- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (110 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (362 opinie)
- 3 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 4 Nie będzie podatku od aut spalinowych (152 opinie)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian
Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.
Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.
Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.
Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.
Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.
Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.
Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?
- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.
Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.
- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.
Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.
- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.
Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.
Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?
Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą oraz Trasą Kwiatkowskiego . W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego , natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej , Grunwaldzkiej i Miszewskiego oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego .
Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.
Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.
Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.
Opinie (174) 4 zablokowane
-
2015-06-01 17:31
..odbiory latem, jesienia test a zima całkoity paraliz ulic (1)
to bedzie Noworoczny prezent od PO, adamowicza, jak ten z Gdyni budowniczy schodów na ksieżyc zowie sie!
- 14 3
-
2015-06-02 08:12
Paraliż to już by teraz był
- 0 0
-
2015-06-01 18:07
zbyt drogi system
W stosunku do efektów. Najwięcej zyskają nie mieszkańcy a firmy i firmiki, powiedzmy ludzi nauki. Będą zarabiać cały czas bo system trzeba utrzymać. Sam nie wierze ze trzech wydawałoby się inteligentnych prezydentów dało się tak za przeproszeniem wydymac no i przy okazji mieszkancow
- 14 2
-
2015-06-01 18:34
Nieczytelne tablice na przystankach autobusowych!!!
O ile na przystankach tramwajowych bez problemu daje się odczytać numery linii i komunikaty, nawet w słońcu, to tablice na przystankach autobusowych, także zimą są nieczytelne!!! Czy ktoś to sprawdzał?
- 8 1
-
2015-06-01 19:15
O co chodzi z tym światłami przy placu zebrań ludowych ?! W każdy weekend, w godzinach nocnych, zapalają sie czerwone światła na 3-5 min. O co chodzi ?
- 9 1
-
2015-06-01 19:15
Latem odbiory tristara, (1)
jesienią przejdzie testy, zimą przyjdzie mróz, wiosną trawa się zazieleni, a wykonawca szuka kolejnych na TRISTARa jeleni.
- 10 0
-
2015-06-02 00:04
Już znalazł
- 1 0
-
2015-06-01 19:26
Bardzo prosta sprawa. Obowiązek GPSa w każdym samochodzie. Pozycja i prędkość auta ustalona, naniesiona na mapę drogową z ograniczeniami prędkości. Przekroczona prędkość równa się komunikat na desce rozdzielczej informujący o wykroczenia. Jak nie zwolnisz za 10sekund to mandat i punkty. Proste, tanie i 100% skuteczne.
- 3 5
-
2015-06-01 19:47
Na jesień jak oddadzą tunel po Wisłą (1)
wtedy na Hucisku będzie dużo mniejszy ruch.
I będzie wniosek - cud Tristar na Hucisku.- 16 0
-
2015-06-02 11:47
i nie będzie powodu do śmiechu
bo niedługo mają zwężać Podwale Przedmiejskie i koło Teatru Szekspirowskiego z powrotem będzie masakra.
- 1 0
-
2015-06-01 20:03
Ciekawe czy analiza będzie uwzględniać też wzrost w ciągu trzech lat liczy aut... Znając życie raczej nie a wszyscy będą się zachwycać jak to jest teraz dobrze. A Morska jak stała w godzinach szczytu tak stoi.
- 5 1
-
2015-06-01 20:07
I w ten sposób (1)
zostaniemy pośmiewiskiem kraju. Sami sobie utrudniamy życie.
- 10 1
-
2015-06-02 08:10
tak
Pośmiewiskiem to byśmy zostali gdybyśmy nie szli do przodu tak jak inne miasta
- 0 0
-
2015-06-01 20:37
Wykryłem błąd (1)
a w zasadzie chyba zapomnieli zamontować pętlę indukcyjną. Jechałem niedawno w nocy Łostowicką w dół. Było zielone. Chciałem skręcić w Kartuską w lewo. W okolicach nowym torów tramwajowych (koło młyna) czekałem chyba z 5 min. i światło było cały czas czerwone. Pojechałem w końcu na czerwonym. Prawdopodobnie stałbym tam aż do czasu pojawienia się jakiegoś samochodu jadącego Kartuską obojętnie w którą stronę, no ale o 3 w nocy to można się długo nie doczekać. Powinien być uruchomiony jakiś e-mail, gdzie można zgłaszać takie łagodnie mówiąc niedociągnięcia.
- 14 0
-
2015-06-02 00:02
no cóż
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.