• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Skoda Octavia awansuje?

Marcin Tymiński
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.  Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.

Tego samochodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Najważniejsza pozycja w gamie modelowej Skody, ulubienica polskich flot, w trzeciej odsłonie trochę nie mieści się już w standardach tradycyjnego kompaktu i mierzy nieco wyżej. Czy słusznie?



Gdy w Czechach opadła żelazna kurtyna, Skoda Octavia była pierwszym, całkowicie na nowo opracowanym modelem marki (Felicia została opracowana na bazie Favoritki). Po raz pierwszy zobaczyliśmy ją w 1996 roku. Od tego czasu pojawiły się jej dwie generacje, po drodze przeszła też dwa faceliftingi. Sprzedano jej ponad 3,7 milionów egzemplarzy. To aż 41 proc. całej sprzedaży marki. W Polsce Octavia zawsze okupowała czołowe miejsca w statystykach sprzedaży.

9 cm dłuższa, 5 cm szersza i 11 cm wyższa. To Octavia najnowszej, trzeciej generacji. Zwarta, proporcjonalna, z ostro zarysowanymi liniami. Z tyłem, który zwłaszcza w okolicach słupka C i lampami nieco przypomina Audi. Dolny grill z przodu w kształcie plastra miodu, znaliśmy do tej pory z wersji RS. To może się podobać, chociaż praca zespołu projektowego z Mlada Boleslav, pod wodzą Josefa Kabana nie powoduje szybszego bicia serca. Nie ma w tym artyzmu, jest solidne rzemiosło.

Octavia nieco wyrasta poza swój segment. Nominalnie jest kompaktem, jednak olbrzymia pojemność bagażnika, 590 litrów i bardzo duża ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, sprawia, że samochód zerka o klasę wyżej.

Tę ambicję Octavia dodatkowo podkreśla chociażby ilością elektronicznych asystentów dostępnych dla tego modelu. Mamy więc do dyspozycji np. system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasa ruchu, który w razie potrzeby sam skoryguje tor jazdy, gdy kierowca przekroczy linię jezdni, system wykrywania zmęczenia u kierowcy, radar kontrolujący odstęp z funkcją awaryjnego hamowania, automatyczną zmianę świateł czy asystenta parkowania.

Gama silników nowej Octavii zaczyna się od 1.2 TSI o mocy 85 KM z manualną, pięciobiegową skrzynią. 1.2 TSI o mocy 105 KM ma już sześć biegów lub skrzynię DSG. Taką samą opcję oferuje 1.4 TSI o mocy 140 KM. Najmocniejsza, benzynowa wersja to na razie 1.8 TSI. Ma 180 KM i skrzynię DSG.

Silniki wysokoprężne to 1.6 TDI - 90 KM i skrzynia 5M oraz 1.6 TDI o mocy 110 KM ze skrzynią 6M, oraz 2.0 TDI, które ma 150 KM i skrzynię 6M lub DSG.

Nasze pierwsze wrażenia po jazdach nową Octavią? Od razu widać, że to przemyślana i dojrzała konstrukcja. Wnętrze jest dobrze wykonane, z solidnych materiałów, sprawia jednak nieco smutne wrażenie. Uwagę zwracają fotele, o wiele wygodniejsze i lepiej wyprofilowane niż w poprzednim modelu. W podstawowej wersji wyposażenia - active, nie ma poczucia, że jest to konfiguracja "oszczędnościowa". To bardziej widać z zewnątrz, głównie za sprawą stalowych obręczy, o rozmiarze 15".

Jednak nawet podstawowa wersja Octavii z silnikiem 1.2 TSI zapewnia akceptowalną dynamikę. Silnik nie sprawia wrażenia wysilonego. Octavia z dwulitrowym dieslem zapewnia bardzo dobre przyspieszenia i wzorowo współpracuje ze skrzynią biegów. DSG lubi trzymać wyższe obroty i nie zrzuca za szybko biegów na niższe. Dźwięk silnika jest całkiem przyjemny, mógłby jednak być odrobinę bardziej wyciszony.

Zawieszenie Octavii dobrze balansuje między niezbędną twardością a komfortem. To właśnie ten element, podobnie jak np. kalibracja układu kierowniczego najbardziej wskazuje na dojrzałość konstrukcji Skody, pełnymi garściami czerpiącej z rozwiązań koncernu VW. Komfort jazdy Octavią jest zbliżony do tego, który oferują modele Volkswagena. Jednak na porównania z Audi chyba jeszcze za wcześnie.

Decydującym elementem o wyborze samochodu w naszych warunkach jest jednak zawsze cena. Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł. 1.6 TDI o mocy 105 KM, w tej wersji kosztuje od 74 550 zł. Poniżej 80 tys. złotych możemy wybierać jeszcze w wersjach active, elegance i ambition z silnikami 1.4 TSI i 1.6 TDI. 180-konne 1.8 TSI w wersji ambition kosztuje 82 350 zł. Ceny dwulitrowego diesla o mocy 150 KM zaczynają się od 88 050 zł w wersji ambition. Topowa elegance z tym silnikiem to wydatek 92 050 zł.

  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia


Nowa Octavia - ciekawostki

Samochód waży o 102 kg mniej niż poprzedni model. 11 kg "urwano" dzięki mniejszej masie belki skrętnej.

Zawieszenie wielowahaczowe dostępne jest w modelach 1.8 TSI, z napędem 4x4 oraz RS.

Płytka indukcyjna w schowku na telefon o 20 proc. wzmacnia sygnał radiowy, gdy telefon znajduje się w schowku.

Po wyłączeniu samochodu info na wyświetlaczu przypomni o zostawionym w schowku telefonie.

Działania tempomatu nie przerywa zmiana biegów w manualnej skrzyni.

Śmietniczka w aucie ma specjalne, wymienne worki.

Bez dopłaty Octavia ma być dostępna tylko w jednym kolorze - błękitnym.

Octavia z pakietem na bezdroża ma o 1,5 cm podniesione zawieszenie i komplet osłon podwozia.


Tu znajdziesz trójmiejskie salony Skody

Opinie (110) 1 zablokowana

  • (1)

    Cieżki, bez finezji i polotu...nie widzę żadnego powodu ( łącznie z ceną) by się tym wozidłem zainteresować!

    • 12 1

    • ceną szczególnie

      • 0 0

  • (4)

    Moim zdaniem konkurencja Octavii to klasa wyżej. Tj Ford Mondeo, Opel Insignia etc... a w wymienione w artykule pojazdy to konkurencja raczej nowej Skody Fabii

    • 3 12

    • jaassne (3)

      Czyli fabia to golf,octavia to mondeo,insignia.czyli i passat,a supera to pewnie wg Ciebie passat cc?To roomster jest na bank odpowiednikiem sccirocco

      • 8 1

      • (2)

        Odpowiednikiem skody do porownywanych aut jest Rapid. Octavia urosla i w segmencie ma konkurowac z Mondeo, Laguna, Mazda 6 czy Passatem.

        • 0 1

        • problem ze skodami jest taki, że wszystkie modele są za duże na jedna klase a za małe na wyższą. dotyczy to wszystkich 4 podstawowych modeli (fabia rapid octavia superb).

          • 2 0

        • Wprowadzenie rapida mialo uplasowac go w segmencie C (focus, astra, mazda 3) i dociagniecie octavii do segmentu D (mondeo, accord, insignia).

          • 0 0

  • te silniki to do fabki dobre....

    1.2 do octavi to jakas kpina, ciekawe kiedy padnie ten silniczek od golarki , pewnie tak jak w paskach czy sweterkach :)

    • 15 0

  • samochód z kurą na masce

    nie dziękuję

    • 13 7

  • bieda bieda bieda (2)

    wszystko od VW w tańszym opakowaniu

    • 14 4

    • co nie znaczy że tanie

      • 3 0

    • Lepszy niż nowy Golf

      to dopiero porażka

      • 2 0

  • Słabe ten samochód, idealny dla taksówkarzy :)

    • 6 5

  • najlepsza octavka to wypust nr 1..... (1)

    ...może jest spartańska ale blachy super ocynkowane tapicerka nie do przetarcia materiały plastikowe dobrej jakości ,1,9 tdi do naprawienia młotem w każdej wsi.... niestety wypust nr 2 to porażka -rdzewiejąca buda plastiki z chińskich zabawek tapicerka na fotelach ze szmat ogólna porażka.....a my wiemy dlaczego? skoda zaczęła się lepiej sprzedawać cd vw i koncern świadomie obniżył jakość skód.......

    • 7 3

    • Tak..dowartościuj się, że masz Octavię I.

      • 0 5

  • Octavia II była duuuużo ładniejsza

    Ta wygląda jak ta pokraka Rapid czyli samochód niższej klasy z którego spece od marketingu usiłują zrobić kompakta. Widać że Octavia zaczęła zagrażać Volkswagenowi i sprzedaży Golfa którego macierzysty koncern chce teraz mocno ponownie wypromować. Octavia III ma na przykład boczki drzwi z plastiku niczym w "maluchu".Zrobili z nią coś takiego jak z Fabią I. O ile np. pierwsze kombi wyglądało całkiem ładnie to Fabka II wygląda jakby była niepełnosprawna.

    • 7 3

  • Jak to skodzina (2)

    jak nie ph to kapelusze i inni frajerzy.

    • 3 7

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Lolek, pochwal się, czym jeździsz i czy jest Twoje? Spłacone?

      • 0 0

  • Je żdżą tym (1)

    Wąsidła,poznasz ich po beretach.

    • 7 7

    • Półgłówku bez szkoły....wypierz gacie i siadaj do passata 99.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane