• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moto-poradnik: hamowanie

mayk
10 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Zobacz praktyczny poradnik o hamowaniu

Hamowanie - niby nic trudnego, niby każdy kierowca doskonale wie, jak to się robi. Czy aby na pewno? Niekoniecznie. Wielu zmotoryzowanych ma poważne problemy z poprawnym operowaniem pedałem hamulca, ale również z oceną drogowych zdarzeń. Jak na dłoni widać to na naszych, polskich drogach. Prezentujemy filmowy poradnik efektywnego hamowania.



Czy kiedykolwiek byłe(a)ś zmuszon(a)y do hamowania awaryjnego?

Z pewnością większość osób po obejrzeniu poradnika zada sobie pytanie: po co nagrywać film o hamowaniu, przecież to oczywiste. Dla wielu być może tak, jednak hamowanie to nie tylko wciśnięcie hamulca do deski. Warto wyuczyć w sobie dobre nawyki hamowania.

- Hamowanie to bardzo ważny element bezpieczeństwa. Właściwa reakcja pozwala skrócić drogę hamowania do minimum. W sytuacji zagrożenia, nie ma czasu na głęboko przemyślane i zaplanowane reakcje, pozostają odruchy. Jeśli wypracujemy odruch szybkiego i właściwego hamowania w sytuacji zagrożenia - doskonale. Jednak wcześniej musimy sobie uświadomić, czym w ogóle jest hamowanie - wyjaśnia Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.

Hamowanie to czynność, którą każdy kierowca wykonuje instynktownie. A czy zastanawialiście się kiedykolwiek czy robicie to poprawnie?

Hamowanie to nierozłączny element jazdy samochodem. Hamujemy dojeżdżając do świateł, zatrzymując się przed przejściem dla pieszych, poruszając się w korku czy zwyczajnie chcąc spowolnić prędkość pojazdu. Na skuteczność hamowania wpływ ma bardzo wiele czynników, począwszy od umiejętności kierowcy, po warunki atmosferyczne i przyczepność opon, skończywszy na losowych zdarzeniach drogowych. Pamiętajmy, że odpowiednie hamowanie podnosi poziom naszego bezpieczeństwa, ale również pozostałych uczestników ruchu. Dlatego o tym, jak istotne jest efektywne hamowanie - nie musimy nikogo przekonywać.

Niestety, problem leży gdzie indziej. Wielu kierowców zbyt lekceważąco podchodzi do czynności hamowania, popełniając przy tym szereg błędów. Najbardziej rażącym problemem jest niewłaściwe używanie sprzęgła, a w zasadzie - hamowanie "na luzie" (z wyjątkiem hamowania awaryjnego), przez co droga zatrzymania pojazdu znacząco się wydłuża. Kierowcy mają również trudności z poprawną oceną odległości od przeszkody oraz właściwym momentem rozpoczęcia hamowania. W końcu, błędem popełnianym przez sporą część zmotoryzowanych jest niewłaściwe hamowanie autem wyposażonym w ABS. Robimy to za krótko, a dodatkowo ze zbyt słabym naciskiem na hamulec. To złe nawyki, których należy się oduczyć.

Dlatego też, stworzyliśmy poradnik poprawnego hamowania, w którym opowiedzieliśmy o trzech różnych rodzajach zatrzymywania pojazdu: klasycznym, silnikiem oraz awaryjnym.

Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa. Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa.
Chyba najistotniejszym typem hamowania jest nieplanowane zatrzymanie samochodu w awaryjnych sytuacjach. Kierowca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności i zdarzeń na drodze. W każdym momencie przed maskę naszego auta może wyskoczyć człowiek czy zwierzę. Naszą czujność może sprawdzić również jadący przed nami samochód, który gwałtownie wyhamuje do zera. Wówczas liczy się refleks i wyuczone zachowanie. Bez zastanowienia, z całej siły obiema nogami równocześnie uderzamy w pedały hamulca i sprzęgła, aż do całkowitego zatrzymania. Wciąż uruchomiony silnik pozwoli na ewentualną ucieczkę przed samochodami, które napędzone, mogą nas staranować od tyłu.

- Hamowanie awaryjne jest hamowaniem nieplanowanym. Przykładowo, nagle, znienacka na drogę wybiegnie nam człowiek. Efektywne hamowanie pozwoli uratować nas i innych z opresji. Zawsze powtarzamy wszystkim kursantom: hamowanie awaryjne to silne, zdecydowane kopnięcie w pedały - tłumaczy Ciepliński.

Trzecią metodą skutecznego zatrzymania auta jest hamowanie silnikiem, które jakiś czas temu opisaliśmy w oddzielnym artykule, który przeczytasz tutaj.

- Podczas hamowania silnikiem wykorzystywane są opory silnika w celu zmniejszenia prędkości jazdy, zaoszczędzenia podzespołów pojazdu oraz oczywiście zwiększenia bezpieczeństwa. Hamowanie silnikiem stosujemy jedynie w sytuacji, gdy jest to hamowanie w pełni zaplanowane - dodaje.

Pamiętajmy jednak, że umiejętność poprawnego hamowania to połowa sukcesu. Warto również sumiennie kontrolować stan techniczny klocków czy tarcz hamulcowych naszego samochodu.

O tym wszystkim dowiecie się oglądając nasz moto-poradnik hamowania.

mayk

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • Co jeden to mądrzejszy

    a okazuje się, że tak właściwie to nie wiecie jak zatrzymać auto.

    Normalnie nie wierzę skąd wy się bierzcie.

    • 4 0

  • (3)

    Podziwiam, wjechać rozpędzonym autem w mur z kartonów... odwaga. Hanka Mostowiak zginęła w ten sposób.

    • 72 2

    • (2)

      Ty byś pewnie wjechał w mur na ochotnika :P

      • 0 4

      • proszę Cię (1)

        Z taką prędkością, jak dasz mi samochód do zniszczenia to z chęcią wjadę. Oczywiście nie mówię tu o szrocie jak ten z filmu. A sorry obejrzałem i fakt przy 80 km/h nie wjadę w ścianę ;) Chyba, że będę miał pełno długów i śmierć na karku ;)

        • 1 2

        • ales tepy gosciu :)

          • 0 1

  • Ale odkryli Amerykę. (1)

    Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa.

    • 8 1

    • Dacia sie az zagotowala :D

      • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    Ekonomicznie... bez przesady. To jak z tymi pseudoświatłami bez homologacji co ludzie sobie montują w zderzaku... i tak ich nie widać. Wciskam sprzęgło, hamulec... i dziękuję, stoję.

    • 4 6

  • Największe zatumanione asy naszych dróg z częstotliwością 8-10 sekund przyhamowują na prostej i pustej obwodnicy, bo o pół grubości wskazówki 80 przekroczył.

    A wy tu o ABSach i hamowaniu silnikiem, jakieś dziwne rzeczy każecie im czytać :(

    • 25 0

  • (2)

    Jezusmaryja! Kartony! Zginąć można, one są bardzo niebezpieczne! Ci, co oglądali, wiedzą.

    • 17 2

    • Nie znam się to się wypowiem.

      • 2 1

    • Haha dobre. Hania nie miała tyle szczescia ;( Hania RIP

      • 4 1

  • Seicento wjechało w kartony wow.

    • 12 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane