik hamowania.
Miejsca
Opinie (57) 2 zablokowane
-
2015-05-10 20:09
Co jeden to mądrzejszy
a okazuje się, że tak właściwie to nie wiecie jak zatrzymać auto.
Normalnie nie wierzę skąd wy się bierzcie.- 4 0
-
2015-05-10 09:24
(3)
Podziwiam, wjechać rozpędzonym autem w mur z kartonów... odwaga. Hanka Mostowiak zginęła w ten sposób.
- 72 2
-
2015-05-10 11:29
(2)
Ty byś pewnie wjechał w mur na ochotnika :P
- 0 4
-
2015-05-10 14:51
proszę Cię (1)
Z taką prędkością, jak dasz mi samochód do zniszczenia to z chęcią wjadę. Oczywiście nie mówię tu o szrocie jak ten z filmu. A sorry obejrzałem i fakt przy 80 km/h nie wjadę w ścianę ;) Chyba, że będę miał pełno długów i śmierć na karku ;)
- 1 2
-
2015-05-10 19:54
ales tepy gosciu :)
- 0 1
-
2015-05-10 10:32
Ale odkryli Amerykę. (1)
Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa.
- 8 1
-
2015-05-10 19:52
Dacia sie az zagotowala :D
- 0 1
-
2015-05-10 19:09
Ekonomicznie... bez przesady. To jak z tymi pseudoświatłami bez homologacji co ludzie sobie montują w zderzaku... i tak ich nie widać. Wciskam sprzęgło, hamulec... i dziękuję, stoję.
- 4 6
-
2015-05-10 12:03
Największe zatumanione asy naszych dróg z częstotliwością 8-10 sekund przyhamowują na prostej i pustej obwodnicy, bo o pół grubości wskazówki 80 przekroczył.
A wy tu o ABSach i hamowaniu silnikiem, jakieś dziwne rzeczy każecie im czytać :(- 25 0
-
2015-05-10 10:33
(2)
Jezusmaryja! Kartony! Zginąć można, one są bardzo niebezpieczne! Ci, co oglądali, wiedzą.
- 17 2
-
2015-05-10 11:21
Nie znam się to się wypowiem.
- 2 1
-
2015-05-10 10:44
Haha dobre. Hania nie miała tyle szczescia ;( Hania RIP
- 4 1
-
2015-05-10 10:13
Seicento wjechało w kartony wow.
- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.