• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian

Maciej Naskręt
1 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień. Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień.

Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.



Jak oceniasz realizację systemu Tristar?

Według założeń projektowych Tristar miał rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się o 20 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.

Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.

Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.

Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?

- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.

Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.

- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.

Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.

- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.

Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.

Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?

Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.

Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.

Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • Jak włączą Tristar będzie katastrofa czyli większe korki! (1)

    Jak włącza Tristar to się dopiero zaczną korki! Jedyny powód uruchomienia tego chorego systemu to możliwość okradania kierowców za przekraczanie absurdalnych ograniczeń stawianych właściwie tylko po to żeby móc okradać kierowców.

    Ja już się zastanawiam czy policja w naszym kraju robi jeszcze coś po za staniem z laserowką na absurdalnej 50,na dwu pasmowce!
    Jak nie ma służb dbających z laserem o bezpieczeństwo budżetowe kraju ruch idzie płynnie z prędkością 70 - 90 i nie ma korków najechań na tył i gwałtownych hamowań wiec widać po co i o co dbają nasi dzielni policjanci mając do wyrobienia normy mandatów

    • 10 1

    • już włączyli

      • 0 0

  • Moja opinia o tristarze (1)

    Albo projektanci systemu są totalnymi debilami, albo celem tristara jest poniżanie pieszych. Nie pamiętam kiedy od wdrożenia systemu pojawiło mi się zielone w poprzek alei Niepodległości. Zawsze przechodzę na czerwonym. Wcześniej dało się przejść. No ale widać przepustowość ważniejsza

    • 10 0

    • ja czekam na zielone

      • 0 0

  • Panie Macieju, nie zrozumieliśmy się. Miał pan zapytać:
    -ile potrzeba będzie czasu na wpięcie do tristara np nowych świateł, jeśli zaistnieje potrzeba postawienia takich
    -miał pan zapytać czy lepiej zintegrowany jest z systemem brak tablic informacyjnych na obwodnicy niż ich postawienie z integracją późniejszą
    -miał pan zapytać kto będzie odpowiedzialny za zmiany w systemie(nowe krzyżowania itp) i czy to będzie z miejsca qumak czy nowe przetargi

    Tym artykułem rodzi pan kolejne pytania:
    -czy jakieś kary poniesie zleceniobiorca za opóźnienie?
    -"Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć."-to jaką bajke wymyślili przy drugim podejściu?
    -jeśli system nie usprawni ruch, to kto odda mieszkańcom 107 mln, qumak czy osoba podejmująca decyzje o zakupie systemu?
    -kto będzie badał i za czyje pieniądze(takie rzeczy mają często wpływ na wynik badań)

    Ja mogę zadawać takich pytań więcej, dlatego proszę/proponuję: jeśli sam pan nie potrafi to ja chętnie pójdę z panem po taki wywiad i przyprę do muru niewygodnymi pytaniami. Jeśli natomiast z premedytacją pan ich nie zadaje, to niech pan podkreśla "artykuł sponsorowany", "redakcja pozwala mówić jak o zmarłym, dobrze lub wcale", "pytany nie odpowiada na trudne pytania".

    Mając taki nagłówek nie będę marnował czasu na czytanie słów, nie niosących treści.

    • 15 0

  • źle posadowione tablice (2)

    na wielu przystankach są zainstalowane w złych miejscach i w niewłaściwym kierunku. dochodząc do przystanku nie widać na nich informacji bo są "tyłem". Kto tak zdecydował? Gdzie był inżynier projektu?

    • 3 0

    • piszcie gdzie?

      • 0 0

    • te tablice powinny być obustronne!!!

      nie byłoby problemu, z powodu idiotycznych "oszczędności" na wygodzie pasażerów

      • 1 0

  • Czyli póki co but w podłogę i do przodu ;)

    Tristar + nowy taryfikator = upadłość ubezpieczycieli.....

    przy nowych przepisach za przelot na czerwonym w obszarze zabudowanym wpadnie nam 1500 pln ... : / wiec myslę, że przy nowych przepisach każdy będzie deptał po heblach jak nigdy ....
    Pewnie teraz pzu hestia link4 itp itd bedzie w umowach pisała, że odpowiada za najechanie na tył w czasie 3 sek od zapalenia sie czerwonego (tyle zazwyczaj wynosi zmiana zielonego na kierunkach jazdy)

    • 4 0

  • systemy sterowania (1)

    Kraków, Wrocław, Bydgoszcz, Olsztyn, Szczecin, Warszawa, Łodź, Poznań, Koszalin....
    Po co w Trójmieście - my nie potrzebujemy.

    • 0 0

    • W Trójmieście niepotrzebny

      • 0 0

  • A jezeli nie zadziała, to ponad sto baniek w błoto?

    czy zmieni się priorytety i będzie dobrze , np. zniechęcić do korzystania z samochodów i komunikacji miejskiej, bo to to na pewno toto potrafi.

    • 0 0

  • Ale się miszczowie boją... Niedługo będą bali się tak jak w Niemczech.

    • 2 0

  • Chciałbym poznać ćwierćinteligenta (2)

    który ustawiał światła na :
    armi krajowej z łostowicką ,
    havla,
    błędnik, zwycięstwa,
    czy chociażby chłopska.
    Pomijajac inne mniejsze ulice. Przeciez tych ludzi co to ustawiają powinni odciągnac od jakiejkolwiek pracy wymagającej myslenia....

    • 2 1

    • (1)

      A jak kierowca by to poustawiał, hę?

      • 0 0

      • może 1/8

        • 0 0

  • Najpierw budujemy. Później sprawdzamy czy pomaga...

    ...chyba nie taka kolejność...

    A jeśli się okaże, że nie usprawnia ruchu, to rozumiem, że kolejne lata miną na rozbiórkę, a przy tym nic nas to nie będzie kosztować????

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane