• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Skąd tak wygórowane stawki i co z tymi pieniędzmi będzie się dzialo?
    Nie bierzcie przykładu ze Skandynawii Szwecji Norwegii gdyż takim są bramki ale służą do zbierania opłat za drogę a u nas za powietrze.

    • 1 0

  • Jakaś bzdura

    Pojazdy na gaz ziemny tak, a LPG to już nie. Wybrano takiego typu pojazdu, których w naszym kraju jest najmniej, a nie te najbardziej ekologiczne.

    • 6 0

  • dziwnym trafem

    nie ma w ustawie mowa o LPG ani hybrydach oraz autach z Euro6, ponoc to tez ekologiczne..a CNG , wodor itp jest malo popularny..widac ze chodzi o kase a nie o ekologie..

    • 8 0

  • Chodzi o zdrowie?
    To natychmiast wyeliminujcie spaliny z maszyn rolniczych, które z każdym przejazdem na polu dawkują dolistnie roślinom to z czym chcecie walczyć.
    Byłoby miło jeździć "czystym" pojazdem ale jeszcze bardzo długo tak nie będzie, o ile kiedykolwiek.
    Nie da się z naszych zarobków utrzymać rozbuchanych pomysłów i solidnie odkładać pieniędzy.
    Nie przekona to polityków czy urzędników wysokiego szczebla oderwanych od rzeczywistości swoją pazernością i głupotą.
    Pewnie następnym pomysłem będą dopłaty do takich pojazdów na które zaproszą mnie nowym podatkiem.

    • 5 0

  • Ekologia tak ale nie takim kosztem (2)

    Jestem za ekologią nawet bardzo w życiu prywatnym i w pracy. Samowolnie sądzę drzewa w swojej okolicy bo miasto tego nie robi, ogólnie rodzime gatunki drzew liściastych, bluszcz itd. Natomiast wyciskanie społeczeństwu że auta elektryczne jest naj i jeszcze w Polsce to ogólnie kłamstwo. Jeśli Nasz bilans energetyczny będzie lepszy w stronę OZE to będzie to zasadne. Natomiast dzisiaj to tylko promowanie Lpg poprawa komunikacji miejskiej i lepszą organizacja ruchu np.swiatła odliczajacr czas - brak daremnego spalania i stresu. Ok ograniczenie ruchu ale tylko na starówkach, rynkach ale całkowite bez wyjątków a nie promowanie bogatych kosztem reszty społeczeństwa. To kolejna danina którą zamiast promować ekologię tylko działa odwrotnie na społeczeństwo. Ekologię zacząć promować już w dzieciach od najmłodszych lat należy przykładem a nie zakazami.

    • 7 1

    • Ty idioto sadzisz co najwyzej czarne klocki w kiblu tak oszyszczasz czaszke wktórej mózgu niemasz. (1)

      Tylko tak mozna reagowac na totalnych idiotów wypisujących brednie!

      • 0 3

      • Apelowałem już do ciebie w jednym z poprzednich postów

        Skończ pier..lić jak potłuczony bo nikt nie chce się śmiać z osoby umysłowo chorej ale nie dajesz nam wyboru!

        • 2 0

  • Wyludzenie

    Kupiłem nowy samochud i będę traktowany na tym samym poziomie jak właściciel 20 letniego auta co z tego ze strefa jeśli otoczona smrodem który zatacza kolo i powraca tak jsk dym z krono wirejestracja nad całym miastem i okolicą

    • 9 1

  • Bandyckie wyłudzenie jak największej kasy od mieszkańców !!

    • 6 1

  • Nie jestesmy krajem Europy zachodniej

    Czerpanie wzoru z innych miast krajów Europy zachodniej jest błędne. Niestety nie jesteśmy jednym z tych krajów i bardzo nam do nich daleko.
    Przede wszystkim komunikacja publiczna jest u nas na bardzo niskim poziomie, w szczególności połączenia na terenie Trójmiasta, tworzącego jedną aglomerację - niemalże nie istnieją. Wprowadzenie zakazu samochodów w centrach miast nie jest złą ideą, ale najpierw trzeba te miasta do tego przygotować. Potrzebne jest usprawnienie i rozbudowanie komunikacji miejskiej - więcej linii, kursów, jednolity bilet na różne środki oraz jeden bilet na całe Trójmiasto. Niestety korzystanie z komunikacji miejskiej obecnie jest dużo droższe niż korzystanie z samochodu, zajmuje dużo więcej czasu oraz jest dużo bardziej uciążliwe. Dopiero po zapewnieniu ludziom dojazdu do pracy można myśleć o tego typu zakazach. Na chwilę obecną odetnie to wielu osobom możliwość zatrudnienia w centrum miast.

    • 12 0

  • A co z samochodami hybrydowymi? (1)

    Zapłacą połowę czy nie wjadą?

    • 0 2

    • Wyjadą jak zapłacą

      • 0 1

  • Czyli podatek na wzór innych?

    W Berlinie są wymagane naklejki na szybie żeby wjechać. Taka forma podatku bo z ekologią to nie ma nic wspólnego. Tam naklejkę dają każdemu kto zapłaci nawet jak leci czarny dym z rury wydechowej.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Podróż za jeden uśmiech

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Zlot motoCYClovy 2024 & II Deadlift Truck Edition

konsultacje, zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Patrol to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane