- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (135 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
- 3 Nie będzie podatku od aut spalinowych (154 opinie)
- 4 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian
Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.
Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.
Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.
Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.
Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.
Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.
Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?
- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.
Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.
- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.
Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.
- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.
Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.
Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?
Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą oraz Trasą Kwiatkowskiego . W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego , natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej , Grunwaldzkiej i Miszewskiego oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego .
Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.
Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.
Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.
Opinie (174) 4 zablokowane
-
2015-06-02 10:28
Liczniki czasu , zamontujcie pod sygnalizatorami (1)
Dlaczego nie montujecie tak prostego rozwiązania jak liczniki czasu przy sygnalizacji świetlnej ? Ostatnio byłem w Wrocławiu , rewelacja kierowcy bardzo szybko ruszają ze skrzyżowania , wiedzą kiedy zapali sie światło czerwone lub światło zielone ( idealnie czytelne duże liczniki czasu ), jazda jest bardziej płynna - super rozwiązanie . Opiszcie na ile sekund ustawiona jest kamera wjazdu na czerwonym świetle w urządzeniach rejestrujących - czy to są standartowe tylko 3 sekundy czy więcej........ to bardzo ważne !!
- 5 0
-
2015-06-02 13:58
Cześć obejrzyj misia, tam jest odpowiedz dlaczego takiego "misia" nam fundują
- 1 0
-
2015-06-02 11:18
System już działa :( - Czas dojazdu już się wydłużył.
Dzięki temu mój czas dojazdu do pracy wydłużył się o 50%.
Główne ulice udrażniają kosztem dróg dojazdowych, na których tworzą się olbrzymie korki.
Np.
Sopocka - Rano stoi od Brodwina do Sopot, wieczorem od Brodwina do Gdyni.- 3 0
-
2015-06-02 11:59
Inzynieria ruchu (1)
Tristar nie bedzie w stanie usprawnic komunikacji w Trojmiescie i to jest raczej pewna wiadomosc. Zamiast wyrzucac pieniadze na system, który jest skazany na porażkę, lepiej było przeznaczyć je na przebudowę przynajmniej kilku ulic.
Nowoczesne rozwiązania sieci drogowej opierają się na wyodrębnieniu ciągów o charakterze lokalnym oraz tranzytowym. U nas na tranzytowej ul. Słowackiego zbudowano kilkanaście skrzyżowań dla ruchu lokalnego, które skutecznie utrudniają przejazd. W wielu miejscach na ulicach tranzytowych w 3-miescie brak jest długich, wyodrębnionych pasów do prawo- i lewo- skrętów. W wielu miastach na świecie na ulicach o dużym natężeniu ruchu zlikwidowano lewoskręty co odblokowało jeden pas ruchu i ułatwiło efektywną sygnalizację świetlną, ale u nas nic takiego nie występuje.
Proszę popatrzcie również na oznakowanie poziome. W wielu miejscach nie da się wykonać skrętu bez przejechania przez namalowaną wysepkę lub linię ciągłą. Przykład - wjazd na ul. Czyżewskiego od strony Areny. Czy osoby projektujące skrzyżowania nie mają prawa jazdy i nie mają pojęcia o ruchu drogowym?
A czemu nasze krawężniki mają ostrą krawędź górną skutecznie niszczącą opony przy świadomym albo nieplanowanym najechaniu? W wielu krajach krawędzie są zaokrąglone bo uszkodzenie karkasu opony może spowodować wypadek za tysiąc albo dwa tysiące kilometrów.
No ale Oni nie mają Tristara a my... mam nadziję, że też nie będziemy mieli.
:-))
Pozdrawiam- 4 0
-
2015-06-02 12:07
inżynieria ruchu
Kolejny specjalista się znalazł. Demagogia. Brak podstawowej wiedzy....
- 0 1
-
2015-06-02 13:33
Oby ten szmelc im się rozsypał
.
- 2 0
-
2015-06-02 15:37
Już są straty, co dalej.
Kiedy organy ścigania zajmą się kolesiami od Tristara?
- 0 0
-
2015-06-02 15:39
Już czas.
Odsunąć zakute łby od ruchu drogowego.
- 0 0
-
2015-06-07 18:58
narzekania
nie wiem czemu tak strasznie narzekacie wszędzie doszukujecie sie przekrętów jest coraz wiecej aut i dlatego sa korki nie chcecie stać w korkach to moze lepiej taxi albo komunikacja publiczna dojeżdżać jestem z gdyni i jeździ sie ok tylko jak warszawka na sezon sie pojawia to obwodowa stoi
- 0 0
-
2015-06-08 16:20
Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano
Czas podróży to podróże komunikacją miejską, rowerem a także podróże piesze. Liczę zatem, że do pomiarów wzięte będą wszystkie podróże a nie tylko podróże samochodem. Ciekawe czy nie okaże się, że kosztem upłynnienia ruchu samochodowego stracili wszyscy pozostali (vide przyciski i programy sygnalizacji, na których piesi i rowerzyści czekają po kilka minut)
- 0 0
-
2015-06-24 11:49
no
No i bardzo dobrze ze to pi...ne gu...no nie dziala oby zdechlo jak najszybciej
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.