• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wytyczne w sprawie parkowania w miastach

Maciej Naskręt
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Znak pionowy wjazdu do strefy płatnego parkowania to według ministerialnej interpretacji za mało, by pobierać opłaty za postój. Potrzebne jest jeszcze wyznaczenie (farbą) miejsc postojowych. Znak pionowy wjazdu do strefy płatnego parkowania to według ministerialnej interpretacji za mało, by pobierać opłaty za postój. Potrzebne jest jeszcze wyznaczenie (farbą) miejsc postojowych.

Ministerialni urzędnicy uznali, że miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania powinny być wymalowane linią poziomą. Jeśli tak nie jest, miasta nie mogą pobierać opłat za parkowanie. W Trójmieście jest bardzo mało miejsc wymalowanych zgodnie z tym zaleceniem. Czy to oznacza, że w strefach nie trzeba odtąd płacić za parkowanie?



Czy miasta powinny wymalować miejsca postojowe w strefach parkowania?

W połowie kwietnia do wojewody pomorskiego wpłynęła interpretacja ostatniej nowelizacji rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 23 września 2013. Ministerialni urzędnicy stwierdzili w niej, że opłatę za parkowanie pobiera się za postój pojazdów w strefie parkowania w wyznaczonym miejscu. To znaczy, że każde miejsce postojowe w strefie płatnego parkowania musi być oznaczone znakiem poziomym, czyli "kopertą", by móc pobierać opłatę za postój i karać kierowców za jej brak.

Przypomnijmy, że dzisiaj kierowcy płacą za postój w strefie parkowania zawsze za znakiem pionowym D-44. W takich strefach miasta nie wyznaczają poziomych miejsc postojowych. Kierowcy płacą zawsze opłatę, gdy zaparkują pojazd na drodze publicznej.

Interpretacja powstała na wniosek wojewody pomorskiego.

- O wyjaśnienie rozporządzenia zwracali się do nas kierowcy i zarządcy dróg - mówi Roman Nowak, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego. - Przekazaliśmy interpretację ministerialną na piśmie zarządcom dróg w województwie - dodaje Nowak.



Czeka nas spore zamieszanie na drogach

Przedstawienie znowelizowanych przepisów w takim świetle rodzi wiele problemów natury technicznej. Weźmy na przykład Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska, który jest wybrukowany i obowiązuje na nim strefa płatnego parkowania. Położenie tam farby w celu wytyczenia miejsc postojowych graniczy z cudem. Farba nie przylgnie dokładnie do bruku, po chwili zacznie odpadać i efekt estetyczny będzie fatalny.

Sytuacja wyglądać będzie podobnie, gdy spadnie śnieg. Wtedy trudno będzie ocenić kierowcom i pracownikom strefy, czy samochód stoi w kopercie, czy też nie. Kierowcy będą mogli dowolnie interpretować fakt, czy dany pojazd stoi na miejscu włączonym do strefy płatnego parkowania.

Do tego trzeba doliczyć setki litrów farby, jakie miasta muszą nabyć, by wymalować miejsca postojowe.

Nie wiadomo też, czy kierowcom, którzy opłacili opłatę za postój po wejściu w życie rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 23 września 2013 r., miasta nie powinny zwracać poniesionych kosztów.

Jeśli urzędnicy przyznają rację ministerialnej interpretacji możliwe, że pasy do parkowania będzie trzeba wymalować m.in. na Targu Węglowym, co będzie ze szkodą dla jego estetyki. Jeśli urzędnicy przyznają rację ministerialnej interpretacji możliwe, że pasy do parkowania będzie trzeba wymalować m.in. na Targu Węglowym, co będzie ze szkodą dla jego estetyki.
Co na to drogowcy?

W Gdańsku na razie urzędnicy czekają na pismo wojewody.

- Póki dokument z interpretacją do nas nie dotrze, nie będziemy analizować tej sytuacji - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Interpretacja za to dotarła do Gdyni. - Zanim podejmiemy decyzję co dalej, chcemy przeanalizować dokument najpierw z naszymi prawnikami - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Urzędnicy w Gdyni wstępnie wychodzą z założenia, że nic nie muszą zmieniać. Ich zdaniem wejście w życie spornego rozporządzenia dotyczy tylko miejsc postojowych dopiero projektowanych. Dotychczasowe miejsca nie muszą być dostosowywane do obowiązujących przepisów.

Z tego samego powodu urzędnicy nie spodziewają się, że zaleje ich fala wniosków o zwrot kosztów związanych z parkowaniem w strefie płatnego parkowania.

Miejsca

Opinie (143) 5 zablokowanych

  • chinol (1)

    Gdzie jest Tomi????

    • 0 1

    • TomiBeton?

      TomiJerry?

      • 0 0

  • to jest CHORE .

    platny parking . boze co za kraj.

    • 5 6

  • .uwno mnie obchodzą problemy tych co kasują kierowców - najlepiej żeby pieniądze spadały im z nieba ...

    • 3 0

  • Strefa płatnego parkowania w Gdyni - rozumiem, że mieszkańcy prawnie nie muszą już (przynajmniej narazie - brak znaków

    poziomych) opłacać haraczu zwanego abonamentem?!

    Jak tam się trzyma ten prawy kierownik tej organizacji?
    Siedzi już?
    Czy gryzoń się za nim wstawił?
    Dalej pracuje i w h.... leci?

    • 4 1

  • nie ma się z czego cieszyć (4)

    Zrobią to co zrobiło kilka innych miast. Obok strefy płatnego parkowania zrobią strefę ograniczonego postoju. Wyznaczą miejsca tylko tam, gdzie będzie to możliwe tak aby spełnione były przepisowe wymiary, a parkowanie wszędzie poza nimi będzie nielegalne. Grozi za to nie tylko mandat, ale też i punkty. Jeżeli się niemylę to tak zrobiono w Kielcach. W śródmieściu Gdańska wyleci praktycznie całe parkowanie na chodnikach i przy krawężniku. Nawet na Targu Węglowym będzie mniej miejsc niż obecnie.

    • 6 1

    • a mieszkańcy? (2)

      za free dawać haracz 30zł troche nie fair?

      • 2 1

      • (1)

        Z tego co rozumiem mieszkańcy dalej będą płacić 30 PLN, tylko będzie połowa mniej miejsc do zaparkowania niż dziś.

        • 2 0

        • Jak narazie nie trzeba płacić. Można się odwołać - dokument wyżej.

          Zobaczymy jak sprawa dalej się potoczy...

          • 1 1

    • i dobrze. Parkowanie na chodnikach to patologia

      powinno byc juz dawno zabronione

      • 5 2

  • Kto idzie do SPP Gdynia ul Białostocka po zwrot kosztów za parkowanie? (4)

    Generalnie chodzi o mieszkańców!
    Może warto zbiorowo tam się udać?

    Czy lepiej dalej cicho siedzieć i płacić złodziejom bo inaczej tego nie można nazwać!

    • 6 5

    • do budy (3)

      • 0 0

      • Do budy? Tak cie w domu nauczyli odpowiadać, psie nie wierny! (1)

        • 2 2

        • Powtórz sobie pisownię "nie" z przymiotnikami, ośla łąko!

          • 1 0

      • Z tego co słyszałem to gejsy tak odpowiadają.

        • 0 1

  • urzednicy w Gdyni (1)

    Brawo urzędnicy w Gdyni z prezydentem prawnikiem na czele. Niczego nie muszą zmieniać, bo jak łupili tak będą łupić nadal.

    PYTANIE DO PREZYDENTA, NA JAKIEJ PODSTAWIE NA WĄSKIEJ ULICY OFIAR PIAŚNICY parkuje stale jeden , czasem dwa samochody nauki jazdy L-Ka. Wjazd z ul. Starowiejskiej jest wówczas niemożliwy, gdy stamtąd wyjeżdża inny samochód. Co to za szczególne prawa? Wiadomo, jak tam łapacze ze SPP łupią kierowców, a najznakomitszy szef w zeszłym roku trafił do aresztu. PS. Co z tą sprawą? Mieliśmy otrzymać wiadomość komu facet rozdawał darmowe bilety na parkowanie..

    • 3 1

    • Na Abrahama tak samo eLki stają. ..

      To jaki specjalny przywilej czy umowa z wkładką?

      • 1 0

  • "ich zdaniem"

    o to chodzi aby nie było "ich zdaniem", tylko konkretny przepis, a nie zeby kazdy urzednik sobie interpretował po swojemu

    • 3 0

  • szwager ma firme, faktura pójdzie i dobra jest

    • 1 2

  • nigdy nie płace za parkowanie (2)

    i nie zapłace , parkowanie powinno byc bezpłatne !!!!

    • 2 11

    • (1)

      Masz jakiś kawałek działki? Albo chociaż ogródek? Chętnie tam zaparkuję, oczywiście za darmo

      • 7 1

      • Proszę bardzo.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie:

 

Najczęściej czytane