- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (136 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
- 3 Nie będzie podatku od aut spalinowych (154 opinie)
- 4 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian
Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.
Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.
Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.
Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.
Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.
Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.
Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?
- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.
Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.
- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.
Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.
- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.
Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.
Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?
Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą oraz Trasą Kwiatkowskiego . W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego , natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej , Grunwaldzkiej i Miszewskiego oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego .
Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.
Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.
Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.
Opinie (174) 4 zablokowane
-
2015-06-01 15:55
Zielone dla pieszego skrócone do minimum (1)
Trzeba biegać przez pasy na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu.
- 20 3
-
2015-06-01 17:36
no i dobrze dla zdrowia
- 6 2
-
2015-06-01 16:00
(3)
Najciekawsze jest to, że tablice na przystankach, które informują np. o czasie przyjazdu autobusu, mają inną miarę czasu. Czytasz, że pojazd przyjedzie za trzy minuty, a tu mija 5,6 i go wciąż nie ma, a na tablicy nadal wyświetla się, że będzie za 3. Jestem starszą osobą, mógłby mi ktoś wytłumaczyć tę inną miarę czasu.
- 40 1
-
2015-06-01 17:09
Masz szybszy zegar biologiczny.
W starszym wieku czas prędzej płynie!
- 11 2
-
2015-06-01 17:33
.. porzadek i komuna to juz przeszłość, dzis kasa PO & PiS!!!
no jeszcze ksiadz pozostał, tylko uwazaj bo moze cie molestowac!
- 4 1
-
2015-06-02 00:18
cuda się zdarzają
- 0 0
-
2015-06-01 16:06
(2)
Znajac zycie w tym kraju kada poszla mimo zamrozenia 26 baniek sysyem nawali i hedzie nawalac a korki beda dluzsze moge sie zalozyc a o jezdzie niektorych kierowcow nie wspomne 1 temu na Morene kierunek gore typ renault rizbija sue przed nim ok 40 m wolnego miejsca a typ jedzie i bule zre popierwsze wlaczyc na ulicy mozg trzeba i tristar bwdzie zvedny
- 2 7
-
2015-06-01 18:28
czytasz co piszesz gamoniu?
- 2 1
-
2015-06-02 00:06
no jasne
- 0 0
-
2015-06-01 16:11
To popatrzcie teraz na ,,więcej na ten temat" (2)
i dowiedzcie się, kiedy zostanie naprawiona tablica SIP przed Operą. Od lutego trochę czasu już upłynęło, a wrak tablicy jak straszył, tak straszy.
- 17 0
-
2015-06-01 17:38
Czekamy na dotacje z nowej puli.
- 7 0
-
2015-06-02 13:14
A w Gdyni tablice SIP są jednostronne
więc idąc na przystanek autobusowy tylko od jednej strony widać kiedy przyjedzie następny autobus.. Idąc z drugiej strony muszę dojść do przystanku, minąć tablicę i dopiero wtedy widzę listę planowanych kursów.
Co to za dziwna oszczędność?- 0 0
-
2015-06-01 16:23
oby nigdy dobrze to nie funkcjonowało
tego życzę bo to super nadzorca
nie po to komuna upadła żeby teraz cieszyć się ze wszechstronnego systemu inwigilacji- 11 5
-
2015-06-01 16:29
Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.
Otwarcie Trasy Słowackiego 11.12.2012
OPG otwarto 9 czerwca 2012 bez węzłów Gdańsk Port, Gdańsk Lipce oraz Koszwały
Droga Zielona - od al. Hallera Termin zakończenia robót: 4 grudnia 2012
Droga Zielona do Ergo Areny otwarta 19 grudnia 2012
Węzeł Karczemki-27.05.2012
Tramwaj na Łostowice- 11.05.2012
czyli jak Tristar odkorkował Gdańsk...- 24 1
-
2015-06-01 16:38
(1)
O ile wiem wideoradary tego systemu nie spelnialy wymogow przepisow. I nic w tej materi sie nie zmienilo. Wiec glowny cel, kasowanie kierowcow, system nie spelnia. A naiwniacy mysla, ze rzecz chodzi o remont...
- 12 3
-
2015-06-01 17:39
widać że g... wiesz
- 1 1
-
2015-06-01 16:57
trzeba było się nie godzić by to Gdynia odpowiadała za wdrożenie (1)
Teraz ciągle same opóźnienia
- 13 5
-
2015-06-02 00:09
to samo z tunelem
ech ta Gdynia
- 0 0
-
2015-06-01 16:59
Gdynia hamulcowym Trójmiasta !!!
- 11 9
-
2015-06-01 17:04
a kary za opóźnienie nie muszą płacić
Korporacje górą.
- 17 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.