- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (205 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (244 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Drogie auta będą jeszcze droższe (265 opinii)
Badanie techniczne a przegląd okresowy - jakie są różnice?
Bardzo często wielu kierowców myli badanie techniczne z przeglądem okresowym. W tym artykule wyjaśniliśmy, czym różnią się obie te czynności.
Badanie techniczne
Pojazd, który właśnie wyjechał z salonu, na badanie techniczne pojedzie dopiero po trzech latach od momentu rejestracji w wydziale komunikacji. Drugie badanie odbędzie się po upływie kolejnych dwóch lat. Natomiast następne wizyty w stacjach kontroli pojazdów będą się odbywać już standardowo, co roku. Opłata za badanie techniczne auta osobowego wynosi 99 zł, a w przypadku instalacji gazowej LPG/CNG 162 zł.
Badanie techniczne pojazdu 2022. Ile kosztuje przegląd samochodu?
Na samym początku badania technicznego diagnosta powinien sprawdzić zgodność numeru VIN z dowodem rejestracyjnym, a także specyfikację pojazdu, czy posiada np. wspomnianą instalację LPG podlegającą dodatkowym procedurom sprawdzającym.
Podczas samego badania zgodnie z wytycznymi powinny zostać zweryfikowane następujące elementy pojazdu: oświetlenie, hamulce (badanie siły i równomierności hamowania, działanie hamulca ręcznego), układ kierowniczy (stopień zużycia drążków kierowniczych), układ wydechowy, zawieszenie (sprawdzenie ewentualnych luzów), silnik (wycieki płynów i pomiar emisji szkodliwych związków), nadwozie (stan szyb i elementów nośnych), ogumienie, pasy bezpieczeństwa oraz kompletność obowiązkowego wyposażenia.
Co istotne, od listopada 2017 roku w naszym kraju obowiązują zaostrzone przepisy dotyczące badań technicznych. Od momentu wprowadzenia zmian kwotę za badanie uiszcza się przed rozpoczęciem badania, a nie jak wcześniej - po usłudze. W przypadku gdy diagnosta wykryje jakiekolwiek usterki - wystawi negatywny wynik badania, a właściciel nie otrzyma zwrotu pieniędzy.
Otrzyma za to zaświadczenie ze stacji diagnostycznej, że faktycznie badanie zostało wykonane, ale samochód nie jest w pełni sprawny. Takie zaświadczenie daje kierowcy 14 dni na wyeliminowanie defektów. Gdy już faktycznie uda się usunąć usterki - właściciel powinien wrócić do tej samej stacji kontroli pojazdów, w której przeprowadzono pierwsze badanie. Pracownik sprawdzi wyłącznie elementy, w których stwierdzono niepoprawności. Jeśli uzna, że usterki zostały naprawione - wystawi pozytywny wynik badania. Dodać trzeba, że jeden dodatkowy element do sprawdzenia dla diagnosty - to dodatkowy koszt rzędu 15-21 zł (maksymalnie do 99 zł).
Warto na czas sprawdzać stan techniczny pojazdu. Zatrzymanie przez policję, a co gorsza, spowodowanie kolizji autem bez ważnego badania może mieć bardzo przykre skutki dla właściciela.
Przegląd okresowy
Przegląd nie jest czynnością obowiązkową, to raczej zalecenie producenta danego auta w celu wydłużenia żywotności podzespołów i mniejszej awaryjności pojazdu. Częstotliwość przeglądów okresowych określana jest indywidualnie - w zależności od modelu oraz jednostki napędowej. W dobie dzisiejszej motoryzacji o terminie przeglądu przypomni kierowcy komputer pokładowy.
Najbardziej podstawowy zakres przeglądu okresowego obejmuje wymianę oleju silnikowego oraz filtra oleju. Oczywiście, aby auto zachowało dobrą kondycję, należy okresowo wymieniać także m.in. filtr powietrza, filtr kabinowy, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy, świece czy rozrząd. Warto również na bieżąco sprawdzać stan zawieszenia, układu hamulcowego, układu kierowniczego, układu wydechowego oraz ogumienia.
W przypadku nowych aut regularne przeglądy w autoryzowanych serwisach to przepustka do zachowania gwarancji producenta na samochód. Niestety, takie przeglądy do najtańszych nie należą.
Opinie (59) 2 zablokowane
-
2021-02-04 08:53
calkowite niedostosowanie polskich przepisów do panujacych dzisiaj realiów odnośnie rejestracji, ubezpieczenia i przeglądu technicznego samochodu, zakrawa na całkowitą kpinę i niezrozumienie rynku motoryzacyjnego. przez ostatnie 25lat od kiedy posiadam prawo jazdy, wszystkie główne opcje polityczne jak i inne małe, g*wniane partyjki, które były u władzy, nie potrafiły i nie chciały uporządkować tego rozdziału prawa komunikacyjnego. lobby ubezpieczeniowe używając nacisków (parz łapówki i ciche układy) trzyma nas wspólnie ze wszystkimi po kolei partiami politycznymi w komunikacyjnym średniowieczu. w Europie jest tyle lepszych lub gorszych modeli rejestracji i ubezpieczeń pojazdów. wystarczy je przeanalizować i dobrać taki, który będzie adekwatny do wielkości naszego kraju oraz zamożności i potrzeb kierowców.. czy to takie trudne?
- 0 0
-
2021-02-04 10:08
Tłumaczycie a wrzucacie grafikę z błędem
Rankomat - przegląd techniczny
- 0 0
-
2021-02-04 10:58
jakie są różnice?? A no tak róznice w wysokosci łapówki !!Wiem z doswiadczenia wiec tak gdyby
badania były wiarygodne około 60-70% tego co mamy na ulicach czyli szrotu z zachodniej granicy nie było by dopuszczonych do jazdy i musieli by ponownie wrócić na złomowisko tym razem Polskie bo przywiezione były z zachodniego złomu .Naprawy sa nie opłacalne a większości nawet niemożliwe .Tak jak u mnie panie to jest totalny szrot po znajomości pana u nas nie było :) proszę jechać za Gdańsk tam mają odpowiednio wysokie opłaty i sa gotowi ryzykować za pieczątkę.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.