• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie ekostref. Starsze auta wjadą do centrów miast

Michał Jelionek
4 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie. Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie.

Na początku maja informowaliśmy o nowym pomyśle Platformy Obywatelskiej, który zakładał zakazanie wjazdu starszych samochodów do centrów miast. Posłowie wycofali się jednak ze swojego projektu, a auta w dalszym ciągu, bez żadnych ograniczeń, będą mogły poruszać się po wszystkich drogach.



Rezygnacja z eko-stref w centrach miast jest:

Pomysł, którego autorem jest poseł PO Tadeusz Arkit, zakładał wydzielenie specjalnych stref w miastach oraz podział samochodów na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin. Auta miały zostać podzielone według rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji. Cel: zredukowanie emisji szkodliwych spalin.

W świetle nowych przepisów kierowcy mieliby obowiązek zaopatrzyć swoje pojazdy w odpowiednie etykiety. Auta z silnikami diesla zostałyby podzielone na cztery kategorie: czerwoną (pojazdy rejestrowane w latach 1997-2000), żółtą (2001-2005), zieloną (2006-2009) oraz niebieską (po 2010). Z kolei "benzyniaki" planowano podzielić tylko na dwie najwyższe klasy: zieloną (auta rejestrowane w latach 1993-2000) i niebieską (po 2001). Warto zaznaczyć, że samochody z silnikami wysokoprężnymi z rocznika starszego niż 1997, jak również auta z jednostkami benzynowymi sprzed 1993 roku, automatycznie otrzymałyby całkowity zakaz wjazdu do wyznaczonych ekostref.

- Główną przyczyną wycofania się z pomysłu wprowadzenia ekostref jest nasza świadomość, że nie zdążymy odpowiednio dopracować projektu w trakcie trwania naszej kadencji. Zaznaczmy, że pozostały zaledwie trzy posiedzenia Sejmu. Podczas prac nad naszą propozycją usłyszeliśmy oczywiście sporo krytycznych głosów, ale dotarły do nas również bardzo konstruktywne uwagi i ciekawe pomysły - tłumaczy poseł PO.

Czytaj także: Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Propozycja od początku budziła mieszane uczucia i spore kontrowersje wśród odbiorców. Jedni byli zupełnie obojętni, gdyż ten przepis nie dotknąłby ich osobiście. Innych bulwersowała dyskryminacja osób, których nie stać na nowy samochód. Niewykluczone jednak, że do pomysłu wprowadzenia ekostref posłowie powrócą w przyszłości.

- Jestem przekonany, że do tego pomysłu będzie trzeba wrócić. Mam nadzieję, że każdy kolejny parlament, niezależnie jaka większość w nim zasiądzie, zderzy się z tym problemem i głęboko wierzę, że będzie chciał go rozwiązać w taki sposób, jaki my proponowaliśmy - dodaje poseł.

Najgłośniej o wdrożeniu nowych przepisów mówiono w Krakowie i Poznaniu. W Trójmieście najbliższy przyjęcia owych przepisów był Gdańsk. W Gdyni wykluczono wprowadzenie zmian, natomiast w Sopocie w ogóle nie poruszono tematu. Nowe przepisy miały wejść w życie z początkiem nowego roku.

Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • Dzięki Bogu ten durny pomysł niebędzie reaizowany (5)

    Kolejny podatek. Polaków nie stać na nowe samochody.

    • 40 15

    • element strefy prestizu

      Ale tu chodziło o strefę prestiżu dla bogatych bez biednych od kilku lat lansowaną przez urzędników.

      • 10 1

    • Ceny, restrykcje, wymagania jak w bogatych krajach zachodu,

      tylko pensje do tego nie przystają. Ten sam przypadek co limity emisji CO2. Jeśli policzyć całkowitą emisję w ostatnich 100 latach przez poszczególne kraje, to Polska ma pewnie jeszcze duży zapas do wykorzystania.

      • 2 1

    • ale na leczenie raka płuc już stać (1)

      • 1 0

      • To od Klubowych i elektronicznych .

        • 0 0

    • Pomyśl zanim będziesz komentować!

      Kto Ci powiedział idż kup nowy samochód?Nikt!O chodzi o to by właściciele obecnych inwestowali w auta nie usuwali DPF i FAP tylko dlatego,że można w sumie nie do końca można tak robić i w Polsce póki co jest to zabronione bo koszta są wysokie.Niestety ja wiem cos o tym ale taki "urok" diesli które są drogie w eksploatacji.

      • 2 0

  • (4)

    często porównujemy się do Niemiec, a tam takie rozwiązania sa już od lat..

    • 12 18

    • Haha (1)

      tylko Niemiec jeździ trupem (czytaj starszym) z wyboru, a nie z przymusu!!!!

      • 5 2

      • Przed sprzedaza

        trzymal pod kocem, jak sprzedawal to plakal, miesiac po sprzedazy dzwonil, ze odkupi...

        • 4 0

    • Z tą wielką róznicą że tam są dopłaty rządowe do nowych aut

      I ulgi podatkowe za użytkowanie nowych i bardziej ekologicznych aut... Więc nie porównuj!

      • 2 1

    • Niemcy to kraj bardziej przyjazny ludziom, czego nie można powiedzieć o POlsce.

      • 1 0

  • wszyscy tylko (2)

    o niesprawiedliwości społecznej a o ekologii i zdrowiu mało kto mówi i myśli. Jak jedzie stary diesel z zasłoną dymną z tyłu to jest co innego gdy jedzie w lesie (las sobie jakoś poradzi) a co innego w mieście. Wszyscy tym syfem oddychamy. Jak by były opłaty, to by więcej ludzi zastanowiło się nad dojazdami komunikacją, czy rowerem do centrum a tak to dalej będziemy się kisić w tym syfie, chorować na raka i wszystkie możliwe alergię.

    • 21 17

    • to nie ludzie głupi ośle mają się zastanawiać tylko niech to państwo da wreszcie ludziom żyć i zarabiać niech zdejmą ci debile ten podatkowy fiskalny zamordystyczny kaganiec średni wiek auta w PL to 15-17 lat myślisz że dlaczego tak jest?Z bogactwa?Polandia to kraj 3 świata a w takich nikt się ekologią nie martwi kiedy każdego dnia musi walczyć by przeżyć

      • 10 6

    • wsioki mentalne tym sie roznia od normalnych ludzi

      ze mysli tylko o sobie tu i teraz, mieszkanie w miastach tym sie rozni od wsi, z ktorej pochodzicie, ze trzeba myslec tez o innych. Tu nie macie swojej zagrody, gdzie z duma mozecie trzymac kupe gnoju, maja innych gdzies.

      To wymaga kilka pokolen, u nas 97% ma wiejskie pochodzenie najdalej w 3cim pokoleniu, na zachodzie ludzie mieszkaja w miastach od 200 lat

      • 5 3

  • Zawsze tylu chętnych do porównywania się z Niemcami (4)

    Dlaczego akurat w tym wypadku nie?

    • 9 9

    • A zarabiasz durny dzięciole tyle co niemiec? (3)

      • 3 1

      • (1)

        No tak, równajmy do Afryki, a nie Europy!

        • 1 3

        • Zarobkami rownamy do Afryki a daleko nam do Niemiec.

          • 2 0

      • Nierzgadzam sie nawet Afryka nas wyprzedza pod kazdym wzgledem!

        • 1 0

  • ciekawe kto będzie zarabiał na tych ekozmianach, ekostrefach, eko eko (2)

    ekobuty, ekorower, ekoauto, ekodom, ekomarchewka... blabla bla

    • 18 4

    • wszyscy bedziemy mieli zysk (1)

      z czystego powietrzam zdrowia. Zapylenie powietrza w Polsce jest tragiczne, w trojmiescie tez jest bardzo zle. Tysiace ludzi powaznie choruje z tego powodu rocznie, bo mirki chca miec taniego dizelka

      • 5 6

      • Janusze

        tez chca...

        • 1 0

  • Kolejna manipulacja tematami i podsycanie emocji.

    W temacie powinno być o pojazdach nie spełniających norm czystości spalin Euro 1, 2, 3, 4 itd a nie o jakimś wieku pojazdu czy dacie pierwszej rejestracji. Tydzień temu przechadzając się w centrum Hamburga widziałem kilkanaście samochodów w stylu Mercedes W123 czy BMW e7 czy e28 (czyli wg polskich decydentów szroty). Wszystkie z ich zielonymi naklejkami Umwelt Zone. Jak to jest że mocno restrykcyjny naród jakim są Niemcy nie robi żadnych problemów dla starych samochodów w strefach ekologicznych? Tylko u nas sieje się głupi strach że trzeba koniecznie nowe kupować.

    • 30 1

  • W Trójmiescie problemu zasadniczo nie ma, ale taki gród centusiowy to już tragedia

    wiec coś by im to dało, nie da się ukryć

    dla przypomnienia ograniczenia co do wieku to pójście na łatwiznę, bo powinny być robione po prostu badania

    ja dawno, dawno temu coś takiego musiałem robić we Włoszech, choć wtedy nie było żadnych stref

    • 3 0

  • Oczywiście budyń za bo nie wypada sie sprzeciwić jak Sopot i Gdynia.

    • 5 3

  • Kogo w tym kraju obchodzi jakaś ekologia. (1)

    "Panowie" tej kolonii gospodarczej posługują się słowem "eko", bo teraz jest na to moda i zapotrzebowanie. Coś tam idiotycznego wymyślili (data rejestracji auta, zamiast normy spalin Euro 1,2,3,i 4) i teraz wycofują się... Nadto, niezadowolony "polski janusz" niemogący wjechać pod same drzwi czegoś tam w centrum, to potencjalnie "urażony wyborca" głosujący w przyszłości na "lepsze zło". Również zdali sobie sprawę, że przeciętny polski kierowca jeździ 10-15 letnimi autami, wobec czego danina z tytułu parkowania w strefach..., znacznie spadnie. ...ale jak to w Polsce często bywa, "nie martwmy się na zaś i nie cieszmy za wcześnie". Strefy płatnego parkowania, to niezły biznes i szybciej zrobią podwyżki, aniżeli zrezygnują...

    • 13 1

    • "Czegoś tam w centrum"? Powiedz mi do czego w gdańskim centrum można podjechać. Przecież tam nic nie ma.

      • 1 0

  • A mnie się marzy kryzys Grecki do którego nam daleko. (1)

    Też bym chciał żeby Polacy tak jak Grecy nie musieli pracować na wszystkich budowach świata i emigrować gdzie się da aby dalej od kraju.

    • 11 2

    • Kpisz, czy nie wiesz, co piszesz? Od 2010 roku z Grecji wyjechało 200 tys. młodych Greków, absolwentów uczelni. (za: cnbc) To tak, jakby z Polski wyjechało (proporcjonalnie) min. 750 tys. - czyli Grecy emigrują i pracują na budowach tak samo, jak Polacy. Polaków od 2004 roku wyjechalo, wg różnych szacunków, od miliona do 2, a zatem porównywalnie.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane