• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Proste rozwiązanie (5)

    Jak tylko to zrobią, to zameldować się w innym mieście.

    Ciekawe jak im będzie do śmiechu jak nie zobaczą podatku ...

    • 6 4

    • zameldować się w innym mieście? (3)

      tzn. proponujesz kupić sobie mieszkanie w jakimś Wąchocku, żeby nie płacić podatków w Gdańsku?

      • 3 0

      • (2)

        możesz mieć meldunek tymczasowy.
        Posiadanie czegokolwiek nie wymusza bycie zameldowanym w tym lokalu.

        • 1 1

        • no dobra, ale jak chcesz zrealizować punkt "zameldować się w innym mieście" (1)

          Chcesz stanąć na rynku w Wąchocku z ogłoszeniem, że szukasz meldunku? I jakiś ufny, dobry człowiek przyjdzie i pozwoli Ci zameldować się w jego mieszkaniu?

          • 3 1

          • niewymagaj od idioty ze bedzie myslał :)

            • 1 1

    • gościu słuchaj jak chcesz innych truć to kupie ci bilet na drogę. Nie potrzebujemy tu takich.

      • 0 1

  • (2)

    totalne dno a co z tymi co musza przez centrum miasta dostac się na swoją dzielnice badz z innegoe miasta do lekarza z dzieckiem. dno

    • 6 3

    • tacy jak ty niepowinni miec dzieci bo ty nedzo umysłowa trujesz swoje własne dziecko

      i to przez ciebie ono choruje

      • 0 2

    • To skoro rzadko jeździsz to chyba stać ciebie na 2 zł raz zapłacić. Po to właśnie by dziecko nie chorowało a jak myślisz czy zatrute powietrze nie ma wpływu na choroby?

      • 1 2

  • Skoro mieszkam i place podatki to mam prawo do wjazdu i korzystania z infrastruktury za ktora place. (2)

    Inaczej to ograniczanie wolnosci i czas na podstawienie taczek pod Urzad Miasta.

    • 7 2

    • skoro place i mieszkam to mam prawo do czystego powietrza.Masz tez prawo wsadzic sobie rure wydechową do ust! (1)

      • 0 4

      • Kolega ma chyba problem z identyfikacją płciową

        cały czas mówi o wpychaniu rur do ust

        • 2 0

  • a czemu nie przenieść Urzędy poza centrum? (1)

    Może by tak wszystkie sale obsługi mieszkańców wynieść z poza centrum miast! Tam gdize są/będą duże parkingi, ba nawet można markety pobudować.

    • 11 0

    • Na dojeżdżanie do centrum jest jeden dobry sposób: WYNIEŚĆ SIĘ Z CENTRUM. Całkiem - pracodawcy też.
      Niedługo w Centrum będą mieszkali wyłącznie bogacze i bardzo bogate firmy. Reszta się wyniesie za obwodnicę. Coraz więcej ludzi tam mieszka, więc problemów ze znalezieniem pracowników nie będzie, a przynajmniej nie trzeba będzie dojeżdżać. Sklepy też są - Auchan i Tesco. Da się przeżyć

      • 2 0

  • Paranoja (2)

    Czyli jak zapłacę, to wyjeżdżam i robię z rury czarny dym, ale jest to nadal strefa ekologiczna, bo zapłaciłem? Nie wolno psom kup robicna chodniku, ale jak zapłacę to może?

    • 8 1

    • (1)

      oj widzę za kolega ma rentę na głowę ;)

      • 1 1

      • Nie rozumiem kolegi. Albo jest zakaz albo nie. To jest jasne i logiczne. Ale jeśli można zaplacic i wjechac to jest ok? Wtedy auta nie smrodzą? Idealny przyklad z psem. Nie wolno za przeproszeniem tutaj sr*c, bo centrum, ale jak wlasciciel zaplaci to spoko, może. Czego kolega nie zrozumial?

        • 1 0

  • klienci do Riwiery a Świętojańska niech bankrutuje

    klienci do Riwiery a Świętojańska niech bankrutuje.

    • 3 0

  • %% (2)

    A jak ktoś mieszka to też ma płacić? Przecież to jest szczyt głupoty władzy PiS, rządząca "nakazowo". Elektryczne i hybrydy, to może wprost powiedzcie że tworzycie oligarchie i lud ma jeździć autobusami, a limuzyny są dla elity.

    To odrazu wprowadźmy zakaz bycia biednym karany śmiercią, wtedy problem zostanie rozwiązany.

    Dowalcie kolejny 300 + żeby przekupić Polaków.

    • 7 1

    • Coś napewno wymyślą

      żeby kupić kolejne głosy. "Lud ciemny to kupi"

      • 1 1

    • asdasdasd

      przypomne ze ta koncepcja to jeszcze PO opracowywalo, ale co tutaj sie dziwic PO = europejska partia LUDOWA, a pis juz robi przymiarki zeby tam do nich dolaczyc. trzeba byc naprawde bucem zeby myslec ze po i pis sie zwalcza. to tylko gra pozorow, popatrz jak glosuja, 90% glosowan to jada reka w reke. a reszta to jest cyrk do kamer, gliwinski juz jawnie powiedzial ze jest w fundacji batorego tej ktora soros finansuje dla mnie pis=po i robia ta samo, roznica taka. jedni to agenture niemiecka, a drudy agenture amerykanska a w obu sa resztki agentury sowieckiej. gardze nimi wszystkimi i ich poplecznikami i wyborcami rowniez. bo skoro sami sie nie szanuja i na nich glosuja to czemu ja mam ich szanowac.

      • 1 0

  • jestem za (1)

    bardzo dobrze na Pomorzu jest największa zachorowalność na raka trują nas stocznie wyziewy ze spawania i czyszczenie starej farby zużytych silników stoczniowych wszystko idzie do Motławy. Kiedys Siarkopol truł teraz nawet zwykła oczyszczalnia scieków zrzuca szambo do Motławy z powodu błahej awarii. Wygoda kosztuje sam mam auto benzynowe ale jestem za opłatami, pamiętam jak były głosy niezadowolonych jak wprowadzano zakaz palenia papierosów na przystankach że są ważniejsze sprawy, ale poza naszym zdrowiem nie ma ważniejszych spraw. Są alternatywne środki transportu jak tramwaj autobus komunikacja miejska i już widzę dyletantów którzy piszą ze zawsze się spóźnia komunikacja miejska ale możesz jechać na rowerze lub iść na piechotę. Stwórzmy miasto w którym chce się zyc i pracować a nie zadymione smogiem.

    • 0 10

    • Za tą zachorowalność na raka to odpowiedzialna jest Gdańska rafineria już dawno temu robione były badania zawsze uważano Siarkopol za truciciela czy Gdańskie Fosfory ale Rafineria bije ich na głowę więc nie uważam żeby jakiś większy wpływ na to miały spaliny aut jest to znikomy procent !!!! A tak nie rozpisując się niech sobie wszyscy przypomną Czarnobyl i będzie jasność z czego ta zachorowalność na raka w Gdańsku !!!!

      • 4 0

  • erty (1)

    ja bym chetnie kupil nowe auto ekologiczne, ale przykro mi bo nie mam wolnych 50 tys zlotych na taki wydatek, tymbardziej ze place 1300 raty kredytu za mieszkanie 39 metrow (kuchnia w pokoju i drugi pokuj dla dziecka) + 400 czynszu, + 150 za prad, 100 za internet, 100 za wode (doplata) a zarabiam 2400 (mala firma), zona zarabia 1800 (w banku) + dojazdy obojga to mamy 400 (ja 300 na LPG 100, zona biedabusem). nie chodzimy do kina, nie wydajemy na pitoly i jakos skromnie da sie wyzyc. (ja pracuje na etat, ale czest po 12-13h w biurze musze robic za co dodatkowo mi nikt nie zaplaci). ale powiedzcie mi jak z takimi dochadami vs koszty zycia mam uzbierac na nowe auto? moze jakbyscie mniejszy vat zrobili to bym mial wiecej kasy. moj szef mi jasno mowi, ze gdyby mogl to by mi placil wiecej, bo w tej chiwli zatrudnie pracownika w malej firmie jest nie oplacalne bo ten pracownik nie zarabia lub ledwo zarabia na swoje utrzymanie, wliczajac superbrutto

    • 7 2

    • to jak ciebie nie stać na auto to jezdzij rowerem lub tramwajem w czym problem?

      • 1 4

  • W ogóle powinno się ograniczyć ruch samochodów w mieście... (1)

    Co niektórzy zachowują się tak, jakby miasto było ich prywatną własnością, jak gdyby tylko im wolno było wszędzie wjechać, wszędzie zaparkować, wszyscy inni kierowcy jeżdżą źle, źle parkują, bo tylko ja jestem mistrzem kierownicy i tylko mi wszystko wolno.
    Osobiście uważam, że czas najwyższy z tym skończyć.
    Poszedłbym nawet o krok dalej, bo ograniczyłbym ruch jedynie do pojazdów służb ratunkowych, komunalnych, pojazdów dostawczych, taksówek oraz komunikacji.
    Jednak najpierw należałoby usprawnić komunikację, transport publiczny w mieście, niestety ten temat leży w rękach włodarzy naszych miast i sąsiadujących gmin....

    • 0 7

    • w takim razie trzeba robić wszystko, aby płacić mniejsze podatki - kombinować w granicach prawa, jak się tylko da. Po co mamy płacić więcej, skoro i tak nie mamy do niczego prawa? Dobra optymalizacja podatkowa to PODSTAWA przedsiębiorczości.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane