• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,2 mln zł na nową pętlę trolejbusową w Gdyni

Patryk Szczerba
21 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Trolejbusy z baterią litowo-jonową mają być przyszłością gdyńskiej komunikacji. Trolejbusy z baterią litowo-jonową mają być przyszłością gdyńskiej komunikacji.

Firma MTM zbuduje nową pętlę na Fikakowie, dzięki której prawdopodobnie już w połowie przyszłego roku pojawią się tam trolejbusy. Inwestycja pochłonie z budżetu Gdyni 1,2 mln zł i powinna być gotowa w listopadzie.



Czy trolejbusy w kierunku Fikakowa to dobry pomysł?

Tak krótki termin wykonania był jednym z celów władz miasta i został zapisany w warunkach ogłoszonego kilka tygodni temu przetargu. Co prawda określony był jako "pożądany", ale nie było wątpliwości, że urzędnikom zależy na jak najszybszym zakończeniu budowy. Trolejbusy na Fikakowie to bowiem jedna z najważniejszych obietnic w zakresie komunikacji miejskiej w tej kadencji.

Ceny dużo niższe? Nie bierzemy

Do przetargu stanęły cztery firmy. Dwie oferty złożone przez firmę Strabag z Pruszkowa oraz WPRD Gravel z Gdańska okazały się o 30 proc. niższe od szacowanej wartości zamówienia. W związku z tym, że nie było wyjaśnień, skąd takie różnice w kalkulacjach kosztów między urzędem i oferentami, zostały one odrzucone.

Pod ocenę zostały więc wzięte dwie pozostałe oferty. Gdyńskie przedsiębiorstwo Elgrunt zaproponowało termin wykonania 50 tygodni i cenę 2,4 mln zł, zaś firma MTM dwukrotnie krótszy czas wykonania i dwukrtonie niższą cenę. W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa w sprawie wykonania inwestycji. Prace ruszą w ciągu kilku tygodni i planowo powinny zakończyć się 15 listopada. W połowie 2017 roku na Fikakowo powinny wjechać pierwsze trolejbusy.

- Prawdopodobny termin końcowego odbioru robót od wykonawcy to początek 2017 roku, ale faktyczny termin jest uzależniony od wielu czynników. Niektóre z nich, takie jak np. termin wykonania przyłączeń przez firmę Energa czy zawarcia umów na dostawę energii elektrycznej, są niezależne od wykonawcy. Dlatego ostatecznego terminu odbioru końcowego nie da się określić dziś precyzyjnie - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.
Nowa pętla powstanie na skrzyżowaniu ulic Gryfa Pomorskiego i Lipowej zobacz na mapie Gdyni. Po zakończeniu budowy zniknie część przystanków, wymieniona zostanie nawierzchnia. Pojazdy mają się odłączać od sieci na ul. Chwaszczyńskiej i w kierunku Fikakowa jechać dzięki mocy baterii litowo-jonowych, Ich moc w zakupionych w tym roku trzech z czterech pojazdów, które dołączyły do dwóch jeżdżących już po Gdyni, została podwojona. Na pętli - oprócz kontenera dla kierowców, wiaty, ławek, oświetlenia i ogrodzenia - będzie musiało znaleźć się także gniazdo do ładowania pojazdów.

Będzie ono prawdopodobnie podobne do urządzenia, które jest stosowane w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, ale pojazdy mogą uzupełniać energię elektryczną także w trakcie jazdy. Pełne ładowanie trwa w tym wypadku kilka minut krócej.

- Sześć pojazdów to odpowiednia liczba, by obsłużyć ten rejon. Mamy też wstępną koncepcję dotyczącą organizacji kursów - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Więcej, gdy będą pieniądze z UE

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów, co skutkowałoby rozszerzeniem ich kursowania w inne miejsca, jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Oprócz 35 trolejbusów miasto chce zakupić w najbliższych latach 55 nowych autobusów. Gra idzie o niemal 90 mln zł wartego 143,5 mln zł zamówienia.

- Wniosek o dofinansowanie chcemy złożyć pod koniec tego roku. Zakładając podpisanie umowy z dostawcą taboru w czwartym kwartale 2017 roku, pojazdy powinny pojawić się na ulicach Gdyni jeszcze w 2018 roku - zapowiada Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu prasowego Urzędu Miasta Gdyni.
Gdyby udało się zyskać dofinansowanie, trolejbusy mogłyby pojechać nawet do Ergo Areny, Rumi czy obsługiwać trasy w Sopocie. Największym wyzwaniem dla władz miasta jest wzmocnienie nowymi liniami zachodnich dzielnic: Chwarzna i Wiczlina, gdzie oddanych do użytku mieszkań przybywa z miesiąca na miesiąc.

Testy trolejbusów mogących jeździć bez szelek wypadają dobrze

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • kiedy ten odklejony od rzeczywistosci wojciech szczur ustapi? czas zejsc ze sceny, bo inaczej zniosa ze sceny ale panowie z cba

    • 8 1

  • 1,2 miloina za trochę kostki??/ no ładne koperty przygarnął szczur i inni (2)

    • 13 5

    • oczywiście nic nikomu nie udowodnisz a ja się pytam gdzie jest CBA??? (1)

      • 3 0

      • MTM u nas te same przystanki po 5 razy robili wiec cicho tam

        • 3 0

  • Wygląda na sprawę dla CBA (3)

    "Do przetargu stanęły cztery firmy. Dwie oferty złożone przez firmę Strabag z Pruszkowa oraz WPRD Gravel z Gdańska okazały się o 30 proc. niższe od szacowanej wartości zamówienia. W związku z tym, że nie było wyjaśnień, skąd takie różnice w kalkulacjach kosztów między urzędem i oferentami, zostały one odrzucone.

    "Pod ocenę zostały więc wzięte dwie pozostałe oferty. Gdyńskie przedsiębiorstwo Elgrunt zaproponowało termin wykonania 50 tygodni i cenę 2,4 mln zł, zaś firma MTM dwukrotnie krótszy czas wykonania i dwukrtonie niższą cenę. W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa w sprawie wykonania inwestycji. Prace ruszą w ciągu kilku tygodni i planowo powinny zakończyć się 15 listopada. W połowie 2017 roku na Fikakowo powinny wjechać pierwsze trolejbusy."

    • 14 8

    • (1)

      Wlasnie ten system jest dobry, z automatu odrzuca skrajnie zanizone oferty bo wiadomo ze na czyms wykonawca obetnie, jak nie na jakosci wykonania to na materialach.

      • 0 6

      • jawna kpina w bialy dzien, szczurek to ty sie tak odkleiles od rzeczywistosci? to przez rogera z bentleya?

        • 3 2

    • myślałam, że pisiory potrafią robić porządek z takimi przekrętami.

      myliłam się.

      • 5 4

  • a kiedy godne zarobki dla kierowców??

    • 9 2

  • ja się cieszę :)

    • 2 5

  • Pytam po co to?

    Wywalić tyle forsy!Można dac autobusy CNG i po kłopocie!Ale ktoś ma tu niezłe łuku!

    • 6 4

  • W końcu przestaje stawiać się na taniość

    jak w tytule

    • 2 2

  • Trolejbusy i autobusy przegrywają bez buspasow. Jeśli miasto nie weźmie się na poważnie za buspasy to niedługo już nikt nie będzie jeździł trolejbusami i tak nastąpi zmierzch wspaniałej komunikacji miejskiej w Gdyni. Ostatni dzwonek. Na razie urzędnicy tylko pozoruja, że coś chcą zrobić.

    • 3 2

  • przekręty (1)

    A portal milczy jak zaklęty o przekrętach finansowych Adamowicza.....niech by ktoś coś spróbował.......

    • 8 3

    • Tak jak milczy o sprawie obligacji spolki Giesche i wyrokach skazujacych jakie zapadly w czerwcu. Ciekawe powiazania z trojmiastem. Cala Polska huczy a tu cichosza...

      • 4 0

  • śmiechu warte

    Po co przetarg, przecież zawsze wygrywa MTM. Jak inne firmy dały niższą cenę to odpadły w przedbiegach, jak MTM zaproponował swoją to oczywiście wygrał. Przecież nawet czytając ten artykuł roznosi się smród a co dopiero z przetargu.

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane