• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Apel do prezydent o zmianę ruchu na Piramowicza we Wrzeszczu

Rafał Borowski
23 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ul. Piramowicza, widok z al. Zwycięstwa, przy zespole szkół Conradinum. Ul. Piramowicza, widok z al. Zwycięstwa, przy zespole szkół Conradinum.

Radna Gdańska wystosowała w imieniu okolicznych mieszkańców interpelację, w której postuluje przywrócenie "starej" organizacji ruchu na ul. PiramowiczaMapka we Wrzeszczu. - Nie można pozostać głuchym na tak liczną krytykę - argumentuje radna. Czy dokument wpłynie na zmianę decyzji urzędników, która od dawna wzbudza spore kontrowersje?



Należy przywrócić dawną organizację ruchu na Piramowicza?

Przypomnijmy: z końcem lipca ubiegłego roku władze Gdańska wprowadziły zmianę w organizacji ruchu przy ul. Piramowicza we Wrzeszczu. Od tego momentu kierowcy mogą jechać tą jednokierunkową ulicą w odwrotnym niż dotychczas kierunku, tj. od al. Zwycięstwa do al. Hallera.

Jaki był cel tej decyzji? Gdański Zarząd Dróg i Zieleni argumentował, że ma ona poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, którzy przejeżdżali przez skrzyżowanie ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa. I rzeczywiście, z ujawnionych przez nas statystyk urzędników wynikało, że to kierowcy byli sprawcami większości kolizji i wypadków we wskazanym miejscu.

Czytaj więcej: Piramowicza. Liczba wypadków i kolizji maleje od 2019 roku

Ruch na ul. Piramowicza został odwrócony z końcem lipca ubiegłego roku. Ruch na ul. Piramowicza został odwrócony z końcem lipca ubiegłego roku.

Czytelnicy za przywróceniem "starego" ruchu



Jak to często bywa, intencje może były słuszne, ale skutki okazały się - delikatnie mówiąc - kontrowersyjne. Wystarczyło prześledzić komentarze pod naszymi artykułami na ten temat, aby przekonać się, że przytłaczająca większość piszących nie pozostawiła suchej nitki na nowej organizacji ruchu.

Tak samo prezentowały się wyniki naszej ankiety, w której zapytaliśmy czytelników o ocenę decyzji urzędników. Aż 86 proc. głosujących - w ankiecie wzięło udział ponad 2,5 tys. osób - optowało za przywróceniem wcześniejszej organizacji ruchu, czyli w relacji od al. Hallera do al. Zwycięstwa.

Czytaj więcej: 80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Reorganizacja ruchu była podyktowana bezpieczeństwem rowerzystów. Reorganizacja ruchu była podyktowana bezpieczeństwem rowerzystów.

Po Piramowicza można dzisiaj jeździć w kółko



Praktyka udowodniła, że oburzenie przeciwników reorganizacji ruchu nie było bezzasadne. Ul. Piramowicza stanowiła bajpas dla zawsze zakorkowanego w godzinach szczytu skrzyżowania al. Hallera i Zwycięstwa przy Operze Bałtyckiej.

Kierowcy jadący al. Hallera w kierunku Oliwy mogli wcześniej ominąć ul. Piramowicza wspomniane skrzyżowanie. Po likwidacji skrótu poranne i popołudniowe zatory na al. Hallera sięgają za wiadukt kolejowy.

To nie wszystko. Po wprowadzeniu zmian ul. Piramowicza została praktycznie wyłączona z ruchu. Trudno się temu dziwić, gdyż korzystanie z niej stało się bezużyteczne, bo polega w zasadzie na jeżdżeniu w kółko. Zgodnie z obecnym oznakowaniem w jednokierunkową ulicę można wjechać wyłącznie z al. Zwycięstwa. Następnie można skręcić w lewo w ul. Uphagena - z czego korzysta niewielu kierowców - albo jechać dalej i dojechać do al. Hallera, gdzie obowiązuje nakaz skrętu w prawo w kierunku... al. Zwycięstwa.

Radna Emilia Lodzińska. Radna Emilia Lodzińska.

Dwa tygodnie na odpowiedź prezydent Gdańska



Pomimo fali krytyki urzędnicy pozostali nieugięci. Wprowadzona ponad rok temu reorganizacja ruchu obowiązuje do dziś.

Pojawiła się jednak inicjatywa, która być może doprowadzi do przywrócenia stanu poprzedniego. Kilka dni temu na biurko prezydent Gdańska wpłynął apel, którego autorem jest jedna z radnych. Wystosowała go w imieniu mieszkańców domów położonych w okolicy ul. Piramowicza.

- Mieszkańcy okolicznych domów codziennie obserwują, co spowodowała ta zmiana. Według nich to, co się dzieje w rejonie Hallera - Opera - Zwycięstwa w godzinach porannych i popołudniowych, jest jakimś koszmarnym wynikiem totalnie nieprzemyślanej decyzji. Zakorkowanie w tym rejonie sięga granic absurdu. Zwracają też uwagę, że wprowadzona zmiana wyeliminowała ruch na ul. Piramowicza, gdyż mało kto wjeżdża z al. Zwycięstwa w ul. Piramowicza, by wjechać na Hallera i wrócić na Zwycięstwa. Tworzą się korki, auta blokują tramwaje, niektórzy jeżdżą "pod prąd", by ominąć cały stojący pas aut skręcających w prawo w Zwycięstwa, gdzie odcinek do lewoskrętu w al. Zwycięstwa stoi pusty - tylko nie ma jak się do niego dostać. Nie można pozostać głuchym na tak liczną krytykę ze strony mieszkańców - napisała Emilia Lodzińska z Koalicji Obywatelskiej.
Interpelacja radnej wpłynęła do biura podawczego Rady Miasta Gdańska w środę, 17 listopada. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym adresat pisma ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi. Gdy tylko zostanie ona opublikowana - i tym samym rozstrzygną się losy sporu wokół ul. Piramowicza - przygotujemy kolejny artykuł.

21:53 30 LISTOPADA 21

Zamknięta Piramowicza potęguje korki (22 opinie)

Zajmijcie się proszę zamknięta ulica Piramowicza i nie odpuszczajcie tematu... Zamknięcie tej ulicy spotęgowało korki na ul. Hallera do Grunwaldzkiej oraz o czym nie pisano wcześniej ul. Mickiewicza. To jest jakiś dramat... Ten który do takiej sytuacji doprowadził chyba naprawdę nie ma nic do roboty a jego pasją jest uprzykrzanie życia innym. Pozdrawiam i liczę na Was
Zajmijcie się proszę zamknięta ulica Piramowicza i nie odpuszczajcie tematu... Zamknięcie tej ulicy spotęgowało korki na ul. Hallera do Grunwaldzkiej oraz o czym nie pisano wcześniej ul. Mickiewicza. To jest jakiś dramat... Ten który do takiej sytuacji doprowadził chyba naprawdę nie ma nic do roboty a jego pasją jest uprzykrzanie życia innym. Pozdrawiam i liczę na Was Zobacz więcej

Opinie (628) ponad 50 zablokowanych

  • jest jeszcze ...

    Tam jest jeszcze ulica Konarskiego. Która też jest jednokierunkowa od Al. Zwycięstwa do Hallera. A więc, tak samo jak Piramowicza. Dlaczego? Rozumiem, że mieszkańcy ul. Konarskiego, nie chcieli mieć dużego ruchu samochodowego pod swoimi oknami? Rozwiązanie jest zatem kuriozalne. Dwie krótkie ulice i obie w tym samym kierunku. Tu każde rozwiązanie będzie trudne do wprowadzenia, bo mieszkańcy będą protestować przeciw zwiększeniu ruchu na ich ulicach. Gdyby wprowadzić zmianę kierunku na ul Konarskiego, będzie protest. Gdyby wprowadzić zmianę kierunku na Piramowicza do ul. Uphagena i odcinek od Piramowicza pozostawić dwukierunkowy ruch do skrzyżowania przy kortach tenisowych, przy pozostawieniu jednokierunkowego wjazdu na ul. Piramowicza, to będą protestować mieszkańcy Uphagena. Bo zwiększy się ruch na ich ulicy. Poprzednie rozwiązanie było zdecydowanie lepsze. Jedyny problem był przy wjeździe w ul. Piramowicza od strony Hallera. Niektórzy kierowcy, bardzo niebezpiecznie próbowali wymusić pierwszeństwo wjeżdżając z pasa lewego na skrzyżowaniu z Klinicznej. Poprawnie jadący prawym pasem, był często zmuszany do gwałtownego hamowania, bo z lewej strony wciskał mu się na siłę z pasa lewego. I gdyby zastosowano linię ciągłą pod wiaduktem dla skręcających z lewego pasa, byłoby mniej przypadków wymuszania wpuszczenia w Piramowicza.

    • 0 0

  • parę zaoszczedzonych sekund bo nie chodzi nawet o całą jedną minutę ma być wazniejsze od bezpieczeństwa rowerzystów ? (3)

    • 2 5

    • Jakich sekund? Tam się kilka-kilkanaście minut czeka w korku do skrzyżowania (2)

      Tam trzeba przywrócić starą organizację ruchu. Ale rzeczywiście, lepiej postawić znak "Stop" "Dotyczy rowerów" żeby rowerzysta stracił kilka sekund a nie swoje życie.

      • 0 4

      • przecież na tym odcinku nadal będzie się stało kilka- kilkanaście minut w korkach, nawet jeśli uruchomi się Piramowicza

        Korki można ominąć zmieniając środek transportu na mniej terenochłonny.

        • 0 1

      • Nie ma takich znaków z takimi tabliczkami

        • 1 1

  • ten skrót leży w interesie bardzo małej grupy zmotoryzowanych, którzy próbują ominąć jedną parę świateł (2)

    cykl sygnalizacji trwa około 1 minuty. Oznacza to, że życie i zdrowie ludzi, którzy poruszają się w tym mieście na rowerach dodatkowo obniżając korki i poprawiając jakość podróży tym, którym na ten rower wsiąść się nie chce wyceniane jest na 1 minutę...

    Oznacza to, że 1 minuta stracona na światłach przez kilkuset cwaniaków, którzy nie potrafią dostosować się do życia w społeczeństwie i panujących w nim zasad ważniejsza jest od życia i zdrowia ludzi, którzy swoją postawą prezentują, że można poruszać się po mieście inaczej niż samochodem, w sposób ekologiczny nie powodujący korków. Ta Pani Radna powinna spalić się ze wstydu !!!! Na piramowicza jest również szkoła i uspokojony ruch w jej rejonie jest koniecznością.

    • 2 4

    • Poziom wybitności na poziomie depresji

      i strasznie inspirujący model naprawy świata w 1 minutę ;)

      • 1 0

    • Podczas jednego cyklu nie zdążą przejechać wszystkie samochody. To się nazywa "korek"

      • 0 1

  • Łaska pańska, mysimy p r o s i ć (3)

    żeby było lżej

    • 58 8

    • lżej samochodom = ciężej wszystkim, również kierowcom

      to naprawdę nie jest trudne do ogarnięcia

      • 0 1

    • (1)

      Jak mamy wybór albo bezpieczniej, albo lżej, to chyba jednak bezpieczeństwo jest ważniejsze.

      • 4 9

      • To nie wychodź z domu, tam najbezpieczniej.

        • 2 3

  • Dlatego mam (2)

    kamerkę w aucie.Już 3 bikowców dostało mandaty a jeden przegrał sprawę w sądzie i zapłacił za szkody.Jakie piękne było zdziwienie jak na koniec mówiłem że mam nagranie , bezcenne.

    • 4 5

    • Kamerka patrzy, jak rozumiem, w przód? (1)

      W takim razie jedynie, co może się nagrać, to jak wjeżdżasz w rowerzystę który już jest na przejeździe

      • 1 2

      • Mam dwie kamery

        jak chcesz wiedzieć,przód +tył i wszystko pięknie widać,ale co ja tam wiem.Ty się znasz pewnie lepiej :)

        • 1 1

  • Najlepiej... (5)

    ...gnać 40/km przez przejście i wszystko cacy,tak? Przepisy jasno określają z jaką prędkością rowerzysta ma przejechać po wyznaczonym (podkreślam po wyznaczonym) miejscu - ścieżce.

    • 3 6

    • Aha, czyli teraz rowerzyści gnają 40, w przeciwieństwie do tych na jezdni, którzy wloką się 15 (1)

      I pokaż mi te jasno określające przepisy, bom ciekaw.

      • 2 3

      • Sam sobie poszukaj

        skoro wiesz lepiej.Jeśli nie ma żadnych wytycznych to niech 100km/h jadą,a co.

        • 1 1

    • (2)

      Zmartwie cie nie wymagają w przepisach nie ma jakichś specjalnych ograniczeń prędkości dla rowerów

      • 2 3

      • Oddaj kartę rowerową z powrotem do czipsów i się doucz (1)

        Na ścieżce rowerowej max. 20km/h, a na ciągach pieszo-rowerowych z prędkością pieszego, czyli 4km/h

        • 2 1

        • konkretny artykul ustawy albo spadaj i siedź cicho

          • 1 2

  • a może (1)

    a może ustawić znaki STOP dla rowerzystów, aż tak dużo ich nie jeździ ta drogą, wiem co mówię mieszkam obok

    • 4 3

    • A może warto przeczytać ustawę i rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych?

      • 1 1

  • Problem jest szerszy. W tym miescie wszystko co sie robi z drogami, to jakby celowo ktos torpedowal ruch samochodowy. (14)

    Np likwidowanie hurtowo miejsc parkingowych, bo pacholki wbite w ziemie sa lepsze. Albo przy coraz bardziej ruchliwej, bo buduje sie w okolicy tysiace mieszkan, Hallera, geniusze z remontem zwezili ją za kosciuszki do jednego pasa... Ciekawe co wyzrobia po drugiej stronie, gdy bedzie remont. To tylko dwa przyklady.

    • 37 10

    • Nie płacz, na Hallera teraz więcej miejsc parkingowych (1)

      z drugiej strony będzie coś podobnego. tak właśnie wyglądają nowoczesne miasta.

      • 3 3

      • Dla słoików z Zajezdni

        • 0 0

    • (3)

      W dokumentach miejskich jest jasna informacja o tym, że ruch samochodowy jest 4 (słownie: czwartym) miejscu pod względem priorytetu w mieście. Dlaczego? Na to pytanie potrafi odpowiedzieć każdy średnio rozgarnięty szympans. Tak więc nie ma spisku wrogich sił. Można się odprężyć i przyzwyczaić.

      • 2 5

      • (1)

        na pierwszym powinna by komunikacja miejska ktora w gdansku nie da sie prawie nigdzie dojechac.

        • 2 1

        • komunikacja miejska nie zapewnia serwisu "drzwi'drzwi"

          tylko przyznanie rzeczywistego priorytetu ruchowi pieszych i rowerzystów umożliwia wzrost roli komunikacji miejskiej (najlepiej szynowej typu SKM) w zaspokajaniu codziennych potrzeb mobilności mieszkańców.

          • 0 1

      • Podczas najbliższych wyborów okaże się jak mieszkańcy oceniają taki układ priorytetów

        • 0 0

    • '..jak by ktoś celowo likwidował (3)

      ..ruch samochodowy" ? Ale taka jest oficjalna polityka władz samorządowych. Ruch samochodowy to mamy w Berlinie, po co nam?

      • 5 2

      • (2)

        w Berlinie na jednego mieszkańca jest mniej samochodów niż w Gdańsku.

        • 1 1

        • (1)

          a ile jest mieszkańców na metro?

          • 6 1

          • w Trójmieście jest SKM i niedługo zelektryfikowana PKM

            Przez kilkadziesiąt lat po Trójmieście jeździły wagony berlińskiego S-Bahnu. Jazda kolejką naziemną jest bardziej atrakcyjna dla pasażerów niż jazda w tunelach.

            • 1 1

    • Pachołki są tam, gdzie samochody blokowały chodnik i piesi musieli chodzić jezdnią. Przy Hallera, jak piszesz, jest coraz więcej mieszkań, więc miasto zrobiło im miejsca parkingowe, to źle?

      • 0 2

    • kierowca/ samochód do tylko:

      smród hałas wypadki, paraliż miasta, poniszczone trawniki i chodniki.... a ten się dziwi że "torpedują".... no tak jesteście szarańczą niszczącą miasto. Taka prawda.

      • 2 7

    • Czemu tylko te dwa -takich przykładów jest o wiele więcej np. Trakt konny , lub okolice akademi medycznej .

      • 4 0

    • jeszcze nie widziałem takiej demokracji gdzie gdzie można olewać ludzi i wygrywać kolejne wybory i nie pomoże jej zrobienie pikniku, festynu czy happening nawet przez miesiąc

      • 9 6

  • Przywrócić 3 pasy na grunwaldzkiej (2)

    W oliwie

    • 38 12

    • zwęzić do dwóch od samego Sopotu!!! (1)

      • 11 10

      • Wprowadzić zakaz poruszania się rowerem i po problemie

        • 2 1

  • Do Rady Miasta. (5)

    Zawsze powinniście wsłuchiwać się w uwagi mieszkańców,bo oni w 90 % mają słuszną rację.Dziwie się trochę że trwało to tak długo.A dlaczego bo pewnie w pobliżu zamieszkuje ktoś z góry ...

    • 43 11

    • (1)

      Mieszkańcy chcieliby jeździć na skróty przez trawnik, parkować na chodnikach, a najlepiej pod samą klatką. Móc wjeżdżać do sklepu. Mamy im na to wszystko pozwolić?

      • 4 2

      • To po co wchodzisz z rowerem do sklepu ?

        • 0 0

    • (1)

      a może być racja niesłuszna? :)) A poważnie, rowerzyści i piesi to też mieszkańcy!

      • 7 5

      • Nie wchodźmy sobie nawzajem w drogę, to nikt nie zrobi sobie krzywdy.

        • 3 3

    • 90% dzieci woli makdonalda i cukierki na obiad. tez ich sluchac?

      • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane