• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • a może

    bardziej chodzi o szybszy dojazd klientów do Mauzoleum Budynia, czyli molocha Radunia?

    • 9 4

  • Kierowcy też powinno zależeć

    Czym więcej ludzi w komunikacji tym mniej w autach.

    • 8 3

  • kiedy geniusze z um i innych frag-ów... (4)

    ...dojdą do wniosku, że korki w gdańsku są przez to, że gdańska nie daje się opuścić? Te samochody to tranzyt, a brak możliwości swobodnego przejazdu kończy się korkami... Aby zlikwidować ten tranzyt wystarczy zburzyć wszystko "na lewo" od wrzeszcza (co najmniej do szczecina) i "na prawo" od oruni (do Kaliningradu), albo zrobić sensowny przejazd...
    No tak, trzeba było galerię postawić...
    A to przepraszam. Do widzenia.

    • 11 8

    • No właśnie łosiu "tranzyt" nie powinien przechodzić przez samo centrum miasta w linii prostej (2)

      • 3 2

      • bo? (1)

        To zburz łosiu albo "stare" miasto, albo peryferie.

        • 1 1

        • No i czym wtedy będzi to tzw. "centrum" geniuszu?

          • 1 0

    • tranzyt jeśli jest realizowany koleją może przechodzić przez środek miasta.

      Samochody nie mogą być uprzywilejowane - jeśli są, wszyscy na tym tracą.

      • 0 0

  • Rząd i Gminy mają poważny problem. Życie i Ekonomia to nie zakupy darmowe w Forum Radunia... (4)

    Z jednej strony nawał samochodziarzy przynosi ogromne wyzwania a z drugiej strony to właśnie samochodziarze utrzymują ten kraj... 20 milionów aut... Ponad 500 na 1000 mieszkańców PL. - W Niemczech, motoryzacyjnej potędze.... ponad 300 / 1000

    Jeśli nowe przepisy które weszły w Listopadzie dot. Badań Technicznych będą szczelne to odpadnie jakieś 50 - 70 % aut i wówczas rzeczywiście ktoś zgasi tutaj światło...

    Ps. Przy okazji . Sprawdzajcie i inne firmy od dotychczasowej gdy wykupujecie OC, dużo osób w ciemno wykupuje OC u dotychczasowego ubezpieczyciela, albo pod wpływem reklam z TV a bardzo często gdzie indziej jest dużo taniej, mnie np bardzo miło zdziwił PZU , zapłaciłem wczoraj za OC w PZU mniej aniżeli u pozostałej konkurencji o około 40% ! Podobno jak już byłeś klientem PZU to masz super status u nich. No i kasa zostaje w Polskiej firmie...

    • 7 8

    • Taa, szczelne kontrole w PL hee

      A OC w PZU to szajs, zobaczysz jak wystąpisz o odszkodowanie

      • 3 1

    • nadmiar samochodów jest główną przyczyną przewymiarowanej infrastruktury (1)

      do każdego kilometra przejechanego samochodem trzeba dopłacać z funduszy publicznych.

      Podatki z akcyzy za paliwo pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania przewymiarowanej infrastruktury.

      Znaczna część przejazdów samochodem - zwłaszcza w miastach - to niepotrzebne podróże, które z powodzeniem można realizować wygodnie innymi środkami lokomocji.

      • 1 4

      • Znaczna część wypowiedzi na forum to niepotrzebne wypowiedzi, które z powodzeniem można realizować w kiblu.

        • 0 0

    • W Niemczech wciąż jest wiecej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Polsce, liczba 300 dotyczyła samego Berlina

      Na koniec 2015 roku w Polsce było 539 samochodów na 1000 mieszkańców. To więcej niż w Anglii i Francji. Dane GUS-u potwierdzają, że to wzrost liczby samochodów osobowych (z 13,38 mln w 2006 r. do 20,72 mln w 2015 r.) był głównym powodem tłoku na polskich drogach oraz parkingach.

      Motoryzacyjna ofensywa w Polsce sprawiła, że nasz kraj wyrósł na lidera Europy Środkowo-Wschodniej. Świadczą o tym między innymi dane Europejskiej Komisji Gospodarczej (UNECE). Wspomniana instytucja podaje np. liczbę samochodów osobowych na 1000 mieszkańców z różnych krajów Europy. Taki wskaźnik obliczony dla Polski w 1995 roku, wynosił zaledwie 196 i był jednym z niższych na kontynencie. Dwadzieścia lat później, na 1000 naszych rodaków przypadało już 539 samochodów osobowych. To oznacza, że pod względem relacji liczby aut i mieszkańców, Polska dogoniła Niemcy i wyprzedziła takie państwa Zachodniej Europy jak na przykład Francja, Szwecja, Belgia, Irlandia i Wielka Brytania. Warto również zwrócić uwagę na dystans, który dzieli Polskę (539 aut/1000 osób w 2015 r.) oraz Słowację (375), Węgry (325) i Czechy (450 według danych Eurostatu z 2013 r.).

      • 3 0

  • Buspasy w Holandii (2)

    Dobrze niech zrobią. Co jakiś czas wyjeżdzam do Holandii i widze jak tam sprawnie funkcjonują buspasy. Buspas "wyczuwa" nadjezdzający autobus, na przecinających go ulicach daje momentalnie czerwone swiatło a autobus bez najmniejszego zwolnienia przemyka 50-70 km/h przez całe skrzyżowanie. Coś pięknego :-)

    • 13 3

    • (1)

      W holandii jest mniej samochodów niż u nas.

      • 5 2

      • napisz kubusiu jeszcze dlaczego

        Podpowiem: bo tam się stawia na transport pieszy oraz system rower + kolej.

        Jak się mówi elektromobilność to się myśli przede wszystkim o rowerach wspomaganych elektrycznie, a nie o mrzonkach o milionie aut z takim napędem, które są tak samo terenochłonne (przestrzeniożerne) jak te z napędem spalinowym.

        • 2 0

  • No to korek do samej Gdyni. I jeszcze otwarcie galerii bunkier.

    • 11 3

  • problemy tam rozwiąże jedynie

    dopuszczenie do ruchu osobowych dronów.

    • 5 4

  • pomysł niezły z jednym zastrzeżeniem

    jak będzie wyglądał skręt w prawo do tunelu po forum?

    • 9 1

  • A może zlikwidować pętlę na Jana z Kolna? (1)

    Dlaczego odtworzono pętle autobusową na Jana z Kolna? Przecież autobusy teraz muszą wjechać i wyjechać przez to samo skrzyżowanie ! Czy nikt o tym nie pomyślał wśród tzw decydentów ! A teraz gdy będą tylko dwa pasy w kierunku Huciska, będzie znowu ciągle korek. A panie Inż ( chyba ) Wawrzonek , po otwarciu tzw : Forum Gdańsk to ruch ma być mniejszy ? Tak się panu wydaje ? Przecież będzie większy do Forum Gdańsk.
    Co jeszcze w Gdańsku żeby było gorzej????

    • 6 7

    • Z tej pętli szybciej wyjechać niz gdyby miało sie jechac przez blednik

      • 3 1

  • (4)

    A kiedy będą poszerzone przystanki tramwajowe. Miało być również przejście naziemne i co jak zwykle lobby blachosmrodów wygrywa. Czas już wprowadzić podatek od zanieczyszczania powietrza.

    • 12 12

    • (3)

      TO OD AUTOBUSÓW TEŻ :D Autobusy spaliny też uwalniają więc najlepiej metro/skm lub rower w mieście przy czym rezygnacja z autobusów, samochodów i też kolei metropolitarnej bo to kolejka spalinowa tylko pytanie kto ma na to pieniądze skoro co chwile na takie bzdurne pomysły jak tego typu buspas idzie kilka milionów co jest wogóle absurdem. A i za samolot za spaliny i fabryki tez powinniśmy w tym wypadku podliczać, wszystkich a co nam szkodzi.

      • 3 2

      • (2)

        Autobusy mogą być elektryczne, tak jak to jest w Zielonej Górze

        • 1 1

        • (1)

          A prąd z węgla. Rasowa logika idioty

          • 1 1

          • Kretynów się przekonać nie da

            bo gdyby nimi nie byli, to zrozumieliby błąd myślowy a tak ... ?

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane