• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie ekostref. Starsze auta wjadą do centrów miast

Michał Jelionek
4 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie. Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie.

Na początku maja informowaliśmy o nowym pomyśle Platformy Obywatelskiej, który zakładał zakazanie wjazdu starszych samochodów do centrów miast. Posłowie wycofali się jednak ze swojego projektu, a auta w dalszym ciągu, bez żadnych ograniczeń, będą mogły poruszać się po wszystkich drogach.



Rezygnacja z eko-stref w centrach miast jest:

Pomysł, którego autorem jest poseł PO Tadeusz Arkit, zakładał wydzielenie specjalnych stref w miastach oraz podział samochodów na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin. Auta miały zostać podzielone według rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji. Cel: zredukowanie emisji szkodliwych spalin.

W świetle nowych przepisów kierowcy mieliby obowiązek zaopatrzyć swoje pojazdy w odpowiednie etykiety. Auta z silnikami diesla zostałyby podzielone na cztery kategorie: czerwoną (pojazdy rejestrowane w latach 1997-2000), żółtą (2001-2005), zieloną (2006-2009) oraz niebieską (po 2010). Z kolei "benzyniaki" planowano podzielić tylko na dwie najwyższe klasy: zieloną (auta rejestrowane w latach 1993-2000) i niebieską (po 2001). Warto zaznaczyć, że samochody z silnikami wysokoprężnymi z rocznika starszego niż 1997, jak również auta z jednostkami benzynowymi sprzed 1993 roku, automatycznie otrzymałyby całkowity zakaz wjazdu do wyznaczonych ekostref.

- Główną przyczyną wycofania się z pomysłu wprowadzenia ekostref jest nasza świadomość, że nie zdążymy odpowiednio dopracować projektu w trakcie trwania naszej kadencji. Zaznaczmy, że pozostały zaledwie trzy posiedzenia Sejmu. Podczas prac nad naszą propozycją usłyszeliśmy oczywiście sporo krytycznych głosów, ale dotarły do nas również bardzo konstruktywne uwagi i ciekawe pomysły - tłumaczy poseł PO.

Czytaj także: Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Propozycja od początku budziła mieszane uczucia i spore kontrowersje wśród odbiorców. Jedni byli zupełnie obojętni, gdyż ten przepis nie dotknąłby ich osobiście. Innych bulwersowała dyskryminacja osób, których nie stać na nowy samochód. Niewykluczone jednak, że do pomysłu wprowadzenia ekostref posłowie powrócą w przyszłości.

- Jestem przekonany, że do tego pomysłu będzie trzeba wrócić. Mam nadzieję, że każdy kolejny parlament, niezależnie jaka większość w nim zasiądzie, zderzy się z tym problemem i głęboko wierzę, że będzie chciał go rozwiązać w taki sposób, jaki my proponowaliśmy - dodaje poseł.

Najgłośniej o wdrożeniu nowych przepisów mówiono w Krakowie i Poznaniu. W Trójmieście najbliższy przyjęcia owych przepisów był Gdańsk. W Gdyni wykluczono wprowadzenie zmian, natomiast w Sopocie w ogóle nie poruszono tematu. Nowe przepisy miały wejść w życie z początkiem nowego roku.

Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • wycinka filtrów (6)

    Polacy masowo wycinają filtry z nowych diesli! Jeśli restrykcje dla starych aut, to kontrola nowych pod tym kątem, albo czerwona plakietka.

    • 21 5

    • Jak ktoś na trasę nie jeździ to nie ma innego wyjścia.

      Powinni się jednak zastanowić przed kupnem auta.Dużo samochodów już ma uszkodzony filtr cząstek stałych zanim zostanie sprzedany samochód.Podobno odłączają lampkę informującą a jak klient wróci to wymienią na gwarancji bo przed sprzedażą na własny koszt ASO musi wymieniać.

      • 5 1

    • (3)

      a po ch.. są te filtry cząstek stałych bo wg mnie to genialny pomysł (wg jego twórców) na to by auto ciągle się psuło a naprawy zasilały grubymi milionami konta tych moto korporacyjnych szubrawców w jeździe miejskiej taki filtr można zarżnąć bardzo szybko a wymiana albo naprawa to setki8 albo tysiące zł dla jednego auta kogo w tym murzyńskim kraju 3 świata na to stać?

      • 8 5

      • I co, diesel to nadal taki dobry biznes? (1)

        Oszczędzasz na paliwie, to zapłacisz za filtr. Nauczcie się, że do miasta jest benzyniak, najlepiej z LPG.

        • 3 2

        • albo hybryda

          • 1 1

      • No i oczywiście, wielkie panisko kupi szrota, a potem żal mu na podstawowe naprawy eksploatacyjne, lepiej smrodzić smrodowozem...

        • 5 0

    • sprzedałem diesla

      gdy przestałem robić "trasy". Nie opłaca się jazda ropniakiem po mieście, w szczególności zimą.

      • 0 0

  • Dobrze by było żeby smród aut nie zakłócał smaku ładnie pachnącego kotlecika na tarasach restauracji. (2)

    • 8 3

    • Zgodzę się , że smród z niewywiezionego pojemnika i ten z aut to tragedia

      A dodaj do tego sklep kosmetyczny na "damulce" siedzącej przy sąsiednim stoliku . Mieszanka rakotwórcza o najwyższym stopniu rażenia .

      • 0 0

    • Ja tam nic nie czuje. Nie mam węchu jak pies...

      • 0 0

  • Idiotyzm

    A co z tymi, którzy mieszkają w centrach, a mają samochody, które do centrum wjechać nie mogą? Jedzie ktoś do sklepu bo jakieś bardzo duże zakupy i nagle się okazuje, że musi z tymi zakupami wałować na piechotę? Albo ktoś wozi osobę niepełnosprawną / starszą. Mają się tłuc autobusem, a później na piechotę? BZDURA!

    • 12 5

  • (4)

    oczywiście trójmiasto czyli ojczyzna lemingów nie rozumie że partia bogaczy ich kopie w d... wycofali się z ekostref bo idą wybory naiwniacy a myślicie że dlaczego?Wtopa za wtopą desperacja poszukiwanie miejsc na listach na drugim końcu Polski.Peowski rząd jest za głupi by pojąć że ludzi po prostu nie stać na lepsze samochody wobec tego trzeba walnąć w nich karami zakazami kontrolami itd filozofia państwa chora od początku do końca

    • 16 2

    • Od jesieni będa tablice rejestracyjne produkować jak w USA. (1)

      • 0 0

      • A jak

        produkuja w USA? Klepia na pienku, czy na kolanie?

        • 1 0

    • (1)

      I dlatego, że ludzi "nie stać", niech jeżdżą trującymi wrakami bez hamulców? Super, równajmy do Afryki, zamiast do Europy!

      • 3 2

      • sprawne hamulce osiołku akurat wiele wspólnego nie mają z tym tematem poza tym baranie klocki i tarcze hamulcowe możesz sobie kupić z ATE możesz sobie kupić papierowe twoja sprawa ile na to wydasz kasy ceny filtrów cząstek stałych baranku są kilka razy wyższe i raczej nie ma wielkiego wyboru

        • 0 0

  • Marzę żeby była dziedzina życia (2)

    do której nie miesza się żaden polityk.

    • 13 1

    • żaden tępy POlityk... (1)

      • 2 0

      • Bo w PIS-ie są sami mondrzy , ale innaczej .

        Oni wszyscy z tego samego wora .

        • 0 2

  • (2)

    Mam ważny przegląd techniczny w moim volvo s40 benzyna vs1 1996r i śmiem twierdzić, że jestem bardziej eko ( cokolwiek to znaczy) niż 5 letni samochód z silnikiem TDI, który pozostawia przy ruszaniu z pod świateł chmurę czarnego dymu.

    • 11 1

    • Moj Passeratti

      w TDI-ku dymi na siwo, malo tego... znaczy teren olejem z wydechu i miski olejowej

      • 2 0

    • benzyna to benzyna

      komputer z sondami lambda (jedną lub dwiema), katalizator, inteligentny wtrysk (jedno lub wielopunktowy) - benzyniaki już od 1990 były optymalizowane pod całkowite spalanie paliwa bez trującego syfu. Diesle w tym czasie były nadal zaniedbywane - "tutaj walniemy większą turbinę i będzie moc, a że dymi..."

      • 1 0

  • PO się przestraszyło, dziwne przecież szrotami jeżdżi elektorat PiS. Biedaki, nieudaczniki to głosują na populistów.

    • 2 3

  • pomysł dobry

    Dobry i stosowany w cywilizowanych krajach. Tyle, że w cywilizowanych krajach spotyka się parkingi na obrzeżach miast, lub jakiekolwiek w miastach. A u nas zakazy owszem, ale miejsc parkingowych brak. Za to nastawiane aut wszędzie gdzie tylko się da. Ot logika polska - zakazy na oślep.

    • 7 0

  • Prawidłowo (2)

    Jak Polacy będą zarabiać godnie to będzie nas stać na zakup nowych samochodów i wtedy ok. Ale w obecnej sytuacji to by była segregacja na tle zarobkowym.
    Bogaty wjedzie do centrum a ty w deszczu i śniegu zapierniczaj z rodziną z buta. Jak w średnowieczu, pan na koniu lub w karocy reszta biegnie obok.

    • 22 8

    • tak byc powinno, plebs nie moze miec samochodow, robi sobie krzywde nimi (1)

      co to kurcze jest godnie? tysiac euro, dwa czy 5? wtedy co, kazyd bedzie mial samochod i jap pan bedzie jechal do baltyckiej na szopping?

      • 3 6

      • zamknij się trollu

        Jak nie masz nic mądrego do powiedzenia ...

        • 3 5

  • korzyść z walki o sondaże

    okazało się, że elektorat jeżdżący słuzbowymi i nowymi autami jest trochę za mały

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

XC90 to model z gamy którego producenta?

 

Najczęściej czytane