• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesprawni seniorzy za kółkiem - "Nie możemy nic zrobić"

Czytelnik Trojmiasto.pl
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić. Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić.

Są osobami w podeszłym wieku, często z zaburzeniami psychicznymi, cierpią na choroby mózgu, mają problemy z koncentracją, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych. Mimo to wciąż są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego i chętnie wsiadają za kółko.



Czy osoby starsze powinny kierować pojazdami?

Na naszą skrzynkę przyszedł list od jednego z trójmiejskich lekarzy geriatrów (imię i nazwisko do wiadomości redakcji), który zwraca uwagę na problem poruszania się samochodami przez osoby do tego niezdolne.

Oto opowieść naszego czytelnika.

Jesteśmy zespołem lekarzy i psychologów zajmujących się rozpoznawaniem i leczeniem zespołów otępiennych i innych zaburzeń psychicznych u osób w podeszłym wieku. Chcemy podzielić się obserwacją niepokojącego nas zjawiska, z którym w naszej pracy mamy do czynienia coraz częściej.

Osoby starsze chorujące na choroby zwyrodnieniowe mózgu (w tym chorobę Alzheimera) coraz częściej prowadzą pojazdy i są samodzielnymi uczestnikami ruchu drogowego - o czym mówią otwarcie w chwili, gdy przychodzą na terapię czy zajęcia do naszego ośrodka. Poza rozpoznaniem i rozmową z rodziną my, lekarze, nie jesteśmy w stanie nic zrobić, ponieważ jest to prawnie nieuregulowane.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Podczas konsultacji i badań neuropsychologicznych u starszych wiekiem pacjentów stwierdzamy deficyty funkcji poznawczych, które jednoznacznie sugerują, że osoby te nie powinny być kierowcami. Są to przykładowo trudności w długotrwałym utrzymaniu uwagi, nadmierna podatność na dystraktory, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych, sugerujące kłopoty z oceną odległości czy relacji miedzy obiektami. Wyniki testów psychologicznych są nam pomocne w diagnozowaniu i różnicowaniu chorób otępiennych. Nie są one jednak w żadnym wypadku podstawą do podjęcia decyzji o ograniczeniu uprawnień do prowadzenia samochodu.

Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że osoby cierpiące na zespoły otępienne, w tym na chorobę Alzheimera, mają zaburzenia myślenia i obniżony krytycyzm. Często to rodzina takiej osoby musi podjąć trudną decyzję o ograniczeniu lub wręcz zakazaniu choremu prowadzenia samochodu.

Problem, który podejmujemy jest duży i stwarza ogromne zagrożenie (nie tylko dla zdrowia i życia naszych pacjentów, ale też innych uczestników ruchu drogowego), a my jesteśmy wobec niego bezradni.

Przekazaliśmy nasze obserwacje i obawy policji, ta może jednak zareagować dopiero, kiedy dojdzie do zdarzenia drogowego i tylko wtedy, kiedy zauważy oczywiste zaburzenia w zachowaniu kierowcy.

Zgodnie z zaleceniem policji powinniśmy zawiadamiać pracowników wydziałów komunikacji w odpowiednich dla miejsca zamieszkania urzędach miejskich. Taka procedura jest jednak niemożliwa ze względu na obowiązek zachowania tajemnicy lekarskiej i ochronę danych osobowych (GIODO).

Dysponujemy alkomatami, wiemy, jak identyfikować kierowców po spożyciu alkoholu, ale po naszych drogach poruszają się osoby, które z powodu chorób mózgu od dawna nie powinny zajmować w samochodzie miejsca kierowcy.

Czy naprawdę jedyne co możemy zrobić w tej sytuacji to czekać na zdarzenie drogowe?
Czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (250)

  • część kobiet 30 do 40 w ciągłym niedoczasie (7)

    i dostawczaki
    - to jest problem

    • 24 16

    • To jest prawdziwy problem ,te dynamiczne,smartfon i piesek na kolanach.

      • 19 6

    • (1)

      Masz jakiś problem z kobietami za kółkiem

      • 10 8

      • On w ogóle ma problem z kobietami :)

        Normalny facet by takiego komentarza nie napisał, tylko zakompleksiony frustrat.

        • 12 10

    • Problemem są sfrustrowani faceci za kółkiem, nie kobiety. (1)

      Kobiety powodują - jeśli już - kolizje, mężczyźni - wypadki, w tym śmiertelne.

      • 17 4

      • dokładnie, konkretnie 4 razy mniej kobiet zabija na drogach

        to tylko ci, którzy muszą sobie coś kompensować są problemem na drogach

        • 3 0

    • Za to 20-letnie kobiety to nie problem? (1)

      Aż chce się wlec za taką, co nie?

      • 4 4

      • jadę obok i zagajam

        • 2 0

  • mój dziadek już nie za bardzo daje rady za kółkiem...

    Jakiś czas temu zauważyłem, że mój 80-letni dziadek słabo radzi sobie za kierownicą. Generalnie obserwuje, że największym problemem obniżona sprawność do wykonywania kilku czynności na raz. Z samą obsługą samochodu dziadek radzi sobie całkiem dobrze, ale w dużym ruchu miejskim jest już słabo.
    Jest to dla mnie smutny etap, bo to właśnie dziadek uczył mnie swoim POLONEZEM jak się poruszać samochodem.
    Przeprowadziłem spokojną rozmowę z moimi dziadkami i ustaliliśmy, że ja teraz będę ich woził wszędzie gdzie tylko będą potrzebowali, a dziadek może co najwyżej pojechać do sklepu (1,5km) gdy są na działce na Kaszubach, to jest max. Myślę, że za rok czy dwa po prostu sprzeda się ich "nowe" 15 letnie auto i problem się rozwiąże.

    • 31 3

  • Totalna bzdura (3)

    Grupa wiekowa 18- 24 powoduje ponad 20% wypadków, a grupa 60+ niecałe 3%

    • 46 15

    • (2)

      A w każdej grupie badanych było ilu przedstawicieli i dlaczego w wieku 18-24 kilka razy więcej? O czym już nie chciało ci się wspominać...

      • 15 7

      • wszystko masz w raportach (1)

        wiadomo która grupa jest niebezpieczna na drodzie,
        wiadomo, że 1.5% najmłodszych kierowców powoduje 10% śmiertelnych wypadków czyli 1 na sześciu kogoś zabije,
        z tego powodu UK zastanawia się poważnie nad podniesieniem wieku kiedy można się ubiegać (tak, to jest przywilej) o prawo do jazdy po publicznych drogach

        • 1 3

        • oczywiście od określonego wieku około 75-80 zaczyna się robić z ludźmi to samo

          w końcu możesz znaleźć osobę 100 letnią ,
          która wsiądzie do samochodu po 30 latach nieprowadzenia i się zabije i masz 100% śmiertelność w grupie stulatków
          ale nie to chyba chcesz nam tu udowodnić Sceptyku?

          ja jestem znacznie większym sceptykiem niż ty

          • 4 1

  • Starsi mają zaburzenia psychiczne?

    To ten koleś co rozjeżdżał ludzi na Monciaku to był emeryt?
    Ludzie, odwalcie się od kwestii wieku, bo psycholi spotyka się i starych i młodych.
    Może wszystkim należałoby co parę lat badania robić.

    • 60 7

  • Powinny być obowiązkowe badania dla kierowców powyżej 65 lat . (4)

    Jako kierowca nie powinien jeździć chory na cukrzycę , z padaczką a znam takie osoby.

    • 41 11

    • Jeśli chodzi o badania, to koniecznie psychiatryczne i to dla mężczyzn w każdym wieku.

      Następnie dla chłopców (nie mylić z mężczyznami) w grupie wiekowej 18-24. Oni są największym zagrożeniem za kółkiem.

      • 9 2

    • Powinni badać co dwa-trzy lata już po 55 roku życia

      • 1 6

    • Na padaczkę i cukrzycę mogą cierpieć również 20-latkowie.

      • 5 0

    • Ciekawe... Z cukrzycą normalnie da się żyć i jeździć. Leki i pilnowanie poziomu cukru

      I nie ma problemu. Sam znam faceta, ktòry 15 lat jako kierowca pracuje a od niewielu mniej choruje na cukrzycę. Choć on akurat że względu na specyfikę pracy rzadko jeździ sam przeważnie z pomocnikiem.

      • 1 0

  • Polka (6)

    Ludzie, co Wy tu wypisujecie.
    W ostatnim czasie zauważyłam, że na polskich drogach niestety ale nie można jeździć zgodnie z przepisami.
    Na terenie zabudowanym obowiązuje 50km/h, cóż nasi kierowcy chyb a nie bardzo wiedzą co to znaczy.
    Prawie na całej trasie z Gdyni do Gdańska obowiązuje 50km/h. Jeśli się jeździ przepisowo, pozostali kierowcy ro9bią bardzo dziwną minę pokazując jeszcze bardziej dziwne znaki palcami.
    najpierw proponuje zrobić rachunek sumienia a potem krytykować i proponować zabranie praw jazdy, biednym starszym ludziom, którym już tak niewiele lat życia i przyjemności pozostało.
    Wiadoma sprawa, że taka starsza osoba nie szaleje po Grunwaldzkiej 140km/h, tylko spokojnie jedzie lewym pasem.
    Autor tego artykułu chyba miał bardzo zły dzień i postanowił się wyładować ,kosztem biednych starszych ludzi.

    • 46 20

    • na alei jest 70

      • 10 0

    • może w tym problem że jadą lewym a nie prawym pasem ;)?

      • 12 0

    • Ale dlaczego Lewym??? (1)

      • 8 0

      • Bo wyprzedza.

        • 2 0

    • dlaczego?? (1)

      Dlaczego jedzie lewym pasem jeśli jedzie wolno???

      • 3 0

      • Barbara, 5 lat, specjalny tok nauczania.

        • 0 0

  • wszystko obija się o brak kultury (1)

    pomijam kwestie psychofizyczne dla mnie każdy jest odpowiedzialny za swoje czyny i nie ma znaczenia wiek ani nic innego, jeśli dziadek zabije samochodem młodego to winien być karany tak samo jak młody który zabije samochodem dziadka

    wracając, u nas za mało jest zrozumienia od strony innych kierowców, duża grupa kierowców nie myśli prowadząc pojazd, nie planuje trasy, nie myśli o płynnej jeździe (jazda na zamek, niewjeżdżanie na skrzyżowanie gdy nie można z niego zjechać) i przede wszystkim nie stosuje się do ograniczeń prędkości (co powoduje korki na bocznych drogach, nie można się włączyć do ruchu gdy wszyscy grzeją na 50, 80 km/h)

    • 25 5

    • druga sprawa - to brak kultury pasażerów komunikacji miejskiej; powiedzmy że taka starsza osoba po rozmowie z rodziną wybierze się w podróż autobusem zamiast autem. Nikt im nie ustąpi miejsca, bo skoro doszedł do przystanku to na pewno ma zdrowe nogi, a młodzież dziś jest tak schorowana że musi siedzieć. A jeszcze jak ma siatkę z zakupami to znaczy że ma siłę żeby sobie postać.
      Jakoś mnie nie dziwi że ludzie których stać na samochód wolą wygodniej nim podróżować niż męczyć się w komunikacji miejskiej.

      • 1 0

  • (2)

    Jak już starszy, to do utylizacji? Tak? Jak wam starsi ludzie nie pasują, to idźcie się powiesić.

    • 29 9

    • nie zapominajcie ze kiedyś tez będziecie starzy :)

      • 9 1

    • Bambosze i tv
      Do sklepiku 2x w tygodniu. Piechotką. Dla zdrowia.
      I chwatit

      • 0 1

  • Żenujący artykuł. (4)

    Proponuję napisać PRAWDZIWY, o zagrożeniu, jakie za kółkiem stanowią g*wniarze w wieku 18-24 lata. Przy okazji proszę przejrzeć statystyki policyjne. To ta grupa wiekowa stanowi największe zagrożenie na ulicach. Pisząc zagrożenie mam tu na myśli wypadki śmiertelne (nie mylić z kolizjami).

    • 43 12

    • 17 latek to g*wniarz czy nie

      25 latek to już nie g*wniarz?

      statystycznie bezpieczniej latać samolotem niż jeździć samochodem

      artykuł nie powinien być prawdziwy tylko obiektywny, przedstawiać wszystkie strony tak aby każdy czytelnik wyrobił sobie swoją opinię i pogląd,

      • 9 0

    • nie tylko 18-24 . Mężczyźni mają tyle agesji i chamstwa w sobie, że rozszerzyłabym (1)

      pojęcie. Nie tyle szkodzi wiek , co nierespektowanie ograniczeń na drodze,
      bezczelne podjeżdżanie, wpychanie się bez kierunku , brawurowa jazda.
      I jeszcze jedno moje spostrzeżenie - zachowanie na jezdni bardzo wiele mówi
      o człowieku. Nie chcę za kolegów,znajomych takich mężczyzn w życiu .Skoro potrafią się tak zachowywać na drodze , to w zyciu też nie są lepsi. Z dala od takich zakaźnych tyfusów.

      • 13 2

      • za dużo religi a za mało edukacji

        i rośnie kraj religijnych, niebezpiecznych dla otoczenia idiotów

        • 1 0

    • Ja jeżdżąc zawodowo po całym naszym województwie i nie tylko zauważam jedną prawidłowość.

      Takie g*wniarze, czasem nawet młodsze bez prawa jazdy owszem powodują zagrożenie, ale głównie na wioskach i drogach między nimi, gdzie policja się właściwie nie zapuszcza. Lecą wzdłuż tych szpalerów przydrożnych drzew ponad 100 km/h, a ja się zastanawiam, czy to odwaga, czy głupota? Natomiast w miastach nawet średniej wielkości największe zagrożenie powodują nie 18-24 latkowie, a grupa kierowców 40-55 lat i mówię tu też nie o kolizjach, a wypadkach z potencjalnymi ofiarami śmiertelnymi. Ostatnio widziałem jak na Hallera z Pstrowskiego taki kaskader wyjeżdżał i o mało pod tramwaj się nie władował.

      • 1 0

  • Pewnie racja że starszy człowiek (7)

    ma słabszy refleks,ale wtedy jedzie spokojniej i prawym pasem, nie szarżuje.
    Natomiast ci wspaniali zdrowi kierowcy to jeżdżą jak idioci, najgorsze są kobiety które rozmawiają przez komórkę albo piszą sms. To im trzeba zabrać prawo jazdy,bo to oni stanowią realne zagrożenie i nawet im refleks nie pomoże.

    • 41 10

    • Wbrew pozorom bardzo duży odsetek facetów również pisze smsy i gada przez telefon podczas jazdy

      • 10 1

    • maja refleks bo w milionowej czesci sekundy widza rysy na tipsach

      • 1 0

    • nie stanowi to tak wielkiego problemu (2)

      poczytaj o widzeniu peryferyjnym

      • 1 3

      • Mówisz o butikach?

        • 0 0

      • niestety, nie masz racji

        przyczyną wielu wypadków jest pisanie smsa podczas jazdy,
        udowodnione po analizie bilingów ( dane także z Europy , poza Polską )

        • 3 0

    • A mężczyźni to komórki na oczy nie widzieli!?

      Ja mam zupełnie odmienne doświadczenia, częściej widzę mężczyzn z telefonem w ręku dodatkowo prowadzących auto. W szczególności tyczy się to kurierów,którym bardzo się spieszy.

      • 5 2

    • ...

      szkoda tylko, że autor komentarza zapomina wspomnieć o mężczyznach, którzy robią dokładnie to samo.. Czyżby wspaniały PAN kierowca, który w przeciwieństwie do większości kobiet nawet kałuży wyminąć nie potrafi? ;)

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane