• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skoda Octavia świętuje 20. urodziny

Michał Jelionek
7 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wszystkie trzy generacje Skody Octavia (druga po faceliftingu). Wszystkie trzy generacje Skody Octavia (druga po faceliftingu).

Dwie dekady temu, dokładnie 3 września 1996 roku, rozpoczęła się seryjna produkcja - bestsellerowej jak się później okazało - Skody Octavii. Dziś wiadomo, że popularny kompakt odegrał niebotyczną rolę w osiągnięciu przez czeskiego producenta globalnego sukcesu rynkowego.



Jak wspominasz pierwszą generację Skody Octavia?

Octavia to najlepiej sprzedający się model w historii Skody. Od momentu rozpoczęcia produkcji z linii montażowych zjechało już ponad 5 mln egzemplarzy Octavii. Wróćmy jednak do samego początku...

Tak naprawdę historia modelu rozpoczęła się w lutym 1995 roku, od położenia kamienia węgielnego pod budowę nowej linii produkcyjnej czeskiej fabryki w Mladej Boleslavi. Kilkanaście miesięcy później z nowo powstałego obiektu wyjeżdżały już pierwsze egzemplarze Skody Octavii.

Powierzchnia nowoczesnego - jak na tamte czasy - obiektu liczyła 32 tys. m kw. W marcu 1996 roku działalność zainaugurowała również lakiernia, w której już wkrótce, każdego dnia nową powłokę otrzymywało nawet 1800 sztuk Octavii i Felicii.

- Pojawienie się przed dwudziestoma laty Skody Octavii na rynku było wielkim przełomem. Wówczas autosegment C zyskał poważnego i bardzo mocnego konkurenta. Od zawsze zresztą ten model charakteryzowały: wygoda, komfort i ekonomiczność. Każda generacja oferuje ciekawe wyposażenie, a także to, co bardzo istotne, czyli łatwy dostęp do części i akcesoriów w rozsądnych cenach - tłumaczy Tomasz Groszewski, miłośnik marki i użytkownik Octavii.
Czytaj także: Nowa Skoda Octavia awansuje?

Przez kilkanaście lat motoryzacyjny design dość mocno uległ zmianom. Przez kilkanaście lat motoryzacyjny design dość mocno uległ zmianom.
3 września 1996 roku ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Vaclav Havel - oficjalnie otworzył nową fabrykę, a zarazem dał sygnał do rozpoczęcia seryjnej produkcji późniejszego hitu sprzedaży, czyli Skody Octavii. Dodajmy, że był to pierwszy model Skody, który stworzono w studiach projektowych Volkswagena.

Zaraz po debiucie czeskiego kompaktu, gama silnikowa była dość skromna. Klienci wybierali między dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi oraz jednym dieslem. Dwa lata po premierze Octavii ofertę poszerzono o rodzinny wariant kombi (od roku 1999 był dostępny również z napędem na wszystkie koła).

Czytaj także: Skoda Superb - przestrzeń przez wielkie "P"

- Mój znajomy w 2000 roku kupił nową Skodę Octavię i dla wielu osób był to niesamowity wyznacznik luksusu. Pamiętam, że wszyscy mu jej zazdrościli. Dziś sam jeżdżę Octavią pierwszej generacji, i choć nie jest to auto z pierwszych stron gazet motoryzacyjnych, nie mogę powiedzieć o niej złego słowa. Auto jest przede wszystkim praktyczne, ma duży bagażnik, mało pali i nieźle wygląda. Jeśli nie będzie się psuło pojeżdżę nim jeszcze parę lat i wymienię. Kto wie, czy także nie na Skodę? - zdradza pan Maciej, szczęśliwy posiadacz Skody Octavii.
Ostatnia Octavia pierwszej generacji z taśmy montażowej zjechała w listopadzie 2010 roku. W ciągu 14 lat wyprodukowano ponad 1,44 mln egzemplarzy (około 970 tys. limuzyn i 470 tys. kombi). Jak się później okazało, w ślad swojego poprzednika szybko poszły kolejne odsłony modelu. W latach 2004-2013 wyprodukowano w sumie 1,6 mln limuzyn i 900 tys. kombi drugiej generacji. Od grudnia 2012 roku produkowana jest trzecia generacja Skody Octavii.

A jak wy wspominanie pierwszą generację Skody Octavia?

Czytaj także: Nieśmiertelna "beczka" ma już 40 lat

Film promujący premierową odsłonę Skody Octavia.

Miejsca

Opinie (56)

  • a co tak sprytnie pominięty temat silników TSI (1)

    z pękającymi tłokami i z rozrządem na łańcuchu, który trzeba wymieniać co 20 tys. km??? grupa VW to chłam robi od kilku lat wyłącznie....

    • 0 2

    • bezawaryjność

      tsi 1.4 pięć lat bezawaryjnej jazdy 130000 km. Komuś tłok pękł ale w głowie. Jeżdżąc max na dwójce to zajedziesz każdy silnik.

      • 0 0

  • Auto OK

    Taki VW dla ubogich ;)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane