• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1 na 8 aut w Polsce ma cofnięty licznik

mJ
27 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (109)
Wciąż wiele aut używanych ma cofnięte liczniki. Wciąż wiele aut używanych ma cofnięte liczniki.

W naszym kraju nieuczciwych handlarzy aut nie brakuje. A jednym z ich sposobów na uatrakcyjnienie oferty sprzedaży samochodu jest obniżenie jego przebiegu. Ten proceder miał zostać ukrócony, ale wciąż na portalach z ogłoszeniami aut z cofniętymi licznikami nie brakuje.



Jak sprawdzić przebieg auta?



Czy kiedykolwiek kupiłe(a)ś auto z cofniętym przebiegiem?

Platforma raportowania historii pojazdów carVertical przygotowała analizę rynku samochodów używanych w Europie. Raport, w którym eksperci porównują rynki samochodowe europejskich krajów, opiera się na danych z ostatnich 12 miesięcy. Aby porównanie było skuteczne, carVertical wprowadził swój Indeks Przejrzystości Rynku. Bazuje on na sześciu czynnikach: odsetek samochodów z cofniętym przebiegiem, średnia wartość cofniętych kilometrów w licznikach, odsetek pojazdów uszkodzonych, średnia wartość szkody, udział samochodów używanych z importu oraz średni wiek samochodów poddanych kontroli.

Powyższe czynniki nie są jednakowo znaczące dla przejrzystości rynku, dlatego przypisano im różne wagi w indeksie. Przykładowo średnia wartość cofniętych kilometrów w licznikach ma większy wpływ na wynik niż średni wiek skontrolowanych pojazdów.

Przetwarzanie tak wielu raportów historii samochodów pozwala nam znaleźć wzorce na różnych rynkach i śledzić ich zmiany - wyjaśnia Matas Buzelis, szef Działu Komunikacji w carVertical.
SZCZEGÓŁOWY RAPORT

Mamy najwyższy odsetek uszkodzonych samochodów



W przygotowanym zestawieniu Polska zajęła odległe 17. miejsce (na 23 kraje), plasując się obok innych przedstawicieli Europy Wschodniej. Choć sytuacja w naszym kraju nie jest tak zła, jak chociażby na Łotwie czy na Litwie, to jednak krajowy rynek pojazdów używanych daleki jest od zyskania miana rynku transparentnego.

Pora na garść danych. W Polsce jedno na osiem aut ma cofnięty przebieg. Średnia liczba cofniętych kilometrów wynosi 43 746 km. 69,2 proc. aut w naszym kraju została sprowadzona z zagranicy. Gdy samochód przekroczył granicę, oszuści często uszczuplali jego przebieg. 65,7 proc. używanych pojazdów sprawdzonych na carVertical w Polsce jest uszkodzonych, co jest najgorszym wynikiem wśród wszystkich krajów rankingu. Nie wygląda to dobrze.

Miernik lakieru, szwagier i ruszamy na łowy nowego auta Miernik lakieru, szwagier i ruszamy na łowy nowego auta

Kraje zachodnie są bardziej transparentne



Według badań carVertical rynek pojazdów używanych w Europie Zachodniej jest bardziej przejrzysty niż w Europie Wschodniej. Nie powinno też dziwić, że większość pojazdów na wschodzie jest sprowadzana z takich krajów, jak Niemcy, Francja czy Włochy.

Okazuje się, że tym najbardziej transparentnym krajem jest Wielka Brytania. A przypomnijmy, że ranking Indeksu Przejrzystości Rynku liczy 23 państwa Starego Kontynentu. Nie oznacza to jednak, że brytyjski rynek pojazdów używanych jest wolny od problemów. Spośród wszystkich samochodów sprawdzonych przez carVertical w Wielkiej Brytanii 14,5 proc. miało cofnięty przebieg, a 21 proc. zostało w którymś momencie uszkodzone, co sugeruje, że kupujący nie powinni ślepo ufać sprzedawcom. Wielka Brytania ma jednak najniższy odsetek samochodów importowanych - wynosi on 10,7 proc. To zapewne efekt kierownicy po prawej stronie, ale i samej lokalizacji.

Drugie miejsce na podium zajmują Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów 12,6 proc. aut ma cofnięty przebieg, a 21,3 proc. było uszkodzonych. Niemcy są największym producentem samochodów w Europie, jednak 26,8 proc. używanych pojazdów w tym kraju jest sprowadzanych z zagranicy.

"Dziś 2-letnie auto kosztuje niemal tyle, co nowe"
Włochy natomiast mają najniższy w indeksie odsetek samochodów uszkodzonych - wynosi on 16,6 proc. Stosunkowo niski jest również odsetek samochodów z cofniętym przebiegiem - 11 proc. Z importu pochodzi w tym kraju 32,1 proc. pojazdów.

We Francji kary za oszustwa związane z cofaniem przebiegu są nawet 10 razy wyższe niż w niektórych krajach wschodnich, co skutkuje niską liczbą "przekręconych" liczników w tym kraju (9,6 proc.). We Francji 28,5 proc. samochodów ma historię wypadkową. Kraj importuje 54 proc. używanych pojazdów, co stanowi najwyższą liczbę wśród państw zajmujących czołowe miejsca w rankingu.

Pół żartem, pół serio. Wciąż trwa Black Week. Pół żartem, pół serio. Wciąż trwa Black Week.

Najgorzej wypada Europa Wschodnia



Kupno używanego samochodu na Łotwie, Litwie, w Ukrainie lub Rumunii to dość ryzykowny, ale i mało popularny ruch, ponieważ wiele pojazdów ma ukryte uszkodzenia, przekręcone liczniki i wiele innych wad. Oszustwa są powszechne, wielu kupujących padło ich ofiarą.

Najbardziej podejrzany rynek samochodowy jest na Łotwie, gdzie aż 23,6 proc. wszystkich pojazdów sprawdzonych na carVertical ma cofnięty przebieg. Podobnie wygląda sytuacja w innych krajach Europy Wschodniej: w Rumunii 19,6 proc. aut ma przekręcony licznik, w Ukrainie jest to 15,6 proc., a na Litwie 18,1 proc.

Ukraina jest liderem importu samochodów - ponad 80 proc. pojazdów w tym kraju przyjeżdża z zagranicy. Niewiele ustępują jej Łotwa (75,5 proc.), Rumunia (67,2 proc.) i Litwa (75,3 proc.). Wiele samochodów z Europy Zachodniej przyjeżdża uszkodzonych, potem są naprawiane i sprzedawane jako "perełki". Dlatego odsetek uszkodzonych samochodów w Europie Wschodniej jest bardzo wysoki. Na Litwie uszkodzonych było 59 proc. pojazdów, na Łotwie - 57,5 proc., w Rumunii - 57 proc., a w Ukrainie - 46,7 proc.
mJ

Opinie (109) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (29)

    Cofanie liczników to jedno.Mamy najwięcej aut w Europie,Polska to jedno wielkie złomowisko...średnia wieku aut 16 lat,bo kogo stać na nowe elektryki za 150 tysi.Sam mam benzynke japońską 18 letnią i pewnie drugie tyle jeszcze polatam,bo po co zmieniać jak się nie psuje.Salony puste,bo kto kupi auto z silnikiem 1.0 które po 5 latach nadaje się na złom.

    • 76 27

    • Coś w tym jest. Wyżyłowane silniki (2)

      Male pojemności do dużych ciężkich samochodów. Suv z silnikiem 1.2 i turbiną. Absurd

      • 37 4

      • (1)

        Dlatego wlasnie mimo checi nie kupilam nowego auta bo... Nie ma takiego. Mam bezawaryjnego japonczyka z 2004 roku. 1.3. Benzyna. Drobiazgi typu zarowki etc ogarniam sama. Do wszystkiego latwy dostep. Pali tyle co nic. Mega funkcjonalny i pakowany. Zmienic tylko po to by miec "cos" nowego po prostu mi sie nie oplaca. Zeby bylo rownie funkcjonalne musialby byc suv. Zeby rownie ekonomiczne cos wybitnie malego. Jedyne co to chyba miec dwa auta :).

        • 16 5

        • kupiłem pedzia 1,6 thp benzyna silnik już niby poprawiony, nie życzę nikomu żeby jak ja przechodził przez koszmar serwisowania

          i jeżdzenia tym czymś. wcześniej miałem passata 1,6 mpi jedyny większy problem to wymiana przepustnicy za 500 zł. auto miało 360 kkm i nadal jeździło.

          • 9 0

    • (4)

      Jeżdżę 15 letnim autem i ani myślę wymienić go na nowe padło.....

      • 19 3

      • (3)

        Dlategp tak ważne jest stopniowe wprowadzanie stref czystego transportu, żeby docelowo takie auta jak Twoje zostawiać na parkingu w Kokoszkach, a nie truć ludzi w mieście "bo tanio".

        • 8 9

        • (1)

          Marzy Ci sie zakaz wjazdu dla mniej zamoznych? Samochod w miescie tylko dla bogatych? Potem co? Wstep do sklepu tylko w graniaku za min 10 tys?

          • 4 0

          • Dlaczego nie. W kebsobudzie rachunek za kebsa 250 ziko, z kartą mieszkańca 90% obniżka. Wypad na swoje wiochy.

            • 0 2

        • Gdyby komunikacja jeszcze sprawnie działała a tu dzień bez awarii dniem straconym

          • 1 0

    • dlatego tak niezbędna jest promocja i wspieranie (6)

      komunikacji rowerowej

      • 6 17

      • Ale na początek, obowiązkowa nauka pisowni.

        • 5 4

      • (4)

        towar mam rowerem wozić ?

        • 9 1

        • Rikszom, bo ja tyż tak sobie robiem i jezd cacy szprycha ;)

          • 1 3

        • (1)

          są rowery cargo

          • 0 6

          • To targnij zawartość 24 tonowej naczepy, osiole...

            Będziesz potrzebował tylko 240 rowerzystów i rowerów cargo, Czas transportu będzie 10x dłuższy, koszt transportu mniej więcej 120x większy.

            • 11 0

        • Popatrz na parking za oknem, same furgonetki, wszyscy towar wożą

          • 1 0

    • Salony są puste? (3)

      Salony są puste? Serio?
      Zajrzyj do któregoś i spróbuj zapytać o termin realizacji zamówienia auta... Popyt na nowe auta jest olbrzymi, znacznie większy niż podaż.
      Ludzie mają sporo kasy, wierz mi.

      • 19 9

      • (1)

        Przeciez nowe kupują firmy i floty.Obecnie w kryzysie ludzie patrzą co do gara włożyć a nie kupić pseudoelektryka za 150 tysi,który po 5 latach bedzie szmelcem.Terminy są długie bo cały czas kryzys w częściach i mikroprocesorach.Za nowy podziękuję,moje pośmiga jeszcze 20 lat.

        • 27 7

        • a co mają do tego elektryki skoro ich sprzedaż to promil całkowitej sprzedaży? Nie ma sensu nawet o nich wspominać. Najlepiej idą benzynowe i to już od prawie 10 lat. Flotowe natomiast to mniej niż 10% wolumenu.

          • 0 0

      • Oczywiście że salony są puste

        Spróbuj zamówić coś z V8, V6 albo chociaż 2.0 turbo.
        Sam szajs wciskają który się rozleci po 100 tys km

        • 5 0

    • Salony puste? (5)

      Chyba w salonie nigdy nie byłeś xD

      • 9 9

      • Mieszka w salonie u mamy i ma aż 3x3 metra. (3)

        Dlatego jego salon jest pusty.

        • 7 4

        • (2)

          Na Rodos mam 35m2,do tego chałupkę w Bieszczadach, dacza na Mazurach i jaskinia w Tromso))

          • 4 10

          • Nieźle jedni mają Suwy a ja mam dziurawe skarpetki i budę na RODos

            • 7 0

          • I zamów sobie jeszcze chałupkę na wieczność na Łostowicach !

            • 1 1

      • Są pełne sprzedawców którzy chcą wcisnąć bubel,najlepiej z kredytem.

        • 9 3

    • Elektryki to śmietnik

      a spalinowych nie ma w salonach to jeździmy używanymi lub importem z normalnych krajów.

      • 1 0

    • sam sie nadajesz na złom (1)

      na popularnym portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi już są pierwsze małolitrażowe turbo benzyny z przebiegami ponad 400 tys. km. I wcale mnie to nie dziwi bo gładzie cylindryczne czy pierścienie na tłokach to ostatnia rzecz która się w samochodzie zużyje. To że coś ma pojemność 1.0 wcale nie oznacza że ma niską trwałość bo i niby czemu? To że ma turbo? Teraz wszystkie, również te o większych pojemnościach je mają.

      • 0 2

      • Wiesz jak fajnie się serwisuje turbosprężarkę?

        A pierścienie na tłokach potrafią zaskoczyć, znajomy wymieniał pierścienie w Hyundaiu i30 - pierścienie miały 1mm grubości. W niektórych silnikach nie ma 3 pierścieni na tłoku, tylko jeden... dzięki czemu silnik mniejszy. Z ekologią to nie ma nic wspólnego, ale z oszczędnością dla producenta owszem.

        • 2 0

    • Bez przesady z tymi bublami ale jak sie nie ma.miedzi to..

      Zawsze mozna kupic mazde ze skyactiv benzyna jak nie chcesz 1.2t. 18 letnie auto lepsze niz nowe? Chyba jak nim duzo nie jezdzisz

      • 1 0

  • XX (2)

    Dobry dowcip cofanie liczników to w Polsce norma a co się robi w tych wszystkich prywatnych firmach co sprzedają samochody to już odrębna powieść.
    Najlepsze są auta z Niemiec sprowadzane po powodziach lub z innych krajów Polak potrafi a klient mało ogarnięty jak nie przyjdzie po zakup ze swoim fachowcem to pozamiatane płaci frycowe.

    • 16 0

    • polska powinna zmienic nazwe na frycowe

      większość polactvva ma mentalnie cofnięty licznik IQ

      • 6 1

    • Hmm

      Nie płaci frycowe tylko jest oszukiwana przez złodziei czy oszustów. Bo się da, bo zysk za wszelką cenę najważniejszy.

      • 6 1

  • Boli (3)

    Regulujcie światła, co dziesiąty kierowca albo jest egoistą i w mieście świeci na 100-300 metrów albo jest nieświadomy, że oślepia.

    • 22 0

    • nie odległość świecenia się liczy (1)

      a wysokość

      • 3 0

      • 100% kierowców nie ma pojęcia

        do czego służy regulator pochylenia świateł jak się weźmie pasażera na tył, albo załaduje bagażnik.

        • 7 0

    • Najlepsi ci co jada ci tuz za zderzakiem na... Drogowych. Wczoraj juz nie wytrzymalam bo ile mozna jechac widzac cien wlasnego auta na drzewach i wlaczylam tylne przeciwmgielne. Nagle w magiczny sposob swiatla auta z tylu ulegly przelaczeniu.

      • 7 0

  • A na jakiej podstawie sa te wyliczenia?:) (1)

    Skoro cofanie licznika jest karalne to znaczy że wszelkie zbadane samochody w Polsce na przeglądach zostały sprawdzone i wyłapane 1 na 8?:) Czyli reszta została skierowana do sądu?:) A co z samochodami które nie mają przeglądów? Na prowincji masa jezdzi takich od stodoły do stodoły:)

    • 5 2

    • przez ostatnie 5 lat miałem juz 5 aut słuzbowych wszystkie miały podbite badania techniczne ,ale wszystkie za łapówki w jakies

      A w tej firmie jest jescze takich ze 20

      • 0 4

  • (1)

    1 na 8? Sprowadzone to raczej 8 na 10 miało korektę drogomierza.

    • 40 3

    • 1 na 8 to ma wykrytą korektę licznika

      a cała zabawa polega na tym żeby się nie dać złapać

      • 11 1

  • Czy firmy w których sprawdza się Vin biorą odpowiedzialność za ich treść ? Hah . Dlaczego tylko handlarze mają niby cofać ? Nie jeden raz przekonałem się że auto od niby osoby prywatnej jest zameczone bardziej niż auto od handlarza.

    • 5 7

  • chyba 6/8 (1)

    • 5 1

    • 6/9 xD

      • 1 0

  • Słyszałem o cofaniu licznika aut (6)

    Leasingowanych nowych bo przez 3 lata nie musza mieć badań i wpisu. Ale jak możliwe cofanie licznika w autach jeżeli co roku jest wpis przebiegu przy przeglądzie technicznym?

    • 22 17

    • Normalnie. Przed kontrolą na stacji diagnostycznej cofasz licznik i tam spisują Ci wtedy już po cofnieciu. Często tak robią szkoły jazdy. Raz w roku cofnięcie licznika dzień przedprzegladem.

      • 28 4

    • co za różnica czy 3 lata czy rok? (1)

      licznik cofa się dzień przed wizytą w ASO i dzień przed wizytą w stacji diagnostycznej

      • 23 2

      • i dzień przed wystawieniem ogłoszenia sprzedaży

        • 9 1

    • Bzdury wypiujesz (2)

      Auto takie musi dokonywać przeglądów w serwisie a tam przy każdym przeglądzie wpisywany jest przebieg do elektronicznej książki. Przeglądy są obowiązkowe żeby nie stracić gwarancji która na ogół trwa 3 lata w autach dla firm. Gdyby ktoś taki cofnął licznik łatwo to ustalić po wizycie w autoryzowanym serwisie danej marki. Ponadto każdy kto kupuje taki samochód zaczyna od sprawdzenia go w serwisie i sprawdzenia historii w serwisie. Samochód musi pojawiać się na przeglądach przy określonych przebiegach kilometrów lub wskazaniach czasowych komputera czyli na ogół co roku. Nie ma wiec opcji, że ktoś cofnie licznik po trzech latach i na przeglądzie badania technicznego wpiszą mu fałszywy przebieg. Jedynie co mogliby korygować przebiegi pomiędzy przeglądami gwarancyjnymi ale to raczej nie ma sensu. Dlatego passat z Polskiej dystrybucji od firmy trzyletni ma przebieg 120-200 tys a od Niemca 30 tys km.

      • 18 5

      • A kto ci powiedział, że musisz robić przeglądy w aso? Serwisowanie w niezależnym serwisie nie powoduje utraty gwarancji.

        • 12 1

      • dzisiejsze przeglądy sa wymagane co 25 -30 tys

        mój znajomy robo 60 tys., cofa 30 robi przegląd. ( w międzyczasie raz olej zmienia sam )
        auto po 3 latch ma ponad 200 a na liczniku góra polowe udokumentowane książką ASO
        na koniec zostawia w rozliczeniu w serwisie za duze pieniądze i bierze nowe .
        nie pochwalam tego i znajomka nie lubię bo typowy polski cwaniak zakochany w sobie i który ma wywalone na innych

        • 17 3

  • a ile ma dodane? (2)

    padł mi licznik i kupiłem inny używany miał plus 50 tysięcy Km, olałem zmianę.

    • 7 2

    • to chyba w Polonezie wymieniałeś (1)

      i nie chciało ci się zębatkami kręcić, żeby dopasować cyferki na bębnie

      • 4 3

      • Daleko szukać

        Saab 9-3 SS.
        Przy wymianie zegarów nie ma możliwości korekty przebiegu.
        Zostaje tyle, ile było na wyświetlaczu

        • 2 2

  • (8)

    Obecnie to chyba juz nie tak powszechne jak w latach 90/00. Teraz w ogłoszeniu pełno 10 latków z przebiegiem 300.000 km czyli normalnym jak na diesla. Są rarztasy z przebiegiem 100.000 z wytarta kierownicą, przetartym fotelem i spłowiałymi reflektorami... Jednak auta mają ceny po zawyżane o dobre 30 %. I się nie sprzedają.

    • 15 3

    • 10 latek z przebiegiem 300 to norma? (2)

      Ja mam 11latka z polskiego salonu i mam 450k a nie używałem Nigdy samochodu do innych niż prywatne. Można trafić taką perełkę jak piszesz, ale to naprawdę od kogoś kto samochodu używa raz w tygodniu.

      • 2 6

      • Czuję się wywołany do tablicy :)
        Używam auta sporadycznie, 16 lat i nabite 240 tysięcy km od nowości.
        Diesel, bo jak już odpalę to robię kilkadziesiąt km.
        Jak go będę sprzedawał to chyba będę musiał podkręcić licznik w górę... Ale nie planuję sprzedawać.

        • 6 0

      • Ja kupiłem auto z cofniętym licznikiem (o ile serwis się nie mylił to o 70 tyś km) I o tym wiedziałem. Był w tak dobrym stanie że zdecydowałem się go kupić

        • 3 0

    • to kosztuje zaledwie 100zł teraz przy inflacji pewnie wiecej

      • 1 1

    • Wytarcia kierownivy i fotela nie (2)

      Świadczy o przebiegu. Porównaj dwa takie same auta z przebiegiem 300tys. Jedno jeżdżone w mieście gadzie ciągle wysiadasz. A drugie na autostradzie. Gdzie wsiadasz i wysiadasz co 1tys. Km

      • 6 1

      • Teraz kierownice robią z g*wnolitu. Ja w Dusterze mam nalatane niecałe 100 tys, a kierownica wygląda jakby samochód miał 300 tys. Auto mam od nowości.

        • 5 0

      • Tak, obszycie kierownicy kosztuje 300-500 zl. Stan kierownicy to nie jest żaden wyznacznik.

        • 0 0

    • Mam 7 letnie auto z przebiegiem 110k.

      Rocznie robie okolo 15k km. To uwazam jest typowa srednia. Przebieg roczny 10-20k to sredni przebieg.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane