• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zestaw naprawczy piątym kołem u wozu?

Michał Jelionek
10 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zestaw naprawczy to całkiem ciekawa alternatywa. Nic jednak nie zastąpi dobrego, klasycznego koła zapasowego. Zestaw naprawczy to całkiem ciekawa alternatywa. Nic jednak nie zastąpi dobrego, klasycznego koła zapasowego.

Pech chciał, złapaliśmy kapcia - pora zatem zabawić się w małego mechanika i wymienić uszkodzone koło. Jeśli jednak nie zamierzamy brudzić sobie rąk, a dodatkowo mamy dwie lewe ręce i nie do końca wiemy jak zabrać się za tę czynność - pozostaje opcja alternatywna. Kierowcy coraz częściej zamiast "zapasówki" wożą w bagażniku podręczny zestaw naprawczy. Czy jest skuteczny?



Co myślisz o podręcznym zestawie naprawczym?

Zmotoryzowani, którym przytrafi się niefortunne przebicie opony, mają tak naprawdę trzy wyjścia z feralnej sytuacji: użycie pełnowymiarowego koła zapasowego, skorzystanie z niewielkiej "dojazdówki" albo tymczasowe naprawienie uszkodzonego koła płynem lub pianką uszczelniającą.

Klasyczne koła zapasowe - nie wspominając o małogabarytowych dojazdówkach - powoli odchodzą do lamusa. Producenci samochodów coraz częściej wyposażają pojazdy w zestawy naprawcze. Czy faktycznie niewielki pojemnik z płynem bądź pianką uszczelniającą i mini-kompresorem w zestawie są w stanie efektywnie zastąpić dodatkowe, piąte koło naszego pojazdu?

Znajdź najbliższego wulkanizatora

Zasada działania podręcznego zestawu małego mechanika jest banalnie prosta, a dodatkowo całkowicie pomijamy "brudną robotę" z wyciąganiem koła zapasowego, podnoszeniem auta i siłowaniem się z zapieczonymi śrubami na czele. Jak to działa w praktyce? Piankę lub płyn wystarczy zaaplikować do koła przez wentyl, a następnie uzupełnić brakujące powietrze dołączonym do zestawu kompresorem.

Jeżeli oponę przebije gwóźdź - nie wyciągajmy go. Pamiętajmy, aby przez pierwsze kilometry nie forsować tempa. Dajmy czas preparatowi na równomierne rozprzestrzenienie się w kole. Producenci zestawów naprawczych zalecają, aby zachować bezpieczną prędkość, maksymalnie w granicach 60-70 km/h. Ponadto, na naprawionym kole nie powinniśmy wypuszczać się dalej niż 30-40 kilometrów.

Wymianę uszkodzonego koła można zastąpić zestawem naprawczym. Wymianę uszkodzonego koła można zastąpić zestawem naprawczym.
Zestaw naprawczy z wypełniaczami to ciekawa alternatywa dla opony zapasowej. Pamiętajmy jednak, że jest to środek zapobiegawczy jedynie na chwilę. A tą chwilą może być np. dojazd do wulkanizatora czy domu. Preparat stosuje się przy niewielkich, kilkumilimetrowych przebiciach (maksymalnie do 4 mm). W przypadku bardziej rozległych uszkodzeń np. na ścianie opony - zestaw nie zda egzaminu, będzie bezproduktywny.

Jakie są zalety stosowania zestawu naprawczego? Przede wszystkim więcej wolnej przestrzeni w aucie, zaoszczędzony czas i wygoda. Rezygnując z wożenia koła zapasowego zyskujemy kilkadziesiąt litrów pojemności bagażnika. To duży plus. Dzięki zastosowaniu zestawu zaoszczędzimy również czas i nerwy, które stracilibyśmy przy wymianie koła. Ponadto, wtłaczanie pianki jest zdecydowanie bardziej komfortową czynnością.

To bardzo dobre rozwiązanie w szczególności dla pań, które mogą mieć spore problemy z odkręceniem zapieczonych śrub koła. Można doszukiwać się również ekonomicznych zalet. Pozbycie się 10-kilogramowego koła zapasowego z całą pewnością nieznacznie wpłynie na mniejsze spalanie.

Czytaj także: Co oznaczają symbole na oponie?

Podstawową wadą korzystania z zestawu naprawczego mogą być późniejsze następstwa. Otóż, nie każdy wulkanizator podejmie się regeneracji opony, w której zastosowano wcześniej preparat wypełniający. Może się okazać, że oponę będzie trzeba najzwyczajniej wyrzucić. Niestety, sporym minusem jest również słaba skuteczność tańszych preparatów. Dodajmy również, że naprawiona przez nas opona posiada inne właściwości jezdne (nie jest wyważona) od pozostałych kół, a tym samym powoduje jej szybsze zużywanie i niszczenie.

Ile to kosztuje? W zależności od producenta, ceny zestawów rozpoczynają się od kilkudziesięciu złotych. Za rekomendowane produkty należy zapłacić nawet kilkaset złotych.

Nie mamy wątpliwości, zestawy naprawcze to dobra alternatywa dla zwolenników instalacji gazowej. Sporej wielkości zbiornik na gaz doskonale wkomponuje się w miejsce koła zapasowego. To również dobra opcja dla aut, które nie grzeszą przestrzenią bagażową. Nie mniej jednak, my w dalszym ciągu zalecamy korzystanie z klasycznych opon zapasowych. To zdecydowanie najbezpieczniejsze rozwiązanie.

Opinie (64)

  • Producenci samochodów dają zestaw naprawczy zamiast zapasu nie dla wygody kierowców, tylko dlatego, że tak jest taniej. Ew jeśli montują fabrycznie butlę lpg to nie mają gdzie zamontować koła i dają zestaw. Zapas lepszy.

    • 2 0

  • Takie czasy, że za koło zapasowe trzeba dopłacić.

    • 1 0

  • szanowne panie chcecie jezdzic samochodem ?

    to nauczcie sie go obsługiwać ! w szczególności dotyczy to wymiany - naprawy koła

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Literka M to symbol sportowych aut marki:

 

Najczęściej czytane