• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wytyczne w sprawie parkowania w miastach

Maciej Naskręt
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Znak pionowy wjazdu do strefy płatnego parkowania to według ministerialnej interpretacji za mało, by pobierać opłaty za postój. Potrzebne jest jeszcze wyznaczenie (farbą) miejsc postojowych. Znak pionowy wjazdu do strefy płatnego parkowania to według ministerialnej interpretacji za mało, by pobierać opłaty za postój. Potrzebne jest jeszcze wyznaczenie (farbą) miejsc postojowych.

Ministerialni urzędnicy uznali, że miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania powinny być wymalowane linią poziomą. Jeśli tak nie jest, miasta nie mogą pobierać opłat za parkowanie. W Trójmieście jest bardzo mało miejsc wymalowanych zgodnie z tym zaleceniem. Czy to oznacza, że w strefach nie trzeba odtąd płacić za parkowanie?



Czy miasta powinny wymalować miejsca postojowe w strefach parkowania?

W połowie kwietnia do wojewody pomorskiego wpłynęła interpretacja ostatniej nowelizacji rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 23 września 2013. Ministerialni urzędnicy stwierdzili w niej, że opłatę za parkowanie pobiera się za postój pojazdów w strefie parkowania w wyznaczonym miejscu. To znaczy, że każde miejsce postojowe w strefie płatnego parkowania musi być oznaczone znakiem poziomym, czyli "kopertą", by móc pobierać opłatę za postój i karać kierowców za jej brak.

Przypomnijmy, że dzisiaj kierowcy płacą za postój w strefie parkowania zawsze za znakiem pionowym D-44. W takich strefach miasta nie wyznaczają poziomych miejsc postojowych. Kierowcy płacą zawsze opłatę, gdy zaparkują pojazd na drodze publicznej.

Interpretacja powstała na wniosek wojewody pomorskiego.

- O wyjaśnienie rozporządzenia zwracali się do nas kierowcy i zarządcy dróg - mówi Roman Nowak, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego. - Przekazaliśmy interpretację ministerialną na piśmie zarządcom dróg w województwie - dodaje Nowak.



Czeka nas spore zamieszanie na drogach

Przedstawienie znowelizowanych przepisów w takim świetle rodzi wiele problemów natury technicznej. Weźmy na przykład Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska, który jest wybrukowany i obowiązuje na nim strefa płatnego parkowania. Położenie tam farby w celu wytyczenia miejsc postojowych graniczy z cudem. Farba nie przylgnie dokładnie do bruku, po chwili zacznie odpadać i efekt estetyczny będzie fatalny.

Sytuacja wyglądać będzie podobnie, gdy spadnie śnieg. Wtedy trudno będzie ocenić kierowcom i pracownikom strefy, czy samochód stoi w kopercie, czy też nie. Kierowcy będą mogli dowolnie interpretować fakt, czy dany pojazd stoi na miejscu włączonym do strefy płatnego parkowania.

Do tego trzeba doliczyć setki litrów farby, jakie miasta muszą nabyć, by wymalować miejsca postojowe.

Nie wiadomo też, czy kierowcom, którzy opłacili opłatę za postój po wejściu w życie rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 23 września 2013 r., miasta nie powinny zwracać poniesionych kosztów.

Jeśli urzędnicy przyznają rację ministerialnej interpretacji możliwe, że pasy do parkowania będzie trzeba wymalować m.in. na Targu Węglowym, co będzie ze szkodą dla jego estetyki. Jeśli urzędnicy przyznają rację ministerialnej interpretacji możliwe, że pasy do parkowania będzie trzeba wymalować m.in. na Targu Węglowym, co będzie ze szkodą dla jego estetyki.
Co na to drogowcy?

W Gdańsku na razie urzędnicy czekają na pismo wojewody.

- Póki dokument z interpretacją do nas nie dotrze, nie będziemy analizować tej sytuacji - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Interpretacja za to dotarła do Gdyni. - Zanim podejmiemy decyzję co dalej, chcemy przeanalizować dokument najpierw z naszymi prawnikami - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Urzędnicy w Gdyni wstępnie wychodzą z założenia, że nic nie muszą zmieniać. Ich zdaniem wejście w życie spornego rozporządzenia dotyczy tylko miejsc postojowych dopiero projektowanych. Dotychczasowe miejsca nie muszą być dostosowywane do obowiązujących przepisów.

Z tego samego powodu urzędnicy nie spodziewają się, że zaleje ich fala wniosków o zwrot kosztów związanych z parkowaniem w strefie płatnego parkowania.

Miejsca

Opinie (143) 5 zablokowanych

  • platnosc (4)

    Ci co piszą o tym, że parkowanie w centrum miasta powinno być bezpłatne pomyślcie trochę. Centra miast powinny być wolne lub częsciowo ograniczone od ruchu pojazdów indywidualnych. Równie dobrze władze mogłyby wprowadzić strefy, na które wjazdy byłby płatny. Tu chodzi o ograniczenie ruchu pojazdów indywidualnych w centrach miast i reklamę transportu zbiorowego. ;)

    • 10 7

    • (1)

      Masz rację ale wtedy powinny być miejsca do parkowania na obrzeżach centrów.

      • 4 0

      • Ale po co na obrzeżach miasta, jako mieszkaniec centrum mam tam parkować i dojeżdżać do centrum KM?

        • 2 1

    • Chętnie zostawię samochód na obrzeżach , tylko gdzie? (1)

      • 0 0

      • na wolnym miejscu -

        najlepiej zwolnionym przez kierowcę, który zrezygnował z posiadania samochodu i zaczął do pracy jeździć rowerem.

        • 0 0

  • Jeżeli w niektórych miejscach problemem jest dostosowanie miejsc do warunków które powinny być spełnione aby pobierać opłatę to w tych miejscach parkowanie powinno być bezpłatne.Ja też chcąc pobrać opłatę za usługę muszę wywiązać się ze swych zobowiązań od początku do końca. No tak ale duży może więcej więc wymyślą cwancyk aby było po staremu.

    • 2 0

  • A co z dzikimi parkingami? (1)

    Istnieją ponoć w Polsce jakieś mityczne przepisy o 1,5m czy 1,3m WOLNEGO chodnika dla pieszego. Gdzie zgłaszać i od kogo oczekiwać egzekwowania tego prawa? Policja i Straż Miejska zawsze mają jakieś superważnepilne zadania i twierdzą, że nic nie poradzą.

    • 5 1

    • Najlepiej działa gwóźdź po całej długości

      • 4 0

  • dobrze ze sa miejsca platne. wtedy widac kto wsiok

    • 5 1

  • Przeraża to czyste złodziejstwo magistratów

    "Urzędnicy w Gdyni wstępnie wychodzą z założenia, że nic nie muszą zmieniać. Ich zdaniem wejście w życie spornego rozporządzenia dotyczy tylko miejsc postojowych dopiero projektowanych."

    I co mi zrobisz frajerze ? My jesteśmy prawo ...

    • 5 2

  • Mieszkam w Śródmieściu i uważam ze mieszkańcy powinni parkować za darmo i dla turystów zakaz wjazdu co teraz sie dzieje na podwórkach nie mieści sie w głowie buraki maja auta po 150 tys ale pare złotych na parking nie maja lepiej prawo łamać i na podwórko zaparkować tym droższe BMW audi mercedes tym większy burak

    • 4 2

  • nie ma obawy ...o....estetyke (1)

    Po prostu....Na targu węglowym ...Trzeba zrezygnować ...Z... Łupienia kierowców

    • 3 2

    • jak nie będzie opłat za parkowanie w centrum miasta

      kierowcy będą tracić pieniądze i czas na szukanie wolnych miejsc do parkowania, co zwiększy korki.

      • 0 0

  • Parkowanie w Gdyni jest zbyt tanie.

    W ciągu dnia ciężko o miejsce zatem ceny są zbyt niskie. Miasto powinno podnieść opłaty do 5 złotych za godzinę. Miasto nie jest do zostawiania auta na cały dzień.

    • 2 6

  • malowanie...

    na Bogusławskiego przy Katowni można sobie koło urwać - dziura na dziurze. Po deszczu nie można dojść do samochodu bo tworzą się kałuże. Tego się nie da zamalować. A kasę biorą.

    • 2 1

  • w sumie, wyznaczenie linii w wielu miejscach wręcz usprawni parkowanie,

    bo przynajmniej auta będą w jakimś porządku i więcej się ich zmieści,

    np na targu węglowym niby tyle miejsca a jak spojrzeć jak auta stoją to raz jedna nitka, raz dwie, raz się blokują a raz aż się prosi żeby więcej aut postawić ale się nie da bo ktoś inny nie wyjedzie

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane